Gå til innhold

Hvis jeg ser hunder være bundet utenfor inngangen til barnehagen

Anbefalte innlegg

Gjest KenCreek
Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er heller ikke intensjonen. En rasende hylende eier derimot, det funker fint. 

Anonymkode: d3b94...302

Ja men hva vil du egentlig oppnå med at noen blir sint på deg? Du tror vel ikke på ramme alvor at du stopper eieren fra å binde hunden utenfor butikken flere ganger?? 😂😂😀

haha noen er altså så høy på seg selv!

Skrevet
10 minutter siden, KenCreek skrev:

Ja men hva vil du egentlig oppnå med at noen blir sint på deg? Du tror vel ikke på ramme alvor at du stopper eieren fra å binde hunden utenfor butikken flere ganger?? 😂😂😀

Men hundeLOVEN sier jo at det er forbudt på lik linje med andre lovbrudd. Hvorfor er hundeeiere hevet over loven??

Anonymkode: 711fb...75c

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hund utenfor bhg er vell innafor hvis ikke hunden står rett forran porten, Men om den plager deg bør du enten si i fra til di ansatte eller vente på at eieren kommer for å så si hvorfor det plager deg. Man ringer verken politi, falken, brannvesenet eller barnevernet grunnet en mor eller far som lar hunden vente mens man henter barnet sitt. 

Anonymkode: 32064...457

Nei, det er ikke lov å binde den der. Rett og slett forbudt. Imot loven. 

Altså, ikke politiet nei... Ringer falken da, og sier jeg fant en hund uten eier. Så koster det dem flere tusen kroner hver gang. Det får jeg gjøre!:)

Anonymkode: 7c385...bfb

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hundeLOVEN sier jo at det er forbudt på lik linje med andre lovbrudd. Hvorfor er hundeeiere hevet over loven??

Fordi de ikke er myndige, mentalt sett, kanskje? Hjernekapasiteten tilsvarer en 2-årings, så de er kanskje unnskyldt for alt de foretar seg. Doh

Skrevet
15 minutter siden, KenCreek skrev:

Det som derimot ER effektivt er at de må hente ut hunden og betale mange tusen kroner 😛

Da er det ikke så moro å bryte loven lenger. 

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-07-04-74

Det er ikke lov å la hunden stå i bånd slik. Du kan anmelde. Hundeeiere tar seg godt til rette på lik linje med røykere. De skjønner ikke at lover betyr at sånn er det. 

Visste ikke at det ikke er lov utenfor barnehagen. Må innrømme at jeg har bundet ham der et par ganger når jeg har levert, må av og til multitaske og det er koselig for småen at hunden slår følge til barnehagen. En god unnskyldning for å bruke beina i stedet for bilen er det også. 

Men hunden er snill og rolig, og plassert langt fra porten.

Slik jeg tolker lovteksten vil det være innafor å heller binde hunden til et tre i skogen i nærheten av barnehagen. 

Anonymkode: e7d69...5a0

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Visste ikke at det ikke er lov utenfor barnehagen. Må innrømme at jeg har bundet ham der et par ganger når jeg har levert, må av og til multitaske og det er koselig for småen at hunden slår følge til barnehagen. En god unnskyldning for å bruke beina i stedet for bilen er det også. 

Men hunden er snill og rolig, og plassert langt fra porten.

Slik jeg tolker lovteksten vil det være innafor å heller binde hunden til et tre i skogen i nærheten av barnehagen. 

Ingen andre vet at hunden er snill og rolig. Det reven strengt tatt ikke lov å gå fra en hund på offentlig område. Men særskilt ikke ved offentlige bygninger og skjerpet ytterligere der det er barn. Så utenfor bhg er definitivt ikke innafor. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen andre vet at hunden er snill og rolig. Det reven strengt tatt ikke lov å gå fra en hund på offentlig område. Men særskilt ikke ved offentlige bygninger og skjerpet ytterligere der det er barn. Så utenfor bhg er definitivt ikke innafor. 

OK.

Men hva foreslår du at en hundeeier skal gjøre da, hvis man en travel morgen må multitaske og kombinere hundelufting med barnehagelevering? Det er en ganske naturlig ting å gjøre, å ta med seg bikkja når man leverer ungen. Ikke kan hunden være med inn i barnehagen og ikke kan den være utenfor, om den er aldri så mye i bånd.

