Gå til innhold

Hva feiler det folk? La ulven leve

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Er det menneskenes "nytte" som skal avgjøre om dyr skal utryddes eller ikke? Sånne holdninger er utrolig skremmende.

Anonymkode: 0b554...fc1

Er du enig np r det er snakk om downs og?

Anonymkode: 691f7...69d

Fortsetter under...

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvilken nytte vi har av å ha så stor ulvebestand. Jeg mener vi ikke har noe behov for å ha ulv. Ikke bjørn geller, for den saks skyld.

Hvorfor er det forresten Norges ansvar å ta vare på disse russisk/finsk/svenske hybridulvene? Den norske ulvestammen ble utryddet på 1800-tallet. 

*medrøtterilandbruket*

Anonymkode: 87558...12d

https://www.rovdata.no/Nyheter/Nyhetsartikkel/ArticleId/4661/Har-pavist-67-74-ulver-i-Norg.aspx

67-74 (!!) dyr! Og det klarer vi ikke leve med? Og nå må folk slutte med argumentet om at dyra er finske, russiske eller hva det måtte være. Vi har nå helnorske revir igjen. Og dere som ikke skjønner hva vi skal med ulv (rovdyr.) Vær så snill og les litt om økosystemet igjen, det er pensum allerede på barneskolen.

Anonymkode: 9520b...8a7

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

https://www.rovdata.no/Nyheter/Nyhetsartikkel/ArticleId/4661/Har-pavist-67-74-ulver-i-Norg.aspx

67-74 (!!) dyr! Og det klarer vi ikke leve med? Og nå må folk slutte med argumentet om at dyra er finske, russiske eller hva det måtte være. Vi har nå helnorske revir igjen. Og dere som ikke skjønner hva vi skal med ulv (rovdyr.) Vær så snill og les litt om økosystemet igjen, det er pensum allerede på barneskolen.

Har vi så mye nytte av så mange mennesker da🤨 Ulven er en del av vår fauna og natur og har like mye rett til være her som deg.

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor må vi ha ulv i Norge? 

Hvorfor er folk så engasjerte i debatten? Jeg traff ulv i helgen, på tur, dvs den gikk rett bak meg og forbi meg og min unge på 3 år. 

Det var faktisk ikke gøy. Det var ikke vakkert eller spennende.

Anonymkode: 691f7...69d

Jeg kan skjønne at det ikke var gøy, og at man kan bli redd i en slik situasjon. Allikevel hører vi utallige historier om ulv på trappa, ulv på gårdsplassen og om folk som møter ulv på tur. Og ingen har hittil blitt angrepet.... 

Jeg møtte elgku med kalv da jeg var på ridetur i marka. Det ble heller ingen hyggelig opplevelse, men kua ville kun beskytte kalven. Mener ikke at all elg i området måtte tas ut av den grunn. Og ja.. elg med kalv er minst like uforutsigbar som en ulv.

4 minutter siden, 92627918 skrev:

Har vi så mye nytte av så mange mennesker da🤨 Ulven er en del av vår fauna og natur og har like mye rett til være her som deg.

Ja, jeg er enig med deg jeg, hvis det ikke kom frem av innlegget mitt👍

Annonse

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Merkelig å lettskremte folk er når det kommer til ulvene. Det er farligere å være rundt hunder og kyr.

Anonymkode: f99ab...5f4

Det er ca 300.000 storfe i Norge. Disse lever tett på mennesker.

Det skal være under 100 ulver i Norge. De skal i utgangspunktet leve i avstand fra folk.

Om et menneske skulle bli drept av ulv måtte over 3.000 bli drept av kuer for at de skulle være like farlige.

Det er i størrelsesorden like mange hunder som kuer i Norge. Hvis hunder og ulver skulle være like farlige vil det si at det skulle bli drept omtrent 3.000 mennesker av hunder for hvert menneske som drepes av ulv.

Heldig vis har vi ingen personer drept av ulv enda. Det skulle også bare mangle når deg dreier seg om såpass få dyr. Likevell vil jeg si at påstanden om at kuer og hunder er farligere enn ulver er helt feil.

Anonymkode: 828fc...25d

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er ca 300.000 storfe i Norge. Disse lever tett på mennesker.

Det skal være under 100 ulver i Norge. De skal i utgangspunktet leve i avstand fra folk.

Om et menneske skulle bli drept av ulv måtte over 3.000 bli drept av kuer for at de skulle være like farlige.

