Anonym bruker Skrevet 29. desember 2018 #1 Skrevet 29. desember 2018 Jeg føler veldig på dette. Min stesønn får ikke like mye gaver som vårt felles barn. Jeg har stor familie og de sender alle gave til jul. På den ene siden forstår jeg dette, da svært få av de har møtt og kjenner min stesønn. Vi har et felles feriested der vi møtes, dette er en gård med dyr, i tillegg har to stykker hunder. Min stesønn har kraftig allergi så ferien dit tar vi når han er hos mor. Derfor er det kun mine foreldre og en kusine som kjenner han. Disse to gir også gave til han. Min søster har møtt han én gang og det virker ikke som om hun tenker over dette. Jeg har forsøkt å hinte da, men enten skjønner hun det altså ikke, eller hun vil ikke gi. Når han ikke er hos oss på julaften er det ikke et problem da rydder jeg unna endel. Men neste år vil han være hos oss og nå er vårt barn så stor at det er slutt på å gi klær og babyleker. Jeg vet jo at han får masse gaver hos mor og at dette er et i-landsproblem. Det er ikke synd på han, men på julekvelden vil dette bli en synlig forskjell som vi alle vil kjenne på. Far har foreslått at mor sender med gaver fra hennes familie men fikk blankt nei. Så kom gjerne med innspill. Er dette «bare sånn det er»? Er det greit å si dette til stesønn? Du får halvparten her og resten hos mamma. Forskjellen vil bli rundt åtte-ti pakker mer på vårt barn, jeg synes det er mye der og da. Anonymkode: af4d8...1b0
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2018 #2 Skrevet 29. desember 2018 Bruk året på å la ham bli kjent med familien. Inviter til familieselskaper, dra på helgeturer sammen osv. Gjør fylkesting som inkluderer mennesker og ikke dyr. Det er ikke naturlig å gi gaver til barn man ikke får møte. Anonymkode: 1a76d...077
Lillens Skrevet 29. desember 2018 #3 Skrevet 29. desember 2018 Jeg er stebarn selv. Får alltid likt fra stemoren min sin familie som hennes barn får. Fått det i alle år. Jeg er 24 år nå. Jeg føler igrunn det kanskje er unødvendig men veldig snilt av de å tenke like mye på meg som gjerne barnebarn osv.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2018 #4 Skrevet 29. desember 2018 Min eldste er stebarn. Før jeg rakk å hilse på svigers sendte de en bok og 200 kroner i gave til barnet mitt, bare fordi. Så hun har alltid fått likt som de andre, ja. Hun har jo sånn sett fått mye mer gaver enn fellesbarna siden hun og har fått hos far, men noen fordeler skal man ha av å være skilsmissebarn og Anonymkode: ed306...b3f
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2018 #5 Skrevet 29. desember 2018 Ja, de blir behandlet likt. Anonymkode: 4fbf0...4f7
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2018 #6 Skrevet 29. desember 2018 Det merkeligste her er jo at din familie ikke kjenner han. Anonymkode: d2e11...5c0
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2018 #7 Skrevet 29. desember 2018 Har ikke stebarn selv, men gir likt til min brors stebarn som hans biologiske, selv om jeg ikke kjenner dem noe særlig. De har ingen far inne i bildet da, kanskje det ikke hadde føltes like naturlig å gi likt hvis de hadde fått mye derfra. Men hadde gitt noe uansett. Siden det er snakk om søsteren din, så kan du vel bare spørre? Om du er redd for å virke kravstor, så spør om hun kan dele gavesummen mellom barna i stedet for å bare gi til det ene. Evt spør om hun kan gi til stebarnet i stedet for dere voksne, hvis dere gir gaver dere voksne imellom også. Hadde jeg fått et sånt spørsmål selv, så hadde jeg begynt å gi til stebarnet uten å redusere på noe annet (og vært lei meg fordi jeg ikke hadde tenkt på det selv), men det er jo en litt mer forsiktig måte å spørre på. Anonymkode: 50235...d1b
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2018 #8 Skrevet 29. desember 2018 Min mann har to steonkelbarn, og vi gir likt til alle 4 i den familien. De har veldig stor familie på begge sider fra før, men for oss er det helt naturlig å behandle likt. Anonymkode: 62ac7...36d
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2018 #9 Skrevet 29. desember 2018 Min venninne har en stesønn, men etter at hun ble skilt fra faren har de ikke fast samvær. Både han og de andre barna hennes er store. Jeg gir bestandig gave til hennes barn, som jeg har et nært forhold til, og så pleier jeg å gi stesønnen en liten ting når han feirer jul med min venninne og søsknene, men ikke like mye som de andre barna. Jeg har likevell et godt forhold til stesønnen også. Han kommer gjerne innom meg når han er i nærheten og det går noen meldinger frem og tilbake innimellom. Hvis jeg aldri hadde truffet ham hadde jeg nok ikke gitt gave når han feirer hos min venninne heller tror jeg. Anonymkode: 1a76d...077
Eliseflisa Skrevet 29. desember 2018 #10 Skrevet 29. desember 2018 først vil jeg jo si at han er heldig som har deg til bonusmor 😃 også tenker jeg at de som feirer med barnet bør gi han en gave. At det er rart at de som er der på julaften ikke gir. Hos oss gir mine foreldre til og med gave til min manns søsters barn, og det er er liten symbolsk ting. Så kan du jo minne han på at han får mange gaver av sin mor da.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2018 #11 Skrevet 29. desember 2018 11 minutter siden, Eliseflisa skrev: først vil jeg jo si at han er heldig som har deg til bonusmor 😃 også tenker jeg at de som feirer med barnet bør gi han en gave. At det er rart at de som er der på julaften ikke gir. Hos oss gir mine foreldre til og med gave til min manns søsters barn, og det er er liten symbolsk ting. Så kan du jo minne han på at han får mange gaver av sin mor da. De som feirer med oss gir likt. 😊 Men jeg har fem kusiner og tre onkler/tanter på feriestedet. De reiser ikke så mye. Vært her én gang etter jeg ble stemor. Da var desverre stesønn på påskeferie med mammaen sin. Anonymkode: af4d8...1b0
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2018 #12 Skrevet 29. desember 2018 Tenker dette er gavehysteri. Har de ikke møtt han så skal de slippe å gi gave. Han får jo fra mors side også. Man bør jo heller jobbe med å få ned gaveantallet. Bruk og kast samfunnet er jo ikke bærekraftig i lengden. Han får vel omtrent det samme gaveantallet når man teller med mors side også. Anonymkode: b14d3...b69
Nyttårs barn Skrevet 29. desember 2018 #13 Skrevet 29. desember 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: De som feirer med oss gir likt. 😊 Men jeg har fem kusiner og tre onkler/tanter på feriestedet. De reiser ikke så mye. Vært her én gang etter jeg ble stemor. Da var desverre stesønn på påskeferie med mammaen sin. Anonymkode: af4d8...1b0 Du kan vel ikke forvente at dine tanter, onkler og kusiner skal gi gave til din stesønn som de aldri blir kjent med. Ælig talt, dette tror jeg gutten bare får tåle. Du får heller si det som der til ham, at siden dine tanter og onkler kjenner dine barn fra ferier så får de gaver.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2018 #14 Skrevet 29. desember 2018 39 minutter siden, Nyttårs barn skrev: Du kan vel ikke forvente at dine tanter, onkler og kusiner skal gi gave til din stesønn som de aldri blir kjent med. Ælig talt, dette tror jeg gutten bare får tåle. Du får heller si det som der til ham, at siden dine tanter og onkler kjenner dine barn fra ferier så får de gaver. Er jo det jeg tenker. Samtidig så blir forskjellen så stor på julekvelden. 😔 Mye å takle for en på åtte selvom han innerst inne forstår dette. Han er en fornuftig gutt. Anonymkode: af4d8...1b0
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2018 #15 Skrevet 29. desember 2018 Hun får gaver , men ikke for like høy verdi, hun har da også besteforeldre, onkler og tanter på mors side+ stefar og hans familie . Skjønner ikke greia medfart stebarn skal få dobbelt så mye som egne barn. Av oss får hun lik sum som søsken Anonymkode: 02691...12c
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2018 #16 Skrevet 29. desember 2018 55 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er jo det jeg tenker. Samtidig så blir forskjellen så stor på julekvelden. 😔 Mye å takle for en på åtte selvom han innerst inne forstår dette. Han er en fornuftig gutt. Anonymkode: af4d8...1b0 En gutt på åtte klarer fint å skjønne at han har mange pakker hjemme hoss mor derfor er det ikke like mange under treet hoss dere. Trenger ikke sy bomull under armene på gutten heller. Alle disse barna skal en dag bli voksne og takle den virkelige verden også. 🙄 Anonymkode: b14d3...b69
