Gå til innhold

Kan alarm bli hacket?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En ting jeg har tenkt en del på. Kan alarmen vår bli hacket, og overvåket? Vi har kameraer rundt i huset som er koblet til alarmsentralen til Verisure. Har mange ganger Lurt på om denne kan hackes, og om noen kan overvåke oss inne i huset? 

Anonymkode: 1524b...def

Skrevet

Om verisure alarmer er som alarmen vi har (jobber for et vaktselsksp) skal det godt gjøres å hacke. Hos oss iallefall ligger mottaket på vår egen server, og man må ha kjennemerker på alarmen (forskjellige typer) før vi skal kunne gå inn på hver enkelt kunde i serveren. Noe man egentlig kun gjør ved forespørsel. (Kundebilene/ alarmmottak er noe helt annet)

Men selvsagt, vil noen hacke så får de det nok til. Men så må man se realiteten i hvitøyet og. Hvor interessant er jeg for innbruddstyver? Sitter jeg med hele Munch samlingen så har jeg jo grunn til å være paranoid. Men hvermannsen er ikke «interessant» nok for å bli hacket da dette krever mer ressurser av kjeltringen enn hva han ender opp med av vinning.

skal og sies at de fleste innbrudd jeg hører om, i private boliger, er narkomane på jakt etter noe å selge.. desverre. Herverk/innbruddsforsøk er det mer av. Da er det ofte det er sirena som stopper de.

Det jeg imidlertid vet er at RF JAMMING (radiofrekvens forstyrrelser) er en måte å «slå ut» sensorer på. Hver trådløse sensor sender signaler over til sentralen (den største «boksen med tastatur hjemme hos deg). De bruker rf signaler til dette. Jeg vet at de tidligere sendte på en frekvens, og om denne ble forstyrret, kunne det forhindre at en sensor gav beskjed til sentralen hvis den ble forstyrret. I praksis vil det si at en innbruddstyv kunne gå forbi en armert detektor uten at detektoren hadde greid å sende signal om at den var utløst.

Dette kunne forstyrres av en mobiltelefon i samtale for eksempel. Da vi ble obs på dette, begynte vi med detektorer som ikke kjørte på en fast frekvens, men den bytter hele tiden. Dette for å minimere sjansene for RF jamming. 

Det skal sies at rf jamming i første omgang og i dag er relativt sjeldne. Hva frekvensen(e) er eller var vil jeg nok heller ikke si :) men om du er bekymret for hacking, kan du spørre supporten om dette med server på alarmen og hvilken frekvens detektoren bruker, om den skifter osv.  

Men jeg vike ikke bekymret meg hadde jeg vært deg. Som sagt så jobber jeg ikke selv hos verisure. Jeg jobber i et langt mindre selskap (et lokalt, ikke nationalt), men har kun gode ord om de. Hører og at alarmene deres er veldig gode :) 

Anonymkode: ecf27...a9f

Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet

Vanskelig å si.. Har sector selv. Har ikke hørt no om det iallefall!

Skrevet

Alt kan hackes.

Anonymkode: e2b54...d29

Skrevet

Alt kan hackes. Jeg hadde følt sterkt ubehag med kameraer rundt inne i huset, folk kan potensielt overvåke oss og følge med på hva vi gjør på. Kamera utendørs hadde vært ok for min del, men aldri inne. 

Anonymkode: c94dd...ab4

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Alt kan hackes. Jeg hadde følt sterkt ubehag med kameraer rundt inne i huset, folk kan potensielt overvåke oss og følge med på hva vi gjør på. Kamera utendørs hadde vært ok for min del, men aldri inne. 

Kamerasensorer filmer aldri når alarmen er av. Da hadde det vært et itv anlegg.,noe det ikke er. Tro meg, dette er strengt regulert av personvernloven. Kamerasensorer tar kun bilder i det øyeblikket den løses ut i alarm. 

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om verisure alarmer er som alarmen vi har (jobber for et vaktselsksp) skal det godt gjøres å hacke. Hos oss iallefall ligger mottaket på vår egen server, og man må ha kjennemerker på alarmen (forskjellige typer) før vi skal kunne gå inn på hver enkelt kunde i serveren. Noe man egentlig kun gjør ved forespørsel. (Kundebilene/ alarmmottak er noe helt annet)

Men selvsagt, vil noen hacke så får de det nok til. Men så må man se realiteten i hvitøyet og. Hvor interessant er jeg for innbruddstyver? Sitter jeg med hele Munch samlingen så har jeg jo grunn til å være paranoid. Men hvermannsen er ikke «interessant» nok for å bli hacket da dette krever mer ressurser av kjeltringen enn hva han ender opp med av vinning.

skal og sies at de fleste innbrudd jeg hører om, i private boliger, er narkomane på jakt etter noe å selge.. desverre. Herverk/innbruddsforsøk er det mer av. Da er det ofte det er sirena som stopper de.

Det jeg imidlertid vet er at RF JAMMING (radiofrekvens forstyrrelser) er en måte å «slå ut» sensorer på. Hver trådløse sensor sender signaler over til sentralen (den største «boksen med tastatur hjemme hos deg). De bruker rf signaler til dette. Jeg vet at de tidligere sendte på en frekvens, og om denne ble forstyrret, kunne det forhindre at en sensor gav beskjed til sentralen hvis den ble forstyrret. I praksis vil det si at en innbruddstyv kunne gå forbi en armert detektor uten at detektoren hadde greid å sende signal om at den var utløst.

Dette kunne forstyrres av en mobiltelefon i samtale for eksempel. Da vi ble obs på dette, begynte vi med detektorer som ikke kjørte på en fast frekvens, men den bytter hele tiden. Dette for å minimere sjansene for RF jamming. 

Det skal sies at rf jamming i første omgang og i dag er relativt sjeldne. Hva frekvensen(e) er eller var vil jeg nok heller ikke si :) men om du er bekymret for hacking, kan du spørre supporten om dette med server på alarmen og hvilken frekvens detektoren bruker, om den skifter osv.  

Men jeg vike ikke bekymret meg hadde jeg vært deg. Som sagt så jobber jeg ikke selv hos verisure. Jeg jobber i et langt mindre selskap (et lokalt, ikke nationalt), men har kun gode ord om de. Hører og at alarmene deres er veldig gode :) 

Så morsomt å høre noen som kan et fagfelt jeg aldri engang har tenkt på, takk for interessant utfyllende info (selv om jeg ikke har alarm engang)! :)

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor interessant er du?

Skrevet

Jeg ville aldri stolt på det. Om du ikke er komfortabel med tanken på at du kan overvåkes bør du ikke ha kamera.

Skrevet

For å dra den litt langt nå, er man redd for å bli overvåket, så bør man aldri bruke bankkort, kjøre i bom, bevege seg på områder som er videoovervåkede og bruke sosiale medier. Tro meg, om en person legger alle sine ressurser i å finne deg, gjør de det. Men common, hvor interessante er vi? Med mindre vi heter Borg-Høiby, Hagen, Stoltenberg eller Stordalen til etternavn har vi nok ikke så mye å frykte.

vet ikke om dere husker drapet på Nøtterøy for endel år siden (Blom-Pettersen). Han ble bustet av bomringen.. bare nevner det..

En alarm til overvåkning av enebolig (normal grunnpakke trådløst anlegg med gsm overføring - det vanligste) er «billigversjonen» av alarmer. Og selv de er så sikre som jeg beskrev over her. Og de er ikke interessante nok til å hackes. Men de er derimot til STOR hjelp om brannalarmen din går klokka 3 på natta og alarmstasjonen får tilsendt bilder av en brann i stua di. Da varsler de brannvesenet og melder ikke fra om en «brannalarm», men en BRANN. Og de to her er det vesentlig forskjell på. 

Ser alarmstasjonen deg på bildene klokka 3 om natta, hvor du tar ut en steik fra ovnen etterfulgt av litt damp som utløser brannalarmen (ja, hvem vet hva folk gjør om natta), ringer de deg og spør om alt er iorden. Det brukes supplerende til behandling av signalet. Ville jo vært litt kjedelig å hatt 10 gretne brannfolk på døra der du står for å klargjøre middag. For de liker dårlig å rykke ut på falske alarmer.

Hadde du ikke hatt kamera på dine sensorer, så hadde alarmstasjonen fått en brannalarm, prøvd å ringe deg (og alle på ringelisten som man tror kan ha tilhørighet i huset) og om man ikke får svar, sendes vekter og man varsler brannvesenet om MOTTATT brannalarm. Hva som skjer etter dette, er opp til brannstasjonen. Noen ganger rykker de og sporenstreks, andre ganger avventer de telefon fra vekter.

(jeg vet jeg har nevnt tidligere at innbruddssensorene lunt at bilder når alarmen er på og den trigges av bevegelse. Unntaket er om det går en brannalarm eller en ransalarm. Da tar de og bilder). 

Tenk dere, med tanke på at det jeg har forklart over her er alarmer til eneboliger (de rimeligste og «enkleste») tenk deg da hvor sikkert et grad 3 alarmanlegg er, anlegg som brukes hos store bedrifter.

Skrevet

Og til de av dere som er redd for hacking:

(dette er kun ment som velmenende råd, og jeg håper ikke det tas inn på noen annen måte. Jeg har jobbet med dette på tekniker og vaktsiden nå siden 2005)

tenk litt på dette:

- hvor mange kan koden til min alarm? Er du redd din kode er på avveie, så kontakt alarmstasjon for å endre på denne.

- hva er koden til min alarm? Fødselsdato? Husnummer? Postnummer? Prøv å ha en kode som ikke er noen av disse. Gjerne og en kode du KUN bruker til alarmen der den brukes. Har du en alarm hjemme og en på jobben, ikke ha samme kode.

- kodeordet. Er alarmstasjonen kodeord «snipp» og ditt er «snapp» bør du heller få deg et annet kodeord. Et mot-kodeord kan hjelpe deg med å huske på ditt eget om du har glemt det, men skal ikke være innlysende for en tyv.

- på arbeidsplassen lønner det seg at hver enkelt ansatt har hver sin kode og hvert sitt kodeord. Det er på den måten enklere å endre informasjonen mot alarmstasjon den dagen noen slutter eller noen begynner.

- har du en eldre alarm over analog linje bør du absolutt ta kontakt med ditt alarmselskap og teste anlegget ditt. På analog linje er alarmstasjon kun PASSIVE MOTTAKERE av signalet. Alarmstasjon overvåker ALDRI analoge linjer og vet derfor ikke noe om at du sa opp din fasttelefon i 2014. Overvåking av analoge linjer er jo ikke lov. 

Det analoge bakkenettet er snart historie. Har du denne overføringen i dag bør du kontakte ditt vaktselskap for tilbud på gsm sender.

Skrevet
2 timer siden, sug lut skrev:

Hvor interessant er du?

Det handler ikke om hvor interessant man er sånn generelt sett, men hvem man er interessant for og hvorfor. Jeg er komplett uinteressant for de aller fleste men har vært overvåket. Om noen vet hvor jeg handler eller kjører bryr ikke meg, men jeg vil vite at jeg er usett hjemme. 

Skrevet
Akkurat nå, amandine skrev:

Det handler ikke om hvor interessant man er sånn generelt sett, men hvem man er interessant for og hvorfor. Jeg er komplett uinteressant for de aller fleste men har vært overvåket. Om noen vet hvor jeg handler eller kjører bryr ikke meg, men jeg vil vite at jeg er usett hjemme. 

Nettopp. Så for 98% av oss er det ikke noe å bry seg om. Men for de som har gærninger så er det selvsagt noe annet og da bør man forholde seg deretter.

Skrevet
1 time siden, amandine skrev:

Kan jeg spørre hvordan overvåket du ble?

Var det via kamerasensorer til innbruddsalarm? Er i såtilfelle første jeg har hørt om, og da må vi nøste opp i det. Det skal ikke være mulig. Men er det det, må det gjøres noe med.

er man spesielt utsatt og, anbefaller vi trygghetsalarm i samarbeid med politiet. Vi og har trygghetsalarmer som kan kobles med din alarm. 

Skrevet (endret)
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan jeg spørre hvordan overvåket du ble?

Var det via kamerasensorer til innbruddsalarm? Er i såtilfelle første jeg har hørt om, og da må vi nøste opp i det. Det skal ikke være mulig. Men er det det, må det gjøres noe med.

er man spesielt utsatt og, anbefaller vi trygghetsalarm i samarbeid med politiet. Vi og har trygghetsalarmer som kan kobles med din alarm. 

Nei, ikke via kamera i innbruddsalarm. Men jeg synes det er utrolig naivt å tenke at det ikke går. Du kan overvåke mobilen min lett som bare det hvis du først vil. Da kan du helt sikkert hacke appen jeg bruker til alarmkameraet også.

Endret av amandine
Skrevet
1 time siden, amandine skrev:

Nei, ikke via kamera i innbruddsalarm. Men jeg synes det er utrolig naivt å tenke at det ikke går. Du kan overvåke mobilen min lett som bare det hvis du først vil. Da kan du helt sikkert hacke appen jeg bruker til alarmkameraet også.

Tja, jo i utgangspunktet. Men tilgangen din app har styres ikke av appen din men av serverne hos vaktselskapet :) Blandt annet dette med å se biler mens alarmen er av. Dette er en innstilling som gjøres i server, men gjøres aldri fordi det ikke er lov. 

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tja, jo i utgangspunktet. Men tilgangen din app har styres ikke av appen din men av serverne hos vaktselskapet :) Blandt annet dette med å se biler mens alarmen er av. Dette er en innstilling som gjøres i server, men gjøres aldri fordi det ikke er lov. 

Nei, lov er nå én ting. Det er jo ikke sånn at alle forholder seg til hva som er lov og ikke lov på samme måte. Den personen som overvåket meg var fullstendig klar over at det var ulovlig. For de aller fleste er det ikke et problem, på lik linje med at jeg ikke bryr meg nevneverdig om at jeg blir registrert i bomringen. Men å tro at det ikke skjer og at det ikke er mulig? I beste fall naivt.

Skrevet
2 minutter siden, amandine skrev:

Nei, lov er nå én ting. Det er jo ikke sånn at alle forholder seg til hva som er lov og ikke lov på samme måte. Den personen som overvåket meg var fullstendig klar over at det var ulovlig. For de aller fleste er det ikke et problem, på lik linje med at jeg ikke bryr meg nevneverdig om at jeg blir registrert i bomringen. Men å tro at det ikke skjer og at det ikke er mulig? I beste fall naivt.

Jeg jobber med dette og vet med sikkerhet at innstillingene for hva man kan se i app gjøres av vaktselskapet i deres servere. Og vaktselskapet gjør det jo ikke mulig å kunne se noe på kameraene mens alarmen er av (unntakene er ved utløst ransalarm og brannalarm som nevnt over.) om alarmen ikke er på. Det ville vært kroken på døra for vaktselskapet. Men en ting er hva jeg sier, en annen ting er din trygghetsfølelsen din. Og om du ikke er trygg på dette uansett er det ikke så mye å få gjort. Dine følelser eier du fult og helt selv. Men igjen, de valgene du har i appen din er «valg» satt av oss. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber med dette og vet med sikkerhet at innstillingene for hva man kan se i app gjøres av vaktselskapet i deres servere. Og vaktselskapet gjør det jo ikke mulig å kunne se noe på kameraene mens alarmen er av (unntakene er ved utløst ransalarm og brannalarm som nevnt over.) om alarmen ikke er på. Det ville vært kroken på døra for vaktselskapet. Men en ting er hva jeg sier, en annen ting er din trygghetsfølelsen din. Og om du ikke er trygg på dette uansett er det ikke så mye å få gjort. Dine følelser eier du fult og helt selv. Men igjen, de valgene du har i appen din er «valg» satt av oss. 

Det er ganske artig at du dreier det over på " mine følelser" . Egentlig er det litt skremmende, fordi du viser at du ikke har nok kunnskap. Hvertfall ikke om hacking og datasikkerhet.

Skrevet

Jeg er ikke mest redd for at en stalker skal hacke seg på kameraene (for det er null problem for en som er kyndig), men at de hos vaktselskapene har det gøy med å 'titte litt rundt' inne i husene til folk. Ja, det er ikke lov, og de sier "det ikke går an". Men det er bare tull. 

Skrevet

Jeg kan ikke gjøre så mye med hva folk tror. Jeg vet hva som er mulig og ikke, men så får resten være opp til dere :) I bunn og grunn er dette et tilbud som svar på etterspørsel. Ikke en tvang, du står fritt til å ha alarm eller ikke :) 

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan ikke gjøre så mye med hva folk tror. Jeg vet hva som er mulig og ikke, men så får resten være opp til dere :) I bunn og grunn er dette et tilbud som svar på etterspørsel. Ikke en tvang, du står fritt til å ha alarm eller ikke :) 

Du er ganske fascinerende med smilefjes og litt nedlatende holdning. 

Anonymkode: b917f...627

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du er ganske fascinerende med smilefjes og litt nedlatende holdning. 

Anonymkode: b917f...627

Beklager om du følte at det var nedlatende. Det var overhodet ikke min intensjon. Som nevnt så jobber jeg med dette og vet litt om det :) Tenkte bare å «berolige» om noen hadde noen misoppfatninger. Det er synd at du tolket det negativt. Jeg beklager det.

men som sagt, om man ikke vil ha alarm så er det jo bare å ikke ha det :)

• 1 år senere...
Skrevet
Anonym bruker skrev (På 6.1.2019 den 14.28):

Beklager om du følte at det var nedlatende. Det var overhodet ikke min intensjon. Som nevnt så jobber jeg med dette og vet litt om det :) Tenkte bare å «berolige» om noen hadde noen misoppfatninger. Det er synd at du tolket det negativt. Jeg beklager det.

men som sagt, om man ikke vil ha alarm så er det jo bare å ikke ha det :)

Jeg jobber med IT-sikkerhet og er ganske god.

Vekterselskapene har sikkert en del som jobber med IT-sikkerhet som er enda bedre.

MEN - eBay har ekstremt mange ekstremt gode folk som jobber med IT-sikkerhet. Hacket likevel.

Alle som driver med it-sikkerhet vet at alt som er koblet på nettet er sårbart. Spørsmålet er om det er sannsynlig at noen med nok ressurser gidder gjøre det.

Det er så og si garantert at det finnes mange grupper som er dyktige nok til å finne svakheter i det sentrale systemet til et alarmselskap. Så blir spørsmålet om noen av disse gruppene vil være interessert i å få tak i en bakdør til alle dette alarmselskapets kunder og lagre det, i tilfelle én eller flere av dem viser seg å være interessante personer nå eller i fremtiden. Her kan man vel heller være uenig, men jeg mener helt klart at det er ubehagelig sannsynlig.

Anonymkode: 8d679...06c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...