Gå til innhold

Veganere kan ikke ha innekatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja til frittgående katter. De drikke skapt for å aldri være ute.

Anonymkode: bbcb7...f19

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja til frittgående katter. De drikke skapt for å aldri være ute.

Anonymkode: bbcb7...f19

Har du røykt sokkene dine i dag? 

Anonymkode: ab5d5...4e8

Skrevet

Kan de ha katt i det hele tatt da? All kattemat inneholder så vidt jeg vet animalske produkter. I tillegg fanger og dreper de mus og fugler i naturen. Noen ganger for å spise dem, og noen ganger bare som tidsfordriv eller underholdning. 

Anonymkode: 6363f...4dd

Skrevet

Jeg kjenner flere veganere og vegetarianere som har katt. De er såpass oppegående at de gir katten det den trenger - og katter trenger kjøtt. I motsetning til hunder, som klarer seg på vegetarkost. Mennesker tåler et kosthold uten kjøtt, men ikke katter. 

Anonymkode: 4d361...829

Skrevet

Hvorfor kan de ikke ha innekatt, men utekatt?

Anonymkode: 03416...675

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor kan de ikke ha innekatt, men utekatt?

Anonymkode: 03416...675

fordi det å ha dyr inne er å ha de i bur og begrense friheten 

Anonymkode: 144b2...e7e

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner flere veganere og vegetarianere som har katt. De er såpass oppegående at de gir katten det den trenger - og katter trenger kjøtt. I motsetning til hunder, som klarer seg på vegetarkost. Mennesker tåler et kosthold uten kjøtt, men ikke katter. 

Anonymkode: 4d361...829

Men ikke innekatt.

Skrevet (endret)

Stemmer ikke, selv om mange veganere er imot kjæledyr i alle former så er det ikke et kriterie for å være veganer. 

Donald Watson som ga veganisme dens navn sa enkelt og greit: If you eat vegan you are vegan! Så det betyr da at man er veganer hvis man spiser vegansk. 

I den senere tid så har The Vegan Society kommet med sin definisjon, men det betyr ikke at den er den opprinnelige eller rette definisjonen av veganisme. Det var praktisk talt Donald Watson som satte ord på veganismen og derfor dens stamfar.

"A philosophy and way of living which seeks to exclude—as far as is possible and practicable—all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose; and by extension, promotes the development and use of animal-free alternatives for the benefit of humans, animals and the environment. In dietary terms it denotes the practice of dispensing with all products derived wholly or partly from animals."

-The vegan society

Hvis du vil lære noe om hva veganisme egentlig er utifra den orginale konteksten såkan du se på denne:

Endret av Elina
Gjest Marihønne
Skrevet

Synes det er trist at du ikke tror veganere er mer oppegående enn dette. De fleste lever ganske normale liv både med og uten kjæledyr... ganske likt som ikke veganere. Selvfølgelig er det ekstrem tilfeller der noen har gitt kattene/hundene sine veganer dietter, men dette er svært sjeldne tilfeller. Du har veganere som er imot å ha kjæledyr, men igjen er også dette mer sjeldent enn veganere som eier kjæledyr.. da de fleste ikke er på ekstrem siden.

Skrevet

Nå er det slik at du ikke eier en katt men katten eier deg. Så får vi heller håpe at den kjøttetende katten ikke spiser den stakkars veganen.

Anonymkode: 8dea9...285

Skrevet
1 time siden, Marihønne skrev:

Synes det er trist at du ikke tror veganere er mer oppegående enn dette. De fleste lever ganske normale liv både med og uten kjæledyr... ganske likt som ikke veganere. Selvfølgelig er det ekstrem tilfeller der noen har gitt kattene/hundene sine veganer dietter, men dette er svært sjeldne tilfeller. Du har veganere som er imot å ha kjæledyr, men igjen er også dette mer sjeldent enn veganere som eier kjæledyr.. da de fleste ikke er på ekstrem siden.

De fleste veganere er på den ekstreme venstresiden. Dessverre. 

Skrevet

Jeg er ikke veganer, og innekatter høres utrolig slitsomt ut...

Min katt, som er en rasekatt, er chippet og steriliert, og går ut og inn som den vil. Den går ikke langt, men ut i hagen og litt lenger av og til, men å holde den inne første 6 mnd jeg hadde den var utrolig slitsomt for den ville jo "rømme" ut alle åpne dører og vinduer fordi den var nysgjerrig.... Så ja til å la kattene gå ut og inn som de vil.

Anonymkode: 0b807...e0e

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

De fleste veganere er på den ekstreme venstresiden. Dessverre. 

Det er ikke sant, veganere er like forskjellig og har like forskjellige meninger selv om dem har en felles enighet. Du finner veganere i alle politiske kretser. 

Skrevet
16 timer siden, Elina skrev:

Stemmer ikke, selv om mange veganere er imot kjæledyr i alle former så er det ikke et kriterie for å være veganer. 

Donald Watson som ga veganisme dens navn sa enkelt og greit: If you eat vegan you are vegan! Så det betyr da at man er veganer hvis man spiser vegansk. 

Og tre ganger på rad leste jeg: If you eat a vegan, you are a vegan!

:D

*Går for å hente mer kaffe*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...