Jeg er en lovlydig person, men merker en uheldig utvikling på hundefronten. Mange ser ut til å ha glemt at vi er en del av naturen, mennesker har hatt hunden som kompanjong i 10000 år....og at barna våre forhåpentligvis skal leve sammen med hunden i fremtiden og det er lurt å lære dem å omgås dyr på en grei måte.

Stor holdningsendring i disfavør av hunder bare siste par tiår...trist.

Skrevet
35 minutter siden, KenCreek skrev:

Joda,  det stopper folk veldig effektivt. Ingen vil løpe rundt på morgenen og lete etter hunden sin. Samme hund er ikke sett igjen.

Skrevet

Det er ikke lov rett ved inngangen, men hvis hunden er bundet slik at folk kan gå ut og inn uten å komme bort til den, er det lov.

Anonymkode: 943f2...ab2

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

OK.

Men hva foreslår du at en hundeeier skal gjøre da, hvis man en travel morgen må multitaske og kombinere hundelufting med barnehagelevering? Det er en ganske naturlig ting å gjøre, å ta med seg bikkja når man leverer ungen. Ikke kan hunden være med inn i barnehagen og ikke kan den være utenfor, om den er aldri så mye i bånd.

Jeg er en lovlydig person, men merker en uheldig utvikling på hundefronten. Mange ser ut til å ha glemt at vi er en del av naturen, mennesker har hatt hunden som kompanjong i 10000 år....og at barna våre forhåpentligvis skal leve sammen med hunden i fremtiden og det er lurt å lære dem å omgås dyr på en grei måte.

Stå opp tidligere?😜

Anonymkode: b1814...1cf

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

OK.

Herlighet  du må jo organisere deg så du har tid til det du skal, det er da virkelig ditt eget problem.

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

OK.

Da har du kanskje egentlig ikke tid til å ta deg av en hund? 

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

OK.

Du binder den i et tre noen meter fra barnehagen. Det er lov.

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

OK.

bikkjer er dyr! Hva hadde du gjort om jeg skulle hatt med meg 6 hester inn i barnehagen sammen med ettåringene fordi det er så trist for dem å være hjemme? Har du ikke tid og mulighet til å ha bikkje, slik man skal ha bikkje, får du søren meg  omplassere den til folk som oppfører seg skikkelig. 

Skrevet
1 time siden, KenCreek skrev:

Nei en hund utenfor en butikk er ikke forlatt. Du ville blitt gjort til latter om du hadde dukket opp på politistasjonen med en hund som sto utenfor Rema mens eieren var inne og handlet 😂😂😂

Det er du som ikke kan lovverket her, man kan faktisk få høye bøter for å etterlate hunden utenfor butikken. Det er ikke lov!

Politiet ville tatt hunden inn og eier måtte betalt for å få den ut igjen....

https://www.vg.no/forbruker/i/yWvxA/forbudt-aa-gaa-fra-hunden-slik-kan-straffes-med-fengsel

Jeg har hund selv og er veldig glad i dyr, men jeg setter den aldri utenfor butikken (eller barnehagen). Greit at jeg stoler på hunden min, men jeg kan ikke stole på folk som går bort for å hilse, og jeg kan ikke vite hvordan hunden min vil reagere på "rar" eller truende adferd fra barn eller voksne den ikke kjenner.

Anonymkode: 293bf...15f

Skrevet

Jøye meg. 

Her jeg bor er det helt vanlig at folk lufter hunden samtidig med levering i barnehagen. En koselig morgentur for både to- og firbente. Hundene blir bundet langt fra porten på et sted ingen trenger å gå forbi, og det er jo bare snakk om max 5-10 min. Kan det egentlig være noe som helst problem for noen?

Så lenge hunden du snakker om i hi ikke er bundet rett ved porten bør det da virkelig ikke være et problem? 

Og jeg har ikke hund selv, om det skulle være av interesse. Jeg liker de ikke særlig godt, engang. 

Anonymkode: 4879c...f92

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jøye meg. 

Her jeg bor er det helt vanlig at folk lufter hunden samtidig med levering i barnehagen. En koselig morgentur for både to- og firbente. Hundene blir bundet langt fra porten på et sted ingen trenger å gå forbi, og det er jo bare snakk om max 5-10 min. Kan det egentlig være noe som helst problem for noen?

Så lenge hunden du snakker om i hi ikke er bundet rett ved porten bør det da virkelig ikke være et problem? 

Og jeg har ikke hund selv, om det skulle være av interesse. Jeg liker de ikke særlig godt, engang. 

Anonymkode: 4879c...f92

Altså, det står jo at det er forbudt i den norske loven. Hva mer skal til for at hundeeiere skal skjønne at det ikke er greit? 

Du mener det er greit å kjøre for fort også da eller? Bare du gjør det når det ikke er andre biler på veien? Feks? 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså, det står jo at det er forbudt i den norske loven. Hva mer skal til for at hundeeiere skal skjønne at det ikke er greit? 

Du mener det er greit å kjøre for fort også da eller? Bare du gjør det når det ikke er andre biler på veien? Feks? 

Hun skriver at hunden blir bundet langt fra porten et sted hvor ingen trenger å gå forbi, det er lov. Ifølge loven er det ikke lov å binde dem fast rett ved inngangen slik at de står i veien. 

Skrevet

Herregud så mye fritid enkelte har 😳 en hund som venter på eigeren sin i 5-10 min skal anmeldes?? 

i min barnehage var det en gang ei geit som sto å venta på eigeren sin.. ei GEIT !! 😂🥰 

Folk burde begynne å gi litt mer faen, og nyte livet før det er ferdig !! 

Anonymkode: ab490...15e

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er nå faktisk ikke lov å binde hunder ved inngangen til butikker, bhg etc av en grunn da. Jeg er ingen hundehater, har hund selv. Det kommer selvsagt an på hvor langt fra inngangen hunden står og hvordan den oppfører seg, men for en del er det faktisk skummelt å gå forbi en hund som f.eks står og bjeffer. Her jeg bor står det i blant en stor rottweiler bundet nær inn/utgangen av butikken, rett til venstre og det er skyvedører. Når dørene går opp så bukser hunden fram så den rykker nesten opp sykkelstativet den er bundet til og bjeffer voldsomt. Om den er aggressiv eller redd vet jeg ikke, men den skremmer vett av folk som går intetanende ut av dørene og det er ikke bra for det bør mange eldre, skrøpelige der som lett kan falle. Tenker det er heller ikke noe særlig bra om man har barn som går litt i forveien eller om det er barn (eller voksne) som har sykkelen sin i det stativet. Vurderer faktisk å kontakte politiet om den står der flere ganger. 

Anonymkode: f49d8...cc4

Enig ! 

Anonymkode: 04ff3...2bf

Skrevet

Å binde fast en hund ute på et offentlig sted og eier forsvinner er jo ikke greit. Man vet jo aldri, folk som kan ta hunden, skade hunden eller tøyse med den, slepper den løs eller den kommer seg løs. Det er så uansvarlig av eier....... stakkars hund !!

Det å sette fra seg hunden ute og forsvinne om det så er to sek på posten eller i barnehagen er ikke greit, det gjør man ikke lenger. Den tid er over i likhet med å sette igjen barnevogn på utsiden av butikken. 

Og tenk på de som faktisk er redd hunder, barn, voksne og eldre. Samme om hunden er rolig eller ikke. Selv liker jeg ikke å gå forbi hunder som er bindt fast ute, uten tilsyn av eier. Og jeg liker ikke å gå forbi hunder i bånd ute... (det skjer for ofte at eier lar hunden komme bort til meg lar den hoppe eller snuse, hater det! Vil ikke ha den gående rundt bena på meg. Helt fjernt at eier kan la hunden gjøre det. ) 

Gå en ordentlig tur med hunden din, la den være hjemme hvis du skal inn der du ikke kan ha med hund inn. 

Anonymkode: 04ff3...2bf

Skrevet

Mitt barn ble bitt i ansiktet og på armen av en hund som sto fastbundet utenfor barnehagen. Jeg anmeldte og hunden ble avlivet. Etter det sto det ikke en eneste hund utenfor barnehagen. 

Uting å binde fast hunder der folk må passere. Uting både for hunden og for mennesker. 

Anonymkode: 45280...33c

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis hunden blir bundet slik at det er vanskelig å komme ut eller inn uten å komme borti hunden er det ulovlig, ja. Ellers er det en vurderingssak. 

Å stjele hunden, slippe den løs, skyte den eller liknende er uansett ikke lov så lenge den ikke angriper noen.

Anonymkode: a542e...3cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...