Gå til innhold

Inspirert av min egen tråd og middager. Retro-mat!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva Retro-mat er har vel en del med alder og mattradisjoner å gjøre, vil jeg tro. Men det hadde vært artig å høre hvordan din Retro-meny ville ha sett ut?  En ukes meny med retro-mat! Blir du med?

Jeg skal blil med jeg også, men akkurat nå dukket det oppe noe annet her.

Fortsetter under...

Skrevet

Standard retro pølsemat. Knakkpølse delt på langs og deretter i ca 6 cm lange biter og brunet i pannen. Servert med kålstuing, kokte poteter, brun saus og tyttebærsyltetøy.

Hvalbiff, stekt i pannen og kokt ut i brun saus man lager på fettet fra pannen. stekt løk, kokt potet og gulrot hører med.

Dette kan bli en morsom tråd :)

Skrevet

Blandet grønn salat med piknik-skinke, hardkokte egg og rundstykker (det lager vi faktisk av og til, godt enda ;)).

Torkserogn i sånn rund hermetikkboks, det kunne virkelig ikke falle meg inn å lage, men jeg fikk det som barn.

Betasuppe fra pose.

Kålrulletter.

Bankekjøtt.

Sånne hvite melboller i hjemmelaget suppe, sikkert for å drøye den ut.

Terteskjell med hvit saus, i den hvite sausen var det fiskepudding, en sånn frossenpose med gulrøtter og erter, og noen reker fra lake på toppen...

Men det er jo en del retromat vi fremdeles spiser fordi det er sunt og godt da, som hjemmelaget lapskaus, suppe, svinesteik osv.

Anonymkode: ddf90...548

Skrevet

Hvis man ser bort fra slike smålige overveielser som budsjett....

Mandag: Blodpølse, kokte poteter, agurksalat. 

Tirsdag: Blomkålsgrateng med baconbiter.

Onsdag: Fiskekaker, kokte poteter og kokte gulrøtter, smørsaus.

Torsdag: Osso buko, kokte poteter.

Fredag: Restemiddag. Matrester dag 1-4 varmet i ovn og på panne.

Lørdag: Klar kyllingsuppe, rundstykker.

Søndag: Kokt kalvetunge, kokte poteter, kokte grønnsaker, saus.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Blandet grønn salat med piknik-skinke, hardkokte egg og rundstykker (det lager vi faktisk av og til, godt enda ;)).

Torkserogn i sånn rund hermetikkboks, det kunne virkelig ikke falle meg inn å lage, men jeg fikk det som barn.

Betasuppe fra pose.

Kålrulletter.

Bankekjøtt.

Terteskjell med hvit saus, i den hvite sausen var det fiskepudding, en sånn frossenpose med gulrøtter og erter, og noen reker fra lake på toppen...

Men det er jo en del retromat vi fremdeles spiser fordi det er sunt og godt da, som hjemmelaget lapskaus, suppe, svinesteik osv.

Glemte blodklubb. Det husker jeg at vi synes var kjempegodt altså, hadde vært høy å smake igjen, men butikkene har det ikke lenger.... Var sånne runde klubb, med litt fett i midten. Vi kuttet den i terninger og stekte i melk, og spiste med et sukkerdryss på. Minner meg om farmor :)

Annonse

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Betasuppe fra pose.

Kålrulletter.

Bankekjøtt.

Ååååååå husker den torskerognen! Jeg elsket den som liten og fikk omtrent sjokk da jeg en dag fikk skikkelig torskerognen.  😄

Og terteskjellene lagde min mor alltid som forrett om vi fikk gjester. Hadde glemt dem!

Skrevet

Jeg elsker retromat! Og dess mer jeg tenker på det dess mer med reker dukker opp av en eller annen grunn. 

Cabaret med remulade

Terteskjell med hvit saus, fiskepudding, amerikansk blanding og reker

Rekecocktail med thousand island

Kålruletter

Helgrillet kylling med potetgull

Fondue

Start-kjeks med roquefort hos bestemor og bestefar. 

Skrevet

Fiskeboller i hvit saus mer kokte poteter og grønne erter. 

Skrevet

Kokt laks med poteter, smeltet smør, agurker i eddiklake og rømme. 

Veldig godt om man har nok salt i kokevannet - sånn ca en hel neve på to liter vann. 

Anonymkode: 04d8e...ed1

Skrevet

Har man i det hele tatt bare stekt løk som tilbehør lenger?

Anonymkode: 5032a...820

Skrevet

Fleskepannekaker

Brødgrøt

ostegratinerte grønnsaker

kylling, ris, bearnaise og potetgull 

Skrevet

Fiskeboller i hvit saus

Kjøttkaker

Terteskjell med stuing av fiskepudding etc

Kålruletter

Røkt kolje med eggesmør

Annonse

Skrevet

Noen av de her tingene spiser vi nå og

- rekecoktail
- blomkålsgrateng med bacon
- salat med reker, egg, picnic skinke, agurk, tomat og kylling. Toppes med thousand island
- kjøttdeig- og makaroniform - kokt makaroni i form, noen runder med ketchup over makaronien, et lag med rå kjøttdeig over det, brødsmuler på toppen
- stekt grillpølse i biter, pommes frites og kinakål med thousand Island - det spiste vi alltid på kjøpesenteret
- kålruletter
- ostesuffle
- ostesmørbrød som stekes i stekepanne så det blir skikkelig sprøtt
kanskje ikke middag men - knust kavring med varm melk over og masse sukker på toppen

Anonymkode: 64ad1...a52

Skrevet
3 minutter siden, amandine skrev:

Fiskeboller i hvit saus

Kjøttkaker

Terteskjell med stuing av fiskepudding etc

Kålruletter

Røkt kolje med eggesmør

Terteskjell  er sykt godt, jeg har tatt det opp igjen siste året, varme skjell med hvitsaus,  fiskepudding, erter og reker!

Skrevet

Stekt lever, kokte poteter, kokte bønner, saus. Redselsretten fra min barndom....

Anonymkode: 9f8bd...14c

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Glemte blodklubb. Det husker jeg at vi synes var kjempegodt altså, hadde vært høy å smake igjen, men butikkene har det ikke lenger.... Var sånne runde klubb, med litt fett i midten. Vi kuttet den i terninger og stekte i melk, og spiste med et sukkerdryss på. Minner meg om farmor :)

Joda, Meny kan skaffe om du spessialbestiller. Utrolig hva de kan bestille. Jeg tok imot griseører her rett før jul. Måtte google hva det skulle brukes til, jeg trodde det bare var tørkagriseører til hunder. Nå har vi en sjef som syns det er veldig gøy når folk kommer og bestiller unormale ting, så han snur seg rundt og får skaffet det mest utrolige. 

Anonymkode: a3365...78a

Skrevet

Toro meksikansk gryte, for eksempel. Terteskjell hadde vi også. Fondue på lørdager, da hadde vi også en slags ostesmørbrød laget av loff med ost og skinke, stekt med uten at skivene var skjært helt over, tror mammas hadde funnet oppskriften i Hjemmet eller noe. Spagetti og kjøttdeig med stua av tomatpuré, løk og salt og pepper, helt uten grønnsaker. 

Anonymkode: a20bd...962

Skrevet

Mamma laget alltid cabaret når det var snakk om og lage litt finere mat som feks når hun hadde klubb 👌

Ellers så var jo disse terte skjellene som ble fylt med fiskepudding, amerikansk blanding, hvit saus og reker fra lake noe fantastiske greier 😂

En halv stekt kylling med pommes Frits 

Fiskepinner med ris

Fiskepudding med hvit saus poteter og amerikansk grønnsaks blanding, dette var faktisk favoritten min som barn 🤨

Løvbiff med pommes-frites, salat med kinakål, agurk, tomat, mais og thaousen Island dressing var typisk lørdags mat hjemme hos oss sammen med hjemmelaget pizza med tjukk bunn kjøttdeig, ketchup, ananas fra boks og ost 😂😂👌👍

Skrevet

Lever med brun saus, kokt makaroni og kokte poteter.

Hvalbiff.

Blodpølse og blodklubb, grøss.

Lungemos, grøsse mer.

Terteskjell fylt med fiskepudding, amerikansk blanding og reker i hvit saus.

Kabaret.

Tenåringsjentene som satt barnevakt for oss søsknene i min barndom, pleide å lage pizza: Gjærdeig, tomatpure, kjøttpølse skåret i biter og stekt i stekepannen og ost på toppen.

(Det er slett ikke alt dette jeg ville spist med glede i dag, altså. Jeg bare presiserer det.)

Skrevet

Bakt potet 

langpanne pizza med kjempe tykk bunn

Seibiff med løk

Anonymkode: 16525...27c

Skrevet

Mamma strekte bacon i ca ei halv pakke margarin, rørte inn mel og helte på melk. Denne glya ble servert med poteter. Grønnsaker kan jeg ikke huske at vi brukte i særlig grad. Et unntak for overkokt fisk, som ble servert med overkokte poteter, overkokt gulrøter og smelta margarin. Ellers var det mye torosupper, pannekaker og semulegrynsgrøt hos oss. Jeg savner ikke mamma matlaging for å si det sånn. 

Er av og til på middag, heldigvis er det da som regel pappa som lager maten. 

Anonymkode: 470e3...9d6

Skrevet

Kokt laks med agurksalat, kald sei og rømme. Rømmegrøt. Blodpudding med spekk, rosiner, sukker og sirup og stekefett over. Stekt Kvalkjøtt eller Stekt lever i fløtesaus. Okse/ lamme småsteik. Melkesuppe med sago og rosiner ved siden av kokt salta torsk. Røkt uer(auar), auarshau( hjernen var det beste). Lammefrikasé, oksestek med bein. Lammesadel, fiskeboller i hvitsaus med stekt bacon, revet gulrot med litt eddik/ sitron blandet med litt sukker og vann slått over og kokt potet. Fiskegrateng med stekt bacon ved siden av, kokt potet og kokt gulrot og rå løk i tynne skiver for den som ville ha dét. Plukkfisk. Kokt reinkjøtt i alle varianter, kjøttsuppe med gryn og tørkakjøtt som har blitt passe harskt. Snittebord. Osv

Anonymkode: 15f8d...4f7

Skrevet

Melkesuppe med rosiner og kokt salt torsk høres litt spesielt ut. Var det godt? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...