Det er i størrelsesorden like mange hunder som kuer i Norge. Hvis hunder og ulver skulle være like farlige vil det si at det skulle bli drept omtrent 3.000 mennesker av hunder for hvert menneske som drepes av ulv.

Heldig vis har vi ingen personer drept av ulv enda. Det skulle også bare mangle når deg dreier seg om såpass få dyr. Likevell vil jeg si at påstanden om at kuer og hunder er farligere enn ulver er helt feil.

Det er 70 000 registrerte ulver i Nord Amerika, og to dokumenterte dødsfall, dødsfall eksperter ble svært overrasket av, siden ulveangrep er såpass sjeldne. I Norge har man ikke engang oversikt over hvor ofte hunder biter mennesker, men de antar 5000 angrep i året.

På 9.1.2019 den 7.05, Anonym bruker skrev:

Jeg skal forsøke nyansere bildet. Jeg er for det første for ulv, jeg bor i ukvesona. Jeg skulle ønske vi kunne klare utnytte ressursen som ulv kan være, men regner ikke med at vi er der innen jeg dør. Det som er problematisk er at det å bevare ulven er relativt nytt og mange har på bakgrunn av det mistet livsgrunnlaget sitt. Gårdene står tomme... Jeg tror bitterhet vil sitte i en stund til dessverre, gjerne noen generasjoner. Et annet problem er at folk bor virkelig øde til mange i ulvesona. Når det bevises at ulven har vært på trappa de blir folk redde for ungene sine som vanligvis går til og fra skolen igjennom skogen alene, mørkt og langt. Man hentes ikke av skoleskyss på trappa, man hentes ved nærmeste offentlig vei... Det er idiotisk av myndighetene og ikke ta folks frykt på alvor og det er idiotisk at ikke folk kompanseres for inntekt man mister/de får hjelp til andre løsninger etc. Det er heller ingen informasjon i feks kommmunen her jeg bor om hvordan leve med ulven, hvordan oppfører den seg, hvor i skogen holder den til, hva gjør man om man møter den osv osv. Slikt ville vært klokt å utarbeide innenfor ulvesonen. Nå kan man jo ikke oppgi lenger hvor den holder til dessverre for den tas ulovlig ut, men man har skapt en konflikt istedenfor er vern og det er særdeles lite klokt av myndighetene etter mitt skjønn. Her er ulv observert i skolegården, så den er tidvis reelt nærgående. Gårsdagens demonstrasjon er noe annet enn ren ulvemotstand fordi regjeringen har gått i mot anbefalninger fra fagfolk om å ta ut eller av flokker. Man bestiller en faglig vurdering av feks en vei, den finner man farlig og man velger og ikke utbedre veien... Folk blir enda sitere! Uklokt, uklokt, uklokt. Skal man få dette til å fungere uten ar folk ulovlig tar ut ulven selv (og tro meg, der finnes kompetanse, utstyr, folk..., det tar bare timer fra observasjon til død), må man starte på skrætsj med samarbeide. De neste hunder årene, minst, er det myndighetens ansvar! 

Anonymkode: ec3c3...c7f

Enig i mye av det du skriver. Og forstår godt de som bor i ulvesonen og lever av sauehold,har unger osv. Sier ikke at jeg ikke forstår. Men istedenfor å ønske å få lov til å skyte mer ulv burde de ønske annet fra staten. Som nettopp det du skriver. Kunnskap til barn og foreldre om hvordan å leve side om side med ulven. Bøndene burde fått penger til å beskytte dyrene sine. Enten ved å sette sender på ulveflokkens ledere, eller få avgrenset større områder på en måte. Jeg vet ikke. Men det er jo mulig å se på løsninger som funker for alle. Ungene burde ikke gå alene til skolen. Jeg bor i by og lar ikke mine unger gå alene pga trafikken. Jeg følger hver morgen eller vi foreldre byttee på å følge en gjeng. 

Anonymkode: ec949...8af

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enig i mye av det du skriver. Og forstår godt de som bor i ulvesonen og lever av sauehold,har unger osv. Sier ikke at jeg ikke forstår. Men istedenfor å ønske å få lov til å skyte mer ulv burde de ønske annet fra staten. Som nettopp det du skriver. Kunnskap til barn og foreldre om hvordan å leve side om side med ulven. Bøndene burde fått penger til å beskytte dyrene sine. Enten ved å sette sender på ulveflokkens ledere, eller få avgrenset større områder på en måte. Jeg vet ikke. Men det er jo mulig å se på løsninger som funker for alle. Ungene burde ikke gå alene til skolen. Jeg bor i by og lar ikke mine unger gå alene pga trafikken. Jeg følger hver morgen eller vi foreldre byttee på å følge en gjeng. 

Anonymkode: ec949...8af

Dessverre er allerede konflikten skapt og etter mitt skjønn må myndighetene ta ansvaret for å rette opp igjen skaden. Du må huske at dette er mennesker som kanskje i hele sitt liv har jobbet med ett eneste mål for øye; å overta slektsgården. De kan som oftest ikke bare flytte fordi eiendommene deres er bortimot ikke noe verdt lenger/er ikke salgbart. Det er lite fordeler igjen der de bor, da skoler, arbeidsplasser, kollektivtrafikk osv OGSÅ legges ned i sonene der ulven bor. De som bor her føler seg nedprioriterte på så uendelig mange måter, ulven er dråpen for de som føler de sitter fast på bygda uten fremtid. Du ser sikkert fordelen av å følge dine unger, så kan du fortsette bo der du bor. Her ser ikke folk det slik. De må følge ungene og det er myndighetenes skyld. For å fyre ekstra oppunder presterer altså regjeringen å ikke følge rovdyrforliket fattet i Stortinget, bassert på utredninger og SELVFØLGELIG reagerer allerede sinte mennesker med enda mer sinne. Det er som et bestillingsverk fra regjeringens side. 

Og nå står vi her da, med tidenes konflikt og det er vanskelig å gjøre så mye med det. Dyrene er langt på vei sporet allerede, før lå det offentlig ute, men fordi rasende bønder har tatt saken i egne hender og tar ut dyr, kan man ikke lenger oppgi sporing/observasjoner. Her går det tre minutter fra observasjon til du har et digert jaktlag ute, med topp moderne utstyr. De er alltid parat og de tas ikke fordi hele bygda jobber sammen og ulven kvitter de seg med i forbrenningsanlegget som koker og går døgnet rundt. Alle vet, men man får ikke stoppet det. 

Sånne som meg ugleses og barna mine straffes for mitt syn; jeg synes ulven skal få leve. Å leve under slike forhold er ikke moro for noen, så de fleste holder munn, om de ikke ønsker all ulv død. 

Myndighetene må snart ta ansvar og skape ro i konflikten! De må sette opp et program der de selv blir skadelidende om programmet ikke virker (type holde ulv på avstand fra sau). Ingen kan lenger gjøre dette for de, da de få bøndene som har forsøkt og tildels også lykkes svært godt får drapstrusler av sine naboer. Ingen orker det i lengen og holder heller munn... Det har bært gæli ut fra start hele opplegget og dette løser seg ikke på mange generasjoner enda om ikke myndighetene håndterer dette på en laaaaaangt bedre måte! 

Annonse

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dessverre er allerede konflikten skapt og etter mitt skjønn må myndighetene ta ansvaret for å rette opp igjen skaden. Du må huske at dette er mennesker som kanskje i hele sitt liv har jobbet med ett eneste mål for øye; å overta slektsgården. De kan som oftest ikke bare flytte fordi eiendommene deres er bortimot ikke noe verdt lenger/er ikke salgbart. Det er lite fordeler igjen der de bor, da skoler, arbeidsplasser, kollektivtrafikk osv OGSÅ legges ned i sonene der ulven bor. De som bor her føler seg nedprioriterte på så uendelig mange måter, ulven er dråpen for de som føler de sitter fast på bygda uten fremtid. Du ser sikkert fordelen av å følge dine unger, så kan du fortsette bo der du bor. Her ser ikke folk det slik. De må følge ungene og det er myndighetenes skyld. For å fyre ekstra oppunder presterer altså regjeringen å ikke følge rovdyrforliket fattet i Stortinget, bassert på utredninger og SELVFØLGELIG reagerer allerede sinte mennesker med enda mer sinne. Det er som et bestillingsverk fra regjeringens side. 

Og nå står vi her da, med tidenes konflikt og det er vanskelig å gjøre så mye med det. Dyrene er langt på vei sporet allerede, før lå det offentlig ute, men fordi rasende bønder har tatt saken i egne hender og tar ut dyr, kan man ikke lenger oppgi sporing/observasjoner. Her går det tre minutter fra observasjon til du har et digert jaktlag ute, med topp moderne utstyr. De er alltid parat og de tas ikke fordi hele bygda jobber sammen og ulven kvitter de seg med i forbrenningsanlegget som koker og går døgnet rundt. Alle vet, men man får ikke stoppet det. 

