Gå til innhold

Inspirert av min egen tråd og middager. Retro-mat!

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette tenkte jeg også🙈🙈 Innmat spiser vi ikke, men ellers har jeg laget det meste av hva som er nevnt her.

Det jeg fikk i barndommen som jeg ikke serverer er;

-Max-boller med spagetti

-plukkfisk

-kokt laks (foretrekker å grille i ovn)

-kjøtt, gulrøtter og kålrot i langpanne i ovnen, servert med tørre poteter og stekesjy... noe av det verste jeg fikk, men mamma var så fornøyd med denne enkle retten som var fra et tv-program.

-kjøtt og suppe med melboller. Heller ikke noe høydepunkt😶.

-sild, løk og poteter.

Lørdagskylling med bearnaisesaus ris og salat.

Rekecoctail til forrett🙂

Dessert.. husker vi lærte å lage rødgrønt på skolekjøkkenet, har ikke sett det siden. Og må ikke glemme fromasj!!🤢

Anonymkode: 74d5e...cc7

Plukkfisk spiser vi ofte, det er elsket av både små og store her i huset. ;) Med baconterninger og gulrøtter til. :D

Men enig i resten. 😛

Anonymkode: efa76...e2a

Fortsetter under...

Gjest Darwinia:-)

Var velsignet med en far som fisket så vi spiste mye fisk i oppveksten. Her er en typisk ukemeny

Mandag: stekt rødspette med råkost og potet

Tirsdag: kjøttkaker med potet, kokte gulrøtter og stekt løk

Onsdag: Spaghetti og kjøttsaus (med mye grønnsaker i sausen

Torsdag: Torsk med gulrotstuing og potet

Fredag: Fiskekaker med potet og råkostsalat

Lørdag: Prior lørdagskylling (sånn ferdigkrydret i aluminiumsboks😂) med ris og Bretagne kyllingssaus fra Toro (blææh).

Søndag: Kjøttpudding med potet og soppstuing (fremdeles en favoritt).

Ikke så forskjellig fra dagens meny med 2 unntak

1) Litt mindre potet, og større variasjon i grønnsaker

2) Spiser aldri lørdagskylling eller ferdigsauser

35 minutter siden, *Kleopatra skrev:

Mandag: stekt blodpølse med sukker, potet og gulrot. Brødpudding med syltetøy til dessert (små biter gammelt brød som har lagt i bløt i melk, +egg, sukker, kanel og rosiner, stekes i ovn). 

Tirsdag: kokt torsk med gulrotstuing, poteter og smeltet smør. Rognvaffler til dessert (vaffelrøre tilsatt torskerogn). 

Onsdag: ovnspannekake med syltetøy. Fruktsuppe fra pose til dessert. 

Torsdag: kokt blomkålshode dandert på et stort fat, med hvit saus og baconterninger opp på/rundt. Servert med poteter. Rabarbragrøt til dessert. 

Fredag: kjøttkaker i brun saus, med poteter, kålstuing og syltet gresskar. Trollkrem til dessert, gjerne servert med gamle krumkaker fra jul. 

Lørdag: orientalsk gryterett fra pose, servert med oppkuttet kinakål med sukkerdryss (!) og sitronsaft. 

Søndag: stekt høne med saus, potet og gulrot. Dessert: måneskinnsdessert med saftsaus. 

Andre middager det gikk mye i var hvalbiff med fløtesaus, torsketunger (i sesong), gammeldags plukkfisk, fiskekaker i brun saus, brennsnut, lapskaus, semulegrøt og sosakjøtt. 

Husker blomkålsmiddagen! Trodde det bare var oss som hadde den. Hatet de dagene som barn. Å ha vært ute å leke og komme sulten inn, og så snart jeg åpnet døren kjente jeg den sterke lukten av kokt blomkål og visste hva middagen var. 

Mange gode minner.

Min familie var ikke akkurat rike da jeg var lten så det gikk mye i grønnsaker som vi dyrket i egen hage (grønnsakshage i surburbia, innkludert dyrking av poteter!)

Hjemmelaget syltetøy og saft fra bær i hagen! 

Elgkjøtt (pappa jaktet), fisk (fikk av naboer som fisket selv som betaling for at mamma satt mye barnevakt for deres barn), frukt fra hagen. Ellers, ja terteskjell, mye hermetikk (det hadde lang holdbarhet), hvalkjøtt (sikkert billig). Poteter, poteter og atter poteter. 

Høres ut som at jeg hadde det forferdelig som lite, men faktisk hadde jeg det fantastisk! 

Anonymkode: d6b0f...b77

Haha, så morsom tråd

Cabaret og terteskjell var litt finere mat, gjerne satt frem med div oppbygging så retten kunne skinne der på toppen av den selvlagde duken av nervøs chenille. 

Fruktcoctail var alltid en slager

Til hverdags gikk det i fiskeboller og lapskaus på boks. Gjerne pizza på lørdag med verdens tykkeste bunn. Vi ungdommen ønsket ppppppppizzafyll. Toro meksikansk gryte med baguetter og ris. Maxboller og spagetti alacapri for de mest travle dagene. 

Ja det var mye ernæringsmessige høydepunkt i barndommen vår 😂

Anonymkode: 15bc3...f20

Glemte stekte kjøttpølser og stekt fiskepudding.. Gjerne med kokte poteter, gulerøtter og stekt løk.

Ellet stekte pølser i brun saus, det var det verste jeg visste når jeg var liten. 

Utenom dette så var foreldrene mine raske med å hive seg på mat trendene så vi var kjapt ute med både Taco, pitabrød, onkel ben's sursøte saus.. Å vi var faktisk rett som det var å spiste på Egon og div pizzaresturanter. 

Endret av 3 i april

Annonse

Fisk og sjømat i alle former og varianter. Kokt fisk, stekt fisk, røkt fisk, salt fisk, tørket fisk, fiskekaker, fiskeboller, fiskeball. Min favoritt var kokt laks eller kveite med agurksalat, rømme og potet til. Elsket fiskekaker i brun saus med furunålsalat til på hverdager. Eller fiskeboller i karrisaus. Var aldri særlig begeistret for kokt makrell, men kunne gjerne spise stekt sild og spekesild. Tørrfisk i hvit saus med gulrøtter og baconbiter til var jo veldig godt. Stekt ho-lodde med rogn var snadder. Sprellfersk kokt sei likeså. Og ordentlig torskemiddag på vinteren med rogn og lever. Da vi begynte å spise breiflabb og steinbit var folk så sjokkert at de så på oss som om vi kom til å falle død om i hvert øyeblikk, for slik u-fisk spiste man bare ikke - morsomt å tenke på når det er blitt delikatessemat. Fiskesuppe hendte vi spiste, men fisk skulle liksom spises litt mer "håndfast" enn bare i en suppe.

Hvalkjøtt i brun saus, kålstuing og tyttebærsylte spiste vi alltid i sesong. Og reke, krabbe og hummer ble også stadig spist. Men aldri blåskjell, pussig nok. Og så smakte vi innimellom på akkar, kråkeboller og andre ting som fikk folk til å se rart på oss, ha-ha.

Blodpudding hørte med innimellom, og det var noe jeg hadde et elsk-hat-forhold til. Lungemos var heldigvis noe vi aldri hadde.

Søndager var det gjerne svinestek, oksestek, sosekjøtt eller laks eller kveite.

Av kjøttmat var det kjøttkaker, kålruletter, kjøttpølser fra lokal slakter. Og det ble jo alltid kjøttpøle og/eller salt kjøtt og bacon til både blandaball og potetball. Husker vagt noen frikaseretter også. Og potetpudding. Vi hadde lite eller ingenting av viltkjøtt, men det hendte vi spiste skarv.

Var det pannekaker hadde vi alltid suppe til også, gjerne tomatsuppe (toros, selvfølgelig) med egg først og rabarbrasuppe etterpå. Til pannekakene var det bacon og blåbærsyltetøy. Innimellom stekte vi kjøttdeig som vi la inn i pannekaker som vi rullet sammen, la noen osteskiver på toppen og gratinerte i ovnen.

Og da spagettien såvidt kom til byen ble den selvfølgelig servert i en "spagettisaus" som var hvit saus med ketchup i, og noe pølser til. Og vi følte oss veldig så kontinental da vi begynte å kjøpe en formloff som vi delte i to, hulet ut og fylte med ketchup eller tomatpurre, skinke og ost på toppen ;) Gjerne servert med kinakålsalat med thousand island til, ja.

Og desserter, ja... puffet ris med melk og syltetøy var typisk hverdagsdessert, men også nypesuppe, rødgrøt og kompotter. Eller bare ferske bær med melk på. Semulegrynsgrøt, med saft på?? Og litt "finere" dessert var is eller iskake med fruktsalat til, sjokoladepudding med vaniljekrem, gele, mandelpudding, karamellpudding.

Men i tillegg til dette vokste jeg også opp med det som mange så på som rar mat, siden min mor i mange år var vegetarianer. Det var ikke så vanlig å spise så mye grønnsaker som vi gjorde og med mye spirer og spiret korn, linsesuppe og linsekaker og nøttepudding.

Jeg er glad for at jeg er vokst opp med en så stor variasjon i kostholdet. Sikkert mye jeg glemmer også. Morsomt å mimre litt :)

Anonymkode: 793ba...1fd

Stekt blodpudding med sukker

pølser skåret over på tvers, delt opp o 6 cm lange deler, servert med brunsaus og makaroni (som andre har nevnt)z

halv, grillet kylling med ris, bearnaise og potetgull. 

Av desserter troner oppvarmet kirsebærkompott med sukker og fløte. Eller oppskåret banan og fløte. Eller fruktcoctail med kremfløte😅

Anonymkode: 47682...f72

9 timer siden, *Kleopatra skrev:

Mandag: stekt blodpølse med sukker, potet og gulrot. Brødpudding med syltetøy til dessert (små biter gammelt brød som har lagt i bløt i melk, +egg, sukker, kanel og rosiner, stekes i ovn). 

Tirsdag: kokt torsk med gulrotstuing, poteter og smeltet smør. Rognvaffler til dessert (vaffelrøre tilsatt torskerogn). 

Onsdag: ovnspannekake med syltetøy. Fruktsuppe fra pose til dessert. 

Torsdag: kokt blomkålshode dandert på et stort fat, med hvit saus og baconterninger opp på/rundt. Servert med poteter. Rabarbragrøt til dessert. 

Fredag: kjøttkaker i brun saus, med poteter, kålstuing og syltet gresskar. Trollkrem til dessert, gjerne servert med gamle krumkaker fra jul. 

Lørdag: orientalsk gryterett fra pose, servert med oppkuttet kinakål med sukkerdryss (!) og sitronsaft. 

Søndag: stekt høne med saus, potet og gulrot. Dessert: måneskinnsdessert med saftsaus. 

Andre middager det gikk mye i var hvalbiff med fløtesaus, torsketunger (i sesong), gammeldags plukkfisk, fiskekaker i brun saus, brennsnut, lapskaus, semulegrøt og sosakjøtt. 

Det skal litt til å sjokkere meg. Vi spiser mye av det dere ramser opp, men ROGNVAFFLER? Til dessert?

Anonymkode: 23800...04b

Rabarbrasuppe - trådsuppe kalte jeg det :) Lurer på om det er like godt som jeg husker.
Spagetti og koteletter med stekt løk hver lørdag - det ble selvfølgelig spist samtidig som vi så på Brødrene Dal, midt i smørøyet eller noe i samme duren
Kokt torsk med poteter og ihjelkokte gulrøtter - skrekk og gru
fiskeboller i hvit saus med karri på
ostesmørbrød med skinke, ost og en hel hermetisk ananasring på

vi gikk på cafe og spiste hvitløksmajones på varme baguetter - det var stas

spagetti ala capri, sjokoladepålegg med hvite striper og sjokolademelk fikk vi på ferie

Anonymkode: 64ad1...a52

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det skal litt til å sjokkere meg. Vi spiser mye av det dere ramser opp, men ROGNVAFFLER? Til dessert?

Anonymkode: 23800...04b

Ja, vi spiste det som dessert eller til kaffen. Laget av fersk, kokt torskerogn (ikke på boks). Husker jeg synes det var ok, men har ikke laget det som voksen gitt😂

Spaghetti og kjøttdeig med spagettisaus. 

Stekte fiskekaker, poteter, grønnsaksblanding. 

Ostesnitsel, salat, ris og bernaisesaus. 

Stekt makrell, med stekt løk, poteter og grønnsaker. 

Mexikansk gryterett med salat og loff. 

Hjemmelaget pizza med tomatpuré, kjøttdeig og ost. Salat til. 

Kjøttkaker i brun saus med tilbehør. 

Anonymkode: 8ce52...c43

Annonse

En typisk uke i min oppvekst. Les dette med det i mente at ikke alle liker smør...

Mandag: Stekte koteletter (ingen kryssing, stekt til de var litt svidd) med overliste poteter med skall, slapkokte gulrøtter og en "saus" av de sortsvidde restene av smør fra gryta. 

Tirsdag: Kokt kolje, kokte poteter og smelter smør. "Ris og melk" til dessert.

Onsdag: Fiskeboller i hvit saus (hermetikk) med hvit saus, kokt potet og helt uten noen form for krydder. 

Torsdag: Overkokt torsk. Poteter og gulrøtter kokt til de var myke. Smeltet smør som "saus".

Fredag: En halv Grandiosa. 

Lørdag: Typisk lørdagsmat var kylling med salat  ELLER ris + potetgull med bare salt. 

Søndag: Kjøttkaker med brun saus, poteter og amerikansk blanding. Rødgrøt med melk på til dessert.

Andre populære desserter: Fruktcoctail (særlig om man fikk det røde bæret), sjokoladepudding, gelé, sviskekompott og sjokolademousse.

Ah... Det var tider.

Anonymkode: fb6f2...623

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kok makaroni i vann og en klype salt, hell av vannet når den er nesten ferdig.

Ha på melk, kok opp, smak til med sukker og kanel.

Anonymkode: 3cacf...08a

Hmm, det var litt spesielt :) såpass spesielt at jeg tror nesten jeg må teste :)

Hm, jeg leser retromat, men når jeg går gjennom butikken ser jeg fremdeles produktene. Meksikansk gryte fra Toro, ostesnitzel, fiskeboller, fruktcocktail. Må finnes mange folk som spiser mye retromat.

Selv er jeg oppvokst i sentraleuropa langt fra kysten, så eneste fisk jeg spiste da jeg var barn var fiskepinner. Med hjemmelaget potetstappe og spinatstuing. Ble aldri lei selv, og er et av mine barns favorittretter!

- fylte paprika (fylt med kjøttdeig og ris, hatet det da papikaen var myk når risen endelig var mør)

- spaghetti bolognese

- linsegryte med grov pølse

- surstek (av hest! festmat!)

- mammas kjøttkaker med agurksalat

- risgrøt på fredag med sukker og kanel, uten smørøye

- hjemmelaget pizza, bunnen var ganske tykk husker jeg. da tålte den alt som kom på, inkludert hvit asparges (fra boks)

- gryterett med sopp, pasta ved siden

- typisk dessert var hjemmelaget vanilje- eller sjokoladepudding, iskake var til høytider

Mamma var ikke guds gave på kjøkkenet men jeg føler jeg var heldig når jeg leser om deres kulinariske barndomsminner.

Anonymkode: ed1a2...783

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror faktisk dere har ramset opp alt vi vanligvis spiser til middag her i huset... lurer på om vi bør fornye oss litt. 😛

Anonymkode: efa76...e2a

😱

Anonymkode: 6188b...90a

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Rabarbrasuppe - trådsuppe kalte jeg det :) Lurer på om det er like godt som jeg husker.
Spagetti og koteletter med stekt løk hver lørdag - det ble selvfølgelig spist samtidig som vi så på Brødrene Dal, midt i smørøyet eller noe i samme duren
Kokt torsk med poteter og ihjelkokte gulrøtter - skrekk og gru
fiskeboller i hvit saus med karri på
ostesmørbrød med skinke, ost og en hel hermetisk ananasring på

vi gikk på cafe og spiste hvitløksmajones på varme baguetter - det var stas

spagetti ala capri, sjokoladepålegg med hvite striper og sjokolademelk fikk vi på ferie

Jeg fikk en rabarbra plante for noen år siden og lager suppe og grøt hver sommer. 

Synes det er like godt som det var når jeg var barn. 

Kjøper også rips saft og lager rødgrøt. 

Elsker fremdeles mandelpudding med rød saus. 

Og hermetiske pærer fikk vi hos mormor. Da ble de servert i en flott glassbolle, som jeg nå har arvet, og med piska krem til. 

Til middag så var det 

Spagetti Rimini, seibiff med løk, pannekaker, hønsefrikase', bacalao 😫, fiskeboller i karrisaus, brun lapskaus, blodpudding, det klarte ikke jeg å spise. Men jeg likte lungemos. Ostesmørbrød med ketchup, salami og ost på lørdager, hadde en ostesmørbrødgrill. Likte også torskerogn på boks. Hadde ikke helt sansen for fårikål, den stivna som regel på tallerken før jeg ble ferdig 😆

Og når grændisen kom så ble jo den en slager 👍 Og må heller ikke glemme lørdagskyllingen i den metallformen. 

Dette var morro. Kunne skrevet mye mer 🙂👍

Anonymkode: 186cd...af6

På 6.1.2019 den 21.10, Giss skrev:

Melkesuppe med rosiner og kokt salt torsk høres litt spesielt ut. Var det godt? 

Ja suppa var god, men jeg hadde( og har) svære problemer med Torsken, men måtte jo spise om jeg skulle ha mat. Viste seg heldigvis når jeg ble rundt 10år at jeg var allergisk mot fisk. Har vokst det av meg, men har ennå kraftig avresjon mot fisk.

Anonymkode: 15f8d...4f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...