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2018 #17 Skrevet 29. desember 2018 Hvis han får gaver fra mors familie, fars familie og i tillegg din familie får han ikke likt som felles barn, men mer. Hvis gutten får mindre under treet på julaften fordi den som ikke har samvær holder igjen gavene fra sin side er det ikke din familie sin oppgave å kompensere for det. Spesielt når de i tillegg ikke har møtt han. Da er det den som er så egoistisk og nekter barnet gavene på den dagen de er ment for som du må ta det med. At noen fra deg i fremtiden vil gi han ekstra gave fordi de har et godt forhold er en annen ting, men ikke noe en kan kreve. Anonymkode: 77337...604
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2018 #18 Skrevet 30. desember 2018 On 12/29/2018 at 11:52 AM, Anonym bruker said: Jeg føler veldig på dette. Min stesønn får ikke like mye gaver som vårt felles barn. Jeg har stor familie og de sender alle gave til jul. På den ene siden forstår jeg dette, da svært få av de har møtt og kjenner min stesønn. Vi har et felles feriested der vi møtes, dette er en gård med dyr, i tillegg har to stykker hunder. Min stesønn har kraftig allergi så ferien dit tar vi når han er hos mor. Derfor er det kun mine foreldre og en kusine som kjenner han. Disse to gir også gave til han. Min søster har møtt han én gang og det virker ikke som om hun tenker over dette. Jeg har forsøkt å hinte da, men enten skjønner hun det altså ikke, eller hun vil ikke gi. Når han ikke er hos oss på julaften er det ikke et problem da rydder jeg unna endel. Men neste år vil han være hos oss og nå er vårt barn så stor at det er slutt på å gi klær og babyleker. Jeg vet jo at han får masse gaver hos mor og at dette er et i-landsproblem. Det er ikke synd på han, men på julekvelden vil dette bli en synlig forskjell som vi alle vil kjenne på. Far har foreslått at mor sender med gaver fra hennes familie men fikk blankt nei. Så kom gjerne med innspill. Er dette «bare sånn det er»? Er det greit å si dette til stesønn? Du får halvparten her og resten hos mamma. Forskjellen vil bli rundt åtte-ti pakker mer på vårt barn, jeg synes det er mye der og da. Anonymkode: af4d8...1b0 jeg har en sønn fra før og mannens familie gir alltid likt til eldste og mine 3 felles med deres sønn, aldri vert noe forskjell og er veldig glad for det, samme gjelder min familie, de gir likt til alle. Anonymkode: 93182...45f
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2018 #19 Skrevet 30. desember 2018 Jeg gir gave, men til litt lavere verdi. F.eks får de to ungene til søsteren min gave for ca 400 kr, mens sønnen til mannen hennes får for ca 200 kr. Foreløbig tror jeg ikke han eller de tenker over det, at deres gaver har litt høyere verdi, men den dagen de gjør de regner jeg med han forstår det siden han får mange flere gaver enn dem siden han får fra hele sin mors side når han er hos henne. Anonymkode: 375a5...90a
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2018 #20 Skrevet 30. desember 2018 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Er jo det jeg tenker. Samtidig så blir forskjellen så stor på julekvelden. 😔 Mye å takle for en på åtte selvom han innerst inne forstår dette. Han er en fornuftig gutt. Anonymkode: af4d8...1b0 Kan dere få med noen presanger fra mors side? Eller gi ham fornuftige gaver, som pysjamas ol, i tillegg til vanlig gave, slik at det ruver litt mer? Anonymkode: 38aeb...300
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2018 #21 Skrevet 30. desember 2018 21 timer siden, Anonym bruker skrev: Er jo det jeg tenker. Samtidig så blir forskjellen så stor på julekvelden. 😔 Mye å takle for en på åtte selvom han innerst inne forstår dette. Han er en fornuftig gutt. Anonymkode: af4d8...1b0 Hvis han ikke får med seg gavene fra morens familie blir det jo skjevt den dagen, men ikke totalt. Dere kan jo eventuelt gå over til å åpne gaver bare fra dem som er til stede på julaften og ta resten når stesønnen er hos mor. Da blir det mer likt. Anonymkode: 1a76d...077
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2018 #22 Skrevet 31. desember 2018 Vi har særkullsbarn begge to. Foreldrene til samboer gir veldig mye til sine barnebarn, men gir til mitt barn også. Min familie gir færre gaver, så nå gir barna til venninnene mine gaver til hverandre. Så nå gjevner det seg mere ut. Anonymkode: bea03...a5f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå