Gå til innhold

Skal holde ett foredrag i morgen.... sliter med angst..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en del angst, hatt de siste 10 årene. Det er faktisk ingen som vet om det, og jeg bestemte meg tidlig for at jeg bare må pushe meg selv litt og ikke la det hindre meg i å gjøre ting jeg ville gjort om jeg ikke hadde hatt det. Er i full jobb, og er god i jobben min. Ble for et par mnd siden spurt av en samarbeidspartner eksternt om å holde et foredrag hos dem rundt et spesifikt tema, og svarte selvsagt ja. 

Jeg har forberedt meg godt, og er klar.....men så er det angsten da... som selvsagt slår inn ganske bra nå. Vet at det kommer til å bli enda verre i morgen. Det er så ubehagelig (snører seg i brystet, blir nummen, føler jeg sliter med pusten osv osv), og jeg har så mange negative tanker som kommer med det - hva om det jeg skal snakke om/ta opp er uinteressant? Hva om det er ting de kan fra før? Hva om noe går galt? Hva om de ikke liker det? Og hva om jeg gjør en dårlig jobb? 

Har noen noe gode tips til meg i forhold til å dempe angsten litt? 😞

Anonymkode: 598fa...c8d

Fortsetter under...

Skrevet

Tja. Har ikke mange tips, men ikke stress. Pust rolig og ta det med ro. Man merker som regel at folk er stresset ved at dem snakker for fort og er skjelven i stemmen. Så mitt råd er å tone det ned. Når det er sagt så er publikum åpne, interessert og ikke så nøye på det altså 😊 litt skjelv i stemmen er forresten helt innafor 💪🏻

Anonymkode: 95828...dfd

Skrevet

Hei, er du meg?

Jeg har det på akkurat samme måten. Har ingen råd, dessverre, så følger tråden. 

Og ønsker deg selvfølgelig masse lykke til. 👍❤️

Anonymkode: 3d4f3...bcc

Skrevet

Først og fremst - du er kjempetøff

Jeg kjenner med hele kroppen hvordan du har det nå. For jeg hadde det akkurat som deg før. Jeg sleit med en sosialangst som bare spiste seg inn på stadig flere områder. Den store stygge ulven var tanken på å stå foran en menneskemengde og dumme meg ut. Det finnes jo ikke en mer utsatt posisjon enn når man skal reise seg opp foran en forsamling for å tale, så det var min store skrekk.

Som deg så bestemte jeg meg for å ta kontrollen tilbake. Det var langvarig eksponeringsterapi som fungerte - at jeg hver dag oppsøkte situasjonene som jeg fryktet. Etter hvert fikk jeg drømmejobben - men den kom med en ganske håpløs hake - jeg måtte holde foredrag, mange foredrag..

De første gangene var jeg fysisk syk i forkant. jeg kunne miste nattesøvnen flere uker i forkant, og våknet på natten badet i svette og skjelvende helt på nippet til å hyperventilere. Men - det gikk alltid bra. Og selv om jeg i etterkant av foredraget ikke husket noe, og alt bare var kaos, så kom folk bort og sa at jeg hadde inspirert dem, at jeg virket så rolig, var behagelig å høre på osv. 

Så det første jeg vil si er: Publikum ser ikke det du føler inni deg. I min jobb i dag så vurderer jeg mange muntlige presentasjoner, og jeg ser svært sjelden at de som holder presentasjonene er nervøse - selv om jeg vet at de virkelig er nervøse.

For hver gang du holder presentasjonen så vil du, som med annen eksponeringsterapi, lære hjernen din at det ikke er farlig. Det er ikke sikkert at du kommer til å elske det - men panikken vil glippe. Og følelsen etter å ha holdt en presentasjon man har grudd seg til - den er ganske priceless.

