Gå til innhold

Coop Obs selger halal kjøtt 🤬

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man kan argumentere at halalslakt er dyreplageri.

Anonymkode: 382a5...2ba

Den halalslaktingen som foregår i Norge, er ikke noe mer betenkelig når det gjelder dyrevelferd enn annen slakting. Dyrene blir bedøvet. For øvrig: Alt som kan sies om halalslakt kan også sies om kosherslakt. Likevel hører man (heldigvis) sjelden at folk angriper jøder for dette. Noen som har et oppheng på muslimer?

Anonymkode: dd9b0...f39

Hold deg utelukkende til svinekjøtt, du, så slipper du å risikere å komme i kontakt med skummelt kjøtt besmittet av andre  religioner. Kanskje lurt å ikke reise utenfor Norges grenser også, eller kanskje aller helst holde deg hjemme i bygda. Hvem vet hva slags folk du kunne komme til å støte på på t-banen i Oslo. Selv bor jeg på Ammerud, og kan melde at vi har det ganske fint her i multi-kulti. En og annen halalpølse har nok ungene fått i seg gjennom  oppveksten, men såvidt jeg kan bedømme har de foreløpig ikke tatt noen skade av det.

Anonymkode: dd9b0...f39

Det som er problemet er at muslimene tror at dyret må blø levende ihjel for å være "halal". Det er et stadig press på norske slakterier for å gjøre det på den måten, men de har foreløpig stått imot. Mange muslimer importerer derfor lovlig og ulovlig kjøtt fra land som driver med dette ufattelige dyreplageriet. Nå har det også blitt vanlig med tjuvslakt av norsk sau på beite. De kommer da kjørende i skumringen, og slakter på en del av beitet bonden ikke kan se. På sørvestlandet og Hardangervidda er det nå stort dyretap til dette. Men av en eller annen grunn er dette "hysj-hysj" i annet enn lokale media.

Anonymkode: 385c2...dde

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er antakeligvis at hun ikke er muslim og ikke tror på det de tror på. Jeg er imot islam, og ønsker heller ikke å kjøpe kjøtt som er bedt for da jeg vet h a religionen står for. Det blir en prinsippsak

Anonymkode: 78fe7...60c

Hvis man uansett ikke tror på det, så spiller det vel ingen rolle? Er vel ikke farlig med noe man ikke tror eksisterer?

Anonymkode: 8625d...a9f

Det spiller en rolle i sikhismen. Det er like forbudt for en sikh å spise halal som for en muslim å spise ikke halal. 

Er kjøttet merket er det ingen problem, problemet er når vi ikke vet om det er halalkjøtt, fordi det ikke er merket. 

Anonymkode: f1cc5...542

Annonse

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det som er problemet er at muslimene tror at dyret må blø levende ihjel for å være "halal". Det er et stadig press på norske slakterier for å gjøre det på den måten, men de har foreløpig stått imot. Mange muslimer importerer derfor lovlig og ulovlig kjøtt fra land som driver med dette ufattelige dyreplageriet. Nå har det også blitt vanlig med tjuvslakt av norsk sau på beite. De kommer da kjørende i skumringen, og slakter på en del av beitet bonden ikke kan se. På sørvestlandet og Hardangervidda er det nå stort dyretap til dette. Men av en eller annen grunn er dette "hysj-hysj" i annet enn lokale media.

Det er "vanlig" med tjuvslakt på beite?

Den tror jeg du må dokumentere, gitt.

Du som ikke-muslim tar på deg å forklare hva millioner av muslimer mener er korrekt slaktemåte. Du synes ikke det er litt drøyt? Islam har mange retninger, og det er like mange forskjellige oppfatninger av islam som det er av kristendom. Det er helt sikkert rabiate muslimer som mener at dyr skal ha kuttet hals og at blodet skal renne på foreskreven måte, men det er garantert mange moderne muslimer som synes det er nok med en bønn fra imamen.

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det som er problemet er at muslimene tror at dyret må blø levende ihjel for å være "halal".

Du vet dette er vanlig norsk slaktemetode og? Ingen dyr i Norge er døde når strupen kuttes over. De er enten hjernedøde eller bevistløse,  men aldri avlivet. Det har vært flere tilfeller hvor dyr lever når strupen kuttes pga feil ved utføring når de skal gjøre det bevistløst. Men om utstyret de bruker er korrekt går det såpass fort at dyret merker minimalt.

Det er pga slaktemetoden vår at muslimer flest godtar norsk slakt som halal om det er brukt bønn. Kosher derimot er det ikke så jøder må fortsatt importere kjøtt til sitt bruk.

Vi skal heller ikke alt for mange år tilbake i tid før vi slaktet på samme måte da vi ikke hadde mulighet for bedøvelse først.

Anonymkode: db835...27b

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, de ber for dyret før avlivning. Det må da være en god ting?

Anonymkode: 853b9...079

Ja hadde det bare vore det!   Dei skjære over strupo på dyret uten bedøvelse. . Og lar det blø ihel. . 

