Anonym bruker Skrevet 29. desember 2018 #1 Skrevet 29. desember 2018 Har en datter med svært dårlig korttidsminne og det hemmer livet hennes. Har prøvd å ta det såvidt med fagfolk men de virker ikke bekymret. hun glemmer alt. Hun kan ikke navn på elever hun har gått i klasse med i flere år, det skaper store problemer med motivasjon og innlæring da hun må jobbe svært mange timer for elementær lærdom. Hun er stille og relativt godt likt, men har ingen venner og fremstår som kunnskapsløs sammenlignet med andre. Dette er sårt for henne og hun føler seg dum, noe hun egentlig ikke er men mye er på grunn av at hun ikke får det inn på en måte. noen tips til hvor man kan få hjelp? Noen som har opplevd eller hørt om andre? Føler meg så alene med alt, og særlig når hun opplever det problematisk selv. Anonymkode: 65eb0...29f
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2018 #2 Skrevet 29. desember 2018 Hva sier læreren hennes? At hun ikke husker navn på klassekamerater virker jo veldig rart og det høres jo absolutt ut som at dette skulle vært sjekket ut. Anonymkode: 69b39...e85
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2018 #3 Skrevet 29. desember 2018 Er hun henvist ppt? Har de utført en evnetest/iq-test? Anonymkode: 3848e...548
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2018 #4 Skrevet 29. desember 2018 Har en datter med dårlig arbeidsminne. Ett av hjelpemidlene er visuell støtte. Datteren din burde henvises til ppt og fått tatt wisc testen bl.a. Lykke til! Anonymkode: 97631...a22
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2018 #5 Skrevet 29. desember 2018 Dette høres jo helt spesielt ut, jeg ville helt klart tatt det videre. Snakk med fastlegen og be han henvise. Anonymkode: fc81f...b79
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2018 #6 Skrevet 29. desember 2018 Vi har samtaler hvert halvår og hun får noe tilrettelagt undervisning. Men holdningen er litt «ingen stryker på u skolen» og «er det egentlig du som har problemer med at hun ikke får 5 og 6 i karakter»? Hun er fritatt fra nynorsk, og scorer dårlig i fag, med unntak av engelsk hvor hun ligger på 3-4. Hun husker ikke at det heter juleferie feks. Kaller ferien nå for sommerferie, men skjønner at noe er feil og fortsetter med «hva enn det er nå» jeg sier jule.. for å hjelpe henne men hun kobler fortsatt ikke juleferie. Hun har vært innom ppt (og en del undervisning kommer jo etter anbefaling der), men vet ikke om hun er evnetestet. I følge lærerne må hun «passes på» slik at hun ikke mister fokus men virker (og er) interessert i faget. Men hun husker ikke hva hun har gjort i løpet av dagen og husker heller ikke navnet på lærerne. Hun dekker nok over en del der. Og i noen sammenhenger er hun reflektert og er svært empatisk som person noe som redder henne i mange sammenhenger. Anonymkode: 65eb0...29f
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2018 #7 Skrevet 29. desember 2018 Har hun blitt testet for eventuelle språkvansker? Barn med (Impressive) språkvansker har ofte vansker med arbeidsminne/korttidsminne, og har vansker med begrep og begrepsforståelse. I en eventuell utredning vil jeg tro at de også vil ta evnetest i tillegg til språktest. Anonymkode: dfcf5...88e
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2018 #8 Skrevet 29. desember 2018 Men om hun går på ungdomsskolen er det på høy tid å utrede henne skikkelig. Ingen stryker på ungdomsskolen, men hun vil jo måtte søke vgs på særskilt inntak og det vil jo være greiest for alle å vite eksakt hva slags problematikk det er snakk om. Det kan jo være alt fra en liten hjerneskade på talesenteret til en hørsselsfeil, selv om jeg regner med hørselen hennes er testet? Anonymkode: fc81f...b79
