Gå til innhold

5åringen er dårlig på å leke alene...


Stoort ønske om en til...

Anbefalte innlegg

Han kan fint leke alene i bhg, men hjemme nekter han det. Ikke 5 min engang.

Vi finner på masse ting sammen, går turer, drar til Leos lekeland og leker sammen der, spiller spill sammen og slikt.

Men jeg har ikke mulighet til å leke med han 24/7 hjemme.

Da jeg var liten, lekte jeg fint alene på rommet mitt, mens min storebror kjedet vettet av seg dersom han ikke kunne leke med meg eller andre.

Er det sånn personlighet småen har eller er dette noe som kan læres?

Hva kan jeg gjøre for å få han til å bruke fantasien sin og leke alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er absolutt noe som kan læres,det gjorde bhg med min sønn. Det tok en stund men så ble han faktisk veldig flink til å leke selv.

Anonymkode: 52cc5...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Dette er absolutt noe som kan læres,det gjorde bhg med min sønn. Det tok en stund men så ble han faktisk veldig flink til å leke selv.

Anonymkode: 52cc5...759

Barnehagen lærte din sønn å leke alene? Hvordan, og hvorfor? 🤔

Anonymkode: e0b00...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det helt likt her 😓

lillesøsteren er helt ulik og kan fint leke alene selvom hun absolutt trives best om hun får med hele familien på rollelek 😅

Anonymkode: e0b00...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barnehagen lærte din sønn å leke alene? Hvordan, og hvorfor? 🤔

Anonymkode: e0b00...476

De var vel litt lei av at sønnen min alltid måtte ha en voksen med i leken hele tiden. De satt han i gang å leke,gikk vekk,å hver gang han kom bort til de voksne så satt de han igang å leke også gikk ut igjen når han var godt inne i leken. Da lærte han med tiden å leke selv uten å alltid ha med en voksen. Gjorde det samme her hjemme satt han i gang med lek også gjorde meg selv opptatt med klesvask,ta ut av oppvaskmaskinen osv. Det fungerte her hjemme også selv om det tar tid å venne han til det.

Anonymkode: 52cc5...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må vel få kjede seg litt. Sett gjerne i gang noe, men så må du "gå å sette på en klesvask" så kanskje han fortsetter selv en stund.

Han her leker veldig godt mens jeg gjør husarbeid ;)  Begynn å rote i gamle leker om dere har et sted og rydd rundt han så kanskje han setter i gang selv.

Anonymkode: 58b5c...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hi her. Min løser problemet med å vente til klesvasken er satt, til jeg har vasket gulvet, ryddet ferdig på kjøkkenet og slikt.

Og så kommer han etter en stund og spør om vi kan leke nå. Hvis jeg sier at jeg fortsatt er opptatt, så venter han bare i 5 min og det kan han fint gjøre en time (!).

Eller så løser han det ved å se på tegnefilmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Stoort ønske om en til... skrev:

Hi her. Min løser problemet med å vente til klesvasken er satt, til jeg har vasket gulvet, ryddet ferdig på kjøkkenet og slikt.

Og så kommer han etter en stund og spør om vi kan leke nå. Hvis jeg sier at jeg fortsatt er opptatt, så venter han bare i 5 min og det kan han fint gjøre en time (!).

Eller så løser han det ved å se på tegnefilmer.

Skru av nettet og send ham ut eller på rommet. Gi beskjed om at han må bli der minst en time. Om hva vil finne på noe eller sitte stille på trappa er opp til ham. Gjennta hver dag. La ham kjede seg til han begynner å finne på ting selv.

Anonymkode: 6e265...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta han med på husarbeidet da? Min 3-åring deltar litt, før han blir opptatt med noe.

Han leker ikke alene hvis en av oss sitter og slapper av.

Anonymkode: 02f88...366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skru av nettet og send ham ut eller på rommet. Gi beskjed om at han må bli der minst en time. Om hva vil finne på noe eller sitte stille på trappa er opp til ham. Gjennta hver dag. La ham kjede seg til han begynner å finne på ting selv.

Anonymkode: 6e265...a37

Enig i dette. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 5-åring fikk beskjed om ag hun kunne velge mellom å hjelpe til med klesvasken eller å pusle på egenhånd. Etter et par runder med klesvask, støvsuging, oppvask, så valgte hun å leke alene.

