Elina Skrevet 15. januar 2019 Forfatter #26 Skrevet 15. januar 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det er ikke synsing Anonymkode: 7d9a0...53c Sikkert ikke. Du har nok manualen på Dubai!
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2019 #27 Skrevet 15. januar 2019 Akkurat nå, Elina skrev: Sikkert ikke. Du har nok manualen på Dubai! Kan man noe sted lese at Dubai er i krise? Eller at de sliter? At de har gjort noe med situasjonen de er kritisert for som svar på sanksjonene? Anonymkode: 7d9a0...53c
Elina Skrevet 15. januar 2019 Forfatter #28 Skrevet 15. januar 2019 (endret) 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan man noe sted lese at Dubai er i krise? Eller at de sliter? At de har gjort noe med situasjonen de er kritisert for som svar på sanksjonene? Anonymkode: 7d9a0...53c Ja, faktisk. 2018 har ikke vært et godt år for Dubai og økonomien har gått ned. Dette er første gang i Dubais moderne historie at økonomien har gått ned. Dubai børsen (Dubai Financial Market General Index) gikk ned med nesten 25 %, det er færre nyetablerte foretak, for første gang så har også ansettelser og jobber gått ned. Nye skyskrapere står tomme da de ikke får leid ut da veksten har stagnert. Så det ser ikke så lyst ut for fremtiden der nede. Flere og flere analytikere lurer nå på om Dubai er i ferd med å få en stor krise. Hvordan det ender vil fremtiden vise. Endret 15. januar 2019 av Elina
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2019 #29 Skrevet 15. januar 2019 3 minutter siden, Elina skrev: Ja, faktisk. 2018 har ikke vært et godt år for Dubai og økonomien har gått ned. Dette er første gang i Dubais moderne historie at økonomien har gått ned. Dubai børsen (Dubai Financial Market General Index) gikk ned med nesten 25 %, det er færre nyetablerte foretak, for første gang så har også ansettelser og jobber gått ned. Nye skyskrapere står tomme da de ikke får leid ut da veksten har stagnert. Så det ser ikke så lyst ut for fremtiden der nede. Flere og flere analytikere lurer nå på om Dubai er i ferd med å få en stor krise. Hvordan det ender vil fremtiden vise. Børsen kan jo synke i alle land. Den gjør jo det i Norge også. Analytikerene har jeg ikke lest noe om, men henvis gjerne til en kilde Anonymkode: 7d9a0...53c
Elina Skrevet 15. januar 2019 Forfatter #30 Skrevet 15. januar 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Børsen kan jo synke i alle land. Den gjør jo det i Norge også. Analytikerene har jeg ikke lest noe om, men henvis gjerne til en kilde Anonymkode: 7d9a0...53c Nå skrev jeg ikke bare at det var fall på børsen, det var et veldig stort fall på børsen. I tillegg så er det alt det andre rundt dette, mindre jobber, og flere folk som flytter der ifra enn som kommer dit, mulighetene som var er ikke der lengre så mange investorer har gitt opp Dubai. Jeg kan ikke forstå hvordan du ikke klarer å finne ut av dette selv. https://moderndiplomacy.eu/2018/07/07/dubais-economy-is-melting-like-a-glacier-in-the-desert/ http://www.atimes.com/article/gulf-grapples-with-silent-economic-crisis/ https://www.reuters.com/article/us-emirates-dubai-future/dubai-recipe-for-economic-success-looks-stale-as-markets-slump-idUSKBN1KA0SF https://www.wsj.com/articles/white-collar-recession-ripples-through-dubais-economy-1542191401 https://www.dailysabah.com/business/2018/11/19/dubais-metropolis-gleam-fading-as-business-busts
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2019 #31 Skrevet 15. januar 2019 3 timer siden, Pashla skrev: Jeg har fint plass til alt det der. Men jeg skjønner at der er tettere hos noen enn hos andre... Å ha plass til de få setningene jeg skrev, er ikke akkurat en bragd. Men å ha plass til alt vondt og urettferdig som skjer i verden (som naturligvis er mye mer enn det jeg skrev), er det ingen som kan. Anonymkode: 0673e...da6
