mamma til adhd gutt<3 Skrevet 9. januar 2019 #1 Skrevet 9. januar 2019 Tips til fine byer steder det er verdt å oppleve? Gjerne noen skjulte perler utenfor de største turisttråkkene. Uten barn
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #2 Skrevet 9. januar 2019 Hvor langt nord skal dere da? Vi tok fly til Pisa og hadde bil derfra. Bodde på et gammelt slott som var omgjort til hotell, egentlig midt i ingenting, men det var helt fantastisk (slottet hadde vært alt fra nonnekloster til olivengård tidligere og de sa det spøkte der). Så kjørte vi rundt, var i div middelalderbyer, selvfølgeig Siena, men også noen mer ukjente. Hadde omvisning og var på vinsmakerkurs på en stor lokal vingård (herregård/slott) og var selvfølgelig innom Firenze. Fantastisk tur. Anonymkode: 44ef9...8ba
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 9. januar 2019 Forfatter #3 Skrevet 9. januar 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hvor langt nord skal dere da? Vi tok fly til Pisa og hadde bil derfra. Bodde på et gammelt slott som var omgjort til hotell, egentlig midt i ingenting, men det var helt fantastisk (slottet hadde vært alt fra nonnekloster til olivengård tidligere og de sa det spøkte der). Så kjørte vi rundt, var i div middelalderbyer, selvfølgeig Siena, men også noen mer ukjente. Hadde omvisning og var på vinsmakerkurs på en stor lokal vingård (herregård/slott) og var selvfølgelig innom Firenze. Fantastisk tur. Anonymkode: 44ef9...8ba Angående hvor langt nord så er vi veldig åpne for forslag . Områdene du nevner her er veldig aktuelle 😊
Dumi Skrevet 9. januar 2019 #4 Skrevet 9. januar 2019 Lucca! Mye historie (jeg er en historienerd selv), og fra der er det ikke langt til Pisa eller Firenze. Ferrara er fin by også.Vil også anbefale Ravenna, fordi, igjen, jeg er historienerd. Kan hende ikke så veldig interessant for alle, men...
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 9. januar 2019 Forfatter #5 Skrevet 9. januar 2019 2 minutter siden, Dumi skrev: Lucca! Mye historie (jeg er en historienerd selv), og fra der er det ikke langt til Pisa eller Firenze. Ferrara er fin by også.Vil også anbefale Ravenna, fordi, igjen, jeg er historienerd. Kan hende ikke så veldig interessant for alle, men... Høres veldig bra ut!!! Takk for tips
Kira Skrevet 9. januar 2019 #6 Skrevet 9. januar 2019 Jeg har to favoritter i Nord-Italia. Arma di Taggia som ligger ved vestkysten nesten opp mot Frankrike. Skikkelig badeby. Den andre er Sirmione som ligger helt syd ved Gardasjøen. Jeg liker også Verona godt, men der kryr det av folk og turister. Usikker på hvor barnevennlig den byen er.
the amazing spidermamma Skrevet 9. januar 2019 #7 Skrevet 9. januar 2019 Mantova, Cremona, Verona, Brescia, Ferrara... Hvis du skal være helt i nord, er det veldig fint rundt Lago Maggiore, f.eks Stresa. Men det er et gammelt kursted, tror jeg, ikke så tilpasset barnefamilier. Men flott med en tur ut til palassene på øyene i innsjøen, der finnes det f.eks hvite påfugler.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 9. januar 2019 Forfatter #8 Skrevet 9. januar 2019 11 minutter siden, the amazing spidermamma skrev: Mantova, Cremona, Verona, Brescia, Ferrara... Hvis du skal være helt i nord, er det veldig fint rundt Lago Maggiore, f.eks Stresa. Men det er et gammelt kursted, tror jeg, ikke så tilpasset barnefamilier. Men flott med en tur ut til palassene på øyene i innsjøen, der finnes det f.eks hvite påfugler. Takk for tips! Trenger ikke være barnevennlig da dette blir uten barn. Med ungene skal vi dra ett sted det er mer å gjøre for dem. Skal sjekke ut alle tips og jeg er veldig takknemlig ⭐️
Himmel og hav Skrevet 9. januar 2019 #9 Skrevet 9. januar 2019 Det er jo mange fine steder på vestkysten. Badebyer som Marina di Andora, Ligueglia og Alassio. Inn i landet derfra har du Colla Micheri. Mange fine plasser i Liguriaområdet, men jeg vet ikke om det er for langt sør?
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 9. januar 2019 Forfatter #10 Skrevet 9. januar 2019 25 minutter siden, Himmel og hav skrev: Det er jo mange fine steder på vestkysten. Badebyer som Marina di Andora, Ligueglia og Alassio. Inn i landet derfra har du Colla Micheri. Mange fine plasser i Liguriaområdet, men jeg vet ikke om det er for langt sør? Skriver opp alle forslag😊 vi er fleksible på hvor langt sør vi kan dra .
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #11 Skrevet 9. januar 2019 27 minutter siden, Himmel og hav skrev: Det er jo mange fine steder på vestkysten. Badebyer som Marina di Andora, Ligueglia og Alassio. Inn i landet derfra har du Colla Micheri. Mange fine plasser i Liguriaområdet, men jeg vet ikke om det er for langt sør? Blander meg litt inn her: har du tips til bosteder i disse byene? Hotell, leiligheter, hus? Tenker oss ned i de traktene til sommeren. Anonymkode: d6cec...520
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #12 Skrevet 9. januar 2019 Et sted som bare må oppleves er Vignamaggio som ligger mellom Firenze og Sienna! Det er så fantastisk vakkert der. En helt nydelig vingård med restaurant (den har Michelin stjerner) og en liten hotelldel. Hagen er med flotte statuer og figurklippede hekker med 'neglesaks'. Hvis du har sett Shakespear-filmen Much ado about nothing, så ble den spilt inn der på 90-tallet. Det var også familien til Mona Lisa (hun på bildet, ja) som bygde Vignamaggio i sin tid. Går også an å bestille omvisning, vinsmaking og lunch/middag uten å bo der😊 Anonymkode: 80f5f...5bd
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 9. januar 2019 Forfatter #13 Skrevet 9. januar 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Et sted som bare må oppleves er Vignamaggio som ligger mellom Firenze og Sienna! Det er så fantastisk vakkert der. En helt nydelig vingård med restaurant (den har Michelin stjerner) og en liten hotelldel. Hagen er med flotte statuer og figurklippede hekker med 'neglesaks'. Hvis du har sett Shakespear-filmen Much ado about nothing, så ble den spilt inn der på 90-tallet. Det var også familien til Mona Lisa (hun på bildet, ja) som bygde Vignamaggio i sin tid. Går også an å bestille omvisning, vinsmaking og lunch/middag uten å bo der😊 Anonymkode: 80f5f...5bd Wow! Tusen takk for gode forslag! Skal jammen gjøre undersøkelser på alle forslagene ! Tror jammen det blir rødvin og googling av dette i kveld😊
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 9. januar 2019 Forfatter #14 Skrevet 9. januar 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Blander meg litt inn her: har du tips til bosteder i disse byene? Hotell, leiligheter, hus? Tenker oss ned i de traktene til sommeren. Anonymkode: d6cec...520 Dette er også av interesse for meg😊
Himmel og hav Skrevet 9. januar 2019 #15 Skrevet 9. januar 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Blander meg litt inn her: har du tips til bosteder i disse byene? Hotell, leiligheter, hus? Tenker oss ned i de traktene til sommeren. Anonymkode: d6cec...520 Jeg har bodd på Hotel Moresco (tror jeg det het) i Marina di Andora. Helt greit, litt enkelt hotell. Strender rett utenfor og busstopp rett ned i gata.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 9. januar 2019 Forfatter #16 Skrevet 9. januar 2019 2 timer siden, Himmel og hav skrev: Jeg har bodd på Hotel Moresco (tror jeg det het) i Marina di Andora. Helt greit, litt enkelt hotell. Strender rett utenfor og busstopp rett ned i gata. Supert! Må sjekkes ut😊
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #17 Skrevet 9. januar 2019 Toscana er vel ikke akkurat Nord-Italia? Jeg har vært flere ganger i Italia, men den gangen jeg var nord i landet, brukte vi mest tid i Valpusteria: Bolzano, Dobbiaccho, San Candido, Sesto og Bressanone. Nydelige småbyer i Heidi-landskap, der man kan snakke både tysk og italiensk for å gjøre seg forstått. Deretter dro vi litt sydover til Padova, Verona og Venezia. Vakre alle tre. Anonymkode: d28a3...3db
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #18 Skrevet 9. januar 2019 Iseo, Alba, Barolo, Bergamo, Syd-Tirol Anonymkode: a724d...6de
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2019 #19 Skrevet 10. januar 2019 13 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Tips til fine byer steder det er verdt å oppleve? Gjerne noen skjulte perler utenfor de største turisttråkkene. Uten barn Grado ❤️ Anonymkode: e93b7...603
