Gå til innhold

Coop Obs selger halal kjøtt 🤬

Anbefalte innlegg

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi islam er noe dritt. 

Anonymkode: 8b4af...0f5

At noe er halal betyr bare at det er lovlig for muslimer. Det aller meste er det. Å gå på skolen, bruke rosa truser, kjøre bil, gi til fattige og gå på ski er halal. Du kan ikke droppe alt som er halal bare fordi muslimer har lov til å gjøre det.

Anonymkode: 90395...5f5

Fortsetter under...

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er produsert på samme måte som annet kjøtt. Frem til det kommer inn på slakteriet er det ingen forskjell. 

På slakteriet skjer også alt på samme måte. Det er bare det at noen dager er det en imam (som regel) som ber en bønn. Hvis det da produseres litt for mye i forhold til det det er etterspørsel etter selges resten uten merking.

Det er jo ikke værre enn at man ikke kan velge bort at slakteriet har kontakt med mattilsynet eller at de har kvinnelige ansatte. Det merkes ikke på sluttresultatet. Da må du nesten bare godta det, eller velge en annen leverandør.

Men hvis det ikke er «verre» enn det, hvorfor kan ikke muslimene spise av det kjøttet som ikke har bært igjennom dette? Du er tydeligvis helt blind for noen annen enn de som stiller krav. 

Anonymkode: a269c...85e

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men hvis det ikke er «verre» enn det, hvorfor kan ikke muslimene spise av det kjøttet som ikke har bært igjennom dette? Du er tydeligvis helt blind for noen annen enn de som stiller krav. 

For dem som bryr seg med dette er imamen bønn og godkjenning beviset de trenger på at slaktemetoden er godkjent. Mange muslimer krever at dyret skal drepes ved at det blør ihjel, at det ikke drepes før det stikkes. I og med at det uansett er slik dyrene drepes i Norge er ikke det noe problem for de fleste dyreslag (Jeg vet ikke om de kan spise vilt skutt på jakt). I tillegg er det en del som krever at en imam skal overvåke prosessen og be for dyret eller maten (Jeg vet ikke hvilken av delene.)

Personlig liker jeg ikke økologisk mat og unngår å kjøpe ting med Ø-merket. Det er likevel ikke noe problem for meg at en del mat kunne hatt merket men selges uten. Så lenge måten oppfyller de kravene jeg stiller gjør det jo ikke noe om den også oppfylles andres krav.

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For dem som bryr seg med dette er imamen bønn og godkjenning beviset de trenger på at slaktemetoden er godkjent. Mange muslimer krever at dyret skal drepes ved at det blør ihjel, at det ikke drepes før det stikkes. I og med at det uansett er slik dyrene drepes i Norge er ikke det noe problem for de fleste dyreslag (Jeg vet ikke om de kan spise vilt skutt på jakt). I tillegg er det en del som krever at en imam skal overvåke prosessen og be for dyret eller maten (Jeg vet ikke hvilken av delene.)

Personlig liker jeg ikke økologisk mat og unngår å kjøpe ting med Ø-merket. Det er likevel ikke noe problem for meg at en del mat kunne hatt merket men selges uten. Så lenge måten oppfyller de kravene jeg stiller gjør det jo ikke noe om den også oppfylles andres krav.

Men mitt krav er at det ikke skal være halal. Og da oppfyller ikke halalkjøtt uten merking mitt krav gjør det vel?

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men mitt krav er at det ikke skal være halal. Og da oppfyller ikke halalkjøtt uten merking mitt krav gjør det vel?

Hvorfor har du tatt over hele tråden til hi?

Anonymkode: 0e291...4cc

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Greit nok, men da kan det bli vanskelig å finne mat du kan spise her i Norge. Brød, grønnsaker, frukt, det meste av fisk mm er halal, helt uten spessielt merking.

Annonse

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil ikke ha mat med Allah-bønn.

Anonymkode: 382a5...2ba

Hva tenker du kommer til å skje om du skulle komme utfor ulykken og faktisk spise Allah-bønn-mat? Er det farlig?

Anonymkode: b05bb...90d

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva tenker du kommer til å skje om du skulle komme utfor ulykken og faktisk spise Allah-bønn-mat? Er det farlig?

Minst like farlig som det er for muslimer å spise mat som ikke er halal vil jeg tro. Hvorfor er den ene sides ønskes mer verdt? De får sin halal mat, vi må da kunne spise det også selv om vi ikke ønsker det? Det burde jo gjelde likt begge veier?

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Minst like farlig som det er for muslimer å spise mat som ikke er halal vil jeg tro. Hvorfor er den ene sides ønskes mer verdt? De får sin halal mat, vi må da kunne spise det også selv om vi ikke ønsker det? Det burde jo gjelde likt begge veier?

Nå er ikke jeg spesielt for halal, men jeg dør ikke om jeg spiser det og det gjør ikke du heller.

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg trodde sikhenes forbud mot halalkjøtt kom av hensynet til dyrevelferden. Er det ikke det?

De dyrene spm slaktes på norske slakterier har jo god nok dyrevelferd. Dyrene skades jo ikke av bønnen. Hvorfor skulle det være noe problem da?

Det stemmer at det er årsaken. Men uansett, så lenge det regnes som halal så er det forbudt for oss, og det er ett veldig strengt forbud. 

Vi har ikke så mange forbud igrunn, men sette forbudet er totalt, og det må vi forholde oss til. 

Somsagt, jeg har ikke noe imot at det blir solgt merket halal kjøtt, men det er flere hensyn å ta, og da burde det ikke være noe problem å merke halal, og ikke ha halal kjøtt i umerket pakke. 

Anonymkode: f1cc5...542

Nå sporer jeg av men altså jeg lurer jo virkelig på hva som er greia med muslimer ( is og muslimer som dreper) som mååå kutte halsen/ halshugge folk?  Står det spesifikt i koranen? For ang halal så kutter de strupen på levende stakkars dyr ,  og det er altfor mange saker der de dreper folk nettop på denne måten. Hva er greia dems angående dette?  Om det står i koranen er det jo faktisk sykt folk kan forsvare dem. Står ikke i bibelen man skal skjære av hodet til folk, dette står heller ikke skrevet i buddister eller hinduister sine skrifter. 

Anonymkode: 95519...1f3

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det stemmer at det er årsaken. Men uansett, så lenge det regnes som halal så er det forbudt for oss, og det er ett veldig strengt forbud. 

Vi har ikke så mange forbud igrunn, men sette forbudet er totalt, og det må vi forholde oss til. 

Somsagt, jeg har ikke noe imot at det blir solgt merket halal kjøtt, men det er flere hensyn å ta, og da burde det ikke være noe problem å merke halal, og ikke ha halal kjøtt i umerket pakke. 

Anonymkode: f1cc5...542

Det var en rar regel. Jeg tror deg selvfølgelig, jeg er bare overasket. Tidligere har jeg oppfattet sikhenes som veldig pragmatiske, men da har dere tydeligvis noen rare særheter dere også 😁.

Å beskytte seg mot at noen sier en bønn over mat er jo ganske vanskelig.

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det plager meg at jeg må spise mat som er produsert på kommando av religiøse idiotiske krav. Jeg vil ikke ha noe som er spesiallaget for muslimer. Jeg vil ha samme rett til å velge det vekk som de har til å få alt tilrettelagt for sine ønsker. 

Ifølge hylekoret her inne har du ikke samme rett. Muslimer kan ikke kritiseres. Andre må bøye seg! Bare se i forhold til karikaturstriden. 

Anonymkode: 385c2...dde

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men du har da ikke plikt til å kjøpe noe som helst! Kjøp kjøtt fra nortura og lev med at det kan ha blitt bedt for, eller la være.

På samme måte som muslimer ikke krever halalkjøtt. De etterspør det, og fordi markedet for det finnes blir det produsert. Så enkelt er det.

Anonymkode: 20ca3...282

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Greit nok, men da kan det bli vanskelig å finne mat du kan spise her i Norge. Brød, grønnsaker, frukt, det meste av fisk mm er halal, helt uten spessielt merking.

Nå snakket vi om halalslaktet kjøtt da. De andre matvarene er jo ikke «behandlet»

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå er ikke jeg spesielt for halal, men jeg dør ikke om jeg spiser det og det gjør ikke du heller.

Og muslimer dør ikke om de spiser kjøtt som ikke er halal. Men likevel krever de og får det halal...

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men du har da ikke plikt til å kjøpe noe som helst! Kjøp kjøtt fra nortura og lev med at det kan ha blitt bedt for, eller la være.

På samme måte som muslimer ikke krever halalkjøtt. De etterspør det, og fordi markedet for det finnes blir det produsert. Så enkelt er det.

Anonymkode: 20ca3...282

😂😂 Nei, de krever jo ikke noenting😂😂😳🤪

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...