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2019 #32 Skrevet 15. januar 2019 7 minutter siden, Elina skrev: Nå skrev jeg ikke bare at det var fall på børsen, det var et veldig stort fall på børsen. I tillegg så er det alt det andre rundt dette, mindre jobber, og flere folk som flytter der ifra enn som kommer dit, mulighetene som var er ikke der lengre så mange investorer har gitt opp Dubai. Jeg kan ikke forstå hvordan du ikke klarer å finne ut av dette selv. https://moderndiplomacy.eu/2018/07/07/dubais-economy-is-melting-like-a-glacier-in-the-desert/ http://www.atimes.com/article/gulf-grapples-with-silent-economic-crisis/ https://www.reuters.com/article/us-emirates-dubai-future/dubai-recipe-for-economic-success-looks-stale-as-markets-slump-idUSKBN1KA0SF https://www.wsj.com/articles/white-collar-recession-ripples-through-dubais-economy-1542191401 https://www.dailysabah.com/business/2018/11/19/dubais-metropolis-gleam-fading-as-business-busts Jeg leste en artikkel om at de økonomiske problemene skyldtes at det bygges for mer penger enn turistene bruker og at de fleste av deres turister er fra Saudi-Arabia. Det er en stund siden nå, men det er jo også en forklaring Anonymkode: 7d9a0...53c
Gjest Antarctica Skrevet 15. januar 2019 #33 Skrevet 15. januar 2019 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Å ha plass til de få setningene jeg skrev, er ikke akkurat en bragd. Men å ha plass til alt vondt og urettferdig som skjer i verden (som naturligvis er mye mer enn det jeg skrev), er det ingen som kan. Anonymkode: 0673e...da6 Å avstå fra å gjøre Dubai enda rikere er ikke heller en bragd. Rettferdig handel og bærekraftig turisme kan vi alle tilstrebe.
Gjest Antarctica Skrevet 15. januar 2019 #34 Skrevet 15. januar 2019 1 time siden, Tøystykke skrev: Og hvis det er bevist, hysjes det ned. Satire mot andre religioner, derimot, det liker de. Så "de" er like alle sammen?
Elina Skrevet 15. januar 2019 Forfatter #35 Skrevet 15. januar 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg leste en artikkel om at de økonomiske problemene skyldtes at det bygges for mer penger enn turistene bruker og at de fleste av deres turister er fra Saudi-Arabia. Det er en stund siden nå, men det er jo også en forklaring Anonymkode: 7d9a0...53c Oljeprisene har gått ned, noe som gjør noe med kjøpekraften. Det er færre turister fra både Saudi-Arabia og Iran, dette er to kjøpesterke grupper som brykte mye penger der. Selv om Dubai er den byen som har menst kjente av byene i emiratene men det Abu Dabi som har pengene og makten (oljen).Det at Dubai egentlig styres fra Abu Dabi gjør mange ting mer komplisert for disse selskapene å drive fra dubai. Mange internasjonale selskaper holder til i Dubai men reiser til og fra Doha/Qatar. Men nå har Dubai satt ut en blokade mot Quatar, Quatar er en viktig inntektskilde og partner for Dubai da de var deres største distrubutør. Dubai (hele de arabiske emirater) styres nemlig av kronsrinsen av Abu Dabi, han har lagd en blokade mot Qatar i sammarbeid med Saudi Arabia. De har også mistet mye av inntektene fra Iran pga internasjonale sanksjoner. I tillegg så merker flere og flere internasjonele selskaper at Dubai ikke er så trygg som det utga seg for å være. Selv om man ikke kan lese on det i avisene der så er det ofte saker i andre land som vekker oppsikt. Det er også en av grunnene til at de passer på hva som skrives om dem. Det er også mye kurrupsjon og utpressing der, de fengsler fremmedarbeidere og foretningsmenn, mange har betalt store summer for å få friheten sin tilbake. Dette gir helt klart ringvirkninger for Dubai. Nedgangen som er nå er en super mulighet til å sette søkelyset på problemene der nede.