Sånne som meg ugleses og barna mine straffes for mitt syn; jeg synes ulven skal få leve. Å leve under slike forhold er ikke moro for noen, så de fleste holder munn, om de ikke ønsker all ulv død. 

Myndighetene må snart ta ansvar og skape ro i konflikten! De må sette opp et program der de selv blir skadelidende om programmet ikke virker (type holde ulv på avstand fra sau). Ingen kan lenger gjøre dette for de, da de få bøndene som har forsøkt og tildels også lykkes svært godt får drapstrusler av sine naboer. Ingen orker det i lengen og holder heller munn... Det har bært gæli ut fra start hele opplegget og dette løser seg ikke på mange generasjoner enda om ikke myndighetene håndterer dette på en laaaaaangt bedre måte! 

Men disse bøndene som skyter ulv uten lov er jo ikke riktig vel bevarte. det er bare så irrssjonelt. Bare det å straffe DINE BARN for ditt syn viser at dette handler om følelser og ikke sunn fornuft

2 minutter siden, Lagerfrakk skrev:

Men disse bøndene som skyter ulv uten lov er jo ikke riktig vel bevarte. det er bare så irrssjonelt. Bare det å straffe DINE BARN for ditt syn viser at dette handler om følelser og ikke sunn fornuft

Ja. Selvsagt handler det om følelser. Det gjør det jo på begge sider... Man må forsøke sette seg inn i bygdas situasjon til å forstå hvor det kommer fra. Jeg forsvarer ikke det de gjør, men jeg kan til en viss grad forstå det. Og det hjelper ikke!!!! på at folk i Oslo kommer i fakkeltog og ønsker seg ulv! Det skaper bare ende mer følelser og enda større konflikt. (Jeg er forøvrig født og oppvokst i Oslo)

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er 70 000 registrerte ulver i Nord Amerika, og to dokumenterte dødsfall, dødsfall eksperter ble svært overrasket av, siden ulveangrep er såpass sjeldne. I Norge har man ikke engang oversikt over hvor ofte hunder biter mennesker, men de antar 5000 angrep i året.

Hvor mange tror du hadde blitt skadet av ulv om vi hadde hatt 300.000 av dem og de hadde levd tett på menneskene?

I dag er det nok en større sjanse for å bli skadet av hund enn av ulv i Norge, men det skyldes at det er så enormt mange fler av dem. En gjennomsnitts ulv er mye farligere å møte enn en gjennomsnitts hund.

Føler ikke at jeg har nok erfaring eller ståsted til å kunne ha en mening om det. Jeg forstår begge sider her.. Synd at dyr ikke kan få være i fred, men veldig kjedelig for de som bor slik til at ungene ikke kan gå til og fra skolebussen en gang uten å være redde for å møte på ulv. Jeg bor i Oslo selv, så jeg forholder meg nøytral.

Anonymkode: 9da40...98f

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mange tror du hadde blitt skadet av ulv om vi hadde hatt 300.000 av dem og de hadde levd tett på menneskene?

I dag er det nok en større sjanse for å bli skadet av hund enn av ulv i Norge, men det skyldes at det er så enormt mange fler av dem. En gjennomsnitts ulv er mye farligere å møte enn en gjennomsnitts hund.

Men er gjennomsnitts elg er farligere å møte på enn en en gjennomsnitts ulv. 

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men er gjennomsnitts elg er farligere å møte på enn en en gjennomsnitts ulv. 

Det er mulig. Personlig har jeg møtte mange fler elger enn ulver. Jeg ville nok likevell vært mye mindre redd for å gå inn i en stor innhegning (Som i dyreparken) med elg enn med ulv. Ingen av delene er vel å anbefale, men så vidt jeg vet er sikkerhetsrutiner strengere i hovedgården enn i elghegnet.

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I motsetning til hunder er nesten alle registrerte angrep fra ulver utført av syke dyr med rabies. Fakta er at ulver ikke utgjør noen fare for mennesker. Stoler mer på forskere og eksperter enn bønder i Norge. 

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er mulig. Personlig har jeg møtte mange fler elger enn ulver. Jeg ville nok likevell vært mye mindre redd for å gå inn i en stor innhegning (Som i dyreparken) med elg enn med ulv. Ingen av delene er vel å anbefale, men så vidt jeg vet er sikkerhetsrutiner strengere i hovedgården enn i elghegnet.

Ja. Men hva noen folk FØLER er farligst er egentlig ikke relevant, det er hva som faktisk ER farligst som betyr noe. Og uansett, man kan ikke kreve å være 100 % trygg hvor enn man går i norsk natur. Det er umulig å utradere alle fare. 

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I motsetning til hunder er nesten alle registrerte angrep fra ulver utført av syke dyr med rabies. Fakta er at ulver ikke utgjør noen fare for mennesker. Stoler mer på forskere og eksperter enn bønder i Norge. 

Ville du gått inn i hovedgården i en dyrepark uten beskyttelse eller informasjon om hvordan du skulle oppføre deg?

Ville du gått inn i huset til noen som har hund?

Jeg er ikke i tvil om at ulver er farligere enn hunder, kuer eller elger. Det betyr jo ikke at jeg tror at det er stor fare for å bli drept av ulv, spessielt siden det er så få av dem, men vi skal ha respekt for store rovdyr. De er farlige. 

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Men hva noen folk FØLER er farligst er egentlig ikke relevant, det er hva som faktisk ER farligst som betyr noe. Og uansett, man kan ikke kreve å være 100 % trygg hvor enn man går i norsk natur. Det er umulig å utradere alle fare. 

Det å føle seg trygg er viktig i seg selv, men hvordan man bør arbeide for å gjøre folk trygge kommer jo an på hva de er redde for og om faren er reel.

Jeg mener ikke at alle ulver bør skytes. Vi bør klare å finne en måte å leve side om side med ulven. Det mener jeg til og med om det skulle bli drept noen mennesker, men det er viktig å ikke innbille folk at noe som er farlig, som ulven er, ikke er farlig. Mennesker bør ha respekt for ulv. De bør vite å skygge banen, rope inn ungene eller vente i bilen til ulven er vekk. 

Hvis du innbiller folk at ulven er ufarlig er det en stor fare for at en del vil oppsøke den for å få en flott naturopplevelse. Det kan føre til katastrofe, både for menneskene og etterpå for ulven.

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ville du gått inn i hovedgården i en dyrepark uten beskyttelse eller informasjon om hvordan du skulle oppføre deg?

Ville du gått inn i huset til noen som har hund?

Jeg er ikke i tvil om at ulver er farligere enn hunder, kuer eller elger. Det betyr jo ikke at jeg tror at det er stor fare for å bli drept av ulv, spessielt siden det er så få av dem, men vi skal ha respekt for store rovdyr. De er farlige. 

Alle mennesker bør ha kunnskap om hvordan man bør forholde seg til dyr, og da ville dyr spesielt.

Dyr i dyreparker er ikke som ville dyr. De er vant til mennesker og dermed farligere. Har sett ulver flere ganger i skogen, og da har de raskt løpt videre. 

Jeg har nesten blitt bitt i ansiktet flere ganger av folks hunder, så jeg er generelt mer skeptisk til hunder, ja. Nettopp fordi de ikke er redde for mennesker. Det betyr derimot ikke at jeg vil at hunder skal utryddes. Jeg forstår at mine følelser ikke er verdt mer enn liv. 

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det å føle seg trygg er viktig i seg selv, men hvordan man bør arbeide for å gjøre folk trygge kommer jo an på hva de er redde for og om faren er reel.

Jeg mener ikke at alle ulver bør skytes. Vi bør klare å finne en måte å leve side om side med ulven. Det mener jeg til og med om det skulle bli drept noen mennesker, men det er viktig å ikke innbille folk at noe som er farlig, som ulven er, ikke er farlig. Mennesker bør ha respekt for ulv. De bør vite å skygge banen, rope inn ungene eller vente i bilen til ulven er vekk. 

Hvis du innbiller folk at ulven er ufarlig er det en stor fare for at en del vil oppsøke den for å få en flott naturopplevelse. Det kan føre til katastrofe, både for menneskene og etterpå for ulven.

Jeg er enig i at man skal ha respekt for ulvene, men jeg mener at folks irrasjonelle frykt for ulv, overbragt gjennom generasjoner vie mytiske fortelinger og fantasifulle forestillinger om den farlige ulven, er årsaken til ulvemotstanden. Ikke at den faktisk er så farlig for mennesker at den må utryddes.

Den skal heller ikke straffes for at den er skapt som rovdyr og derfor av instinkt kan angripe sauer, som for den bare er mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...