Gå til innhold

Kravstore foreldre.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vasker du ikke barnas, og dine egne, hender når du leverer i barnehagen?! Det er fan ikke rart sykdom florerer i barnehagene. 

Anonymkode: 683fc...0e0

Nei, vi har morgenstell og vasker hender på morningen, så setter jeg han i vognen å går til barnehagen, han blir ikke akkurat skitten av å sitte i vognen i 5 min, leverer rett før frokost å det vasker hendene til alle barna før frokost 🙂. Vasker hendene når vi går fra barnehagen da 🙂

Anonymkode: 9f29f...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi må vaske hender, Både store og små når vi kommer inn i bhg. Både d3r jeg jobber og der barna mine går. For å forebygge smitte. 

Anonymkode: b8010...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, ikke nødvendigvis. Og du? Bruk såpe når du vasker hendene! 

Anonymkode: 683fc...0e0

Hva slags smitte er du redd for som ikke har med hygiene å gjøre?

 

Anonymkode: 39b28...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vasker alle barn hender før de går inn i barnehagen på morningen? Altså når de kommer rett hjemmefra og skal inn i barnehagen? 

Anonymkode: 8f115...2cd

Det gjøres i vår barnehage også. For å redusere smitte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, the amazing spidermamma skrev:

Det gjøres i vår barnehage også. For å redusere smitte. 

Virker det? Er problemet med sykdom i barnehagen blitt vesentlig redusert?

 

Anonymkode: 39b28...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

En mamma i barnehagen til gutten vår, ville at alle foreldrene skulle vaske hendene på barna før vi gikk inn på avdelingen på morgenen 😂

Anonymkode: 9f29f...466

Det er jo helt vanlig at barna vasker hender når de kommer i barnehagen. Dermed slipper man litt smittespredning hjemmefra!

Anonymkode: 1d525...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Virker det? Er problemet med sykdom i barnehagen blitt vesentlig redusert?

 

Anonymkode: 39b28...2aa

Hos oss på småbarnsavdelingen ble det redusert, vi merket det godt, spesielt når det gjaldt omgangssyke

Anonymkode: da9b5...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Havfruene
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke et foreldreansvar at barnehagen ikke prioriterer å vedlikeholdholde sin bygningsmasse! Som sagt, jeg stiller mer enn gjerne opp på arrangementer som angår barnA, men jeg står fanken ikke å beiser bygningsmasse for er konsern som går med over hundre millioner i overskudd! De går betale fagfolk som alle andre.

Og det handler ikke om at det er vanskelig eller"bare en halvtime". synes det er helt sinnsykt at folk ikke ser den prinsipielle forskjellen her

Anonymkode: 77c15...bd1

Kunne umulig ha sagt det bedre selv. Private bhg går med millioner i overskudd. Allikevel får de foreldre til å klippe plen i sommerferien, sope sand, beise, male, sy nye gardiner, vaske vinduer og hvem vet hva annet. Foreldre skal stå for avslutninger, stille på frokoster, lage frokostene og mye mer. 

Dersom foreldre spør om det er mulig å låne en vott fordi de har glemt den i kaoset, blir det kryss i boka. Er ikke rart at foreldre forventer at barnehagen leverer kvalitet tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Spiller ingen rolle hvor lang tid det tar, det er prinsippet om at foreldre skal stille opp for vedlikeholdsarbeid på offentlige og private bygg. Det er ikke det samme som å stå i bod eller loddsalg for idrettslag, eller bake kake til sommerfest i barnehage!

det handler altså IKKE om mangel på dugnadsånd. 

Anonymkode: 77c15...bd1

Der er jeg faktisk enig. Det er svart arbeid, rett og slett.

Anonymkode: 70e22...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og ja.. de kunne selvfølgelig leid inn håndtverkere til disse jobbene. Men skulle de gjort det på alt av vedlikehold hadde vi nok merka det på regninga. Og da hadde garantert mange klagd på det også. 

Nei, barnehager har makspris.

Anonymkode: 70e22...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, sug lut skrev:

Enig. Og når ble det viktig å plante ungene foran visuell søppel i sfo-tiden? Film er kun oppbevaring.

Jeg er enig i at man ikke skal se film ofte i regi av skole eller SFO, men det å se en god film sammen med andre kan da vært både pedagogisk, givende og hyggelig. 

Anonymkode: b43e1...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, barnehager har makspris.

Anonymkode: 70e22...9b1

Ja, jeg er klar over det. Men med høyere utgifter ville nok den på sikt blitt justert. Naivt å tro noe annet.

Anonymkode: 5179c...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hvis ingen sier ifra om at dette er en helt riv ruskende praksis og barnehagen faktisk klarer "å spare inn" de pengene du viser til ved å få foreldre til å stille opp på denne måten, vil jo systemet ALDRI endre seg i favør realistisk budsjett. Tvert imot er sannsynligheten stor for at neste år blir verre fordi man har vært "så flink", og verre året etter der osv. Det blir en ond sirkel som potensielt krever mer og mer av foreldre. Derfor er det viktig å ri noen prinsipphester for å synliggjøre at denne praksisen er uetisk og gal! Og jeg kan faktisk ikke forstå at du, som leder, mener det er bedre å be voksne om å frivillig jobbe gratis for kommunen ved å skyve barnas hverdagsreisene foran enn å gå til kommuneledelsen og synliggjøre hvor ille det står til..,det forteller en del om dine lederegenskaper som ikke tegner et særlig positivt bilde må jeg si.....

og til deg som vil beise på gamlehjem....flott det! Vil du grave opp fortau til kabel- og strømnett og? Det er jo et gode for allmenheten med Internett og strøm og! Hvor går grensa di på gratisarbeid for bedrifter? 

Anonymkode: 77c15...bd1

Guri malla. Med det resonnementet burde vi ikke gjort noe annet enn å fly på dugnader i barnehagen, da det har eksistert i mange tiår. Kan ikke se at tilstandene har blitt verre og verre. 

Og hvis du ikke ser forskjellen på å bidra med beising av en platting/terrasse i barnehagen i dugnadsånd (eller på gamlehjemmet i en gitt lik situasjon som i barnehagen) og grave fortau til kabel og strømnett, så orker jeg ikke prøve å forklare meg en gang. 

Anonymkode: 5179c...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg er klar over det. Men med høyere utgifter ville nok den på sikt blitt justert. Naivt å tro noe annet.

Anonymkode: 5179c...91e

Maksprisen er politisk satt, og er ikke basert på faktiske utgifter. 

Anonymkode: 683fc...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Maksprisen er politisk satt, og er ikke basert på faktiske utgifter. 

Anonymkode: 683fc...0e0

Og maksprisen har gjentatte ganger blitt satt opp. Jeg vet at det vi betaler ikke er de faktiske utgiftene. Men jo høyere utgiftene blir, jo mer må staten inn med og dermed blir sannsynligheten for at de også ber oss betale mer høyere. 

Anonymkode: 5179c...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Virker det? Er problemet med sykdom i barnehagen blitt vesentlig redusert?

 

Anonymkode: 39b28...2aa

Jeg har ikke sett noe statistikk på dette, men vi har i hvert fall ikke hatt omgangssyke i hus på mer enn ett år. Før var det oftere. Men det kan jo være tilfeldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Havfruene skrev:

Kunne umulig ha sagt det bedre selv. Private bhg går med millioner i overskudd. Allikevel får de foreldre til å klippe plen i sommerferien, sope sand, beise, male, sy nye gardiner, vaske vinduer og hvem vet hva annet. Foreldre skal stå for avslutninger, stille på frokoster, lage frokostene og mye mer. 

Dersom foreldre spør om det er mulig å låne en vott fordi de har glemt den i kaoset, blir det kryss i boka. Er ikke rart at foreldre forventer at barnehagen leverer kvalitet tilbake. 

Vi vet jo at det private barnehager sparer av kostnader går rett i lomma på eierne. Det de offentlige sparer går i hvert fall tilbake til det offentlige. 

Jeg skjønner de foreldrene som er skeptiske til dugnad i en privat barnehage når de leser i media at eierne tar ut hundrevis av millioner i utbytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og hvis du ikke ser forskjellen på å bidra med beising av en platting/terrasse i barnehagen i dugnadsånd (eller på gamlehjemmet i en gitt lik situasjon som i barnehagen) og grave fortau til kabel og strømnett, så orker jeg ikke prøve å forklare meg en gang. 

Anonymkode: 5179c...91e

Jo, gjør nå det. Forklar forskjellen. For den er jo bare en praktisk greie, spør du meg. I teorien kunne du også da akseptere å lage mat til beboere på sykehjem en gang i måneden, eller være barnehageassistent hver sin tur.

Anonymkode: 70e22...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2019 den 8.55, Anonym bruker skrev:

Jeg merker hvor mye mine barn påvirkes av reklamene rettet mot barn. Jeg liker det ikke! De blir regelrett manipulert! Så jeg synes ikke det høre hjemme i skole/sfo. Jeg ville nok aldri turt å lage en sak ut av det, men i stedet for å kreve at sfo'en skal betale synes jeg heller de kan finne på andre ting enn å vise barna youtube-videoer. I værste fall sett på en dvd. De kan lånes gratis på biblioteket. Ungene ser uansett masse slikt hjemme. Særlig etter at kommunen fikk den geniale ide å gi alle skoleungene eget nettbrett...