Gjest Antarctica Skrevet 15. januar 2019 #36 Skrevet 15. januar 2019 2 timer siden, Elina skrev: Dubai bruker mye penger på PR byråer for å forherlige sitt regime, så de bryr seg absolutt om negativ PR. Turisme er en stor inntekskilde for dem og det har selvfølgelig økonomiske konsekvenser om industrien sliter. Jo, mer negativ oppmerksomhet de får jo flere vil åpne øynene for at dette landet er ikke verdt det. Ingen selger sjela si for litt bling og fine bygninger. Enig i dette. Sanksjoner fungerer.
Admin Skrevet 16. januar 2019 #37 Skrevet 16. januar 2019 Tråden er ryddet for innlegg skrevet at utestengt bruker. Ann Christin, admin
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 16. januar 2019 #38 Skrevet 16. januar 2019 Det har faktisk vært 20 nyhetssaker på henne i norsk media. Søk i retieverbasen viser det. Riktignok bare to i trykte aviser, Aftenposten og Adressa. Men Norge trenger disse oljelandene på laget, derfor får de drive som de vil. Hva slags reaksjoner kom mot Saudi-Arabia etter at de drepte en mann på ambassaden i Tyrkia?
Elina Skrevet 16. januar 2019 Forfatter #39 Skrevet 16. januar 2019 8 minutter siden, Lektor Doppler med tillegg skrev: Det har faktisk vært 20 nyhetssaker på henne i norsk media. Søk i retieverbasen viser det. Riktignok bare to i trykte aviser, Aftenposten og Adressa. Men Norge trenger disse oljelandene på laget, derfor får de drive som de vil. Hva slags reaksjoner kom mot Saudi-Arabia etter at de drepte en mann på ambassaden i Tyrkia? Som jeg skrev i HI så vet jeg at det har vært saker om henne i media, men det har ikke vært tilstrekkelig på noen måte med bagrunn av alvorligheten av denne saken. Det er flere beskyldninger og aspekter som det er svært skremmende at pressen ikke skriver om. Jeg nevnte at faren har drept tanten hennes og at alle vet det men det er også det at han gjorde forbrytelser på internasjonalt farvann. Så har du den anerkjente Irske politikeren Mary Robinson (hennes jobb i FN var:United Nations human rights commissioner) besøkte Dubai og prinsesse Latifa (nå med familien men enda i fangenskap) og kallte henne en vanskeligstilt og svak jente som angrer dypt på videoen hun har lagt ut og at hun forsøkte å rømme fra Dubai. Det er jo helt sykt at hun kan komme med slike uttalelser, vennenne og støttespillerne til Latifa er dypt sjokerte. Må ta med at Robinson mens hun var i Dubai avlyste sitt oppmøte på Dubais litraturfestival for å støtte en løslatelse av Ahmed Mansoor som er en kjent menneskerettighetsaktivist. Utrolig hyklersk, og virkelig en sak for media. Håper virkelig hun drar i trådene i kulissene iallefall. Reaksjonene mot Saudi-Arabia har ikke vært så mange fra Norge men noe har det vært. Sverige og Tyskland har kanselert våpenhandel med Saudi-Arabia for betydelige miliardbeløp. Canada ser også på å kanselere en våpenhandel til verdi 100 milliarder dollar, man snakker da om bøter på rundt 6 milliarder til Canada m.m De ser nå på hvordan de kan komme seg unna selve avtalen. Det er klart at det hjelper å legge press på disse statene, man skal ikke godta alt bare fordi de gir oss olje/penger. Det å selge våpen til dem (noe Norge gjør) er ren galskap!
Elina Skrevet 24. januar 2019 Forfatter #40 Skrevet 24. januar 2019 Siden Dubai Gate nå kom opp i media så legger jeg til at det er ganske godt bevist at Dubai betaler for positive innlegg hos bloggere og instagramere. Noen skrev nemlig at Dubai ikke brydde seg om hva Norsk presse skriver om Dubai. Vel, det beviser jo helt klart at de gjør det etter denne saken der Emiratene faktisk betalte for oppholdet til bloggerne. Det er fjernet endel innlegg i denne tråden uten at jeg skjønner hvorfor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå