Gå til innhold

Hvorfor heter det røkte kjøttpølser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Røkte pølser er vel mer naturlig? Ingen som tror at det dreier seg om røkte fiskepølser vel.

Anonymkode: ebe54...a0b

Fortsetter under...

Skrevet

Det er vel for å fortelle at det er mektige pøler med mye kjøtt i, ikke bare fett og "avfall" fra annen kjøttproduksjon.

Anonymkode: 02767...aeb

Skrevet

Men du lurer ikke på hvorfor de blir kalt røkt? Ca. 65% av all røkt mat er tilsatt røykaroma og er ikke røkt i det hele tatt. 

Anonymkode: 7e468...a46

Skrevet
9 minutes ago, Anonym bruker said:

Det er vel for å fortelle at det er mektige pøler med mye kjøtt i, ikke bare fett og "avfall" fra annen kjøttproduksjon.

Anonymkode: 02767...aeb

Har en pakke grillpølser liggende som inneholder 51% kjøtt. De heter ikke grillkjøttpøser fordet. Bare tull alt sammen. I våre dager kan en ikke tro på noen ting. Nå går jeg å lelgger meg.

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men du lurer ikke på hvorfor de blir kalt røkt? Ca. 65% av all røkt mat er tilsatt røykaroma og er ikke røkt i det hele tatt. 

De er vel røkt om bestanddelene er røkt.

Anonymkode: 3ee38...0c1

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

De er vel røkt om bestanddelene er røkt.

Anonymkode: 3ee38...0c1

Hvilke bestanddeler?

Anonymkode: 39aa8...49a

Annonse

Skrevet

For å skille de forskjellig pølsene fra hverandre. Røkte pølser kan være hva som helst, men leser man kjøttpølser vet en at det er tykke pølser. Akkurat som en vet nøyaktig hvilken type pølser en får når en leser wienerpølser og grillpølser.

Anonymkode: ba5d9...b2e

Skrevet
39 minutes ago, Anonym bruker said:

For å skille de forskjellig pølsene fra hverandre. Røkte pølser kan være hva som helst, men leser man kjøttpølser vet en at det er tykke pølser.

Ingen logikk i at kjøttpølser nødvendigvis skal være tykke.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Folk lager så mye styr om dette, men jeg ser ikke problemet. Jeg synes faktisk ofte mat med tilsatt røykaroma har en bedre smak enn røykt mat. Det er ikke skadelig (bare vann med røykaroma), og det tar kortere tid og mindre ressurser. Hvis man foretrekker ekte røykt smak, så får man jo velge seg ut de varene som er det. 

Anonymkode: edcce...c61

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Folk lager så mye styr om dette, men jeg ser ikke problemet. Jeg synes faktisk ofte mat med tilsatt røykaroma har en bedre smak enn røykt mat. Det er ikke skadelig (bare vann med røykaroma), og det tar kortere tid og mindre ressurser. Hvis man foretrekker ekte røykt smak, så får man jo velge seg ut de varene som er det. 

Men mange av de røykte varene gir seg ut for å være noe de ikke er når de merkes med at det er røkt, når de ikke er det

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men mange av de røykte varene gir seg ut for å være noe de ikke er når de merkes med at det er røkt, når de ikke er det

Er dette et stort problem? Er det noen som reagere allergisk på røykaroma, slik at dårlig merking kan være farlig?

Så vidt jeg vet, så står "røykaroma" på ingredienslisten når varen ikke faktisk er røykt.

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er dette et stort problem? Er det noen som reagere allergisk på røykaroma, slik at dårlig merking kan være farlig?

Så vidt jeg vet, så står "røykaroma" på ingredienslisten når varen ikke faktisk er røykt.

Klart det er et problem når de ikke merker varene riktig

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Klart det er et problem når de ikke merker varene riktig

Du har ikke særlig mange problemer i livet ditt?

Mat som har røyksmak, men ikke er røykt, har "røykaroma" på ingredienslisten. Det er merking. 

Annonse

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har ikke særlig mange problemer i livet ditt? 

Mat som har røyksmak, men ikke er røykt, har "røykaroma" på ingredienslisten. Det er merking. 

Når du må ty til sånne utsagn, så er det ikke vits å diskutere noe med deg

Skrevet

Hva du mener er logisk eller ikke er jo irrelevant. 

Kjøttpølser, også av og til kalt middagspølser, er tykke pølser i ringer eller i litt mindre «biter». Det er navnet på denne typen pølser, bortsett fra de som er laget av medisterdeig. 

Anonymkode: 953d5...04c

Skrevet

Av samme grunn som det heter kjøttdeig og ikke deig kanskje? Hadde vært ganske upraktisk å komme i kjøttdisken og så heter alt "deig".

Det er vel for å fortelle hva slags pølser vi snakker om. Det kunne jo ha vært røkte fiskepølser, eller kyllingpølser eller vegatarpølser, men kjøttpølser forteller at dette er pølser som består av en blanding av svin og storfe, mens medisterpølser f.eks består av kun svin.

Skrevet

Må alt være så logisk?

Kjøttpølser er ganske enkelt et navn på tykke pølser.

Anonymkode: ba5d9...b2e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...