Det gikk lang tid før jeg kunne sette meg ned mens hun lekte, men hun ble stadig ivrigere på å leke. 

Anonymkode: fb81c...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Skru av nettet og send ham ut eller på rommet. Gi beskjed om at han må bli der minst en time. Om hva vil finne på noe eller sitte stille på trappa er opp til ham. Gjennta hver dag. La ham kjede seg til han begynner å finne på ting selv.

Anonymkode: 6e265...a37

Ja det kan jeg prøve på 👍

Anonymkode: bdeb6...a79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ta han med på husarbeidet da? Min 3-åring deltar litt, før han blir opptatt med noe.

Han leker ikke alene hvis en av oss sitter og slapper av.

Anonymkode: 02f88...366

Hi her. Ikke interessert i husarbeid. Er også et ork å få han til å rydde på rommet sitt 😫

Anonymkode: bdeb6...a79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, Stoort ønske om en til... skrev:

Han kan fint leke alene i bhg, men hjemme nekter han det. Ikke 5 min engang.

Vi finner på masse ting sammen, går turer, drar til Leos lekeland og leker sammen der, spiller spill sammen og slikt.

Men jeg har ikke mulighet til å leke med han 24/7 hjemme.

Da jeg var liten, lekte jeg fint alene på rommet mitt, mens min storebror kjedet vettet av seg dersom han ikke kunne leke med meg eller andre.

Er det sånn personlighet småen har eller er dette noe som kan læres?

Hva kan jeg gjøre for å få han til å bruke fantasien sin og leke alene?

Er det ikke slik enebarn blir da? Bortskjemte og vant til å bli underholdt av foreldre?

Jeg har tre, de kan fint leke alene hver for seg eller sammen alle eller to og to. Må ikke leke med dem for at de ikke skal kjede seg. 

Anonymkode: bf893...30c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det ikke slik enebarn blir da? Bortskjemte og vant til å bli underholdt av foreldre?

Jeg har tre, de kan fint leke alene hver for seg eller sammen alle eller to og to. Må ikke leke med dem for at de ikke skal kjede seg. 

Anonymkode: bf893...30c

Hi her. Han er ikke enebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det ikke slik enebarn blir da? Bortskjemte og vant til å bli underholdt av foreldre?

Jeg har tre, de kan fint leke alene hver for seg eller sammen alle eller to og to. Må ikke leke med dem for at de ikke skal kjede seg. 

Anonymkode: bf893...30c

Mitt enebarn er ikke sånn.. Men han har fra tidlig av fått klar beskjed om at han må vente, for jeg lager mat, vasker klær, stryker klær o.l. Jeg har også tvtid en halvtime hver dag, da er det ikke lov å forstyrre med «tull». Sjeldent det er noe så viktig at det ikke kan vente en halvtime. Det handler jo ikke man er enebarn eller ikke, men om grensene foreldrene setter.

Han er 5 år nå og liker godt å leke alene. Har hele tiden fått mye skryt for at han er så selvgående, både hos besteforeldrene, øvrig familie og bhg.

Anonymkode: 7385d...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe er personlighet og noe er tilvenning.

Jeg er slik irriterende mamma som alltid har sendt ungene på rommet om de kjedet seg med beskjed om å stå midt på gulvet og snu seg hele veien rundt. Da får de øye på noe de kan holde på med. Det har stort sett fungert bra. Om det ikke virket har de fått beskjed på at da får de bare sette seg ned og kjede seg. Det varer som regel ikke lenge før de er i gang med noe.

 

 

Anonymkode: aab3e...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.1.2019 den 22.43, Stoort ønske om en til... skrev:

Han kan fint leke alene i bhg, men hjemme nekter han det. Ikke 5 min engang.

Vi finner på masse ting sammen, går turer, drar til Leos lekeland og leker sammen der, spiller spill sammen og slikt.

Men jeg har ikke mulighet til å leke med han 24/7 hjemme.

Da jeg var liten, lekte jeg fint alene på rommet mitt, mens min storebror kjedet vettet av seg dersom han ikke kunne leke med meg eller andre.

Er det sånn personlighet småen har eller er dette noe som kan læres?

Hva kan jeg gjøre for å få han til å bruke fantasien sin og leke alene?

Min sønn var flink å leke alene, men det var ikke bra ifølge BHG . Så han måtte svinges å leke med andre barn i BHG..... 

Anonymkode: b1edd...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...