Gå til innhold

Coop Obs selger halal kjøtt 🤬

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Halal er dyremisshandling av groveste sort 

Anonymkode: 71540...311

Det er jo ikke noen mishandling av dyrene som slaktes i Norge, med mindre du definerer det å bli bedt for som mishandling.

Anonymkode: 90395...5f5

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg pleier å gå rundt i rema 1000 og velsigne ALLE matvarer. I mitt eget navn.

Så tenk på det,  du som er kristen/muslim/ateist!

Anonymkode: d5475...361

Hvorfor skal jeg tenke på det?

Anonymkode: 0e291...4cc

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men det er da ingen som tvinger deg til å spise halalkjøtt

Det er jo det siden halal kjøtt selges uten å merkes halal. 

Anonymkode: a269c...85e

2 timer siden, den perfekte mor skrev:

For muslimer er det bra at kjøttet er velsignet, ettersom de tror på velsignelsen. For oss ikke-religiøse burde det ikke spille noen rolle hvilke ord som har falt i det dyret dør, vi tror ikke på noen Gud uansett.

Såklart det har noe å si! Hvis jeg er imot en ting vil jeg jo ikke ha det! 

Annonse

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo det siden halal kjøtt selges uten å merkes halal. 

Hva er det som plager deg med maten? Dyrene er saltet på samme måte som annet kjøtt. Den eneste forskjellen er en bønn. 

Det er mange kristne bønder som ber for dyrene sine også. De dyrene kan godt bli halal. 

Hvis du ikke vil ha mat som er berørt eller bedt for av en muslim sliter du. Da tror jeg nesten du må dyrke maten selv.

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er det som plager deg med maten? Dyrene er saltet på samme måte som annet kjøtt. Den eneste forskjellen er en bønn. 

Det er mange kristne bønder som ber for dyrene sine også. De dyrene kan godt bli halal. 

Hvis du ikke vil ha mat som er berørt eller bedt for av en muslim sliter du. Da tror jeg nesten du må dyrke maten selv.

Det er altså kun muslimer vi skal ta hensyn til? De skal få alt slik de vil ha det usnsett hvor idiotisk det er? Men vi nordmenn skal ikke kunne slippe å spise halal kjøtt? SYKT!

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er altså kun muslimer vi skal ta hensyn til? De skal få alt slik de vil ha det usnsett hvor idiotisk det er? Men vi nordmenn skal ikke kunne slippe å spise halal kjøtt? SYKT!

Nei, det er ikke sykt. Det er du som uttaler deg rimelig sykt. 

Anonymkode: e9d48...a75

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det spiller en rolle i sikhismen. Det er like forbudt for en sikh å spise halal som for en muslim å spise ikke halal. 

Er kjøttet merket er det ingen problem, problemet er når vi ikke vet om det er halalkjøtt, fordi det ikke er merket. 

Anonymkode: f1cc5...542

Er du sikh? Eller har annen religiøs tro som forbyr inntak av halal-kjøtt?

Anonymkode: dd6de...4e0

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg pleier å gå rundt i rema 1000 og velsigne ALLE matvarer. I mitt eget navn.

Så tenk på det,  du som er kristen/muslim/ateist!

Anonymkode: d5475...361

Hvor holder du til? Fra nå vil jeg bare ha kjøtt velsignet i ditt navn!

Anonymkode: 8bd3b...46b

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men forklar hva det er som er problemet. Jeg forstår faktisk ikke hvordan det kan plage deg at noen kanskje har bedt en bønn.

Annonse

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men forklar hva det er som er problemet. Jeg forstår faktisk ikke hvordan det kan plage deg at noen kanskje har bedt en bønn.

Det plager meg at jeg må spise mat som er produsert på kommando av religiøse idiotiske krav. Jeg vil ikke ha noe som er spesiallaget for muslimer. Jeg vil ha samme rett til å velge det vekk som de har til å få alt tilrettelagt for sine ønsker. 

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det plager meg at jeg må spise mat som er produsert på kommando av religiøse idiotiske krav. Jeg vil ikke ha noe som er spesiallaget for muslimer. Jeg vil ha samme rett til å velge det vekk som de har til å få alt tilrettelagt for sine ønsker. 

