Gå til innhold

Når gjelder skattekort 2019 i fra når jeg får siste lønn fra desember i januar.

Anbefalte innlegg

Jeg har fått nytt digitalt skattekort, men jeg vil justere det ned siden jeg har fått for høyt skattetrekk for 2019

Men jeg får utbetalt lønn etterskuddsvis og får utbetalt lønnen fra desember i januar. Så dermed gjelder vel ikke nytt skattetrekk før i februar da jeg får utbetalt lønn for januar i februar. 

Anonymkode: 544b4...461

Fortsetter under...

Vi har halve etterskudd og halve forskudd. Lønn i januar går etter nytt skattekort. Dette burde du endret når det ble tilgjengelig medio desember. 

Anonymkode: 55972...ee0

For lønn gjelder kontantprinsippet. Den skal innrapporteres når den utbetales. Altså blir lønna som utbetales i januar innrapportert i januar og teller med som lønnen din i 2019, ikke i 2018. Ved lønnskjøring etter 01.01. er det nytt skattekort som benyttes. 

1 time siden, Dalia skrev:

For lønn gjelder kontantprinsippet. Den skal innrapporteres når den utbetales. Altså blir lønna som utbetales i januar innrapportert i januar og teller med som lønnen din i 2019, ikke i 2018. Ved lønnskjøring etter 01.01. er det nytt skattekort som benyttes. 

Dette er feil. 

Anonymkode: b1f15...3ed

Annonse

«skattekortet gjelder for ett inntektsår (kalenderår). For eksempel: Arbeider du i Norge fra 1. november 2018 til 30. mars 2019, får du først et skattekort for månedene november og desember 2018 og så et nytt skattekort for månedene januar, februar og mars 2019« 

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er feil. 

Anonymkode: b1f15...3ed

Nei, det er det da ikke. Jeg er autorisert regnskapsfører, og har jobbet mange år med lønnskjøring og innrapportering av lønn! Hva mener du er feil? 

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

«skattekortet gjelder for ett inntektsår (kalenderår). For eksempel: Arbeider du i Norge fra 1. november 2018 til 30. mars 2019, får du først et skattekort for månedene november og desember 2018 og så et nytt skattekort for månedene januar, februar og mars 2019« 

Det står jo ikke her hvilket skattekort som brukes om lønnen betales ut etterskuddsvis...

Jeg har en sønn som får lønn måneden etter, han jobber i butikk ved siden av skolen og får alle pengene han har tjent i desember den 15.januar. Jeg regnet med det var det nye skattekortet som gjaldt da?

Anonymkode: 5b0fa...1f0

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det står jo ikke her hvilket skattekort som brukes om lønnen betales ut etterskuddsvis...

Jeg har en sønn som får lønn måneden etter, han jobber i butikk ved siden av skolen og får alle pengene han har tjent i desember den 15.januar. Jeg regnet med det var det nye skattekortet som gjaldt da?

Anonymkode: 5b0fa...1f0

Når lønna betales ut i januar, så telles den med i årslønnen for januar, og det er skattekortet for 2019 som brukes. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...