Noen tips:'

I forkant:

• Visualiser presentasjonen - men se for deg at alt går kjempebra, og at du har full kontroll
  • Gå gjennom presentasjonen din til du er trygg på en. Sørlig er innledningen viktig å lære utenat, fordi den verste angsten gjerne slipper når du merker at du har kontroll på den. 
  • Vær snill mot deg selv, ta et varmt bad, ta en ansiktsmaske, gjør yoga eller stretching, drikk en kopp te og legg deg tidlig

Under presentasjonen:

• Møt publikum med et smil. Det smitter
  • Selv om du ikke føler deg sikker på situasjonen - spill rollen som trygg foredragsholder. Da vil publikum tro på deg - og kanskje du vil tro på det selv også
  • Ta med et glass vann til scenen slik at du diskret kan ta en slurk vann dersom du blir tørr i munnen.
  • Det kan være vanskelig å vite hvor du skal plassere hendene - hvis de har en sånn klikker som klikker presentasjonen fremover så er det perfekt å holde i. 
  • Skal du ha notater? Da er det bra å skrive stikkordene på stivt papir - sånne talekort - da vil man forhindre at arkene skjelver.
  • Plukk deg ut de varme flekkene - dette er dem i publikum som nikker og smiler og virker engasjert av det du sier. 

I etterkant:

• Igjen - vær snill med deg selv. Forsøk å se alt som gikk bra, for det vil være viktig å ta med seg inn i neste foredrag. Skiv gjerne ned noen punkter om hva du gjorde bra.

Husk at du er bedt om å holde et foredrag om dette temaet fordi noen har oppdaget at du sitter inne med viktig informasjon. kanskje noen kan det du skal si fra før. So what? De vil kunne få en viktig repetisjon eller du vil kunne tilføre ditt blikk på kunnskap de allerede har. Publikum vil deg vel - og de aller færreste kunne tenke seg å bytte plass med deg. Bare det at du stiller opp og snakker for forsamlingen gir deg en gullstjerne i margen :)

I dag holder jeg mange presentasjoner og underviser som en del av mi stilling. jeg elsker det, og det gir meg et kick. Jeg har kommet dit at jeg kan analysere publikum underveis, og spille på dem i mitt foredrag. Og jeg kan plukke meg ut de varme flekkene - men har også fått selvsikkerhet til å tørre å se på de hvite flekkene - dem i publikum som overhodet ikke virker interessert. Målet blir da å få dem engasjert, og når jeg ser at en hvit flekk har blitt en varmflekk, da vet jeg at jeg har publikum.. Men dette har tatt sååå lang tid.. og jeg opplever mange ganger at det ikke faller helt i smak hos alle i publikum. Forskjellen er at jeg for noen år siden ville gått rett i kjelleren og tatt det som et bevis på at jeg er en dårlig foreleser - men i dag kan jeg riste det av meg og tenke "Can't win them all"

Så masse lykke til! Dette kommer til å gå så mye bedre enn du tror i dag. Husk at du er din verste kritiker :)

Anonymkode: 759cc...cd8

Skrevet

Wow! Takk for gode tips og veldig godt svar! Faktisk det beste svaret jeg noen sinne har lest her inne! Utfyllende, oppløftende og veldig, veldig gode tips 👌 Du er helt sikkert en dyktig foredragsholder 😍

Lykke til, HI! Se alle tipsene over her! Det er de du trenger 😉👌

Anonymkode: 56f9b...a01

Skrevet

HI her :) 

Tusen takk for utrolig gode råd og ord! Det var faktisk veldig nyttig for meg nå, hjalp meg å skifte fokus litt og se mer på det positive. Det skal jeg absolutt ta med meg i morgen❤️

Og tusen takk til dere andre også, det er veldig godt med noen støttende ord :) 

Anonymkode: 598fa...c8d

Annonse

Skrevet

Takk til deg over her med det utfyllende svaret! 🙏❤️

Anonymkode: 3d4f3...bcc

Skrevet

Så bra at mitt svar kunne være til nytte.

Med min erfaring så er jeg brennende opptatt av å andre til å komme over sin taleskrekk..

Det er så mange viktige stemmer som ikke blir hørt på grunn av frykten for å snakke for en forsamling..

Jeg vet hvor vondt det er når man så gjerne vil, men ikke tør. 

Håoer det gikk bra i dag, HI.. ta deg et velfortjent glass vin i kveld ( eller noe annet) 😉 

Anonymkode: 759cc...cd8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...