Gå til innhold

Forslag til snacks for barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min fikk nettopp påvist fruktosemalabsorpsjon og kan nå i starten ikke spise frukt, de fleste grønnsaker og nøtter. Vanligvis har hun pleid å ta en banan, et eple, noen druer eller tomater el. etter skolen, men nå kan hun ikke det lenger. Er det noen som har tips til noe hun kan spise som er noe lite noe og ikke er brødmat?

Jeg tar også i mot forslag til skolemat og middager som ikke inneholder fruktose, og erstatninger for ketchup og tacosaus.

Anonymkode: 98fef...118

Skrevet

Kan noe av dette brukes kanskje?

rett i koppen nudler
rett i koppen potetstappe
minioster. f.eks babybel eller buko ost, evt sammen med litt kjeks
innbakte pølser eller fylte horn

Anonymkode: 01854...e2b

Skrevet

Lage snacks av grillede kikerter, hvis hun tåler det? Google det for oppskrifter

Anonymkode: ceab0...93f

Skrevet

Tusen takk for gode tips! Virkelig. Dette er veldig vanskelig for henne, hun elsker frukt og grønnsaker, så jeg må prøve å finne gode alternativer. Babel-ost var veldig lurt, hun liker dem godt.

HI

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for gode tips! Virkelig. Dette er veldig vanskelig for henne, hun elsker frukt og grønnsaker, så jeg må prøve å finne gode alternativer. Babel-ost var veldig lurt, hun liker dem godt.

HI

Det skjønner jeg, for når jeg tenkte på alternativer som kunne passe, så er det mye av de enkle ferdigproduktene som inneholder, frukt, grønnsaker og nøtter. Hvorfor kan hun ikke spise nøtter forresten, er det krysning til frukt?

Hva med
brødstenger eller mini grissini
mandler, kan hun ha det?
kavringer eller skorper
snack a jacks
riskaker

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det skjønner jeg, for når jeg tenkte på alternativer som kunne passe, så er det mye av de enkle ferdigproduktene som inneholder, frukt, grønnsaker og nøtter. Hvorfor kan hun ikke spise nøtter forresten, er det krysning til frukt?

Hva med
brødstenger eller mini grissini
mandler, kan hun ha det?
kavringer eller skorper
snack a jacks
riskaker

Fordi det, tro det eller ei, faktisk er fruktose i nøtter også *oppgitt*

Vi skal på sikt få opplæring og hun burde kunne spise litt fruktose etter hvert, men i starten skal vi prøve å kutte detomtrent helt sånn at hun blir bra i magen igjen. Hun har vært kronisk kvalm i 1,5 pr nå, med mye mageknip, luft og sure oppstøt. Vi håper dette hjelper.

HI

Skrevet

Fordi det, tro det eller ei, faktisk er fruktose i nøtter også *oppgitt*

Vi skal på sikt få opplæring og hun burde kunne spise litt fruktose etter hvert, men i starten skal vi prøve å kutte detomtrent helt sånn at hun blir bra i magen igjen. Hun har vært kronisk kvalm i 1,5 pr nå, med mye mageknip, luft og sure oppstøt. Vi håper dette hjelper.

HI

Nå lærte jeg noe nytt, har ikke tenkt på engang at det kan være fruktose i nøtter. Hvordan tester man for fruktosemalabsorpsjon? Stakkars, håper hun blir bedre med dette.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå lærte jeg noe nytt, har ikke tenkt på engang at det kan være fruktose i nøtter. Hvordan tester man for fruktosemalabsorpsjon? Stakkars, håper hun blir bedre med dette.

Vi testet med en pustetest som måler økning av noe i pusten (husker ikke hva nå). Hun måtte møte fastende og blåse en gang først for å få en startverdi. Så fikk hun drikke fruktose og måtte blåse fire ganger til med en halvtimes mellomrom. På tredje blåsingen må man ha under 20 i differanse fra første gang dersom man er frisk og tåler fruktose, hun hadde 29 i differanse. 

Jeg ble også overrasket over nøtter, men det er ikke mye fruktose i dem, bare litt. Forhåpentligvis vil hun tåle litt nøtter snart.

HI

Skrevet

Vi testet med en pustetest som måler økning av noe i pusten (husker ikke hva nå). Hun måtte møte fastende og blåse en gang først for å få en startverdi. Så fikk hun drikke fruktose og måtte blåse fire ganger til med en halvtimes mellomrom. På tredje blåsingen må man ha under 20 i differanse fra første gang dersom man er frisk og tåler fruktose, hun hadde 29 i differanse. 

Jeg ble også overrasket over nøtter, men det er ikke mye fruktose i dem, bare litt. Forhåpentligvis vil hun tåle litt nøtter snart.

HI

Jeg ble nysgjerrig og leste litt mer om dette nå, og ser at det er mange ting jeg ikke har tenkt på, som inneholder fruktose, som kjeks og yoghurt. Lykke til :)

Skrevet

Liker hun spekemat? Stranda har noen veldig gode salamisnax, kjempegodt til babybel ost og kjeks 🙂

Anonymkode: 9a022...f0e

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Liker hun spekemat? Stranda har noen veldig gode salamisnax, kjempegodt til babybel ost og kjeks 🙂

Anonymkode: 9a022...f0e

Ja, det liker hun. Det er en god idé, men må passe på at det ikke blir for mye salt da. Hun er bare 9 år og litt liten av vekst, så da får det holde med et par biter. Takk for tips!

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...