Gå til innhold

Jeg er ung ufør .Mister jeg forsørger tillegget hvis jeg blir samboer med en mann som også er ung ufør?

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er ikke jeg ung ufør, jeg ble ufør etter at jeg hadde fylt 40 år, men jeg hadde jo en god forsikring så hus har aldri vært noe problem.... Jeg kunne betale ut all gjeld og lever greit av den uføretrygden jeg får selv om den er litt høyere enn minstesats. Uten gjeld trenger man ikke så mye å leve for hver måned som de som betaler ned på boliggjeld osv. De fleste i dag sørger vel for at barna deres har gode forsikringer så om det skulle skje noe så de blir ung ufør får de en klekkelig erstatning og kan kjøpe seg et hus?

Blir du ung ufør i dag er du syk, og da er en god forsikring gull verdt. Så ikke alle uføre er fattige altså.

Anonymkode: b7371...805

Her er vi begge uføre med minstesats og uten forsikring, men lever godt for det. Ett barn og valgt å ikke få flere for å kunne ha grei økonomi, så det kunne vært bedre selvsagt. Men vi eier hus (sikkert ikke et "skikkelig" i noens øyne...), drar på ferie hvert år, og barnet har alt det trenger. (Inklusive barneforsikring - der har vi lært av våre foreldres feil.)

Det går an å leve greit på minstesats om man bare ikke skaffer seg for mye utgifter, setter tæring etter næring og prioriterer. Så lenge man er to da... å ha nok til å leve av etter boutgifter på én sånn inntekt ser jeg ikke for meg hvordan man skulle klart.

Anonymkode: fdb1f...75a

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er ikke jeg ung ufør, jeg ble ufør etter at jeg hadde fylt 40 år, men jeg hadde jo en god forsikring så hus har aldri vært noe problem.... Jeg kunne betale ut all gjeld og lever greit av den uføretrygden jeg får selv om den er litt høyere enn minstesats. Uten gjeld trenger man ikke så mye å leve for hver måned som de som betaler ned på boliggjeld osv. De fleste i dag sørger vel for at barna deres har gode forsikringer så om det skulle skje noe så de blir ung ufør får de en klekkelig erstatning og kan kjøpe seg et hus?

Blir du ung ufør i dag er du syk, og da er en god forsikring gull verdt. Så ikke alle uføre er fattige altså.

Jeg har tilgode å ha kjennskap til folk som har vært uførestrygdede fra ung alder som har god råd. 

Anonymkode: 6e0d2...c76

Skrevet

Nå er jeg på vei til å bli ufør på laveste sats, er alene med 2 barn. I dag går jeg på AAP. Og har 200 000 i året. Det måtte vel vært bedre for meg, å finne en mann selv om han er ufør, å dele boutgifter med? Enn å sitte med alt alene. Og jeg eier bolig til ca 3 mill, så er ikke sånn at alle uføre ikke eier. Nå klarer jeg meg alene. Og leter heller ikke etter mann. Men siden jeg selv er på vei til å bli ufør, tenker jeg vel at det er mest praktisk å finne en ufør mann, som vet hva han går til. Er ikke så mange friske, som ønsker å bli sammen med uføre. Og her så vokser barna opp med hvor viktig det er med utdannelse. Største barnet går på videregående, hvor du må ha 5 i snitt for å komme inn. Begge ønsker å ta høyere utdannelse. 

Jeg har heller ingen problemer med å hjelpe barna mine med skolearbeid, kan og hjelpe min videregående elev med matte osv. Man er ikke dum bare fordi man er ufør.

Anonymkode: 33ec7...a9d

Skrevet

Nei. Du mister ikke forsørgertilegget på barna du har fra før. Om dere får felles barn vil evt tilegg for det barnet bli ut fra begges inntekt inntil en viss grense.

Anonymkode: 9f9f0...7f2

Skrevet
På 3.1.2019 den 9.20, Anonym bruker skrev:

Tenk litt langsiktig. To uføre sammen. Nei takk. Aldri kun e kjøpe skikkelig hus. Alltid lite penger. Penger er ikke alt, men det hjelper veldig på veien. 

Anonymkode: 1cf62...713

På hvilken måte er det bedre å være enslig ufør? Får man mer penger og bedre hus da? 🙄

Anonymkode: d8b5a...9ad

Skrevet
På 4.1.2019 den 9.02, Anonym bruker skrev:

Barnetillegget er behovsprøvd, dvs at man mister det om man tjener over en viss grense, og man ser på familiens totale inntekt.

Jeg kan aldri tro du mister det om du og mannen begge har minstesats som unge uføre, da kommer dere under denne grensen.

Jeg tror grensen er på rundt 600.000 i året, men det må du sjekke for sikkerhets skyld. Dere kommer vel ikke over det uansett?

Hun miste ikke barnetillegget så lenge samboer ikke er barnefar, for jeg er selv ufør og får barnetillegg selv om min samboer har over en mill. i lønn i året.

Anonymkode: ab4cf...12c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...