Gå til innhold

Positiv HPV og fast partner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nylig tatt celleprøve som var fin, men fikk påvist positiv HPV. Er 40 år og har hatt fast partner i 10 år. Også fått 2 barn med partner. Jeg har tatt celleprøver i løpet av disse 10 årene, i hvertfall hvert 3. år. Er vel blitt tatt HPV da også? Har ikke fått beskjed om at det er blitt testet positivt tidligere.

Kan jeg ha hatt HPV i alle disse 10 årene, eller grunn til å mistanke mannen for utroskap? Har snakket med han, han er helt klar på at han har vært trofast. 

Anonymkode: 4a5f4...1cb

Skrevet

Du kan hatt det latent. Han også. 

Hvorfor ikke snakke med legen først, før du beskylder mannen din for utroskap...? 

Anonymkode: f7d2f...ccd

Skrevet

HPV er en forbigående infeksjon i utgangspunktet hvor de fleste kvitter seg med viruset innen 12-18 mnd. HPV kan bli en persisterende infeksjon hvor kroppen sliter med å kvitte seg med viruset og det er da de kvinnene som som regel får celleforandringer. 

Du KAN teoretisk sett hatt HPV i 10 år men med tanke på at latente infeksjoner uten celleforandringer ikke er så vanlig, samt at du har  vært gravid to ganger uten celleforandringer så er ikke det det mest sannsynlige scenariet. Har man persisterende og latent HPV infeksjon så vil de som regel også blusse opp under graviditeter da immunforsvaret senkes. 

Anonymkode: b41d0...b29

Skrevet

Så du mener at jeg burde hatt celleforandringer? Fikk bare en tekstmelding om at livmorhalsprøven var ok, men at HPV var påvist.

Kan jeg ha hatt HPV i svangerskapet, men at kroppen har slått det ned i etterkant..og at det nå er reaktivert? Hi

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Så du mener at jeg burde hatt celleforandringer? Fikk bare en tekstmelding om at livmorhalsprøven var ok, men at HPV var påvist.

Kan jeg ha hatt HPV i svangerskapet, men at kroppen har slått det ned i etterkant..og at det nå er reaktivert? Hi

Celleforandringer kan fint gå tilbake av seg selv men med fortsatt HPV i kroppen? Mest sansynlig ville da immunforsvaret også kvittet seg med HPV. I tillegg burde det vært oppdaget på noen av celleprøvene. 

Skrevet

Kanskje ikke hvis jeg er en av 10 prosenten som har vedvarende HPV infeksjon? Ikke vet jeg, får ta en tlf til legen. Tviler veldig på at han har vært utro, men man vet jo aldri 😞 hi

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje ikke hvis jeg er en av 10 prosenten som har vedvarende HPV infeksjon? Ikke vet jeg, får ta en tlf til legen. Tviler veldig på at han har vært utro, men man vet jo aldri 😞 hi

Jeg har hatt hpv som kroppen selv ikke klarte å kvitte seg med. Mannen min hadde ikke vært utro

Anonymkode: 553fb...d0a

Skrevet

Hadde du det lenge da? Godt å høre at en ikke er alene om dette 🥺

Skrevet

Andre? Har også lest at de først screener for HPV etter fylte 34

Skrevet

Han trenger absolutt ikke å ha vært utro. Disse cellene har 90% i kroppen allerede, og de utvikler seg sakte over tid, gjerne 10 år eller mer. Dette er også grunnen til at man skal sjekkes jevnlig hvert tredje år fra man er 25 år. 

Anonymkode: a8cd4...07d

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han trenger absolutt ikke å ha vært utro. Disse cellene har 90% i kroppen allerede, og de utvikler seg sakte over tid, gjerne 10 år eller mer. Dette er også grunnen til at man skal sjekkes jevnlig hvert tredje år fra man er 25 år. 

Huff, vær så snill og ikke svar når man ikke aner hva man prater om. Hvilke celler prater du om? Mener du virus? I så fall er det helt feil. 70% vil få HPV i sitt seksuelt aktive liv men dette viruset er ikke et virus man har resten av livet. Man kvitter seg med det. De som får kreft har en persisterende infeksjon og livmorhalskreft kan ta rundt 10 år å utvikle. 

Til HI.. ingen kan svare deg konkret på spørsmålet ditt. Andres erfaring er nødvendig heller ikke så hjelpsom da ingen har full kontroll på partner og kan være garantert at han ikke er utro. 

Mitt råd er å stole på magefølelsen og evt han. Med mindre det kommer frem andre ting så er ikke dette nok til å konkludere noe som helst og du ønsker vel ikke å bryte et forhold basert på sannsynlighetsregning? 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Huff, vær så snill og ikke svar når man ikke aner hva man prater om. Hvilke celler prater du om? Mener du virus? I så fall er det helt feil. 70% vil få HPV i sitt seksuelt aktive liv men dette viruset er ikke et virus man har resten av livet. Man kvitter seg med det. De som får kreft har en persisterende infeksjon og livmorhalskreft kan ta rundt 10 år å utvikle. 

Til HI.. ingen kan svare deg konkret på spørsmålet ditt. Andres erfaring er nødvendig heller ikke så hjelpsom da ingen har full kontroll på partner og kan være garantert at han ikke er utro. 

Mitt råd er å stole på magefølelsen og evt han. Med mindre det kommer frem andre ting så er ikke dette nok til å konkludere noe som helst og du ønsker vel ikke å bryte et forhold basert på sannsynlighetsregning? 

Oi sorry, ser nå at hun ikke fikk påvist celleforandringer - kun HPV. 

My bad! 

Skrevet

Snakket med lege nå som sa at man absolutt kan ha hatt HPV uten celleforandringer i 10 år. Har ikke blitt testet på HPV tidligere sa hun, da det er de siste 2-3 årene det er blitt vanlig å teste. Hi

Skrevet

Hva er HPV virus? 

Anonymkode: 4a3ea...0d1

Skrevet

Er bra de er begynt å vaksinere mot HPV nå, men det irriterer meg at de ikke kan tilby den beste vaksinen som beskytter mot 9 virus. Den som blir tilbudt barna i Norge beskytter kun mot 2 av hpv virusene. Sverige og Danmark tilbyr den beste vaksinen som beskytter mot 9 virus. Hvorfor er det ikke flere som reagerer? 

Anonymkode: 9b4b5...7b5

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er bra de er begynt å vaksinere mot HPV nå, men det irriterer meg at de ikke kan tilby den beste vaksinen som beskytter mot 9 virus. Den som blir tilbudt barna i Norge beskytter kun mot 2 av hpv virusene. Sverige og Danmark tilbyr den beste vaksinen som beskytter mot 9 virus. Hvorfor er det ikke flere som reagerer? 

Fordi den er tilgjengelig og du kan fint kjøpe den selv. 

Skrevet

Enig, den som beskytter mot flere burde være tilgjengelig for alle!

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig, den som beskytter mot flere burde være tilgjengelig for alle!

Nesten verre at den kun er tilgjengelig for jenter!

Skrevet
14 minutter siden, Kyllingbein skrev:

Nesten verre at den kun er tilgjengelig for jenter!

Det stemmer jo ikke. Vaksinen er en del av vaksinasjonsprogrammet for både jenter og gutter nå. Sønnen min tok den nå i 7.klasse. 

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det stemmer jo ikke. Vaksinen er en del av vaksinasjonsprogrammet for både jenter og gutter nå. Sønnen min tok den nå i 7.klasse. 

Så bra. Da er dette relativt nytt. For to år siden var det ikke slik.

Skrevet

Du kan ha hatt viruset i mange, mange år. Så med mindre mannen er din første partner, og du er hans, så er det ikke grunn til å mistenke utroskap.

Anonymkode: d9643...255

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Celleforandringer kan fint gå tilbake av seg selv men med fortsatt HPV i kroppen? Mest sansynlig ville da immunforsvaret også kvittet seg med HPV. I tillegg burde det vært oppdaget på noen av celleprøvene. 

Ikke alle HPV-virus gir celleforandringer. Og selv de virusene som er kjent for å gi celleforandringer, trenger ikke å gjøre det hos alle. Så nei, det du sier stemmer ikke. Jeg har også hatt HPV i 15 år, men det er borte nå, og celleprøvene har vært fine hele veien.

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi den er tilgjengelig og du kan fint kjøpe den selv. 

Jeg vet, vi har kjøpt den selv. koster bare 7500 for 2 barn, + legetimer og fri fra jobb. Nei, det er ikke greit. Hvorfor synd du at bare de med god økonomi skal kunne få beskyttelse?

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke alle HPV-virus gir celleforandringer. Og selv de virusene som er kjent for å gi celleforandringer, trenger ikke å gjøre det hos alle. Så nei, det du sier stemmer ikke. Jeg har også hatt HPV i 15 år, men det er borte nå, og celleprøvene har vært fine hele veien.

Har du fått påvist HPV for 15 år siden, eller antar du det da du har hatt fast partner? Jeg er ikke blitt testet tidligere🧐 legen sa det samme som deg...

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Alle HPV typene man tester for i underlivet kan potensielt gi celleforandringer jo. Man tester kun for høy-risiko HPV typer. Disse forårsaker celleforandringer. Man kan selvfølgelig ha HPV uten celleforandringer men når majoriteten kvitter seg med HPV innen 12-18 mnd så er det de med den persisterende infeksjonen som får de hissigste celleforandringene. I tillegg forårsaker graviditeter et redusert immunforsvar som gjør at en latent HPV infeksjon vil blusse opp. 

Teoretisk er det mulig å ha HPV lenge uten celleforandringer men med to svangerskap og 10 år med HPV så er sannsynligheten stor for at dette ville forårsaket celleforandringer på et tidspunkt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...