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2018 #9 Skrevet 29. desember 2018 Mange fine svar her, takk for det. Hun har ingen problemer med hørsel, har et stramt tungebånd men det er ikke gjort noe med dette. Tror heller ikke hun har impressive språkvansker. Men jeg føler hun ikke har noe som helst korttidsminne som sagt. Synes det er vanskelig når både ppt og bup ikke kan sette fingeren på noe, men at alle er enig om at det er «noe». Skal sjekke ut wisc test og muligheter for visuell støtte. Anonymkode: 65eb0...29f
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2018 #10 Skrevet 29. desember 2018 Kanskje litt på siden dette, bare se bort fra svaret mitt om det er upassende. Har din datter CP? Anonymkode: c1ea7...179
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2018 #11 Skrevet 29. desember 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kanskje litt på siden dette, bare se bort fra svaret mitt om det er upassende. Har din datter CP? Anonymkode: c1ea7...179 Du, ingen forslag er upassende eller noe her altså. Jeg er på jakt etter tips og råd som kan hjelpe min datter på best mulig måte. Har ikke tenkt i de baner før men skal lese meg opp. Anonymkode: 65eb0...29f
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2018 #12 Skrevet 29. desember 2018 Jeg vet om ei voksen dame med lignende utfordringer. Hun fant i voksen alder ut at hun ved fødsel fikk en mild form for Cerebral Parese som gjør at hun har en liten hjerneskade. Anonymkode: c1ea7...179
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2019 #13 Skrevet 2. januar 2019 Hei Håper du ser svaret mitt, gikk litt tid før jeg fikk skrevet til deg. Min sønn ble utredet av BUP da han var fem år. De så helt fra start at dette var en gutt som helt tydelig strevde med mye, men de klarte ikke å sette fingeren på hva det var. Til slutt ble han henvist til autismeteamet og nevropsykriatisk avdeling på sykehuset for utredning der. De fant ut at han har non verbale lærevansker. Han gjorde da blant annet en omfattende evnetest og de vurderte arbeidsprosess, arbeidstemo, kortidsminne m.m. En slik grundig vurdering tenker jeg din datter også bør få. Lykke til! Vondt å se på at barnet strever sånn. Anonymkode: a0834...0c2
sotosmor Skrevet 2. januar 2019 #14 Skrevet 2. januar 2019 50 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hei Håper du ser svaret mitt, gikk litt tid før jeg fikk skrevet til deg. Min sønn ble utredet av BUP da han var fem år. De så helt fra start at dette var en gutt som helt tydelig strevde med mye, men de klarte ikke å sette fingeren på hva det var. Til slutt ble han henvist til autismeteamet og nevropsykriatisk avdeling på sykehuset for utredning der. De fant ut at han har non verbale lærevansker. Han gjorde da blant annet en omfattende evnetest og de vurderte arbeidsprosess, arbeidstemo, kortidsminne m.m. En slik grundig vurdering tenker jeg din datter også bør få. Lykke til! Vondt å se på at barnet strever sånn. Anonymkode: a0834...0c2 Jeg har også en jente med blant annet non verbale lærevansker, hvordan fungerer gutten din i dag ? Send gjerne en pm hvis du vil.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2019 #15 Skrevet 2. januar 2019 Vi har en sønn på straks 13 år, som har dårlig arbeidsminne. Vi har klart å løse dette med at han får en egen gjennomgang av nytt stoff med lærer, før han får den sammen med klassen igjen også. I tillegg får han nye visuell støtte da han har tilnærmet fotografisk minne på det visuelle. Han får også mange repetisjoner og små mengder med informasjon om gangen. Han har først vært til PPT og henvist videre til nevropsykologisk vurdering. Denne rapporten vi fikk derifra har gitt oss mange svar på styrker og utfordringer. På bakgrunn av denne er det gjort tiltak på skolen og han har fått en nye bedre hverdag med små enkle tilpasninger og enkel tilrettelegging. Anonymkode: da156...4b6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå