Gå til innhold

Innkalling militæret

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når blir man i innkalt til militæret? Leste på nett at man får innkallelse det året man fyller 17 år. Har en gutt på 17 år men har ikke hørt noe. Plukker dem bare ut noen og resten slipper? 

Anonymkode: 1d155...135

Skrevet

Har han fylt ut egenerklæring? Dvs sesjon del 1? Det er den Forsvaret bruker for å finne de 25% som skal innkalles. De som kalles inn på sesjon del 2 får vite det på vårparten. Alle andre får også beskjed samtidig. Kommer på Altinn.

Anonymkode: f07c7...a40

Skrevet

De får først et brev i altinn som de må svare på, sønnen min fikk det nå i november (han ble 17 i mai). Utfra hva de har svart på det brevet velger de ut de som skal på sesjon 1, også velges de ut derfra som skal på sesjon 2.

De aller fleste kommer faktisk ikke inn, og det er viktig om de vil i militæret at de skriver i første brevet hvor det er mange spørsmål at de er veldig interessert i å komme inn. De som svarer sånn passe blir ikke kalt inn.

Anonymkode: 98012...eb7

Skrevet

Tviler på at han har sjekket alltin 🤣

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tviler på at han har sjekket alltin 🤣

De får en sms hvor det står at de har fått et brev fra militæret i altinn, min sønn sjekker heller ikke altinn uten at han har blitt bedt om å gjøre det.

Brevet der inneholdt en link til et svarbrev med masse spørsmål, også fikk de vel 3 uker eller noe sånt på å svare.

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De får først et brev i altinn som de må svare på, sønnen min fikk det nå i november (han ble 17 i mai). Utfra hva de har svart på det brevet velger de ut de som skal på sesjon 1, også velges de ut derfra som skal på sesjon 2.

De aller fleste kommer faktisk ikke inn, og det er viktig om de vil i militæret at de skriver i første brevet hvor det er mange spørsmål at de er veldig interessert i å komme inn. De som svarer sånn passe blir ikke kalt inn.

Det er feil. Del 1 er egenerklæringen. Del to er fysisk oppmøte.

Anonymkode: f07c7...a40

Skrevet

Er det moen som faktisk vil inn? Når jeg var på sesjon, så var det om å gjør å finne på en god unskyldning, for å slippe unna 😂 snakk om å kaste bort tida... Eneste måtte vært om en har tenkt å ta utdannelse der.

Anonymkode: eb5f9...478

Skrevet

Ikke for å kuppe tråden, men er det slik at de som bruker briller ikke må/ikke blir valgt inn? Har en tenåring med veldig dårlig syn. 

Anonymkode: 4bfda...3b1

Skrevet

Min fyller 17 i februar, har ikke hørt noe...

Skrevet

Min fikk brev rett etter at han var blitt 18.

Anonymkode: ede97...7ba

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke for å kuppe tråden, men er det slik at de som bruker briller ikke må/ikke blir valgt inn? Har en tenåring med veldig dårlig syn. 

Anonymkode: 4bfda...3b1

De blir ikke prioritert inn nei. De må kunne være ute i felten å orientere seg uten å være avhengig av verken briller eller kontaktlinser. 

Anonymkode: fa430...89c

Skrevet

De får brev fra Forsvaret det året de fyller 17 år,det har i alle fall begge mine fått. Dette uavhengig av når på året de er født. Svarfristen er i starten av desember for egenerklæringen som er del 1. Ut fra svarene på denne velges det ut hvem som kommer til sesjon som er del 2, og da er det mentale og fysiske tester. Så hvis han var 17 år i 2018 skulle han hatt brevet i oktober/november. Mine har ikke fått på Altinn,men pr brev i posten.

Anonymkode: e11db...24c

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det moen som faktisk vil inn? Når jeg var på sesjon, så var det om å gjør å finne på en god unskyldning, for å slippe unna 😂 snakk om å kaste bort tida... Eneste måtte vært om en har tenkt å ta utdannelse der.

Anonymkode: eb5f9...478

Jeg vet om flere som vil inn, bl.a de som skal bli politi eller brannmann. De vil jo helst at søkerne skal være nærmere 25 år når de begynner på politiskolen så ungdommene må ha noe å gjøre etter vgs, og militæret får du ekstrapoeng for.

Skrevet
10 timer siden, Daquiry skrev:

Min fyller 17 i februar, har ikke hørt noe...

Høsten 2018 var det 2001 kullet som fikk brev. 

Ditt barn, som jeg regner med er født i 2002, får sitt brev til høsten dette året. 

Anonymkode: 4e29a...25b

Skrevet

Min er født i 2001. Har ikke fått brev. Vet ikke om han har fått på alltin da

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min er født i 2001. Har ikke fått brev. Vet ikke om han har fått på alltin da

Jeg tror det er litt forskjellig. Min er født i 2000 og fikk brev høsten 2018.

Anonymkode: ede97...7ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...