Det er produsert på samme måte som annet kjøtt. Frem til det kommer inn på slakteriet er det ingen forskjell. 

På slakteriet skjer også alt på samme måte. Det er bare det at noen dager er det en imam (som regel) som ber en bønn. Hvis det da produseres litt for mye i forhold til det det er etterspørsel etter selges resten uten merking.

Det er jo ikke værre enn at man ikke kan velge bort at slakteriet har kontakt med mattilsynet eller at de har kvinnelige ansatte. Det merkes ikke på sluttresultatet. Da må du nesten bare godta det, eller velge en annen leverandør.

Er du sikh? Eller har annen religiøs tro som forbyr inntak av halal-kjøtt?

Anonymkode: dd6de...4e0

Ja, jeg er sikh, og vi har ikke lov å spise halalkjøtt. Så for vår del, så kan vi ikke spise kjøtt lenger siden vi ikke vet om det er halal eller ikke det vi kjøper i butikken. 

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg er sikh, og vi har ikke lov å spise halalkjøtt. Så for vår del, så kan vi ikke spise kjøtt lenger siden vi ikke vet om det er halal eller ikke det vi kjøper i butikken. 

Kjøp hos slakter da vel

Hvorfor skal det plage muslimene at det ikke er bedt for det? Kjøttet ser jo likt ut og smaker det samme. Det er jo bare en syk issue de har i hodet sitt. 

Anonymkode: 8b4af...0f5

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det spiller en rolle i sikhismen. Det er like forbudt for en sikh å spise halal som for en muslim å spise ikke halal. 

Er kjøttet merket er det ingen problem, problemet er når vi ikke vet om det er halalkjøtt, fordi det ikke er merket. 

Jeg trodde sikhenes forbud mot halalkjøtt kom av hensynet til dyrevelferden. Er det ikke det?

De dyrene spm slaktes på norske slakterier har jo god nok dyrevelferd. Dyrene skades jo ikke av bønnen. Hvorfor skulle det være noe problem da?

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal det plage muslimene at det ikke er bedt for det? Kjøttet ser jo likt ut og smaker det samme. Det er jo bare en syk issue de har i hodet sitt. 

Anonymkode: 8b4af...0f5

Det kan du godt si, men hvorfor plager det deg?

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke noen mishandling av dyrene som slaktes i Norge, med mindre du definerer det å bli bedt for som mishandling.

Etter det eg har forstått så er det Halal kjøttet som blir solgt i norge impotert fra andre land.. Og der er Halal dyreplageri.. 

Men viss det er gjort i norge på lovleg vis så e saken ein annen.. Då e dyra bevisløs før strupa kuttes...... Men å strupe store dyr uten at dei er bevistløs er rett og slett grusomt... Det tar litt tid før dyret dør av blod og oksigenmangel

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg trodde sikhenes forbud mot halalkjøtt kom av hensynet til dyrevelferden. Er det ikke det?

De dyrene spm slaktes på norske slakterier har jo god nok dyrevelferd. Dyrene skades jo ikke av bønnen. Hvorfor skulle det være noe problem da?

Noko av Halal kjøttet er impotert, og i andre land er Halal slakt grusomt... Sikker ikkje til den bønna.. Den skader ingen.... Men å kutte strupa på dyr som ikkje er bevistløs 

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Etter det eg har forstått så er det Halal kjøttet som blir solgt i norge impotert fra andre land.. Og der er Halal dyreplageri.. 

Men viss det er gjort i norge på lovleg vis så e saken ein annen.. Då e dyra bevisløs før strupa kuttes...... Men å strupe store dyr uten at dei er bevistløs er rett og slett grusomt... Det tar litt tid før dyret dør av blod og oksigenmangel

Det finnes sikkert importert halalkjøtt også, men her dreier det seg om norsk kjøtt. Der er forskjellen bare bønnen. Så lenge kjøttet er merket med norskmerket kan du være trygg på at norske regler har blitt fulgt. For kjøtt fra andre land, det være seg "Botswanabiff",  kjøtt kjøpt på harrytur ol må du sjekke merkingen og regelverket i landet det kommer fra. Noen land har strenge krav til dyrevelferd, andre har det ikke. Om kjøttet er halalmerket har imidlertid ikke så mye med det å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...