Anonymkode: 0ab33...5cf

Alle kan bli påvirket av reklame. Og mange reklamer burde kanskje ikke blitt vist. Men synes at vi foreldre har et ansvar selv også, til å forklare barna våre virkeligheten. Vi kan ikke beskytte de mot alt, men lære de mer om hvordan ting er og hvordan de skal håndtere det. Samt at de ikke kan få alt bare firdi De ser det på tv, og osv. 

Anonymkode: f9ef0...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle kan bli påvirket av reklame. Og mange reklamer burde kanskje ikke blitt vist. Men synes at vi foreldre har et ansvar selv også, til å forklare barna våre virkeligheten. Vi kan ikke beskytte de mot alt, men lære de mer om hvordan ting er og hvordan de skal håndtere det. Samt at de ikke kan få alt bare firdi De ser det på tv, og osv. 

Anonymkode: f9ef0...2b4

Enig i dette. Men skolen bør virkelig være reklamefri arena. Men nå har vi havnet i feil tråd! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jo, gjør nå det. Forklar forskjellen. For den er jo bare en praktisk greie, spør du meg. I teorien kunne du også da akseptere å lage mat til beboere på sykehjem en gang i måneden, eller være barnehageassistent hver sin tur.

Anonymkode: 70e22...9b1

Er du på dugnad i bhg en gang i mnd?

Anonymkode: 9933d...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jo, gjør nå det. Forklar forskjellen. For den er jo bare en praktisk greie, spør du meg. I teorien kunne du også da akseptere å lage mat til beboere på sykehjem en gang i måneden, eller være barnehageassistent hver sin tur.

Anonymkode: 70e22...9b1

Selvfølgelig kunne jeg ikke det. 

Det er til enhver tid budsjettert med ansatte på jobb til matlaging, assistenter på jobb, folk til å grave veier, asfaltere og vedlikeholde strømnett. 

Forskjellen er at si barnehagen beiser bygget med beis som skal vare i 10 år. De maler i 2010, da er det budsjettert for ny runde i 2020. Men plattingen som belastes mer enn resten av bygget trenger enn oppfriskning før, og barnehagen har beis og utstyr tilgjengelig, men ikke folk til å gjøre jobben. Plattingen kan selvsagt være slitt og stygg til 2020, men personalet spør om noen vil hjelpe til med å ta jobben tidligere. Da er det dugnad, på lik linje som om vi komme og raker hele uteområdet for at det skal se ålreit ut. 

Om du ikke ser forskjellen på det og å stille opp som kjøkkenassistent 1 gang i mnden, (Hvor ofte har deres barnehage dugnad egentlig?), så for det stå for din regning. 

Og du sier jo uansett tydeligvis nei selv, så ser ikke hvorfor det skulle gå utover deg at andre er villige til å strekke seg litt lenger enn deg. 

Anonymkode: 5179c...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2019 den 19.18, Anonym bruker skrev:

Jeg opplevde en mor som helt seriøst på et foreldremøte ba de ansatte om å plukke opp alle kongene fra uteområdet, så ikke barna skulle snuble i dem 🤭

Anonymkode: 6b316...f5a

Kan skjønne man ikke kan ha konger liggende og slenge. Plutselig en dag forlanger de troner og til slutt er det ikke plass til barna i det hele tatt!

Endret av Mostly Harmless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene på sfo der jeg jobber likte ikke at barna spiste  kaker eller noe godt  På fredager. Vi hadde aktivitet på torsdag  en gruppe barn lagde det de andre barna skulle gå servert på fredag. Det kunne være  kake, fruktsalat, grønnsaker og dipp, vafflelrøre, gelé smoothie .  På fredag var det en ny gruppe som forberedte det. Satte det ut, delte ut osv.   Så da  måtte  måtte vi kutte ut.  Det gikk noen uker  da klagde de på aktivitetstilbudet for det var for lite variasjon i tilbudet.  Kokkegruppen ble erstatte med gym og spillgruppe. 

Anonymkode: bb005...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mostly Harmless skrev:

Kan skjønne man ikke kan ha konger liggende og slenge. Plutselig en dag forlanger de troner og til slutt er det ikke plass til barna i det hele tatt!

Er så utrolig irriterende å snuble i konger, og de krunene er dritvondt å trakke på!

Anonymkode: 9933d...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...