Har du sett bilde av ein okse som får strupo skåren over?  Det blikket glømme eg aldri, frykt og redsel og det tar litt tid før dyret dør... Grusomt 

Anonymkode: 71540...311

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja hadde det bare vore det!   Dei skjære over strupo på dyret uten bedøvelse. . Og lar det blø ihel. . 

Har du sett bilde av ein okse som får strupo skåren over?  Det blikket glømme eg aldri, frykt og redsel og det tar litt tid før dyret dør... Grusomt 

Nei. I Norge gjøres det aldeles ikke slik.

Annonse

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjøttet dei selge inorge kjem som regel fra eit anna land 

Du får sjekke opprinnelsesmerkingen. Andre land har andre regler for dyrehold og slakting enn Norge, uavhengig av om det er halal eller ikke.

Anonymkode: 90395...5f5

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

For meg som tilberg gamle norrøne guder så er det et problem å spise halalkjøtt. Da merker jeg faktisk at de blir sinte og straffer meg. Og det liker jeg ikke😩

Anonymkode: 8b4af...0f5

Det må være noe nytt. Vikingene hadde ikke problemer med slaktingen der de kom. Kanskje det skyldtes at de gjorde det på omtrent samme måte selv? Har de norrøne gudene skiftet mening om slankemetoder i løpet av de siste 1000 årene?

Anonymkode: 90395...5f5

Stått i mot? Er du full?

Norske slakterier er underlagt norsk lov. Det er ansatte fra Mattilsynet som er ansvarlig for dyrs velferd på jobb på slakteriene daglig for å kontrollere. De sjekker dyrene fra de går av bilene til de slaktes. Du kan ikke komme med muslimske konspirasjonsteorier om at de forsøker å tvinge norske slakterier til å omgå loven. 

Anonymkode: 8a668...e08

Nei, det er ikke stadig press på norske slakterier, de følger norsk lov. De står ikke foreløpig imot heller, de kommer alltid til å følge norsk lov. Mange muslimer importerer ikke lovlig eller ulovlig kjøtt, men noen gjør nok, akkurat som alle andre importerer kjøtt fra andre land av ulike grunner. Det er ikke vanlig med tjuvslakt av norsk sau på beite. Kan du linke til noen andre kilder enn type dokument.no?

4 timer siden, gale damen skrev:

Jeg er også litt nysgjerrig på hvorfor det er et problem at noen har velsignet maten før den slaktes.

Smaker uvelsignet mat bedre?
Blir du språkforvirret dersom imamen snakker på annet enn norsk? (kanskje det er en norsk imam? Kan man finne ut av dette på noe vis for å forsikre seg om at bønnen i alle fall ikke fremsies på arabisk?)

Mat har til de fleste tider blir takket for i form av bønn, i samfunn som var mindre utakknemmelig enn vårt. Abrahams gud er Abrahams gud - uansett hva du kaller ham.

Vi må da ha lik rett til å ønske kjøtt som ikke er halal som de som vil ha halal kjøtt? Eller er det bare dem det skal tas hensyn til??

Anonymkode: a269c...85e

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi må da ha lik rett til å ønske kjøtt som ikke er halal som de som vil ha halal kjøtt? Eller er det bare dem det skal tas hensyn til??

Men det er da ingen som tvinger deg til å spise halalkjøtt

Anonymkode: 0e291...4cc

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For muslimer er det bra at kjøttet er velsignet, ettersom de tror på velsignelsen. For oss ikke-religiøse burde det ikke spille noen rolle hvilke ord som har falt i det dyret dør, vi tror ikke på noen Gud uansett.

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har selvsagt rett til å ønske deg akkurat hva du vil - det jeg lurer på er hva problemet består i.

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For meg som tilberg gamle norrøne guder så er det et problem å spise halalkjøtt. Da merker jeg faktisk at de blir sinte og straffer meg. Og det liker jeg ikke😩

Anonymkode: 8b4af...0f5

Ja, Odin blir steik forbanna! Han sit her kjefter!! 

😉

Kjøttet dei selge inorge kjem som regel fra eit anna land 

Vel, da burde man uansett sette seg inn i slaktemetodene for landene det kommer fra. Mange afrikanske land slakter som halal, ikke fordi det er halal, men fordi det er det metoden de kan, ingen bønn der forøvrig. Også indiske og sørlige asiatiske land slakter/slaktet på samme måten. Igjen, ikke pga relgion, men pga utstyr og tilgjengelighet.

Det selges masse afrikansk biff på butikkene, og disse blir gjerne sett på som eksklusive, så jeg ville holdt meg unna dem om det er metoden det går på.

Anonymkode: db835...27b

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

For noe vissvass!vet du hvorfor det er tyvslakt av sau?Fordi Østeuropeere slakter,tar det med tilbake til landet sitt og selger det der!Dette har INGENTING med muslimer å gjøre, og det er jo nettopp derfor det ikke står i media om det heller.

Jeg bor selv i saueområde og her har flere fra Romania blitt tatt på fersken, og INGEN av dem var muslimer!

Snakk om å være totalt hjernedød da!

Anonymkode: fe586...f50

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...