Gå til innhold

Reise til utlandet når jeg er gravid i uke 33. Ambivalent...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Samboer har funnet billige reiser. Reisemålet blir enten Roma, Split eller Alicante i 5 dager. Det som gjør meg ambivalent om jeg vil reise er at når vi skal reise er jeg gravid i uke 33. Dette er nr 2. Vi skal også ha med oss datter på 4,5 år. 

Forrige graviditet var vi i Praha da jeg var 32 uker gravid. Det gikk veldig greit bortsett fra at jeg måtte på do hele tiden. 

Spørsmålet er, skal jeg reise eller ikke? Er jo ganske langt ut i graviditeten da. Ville heller reist i 2.trimester, men det klaffer dessverre ikke. 

Trenger råd fra dere, på forhånd takk 😊

Anonymkode: 37be8...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom det ikke er noen spesiell grunn til å reise ville jeg ventet. 

Kjedelig å bli lagt inn på sykehus i Italia der de kanskje snakker dårlig engelsk selv om de nok gir god behandling. Sjekk evt om reiseforsikring eller EU-trygdekortet (husker ikke hva det heter) dekker behandling selv om du er gravid og så langt på vei. 

Det går nok mest sannsynlig bra, men det kommer jo an på hvor viktig reisa er. 😊

Anonymkode: 43d52...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dersom det ikke er noen spesiell grunn til å reise ville jeg ventet. 

Kjedelig å bli lagt inn på sykehus i Italia der de kanskje snakker dårlig engelsk selv om de nok gir god behandling. Sjekk evt om reiseforsikring eller EU-trygdekortet (husker ikke hva det heter) dekker behandling selv om du er gravid og så langt på vei. 

Det går nok mest sannsynlig bra, men det kommer jo an på hvor viktig reisa er. 😊

Anonymkode: 43d52...1ca

Reisen er ikke påtrengende nødvendig ,for å si det slik. Kanskje enklere å reise når datter er 5 år og babyen er noen måneder, eks i oktober eller november. 

Jeg har litt skrekken for sykehus utenfor Norden mtp bakterier som er motstandsdyktige mot antibiotika (MRSA etc). Samboer sa at jeg må ta vurderingen mtp hvor langt jeg er kommet i graviditeten. 

Jeg ga han et reisegavekort i julegave ,men vi kan jo bruke det senere i år også 

 

HI

Anonymkode: 37be8...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dersom det ikke er noen spesiell grunn til å reise ville jeg ventet. 

Kjedelig å bli lagt inn på sykehus i Italia der de kanskje snakker dårlig engelsk selv om de nok gir god behandling. Sjekk evt om reiseforsikring eller EU-trygdekortet (husker ikke hva det heter) dekker behandling selv om du er gravid og så langt på vei. 

Det går nok mest sannsynlig bra, men det kommer jo an på hvor viktig reisa er. 😊

Anonymkode: 43d52...1ca

Sykehusene i Spania og Kroatia er vel heller ikke særlig bra?

HI

Anonymkode: 37be8...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykehusene i Spania er nok generelt ganske bra, men MRSA er viktig å huske på somdu sier. Blir du lagt inn der, må du ligge på isolat i Norge i 3 døgn om du blir innlagt her senere, feks v fødsel her, til du er mrsa-avklart. Er du positiv på mrsa må du ligge på isolat hele tiden, og få behandling som kan bli langvarig til du er kvitt bakterien.

Kjedelig å ligge på isolat på føden, og veldig upraktisk for alle parter. 

Anonymkode: 43d52...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke reist. Jeg hadde heller ikke reist til de landene før babyen min var ferdigvaksinert.

Anonymkode: ae34c...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en uke på ferie på Gran Canaria da jeg var i uke 33 med andremann. Så lenge du har et komplikasjonsfritt svangerskap ser jeg ikke helt problemet. De føder barn i andre land også...ville ikke reist til Uganda liksom, men Italia eller Spania går jo helt fint.

Anonymkode: 725df...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Reisen er ikke påtrengende nødvendig ,for å si det slik. Kanskje enklere å reise når datter er 5 år og babyen er noen måneder, eks i oktober eller november. 

Jeg har litt skrekken for sykehus utenfor Norden mtp bakterier som er motstandsdyktige mot antibiotika (MRSA etc). Samboer sa at jeg må ta vurderingen mtp hvor langt jeg er kommet i graviditeten. 

Jeg ga han et reisegavekort i julegave ,men vi kan jo bruke det senere i år også 

 

HI

Anonymkode: 37be8...296

Personlig ville jeg ventet, av samme grun som deg. 

Men om du bestemmer deg for å dra så vil jeg bare nevne en ting. Husk å sjekke forsikringene dine nøye! Selv om flyselskapet sier "ok" så er det noen forsikringsselskap som har liten skrift i avtalene sine om at reise utenfor Norden i 3.trimester er unødvendig risiko osv osv Kjenner folk som fikk problemer. - Hun var gravid, fikk blodpropp i benet og da måtte behandles og fikk flyforbud. Og siden man som gravid er ekstra utsatt for blodpropp, og det å fly er å utsette seg for risiko for blodpropp så ble det å velge å fly som gravid etter uke 30 for forsikringsselskapet å utsette seg for unødvendig risiko - Og de fikk ikke økonomisk bistand til at hun skulle komme hjem. Hun ville jo hjem før fødsel, men de hadde det ikke lett når de sto i Italia med flyforbud fra legen... (de endte med å leie bil og kjøre hjem, men det ble dyrt og veldig stressende) 

... Ikke for å skremme, men bare vise at det kan skje ting man ikke tenker på 😅

Anonymkode: 9d9c2...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Personlig ville jeg ventet, av samme grun som deg. 

Men om du bestemmer deg for å dra så vil jeg bare nevne en ting. Husk å sjekke forsikringene dine nøye! Selv om flyselskapet sier "ok" så er det noen forsikringsselskap som har liten skrift i avtalene sine om at reise utenfor Norden i 3.trimester er unødvendig risiko osv osv Kjenner folk som fikk problemer. - Hun var gravid, fikk blodpropp i benet og da måtte behandles og fikk flyforbud. Og siden man som gravid er ekstra utsatt for blodpropp, og det å fly er å utsette seg for risiko for blodpropp så ble det å velge å fly som gravid etter uke 30 for forsikringsselskapet å utsette seg for unødvendig risiko - Og de fikk ikke økonomisk bistand til at hun skulle komme hjem. Hun ville jo hjem før fødsel, men de hadde det ikke lett når de sto i Italia med flyforbud fra legen... (de endte med å leie bil og kjøre hjem, men det ble dyrt og veldig stressende) 

... Ikke for å skremme, men bare vise at det kan skje ting man ikke tenker på 😅

Anonymkode: 9d9c2...e01

Greit å få høre verst tenkelig scenario. 

Forrige svangerskap var helt knirkefritt , men man har jo aldri noen garanti. 

 

HI

Anonymkode: 37be8...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Siden jeg fikk ett barn uten noe forvarsel i uke 32,så nei. Aldri i livet 

Anonymkode: a7049...70d

Fødsel i uke 32 i utlandet?

Barn nummer 1?

Høres uansett heftig ut..

 

HI

Anonymkode: 37be8...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke reist. Ved innleggelse på sykehus er det stor sjanse for å pådra seg MRSA eller andre motstandsdyktige bakterier. Da står du overfor en lang og slitsom rekonvalesens. Dette er problemer som er stadig økende. 

Anonymkode: a21c5...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Greit å få høre verst tenkelig scenario. 

Forrige svangerskap var helt knirkefritt , men man har jo aldri noen garanti. 

 

HI

Anonymkode: 37be8...296

... Det er ikke verst tenkelige scenario, dvt oppstår faktisk overraskende ofte 🤷‍♀️☺️

Men nei, ingen garanti. Hun hadde to barn fra før, og aldri hatt noe problemer tidligere. 

____

Jeg tenker sånn at selv om barn blir født i andre land også så er det utrolig kjipt hvis du må i gjennom noe, alt fra infeksjon til fødsel, i et annet land langt fra kjente prosedyrer og familie. Det er liksom så lite vits å utsette seg for risikoen for uforutsette ting, når man allikevel kan vente noen mnd (i allfall til babyen er fullvaksinert). 

Anonymkode: 9d9c2...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det hadde jeg aldri gjort!!

For det første, hadde jeg orket å reise noe som helst sted så langt ute i graviditeten. Og for det andre vet man aldri når noe plutselig kan skje, selv om alt ser fint ut. 

Anonymkode: 0208a...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, det hadde jeg aldri gjort!!

For det første, hadde jeg orket å reise noe som helst sted så langt ute i graviditeten. Og for det andre vet man aldri når noe plutselig kan skje, selv om alt ser fint ut. 

Anonymkode: 0208a...d7d

….Hadde jeg ALDRI orket.....

Anonymkode: 0208a...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg IKKE gjort!

Fikk helt uten forvarsel vannavgang i uke 33 og fødte samme dag, så hadde aldri reist på ferie så sent i svangerskapet. Var svært takknemlig over å føde et lite prematurbarn i Norge som er så flinke med for tidlige fødsler.

Mitt råd er å tenke seg ekstra om. 

Anonymkode: 76609...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke orket å dra på «ferie» så langt uti svangerskapet. Fikk også et barn i uke 33, helt uten forvarsel. Knirkefritt svangerskap både med førstemann som kom på overtid og andremann som ble født i uke 33. Veldig glad for at vi bodde i Norge da. 

Anonymkode: f3035...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det hadde jeg IKKE gjort!

Fikk helt uten forvarsel vannavgang i uke 33 og fødte samme dag, så hadde aldri reist på ferie så sent i svangerskapet. Var svært takknemlig over å føde et lite prematurbarn i Norge som er så flinke med for tidlige fødsler.

Mitt råd er å tenke seg ekstra om. 

Anonymkode: 76609...128

Oi såpass . Og skjer dette i utlandet vil man føle seg ekstra utrygg. 

 

HI

Anonymkode: 37be8...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

... Det er ikke verst tenkelige scenario, dvt oppstår faktisk overraskende ofte 🤷‍♀️☺️

Men nei, ingen garanti. Hun hadde to barn fra før, og aldri hatt noe problemer tidligere. 

____

Jeg tenker sånn at selv om barn blir født i andre land også så er det utrolig kjipt hvis du må i gjennom noe, alt fra infeksjon til fødsel, i et annet land langt fra kjente prosedyrer og familie. Det er liksom så lite vits å utsette seg for risikoen for uforutsette ting, når man allikevel kan vente noen mnd (i allfall til babyen er fullvaksinert). 

Anonymkode: 9d9c2...e01

Hvor ofte oppstår DVT da? Trodde ikke det var så vanlig...

HI

Anonymkode: 37be8...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen min ble liggende 3 mnd på sykehus i USA da fødselen startet for tidlig. Sykehuset var bra. Barnet overlevde og forsikringen dekket heldig vis alle ekstrautgifter, men det var likevell en veldig vanskelig situasjon.

Sjekk i hvertfall at reiseforsikkringen din dekker alt som kan skje.

Anonymkode: b80fc...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor ofte oppstår DVT da? Trodde ikke det var så vanlig...

HI

Anonymkode: 37be8...296

Har ikke statistikken tilgjengelig (er sikkert noe på sse) . Men som helsepersonell ser jeg det relativt ofte. Vet at det ikke er representativt. Men det er ofte få symptomer, og sjeldent kritisk (siden de får behandling), og da tror jeg ikke at det snakkes så mye om blant folk flest 

Anonymkode: 9d9c2...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene barnet ble født i uke 31 og andre i uke 32, helt uten forvarsel. 

Vi var i København dagen før, vet det ikke er langt unna, men syns det var kjekt å føde på sykehuset borti veien her. 

Anonymkode: 85d22...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiste til Nord norge med fly i uke 32, Fikk rier og måtte være på sykehuset der  5 dager før jeg fikk reise hjem igjen.. Det var vanskelig, og jeg var redd for å føde og å måtte være på sykehuset der lenge før jeg fikk reise hjem igjen.  Kan ikke tenke meg hvor grusomt det hadde vært om jeg hadde reist utenlands istedet .. Man vet dessverre ikke på forhånd hvem som får premature rier, så jeg kommer aldri til å reise langt bort hvis jeg blir gravid igjen 😂  Da er det bedre å reise etter babyen er født , vi dro på ferie når han var et halvt år og det var helt supert!

Anonymkode: 722dc...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Oi såpass . Og skjer dette i utlandet vil man føle seg ekstra utrygg. 

 

HI

Anonymkode: 37be8...296

Og ikke bare utrygg fordi det er i et annet land, men man kan jo ikke akkurat ta med seg en prematurbaby hjem dagen etter. Som oftest må en så for tidligfødt baby bli på sykehus i mange uker. Vi var i 3 uker.

Anonymkode: 76609...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg faktisk ikke gjort, og jeg er egentlig veldig avslappet som person og tenker at ting går bra. 

Ja, de føder friske barn i andre land også, men det er andre bakterier, andre rutiner og andre forhold der selv om man ofte får de beste sykehusene når forsikringen dekker det. 

Om dere vil på storbyferie hadde jeg faktisk valgt å ta ferje til København. Nydelig by og ikke allverdens langt borte. 

Anonymkode: e62c3...f14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...