Gå til innhold

Kan jeg gi en klem eller klapp på skulderen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

til en ansatt som jeg vet at har blitt utsatt for grove seksuelle overgrep? Hun har ikke fortalt om det egentlig, bare såvidt nevnt det en gang på en indirekte måte, men nok til at jeg forsto at det var alvorlig og det er lett å merke på kroppspråk og selvtilliten hennes at hun nok er ganske preget av det hun har opplevd. Jeg føler meg noen ganger litt usikker i situasjoner der det er naturlig å gi en klem eller klapp på skulderen eller på annen måte være fysisk nær ,om jeg bør la være fall det ikke er greit for henne, gir henne dårlige assosiasjoner eller noe. Men det ville jo blitt litt rart å hoppe over å klemme henne når jeg f.eks ønsker god ferie og klemmer de andre, gratulerer ol så jeg pleier å gi henne en klem i slike situasjoner. Håper liksom at det er det rette og at hun synes det er ok, men veldig usikker her og lurer på om noen vet litt om dette og kan gi meg noen tips. Jeg er kvinne selv også forresten, så det er ingen tvil om noe om dere skjønner.

Anonymkode: 43168...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må rett og slett spørre. Ta det litt på egen kappe, feks at du lett blir usikker på om alle liker å få klem. Så spør du om hun synes det er greit med klemmer. Ikke bring opp overgrep med mindre hun snakker om det 

Anonymkode: d391c...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært utsatt for overgrep,men fordrar ikke den evinnelige klemmingen fra personer som tror alle synes det er sååååå raust at de gir klem. Det er et overtramp av intimsonen til de ansatte,og det bør du være forsiktig med. Vær i alle fall 110% sikker på at alle synes det er greit, uavhengig av overgrep eller ikke. Det er ikke alltid det er mulig å tolke kroppsspråket riktig til de du skal klemme selv om du tror det.

Anonymkode: b8d12...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det er på ingen måte noen evinnelig klemming eller klemmekultur hos oss altså, men vi er en forholdsvis liten gruppe som jobber tett sammen og det faller seg naturlig at vi klemmer hverandre en gang i blant. Det er ikke noe problem og jeg har aldri følt at noen er ukomfortable med det, det er bare noe vi gjør fordi det er hyggelig f.eks før juleferie og når vi treffes på nyåret, når noen fyller år, kommer tilbake etter langt fravær. Det er bare angående den ene kollegaen jeg plutselig kjente at jeg ble litt usikker, særlig etter et foredrag i høst hvor #metoo og trakassering var en del av foredraget kom jeg til å tenke på at en klem kan være vanskelig for noen. 

Anonymkode: 43168...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare spør, får jeg gi deg en klem?

Jeg blir spurt og synes egentlig det er hyggelig med en klem fra noen jeg er trygg på og liker. Jeg tør ikke så si nei om jeg er usikker, men da er jeg i det minste forberedt på at nå kommer en klem. Og så lenge du er kvinne så er det ok, iallefall for meg. Men nå kjenner jeg ikke henne du jobber med. Men jeg tror det er fint at du spør :)

Anonymkode: 166b5...02a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør «får jeg gi deg en klem?», når jeg er usikker på om det er greit å klemme 😊

Anonymkode: 07cfe...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La være. Jeg har vært gjennom overgrep, og jeg kan ikke fordra at folk skal ta på meg. Hold avstand, men vær støttende, om hun skulle føle for å åpne seg.

Anonymkode: 9f7ea...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12. januar 2019 den 9.10, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke vært utsatt for overgrep,men fordrar ikke den evinnelige klemmingen fra personer som tror alle synes det er sååååå raust at de gir klem. Det er et overtramp av intimsonen til de ansatte,og det bør du være forsiktig med. Vær i alle fall 110% sikker på at alle synes det er greit, uavhengig av overgrep eller ikke. Det er ikke alltid det er mulig å tolke kroppsspråket riktig til de du skal klemme selv om du tror det.

Anonymkode: b8d12...865

Og jeg HAR vært utsatt for overgrep og syns helt motsatt; at en klem ikke er invaderende overhodet.

Hi, du må bare spørre "kan jeg gi deg en klem". Det er ikke farlig. Der er ingen automatikk i at den som har opplevd overgrep ser noen kobling klemming og krenkelser; eller at de har strengere intimgrenser enn andre. Selv assosierer jeg ikke folks kjærlige og vennlige initiativ med det ubehagelige jeg opplevde. 

Anonymkode: 451f1...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Og jeg HAR vært utsatt for overgrep og syns helt motsatt; at en klem ikke er invaderende overhodet.

Hi, du må bare spørre "kan jeg gi deg en klem". Det er ikke farlig. Der er ingen automatikk i at den som har opplevd overgrep ser noen kobling klemming og krenkelser; eller at de har strengere intimgrenser enn andre. Selv assosierer jeg ikke folks kjærlige og vennlige initiativ med det ubehagelige jeg opplevde. 

Anonymkode: 451f1...161

* kobling MELLOM klemming og krenkelser 

Anonymkode: 451f1...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...