prekæs Skrevet 10. januar 2019 #20 Skrevet 10. januar 2019 Italienske Rivieraen, gjerne vest for Genova, føles autentisk og er spart for masseturisme. Øst for Genova ligger Portofino og Cinque Terre som er vakre men har ett vanvittig turisttrykk, selv utenfor sommersesongen. Samme kyst byr på dovne badebyer jeg nok ville foretrukket bo i, foran PF og CT. Avstandene er forholdsvis korte. Lander man i Bergamo/Milano når man kysten på få timer. Sjøene i nord, Maggiore, Como og Garda er vakre og landskapet i Sydtyrol tar pusten fra de fleste. Stelviopasset likeså. (over2600 meter over havet) Dessuten føles det og er svært trygt og er spart for mesteparten av det de store turistmaskinene ofte drar med seg (tiggere/selgere) Vakre byer kryr det av og de føles ikke som kulisser, slik noen av de aller mest besøkte kan føles som. Klimaet litt i høyden, passer meg godt. Det føles enklere å puste når man slipper dampende hete døgnet rundt, selv om temperaturen ligger rundt 28+-på dagtid, med deilig vanntemperaturer.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 10. januar 2019 Forfatter #21 Skrevet 10. januar 2019 9 minutter siden, prekæs skrev: Italienske Rivieraen, gjerne vest for Genova, føles autentisk og er spart for masseturisme. Øst for Genova ligger Portofino og Cinque Terre som er vakre men har ett vanvittig turisttrykk, selv utenfor sommersesongen. Samme kyst byr på dovne badebyer jeg nok ville foretrukket bo i, foran PF og CT. Avstandene er forholdsvis korte. Lander man i Bergamo/Milano når man kysten på få timer. Sjøene i nord, Maggiore, Como og Garda er vakre og landskapet i Sydtyrol tar pusten fra de fleste. Stelviopasset likeså. (over2600 meter over havet) Dessuten føles det og er svært trygt og er spart for mesteparten av det de store turistmaskinene ofte drar med seg (tiggere/selgere) Vakre byer kryr det av og de føles ikke som kulisser, slik noen av de aller mest besøkte kan føles som. Klimaet litt i høyden, passer meg godt. Det føles enklere å puste når man slipper dampende hete døgnet rundt, selv om temperaturen ligger rundt 28+-på dagtid, med deilig vanntemperaturer. Vi tenker Milano som utgangspunkt og noen timer alle veier. Ja vi er ute etter de perlene som ikke står på alle turistbrosjyrer. Noen av stedene du nevner har vi vært og det var helt nydelig . Takk for tips😊
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 10. januar 2019 Forfatter #22 Skrevet 10. januar 2019 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Toscana er vel ikke akkurat Nord-Italia? Jeg har vært flere ganger i Italia, men den gangen jeg var nord i landet, brukte vi mest tid i Valpusteria: Bolzano, Dobbiaccho, San Candido, Sesto og Bressanone. Nydelige småbyer i Heidi-landskap, der man kan snakke både tysk og italiensk for å gjøre seg forstått. Deretter dro vi litt sydover til Padova, Verona og Venezia. Vakre alle tre. Anonymkode: d28a3...3db Vel.... Toscana regnes av mange som nord Italia ...
uhhuhher Skrevet 10. januar 2019 #23 Skrevet 10. januar 2019 6 timer siden, prekæs skrev: Italienske Rivieraen, gjerne vest for Genova, føles autentisk og er spart for masseturisme. Øst for Genova ligger Portofino og Cinque Terre som er vakre men har ett vanvittig turisttrykk, selv utenfor sommersesongen. Samme kyst byr på dovne badebyer jeg nok ville foretrukket bo i, foran PF og CT. Hei, har du konkrete byer du har vært i og har erfaring fra øst for Genova? Vi vurderer å fly til Nice, så da er det greit å holde seg i den retningen. Takk!
prekæs Skrevet 10. januar 2019 #24 Skrevet 10. januar 2019 3 timer siden, uhhuhher skrev: Hei, har du konkrete byer du har vært i og har erfaring fra øst for Genova? Vi vurderer å fly til Nice, så da er det greit å holde seg i den retningen. Takk! Har bodd i Moneglia, en fin liten by med litt merkelig beliggenhet mellom to lysregulerte tunneler. Ikke store byen, men masse tilgang på gode serveringssteder. Måtte venne oss til å handle i småbutikker som slakter og baker. Ellers er det sikkert masse overnattingsmuligheter i Portofinoområdet. Kjørte igjennom en forholdsvis stor by (husker ikke navnet) for å komme til PF, som det sikkert skjer mer enn der vi bodde. Ellers er det flott vest for Genova. Strekningen lever virkelig opp til navnet sitt (Blomsterrivieraen)
uhhuhher Skrevet 10. januar 2019 #25 Skrevet 10. januar 2019 1 time siden, prekæs skrev: Har bodd i Moneglia, en fin liten by med litt merkelig beliggenhet mellom to lysregulerte tunneler. Ikke store byen, men masse tilgang på gode serveringssteder. Måtte venne oss til å handle i småbutikker som slakter og baker. Ellers er det sikkert masse overnattingsmuligheter i Portofinoområdet. Kjørte igjennom en forholdsvis stor by (husker ikke navnet) for å komme til PF, som det sikkert skjer mer enn der vi bodde. Ellers er det flott vest for Genova. Strekningen lever virkelig opp til navnet sitt (Blomsterrivieraen) Tusen takk, men nå ser jeg at jeg skrev jo feil til deg! Lurte selvsagt på vest for Genova, som du referer til først, og som jo ligger nærmere Nice. Har du noen spesifikke steder å anbefale? Takk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå