Gå til innhold

Avslag på navnet til sønnen min!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Veldig merkelig. Vi «laget» en fornorsket variant av navnet Kaylee/Cayleigh/Kayleigh osv og skriver hennes navn som Keily. Det fikk vi gjennom uten problemer. 

Send inn en klage! Klart gutten skal få hete Scott 😃

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har du hørt noe så dumt..

Anonymkode: a0113...309

Dumt? Jeg leste det i ett eller annet ukeblad for mange år siden. Mulig det er dumt, men det er sant.

Mulig det har blitt andre regler nå.

(Jeg har selv et barn som har et fornavn som også er et etternavn. Det var flaks at det ble godkjent. De som har etternavnet kan protestere, men når barnet har hatt fornavnet i over ti år, kan de ikke lenger kreve at navnet byttes.)

Anonymkode: 6d370...1fd

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

To gutter i klassen til min eldste sønn heter Scott. De er født i 2011

Anonymkode: 9613d...931

Mulig reglene er myket opp. Han er vel godt voksen.

Skrevet

Tusentakk for svar, dere er altså herlige!

Tvillingsøsteren sitt navn har gått igjennom, så ho har navn på papiret siden navnet ho har er såpass vanlig, men Scott er navnløs foreløpig xD Uff, er det mulig... 

Anonymkode: 5ae45...d47

Skrevet

Kan nesten ikke skjønne annet enn at det er skjedd en feil. Det er en Scott i barnehagen til sønnen min. Han er født i 2013. 

Skrevet

Hm, det er en Scott i klassen til datteren min....

Anonymkode: c9bff...457

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men er det en feil når navnet er beskyttet da? Jeg aner ikke, men tenkte kanskje det kunne ligge noe der

Anonymkode: c1bcd...f07

Ja, det mener jeg at det er uansett da siden navnet er er brukt som fornavn av ganske mange gutter i Norge. 

Men når jeg har skrev systemet så mente jeg det faktiske datasystemet. Jeg jobber selv til daglig med å utvikle forskjellige dataløsninger og systemer, denne feilen her er for meg da helt idiotisk. De har sikkert automatisert det slik at alle som søker om navn som er beskyttet automatisk skal få avslag, dette er noe de lett kunne løst ved å la fornavn og mellomnavn slippe igjennom. At kun de som faktisk søkte om etternavnet  skulle få avslag på bakgrunn av at etternavnet var beskyttet hadde løst denne problemstillingen. Jeg skjønner at de nok ikke vil manuelt gå igjennom 60.000 søknader hvert eneste år, men slike feil i systemet må de nesten løse opp i snarest, for dette er flaut.  

Til sammenligning er etternavnet Malin brukt av 196 personer i Norge, dette vil derfor være et fredet/beskyttet etternavn. 9884 jenter i Norge har Malin som fornavn men nå som det er under 200 som har Malin som etternavn så vil man ikke kunne bruke dette navnet som fornavn lengre 😄 

Blir for dumt det, jeg hadde iallefall ikke godtatt det, hadde kalt ungen det og fortsatt med det uansett avslag.

Anonymkode: 080fd...c51

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

De fikk disposisjon pga de har det navnet bakover i familien. De måtte vise dåpsattest på forfaren, hvis jeg husker rett.

Det kan ikke stemme. Jeg kjenner flere Scott. 

Skrevet

Deres som skriver at barns navn kan bli avslått siden det kan bli brukt/er brukt som etternavn. Hva med alle oss som heter Hilde?

Vi har da en skihopper/pensjonert skihopper, som heter Tom Hilde? (Har hatt lyst til å gifte meg med han kun fordi da fikk jeg navnet Hilde Hilde...)

Anonymkode: 95a63...41b

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det mulig... Jeg har fått avslag på å kalle sønnen min Scott! Det er jo et helt vanlig navn! Sønnen til Mari Maurstad heter jo det samme?!

Anonymkode: 5ae45...d47

For noe tull kjenner to barn som heter scott. Den ene er 10, den andre 4.

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mulig reglene er myket opp. Han er vel godt voksen.

Godt voksen når man er født i 2011???!

Anonymkode: 597ee...475

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Godt voksen når man er født i 2011???!

Anonymkode: 597ee...475

Sønnen til Maurstad er godt voksen, født i 1988. 

Anonymkode: 26838...d48

Skrevet

Kanskje det er en for internasjonal skrivemåte? Prøv å fornorske navnet litt. Anbefaler Skått som alternativ.

Anonymkode: ac7b5...2f6

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sønnen til Maurstad er godt voksen, født i 1988. 

"Godt voksen" når man såvidt har bikket tredve? 

Anonymkode: b7b96...942

Skrevet

Det er ikke nye regler! Må ha skjedd en feil. Du må jo ringe å snakke med de! Jeg kjenner en scott og han er 9 mnd!!!

Anonymkode: c0413...5f6

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Come on! Er det vits i å kverulere på retorikken? Han ble voksen for over ti år siden. Han er godt voksen, om du mener han ikke er det så er det opp til deg. 

Anonymkode: ccd2a...38e

Skrevet
På 8.1.2019 den 14.16, Anonym bruker skrev:

Come on! Er det vits i å kverulere på retorikken? Han ble voksen for over ti år siden. Han er godt voksen, om du mener han ikke er det så er det opp til deg. 

Anonymkode: ccd2a...38e

Jeg ser på det som voksen, men ikke godt voksen. Er man godt voksen så er man 50-60.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ser på det som voksen, men ikke godt voksen. Er man godt voksen så er man 50-60.

🙄🙄 Måtte kverulere likevel...

Anonymkode: 47a28...0c1

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

🙄🙄 Måtte kverulere likevel...

Anonymkode: 47a28...0c1

Klart det 😉 😁

Skrevet

Venninna mi har en sønn som heter Scott og er like gammel som 3 åringen min. Født i 2015

Skrevet

Jeg kjenner en som heter Scott-Dobbeltnavn. Må være en feil..

Anonymkode: 39121...47c

Skrevet
På ‎07‎.‎01‎.‎2019 den 17.43, Anonym bruker skrev:

De fikk disposisjon pga de har det navnet bakover i familien. De måtte vise dåpsattest på forfaren, hvis jeg husker rett.

Det stemmer nok. Mari Maurstads mor hadde Scott som etternavn før hun giftet seg.

Anonymkode: a342b...075

Skrevet
På 8.1.2019 den 7.37, Anonym bruker skrev:

Kanskje det er en for internasjonal skrivemåte? Prøv å fornorske navnet litt. Anbefaler Skått som alternativ.

Øynene mine blør! SKÅTT???

Anonymkode: d6ddd...4f0

Skrevet
På 8.1.2019 den 13.55, Anonym bruker skrev:

Her ble det vel brukt som i at han ikke er er lite barn og dermed fikk navnet sitt for mange år siden. 

Gjør du deg vanskelig med vilje?

Skrevet
På 8.1.2019 den 7.37, Anonym bruker skrev:

😅😅😅👍

Anonymkode: 95429...434

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...