Valkyriemamma Skrevet 29. desember 2018 #26 Skrevet 29. desember 2018 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er man desperat, så er man desperat. Jeg var engang det barnet, ville ikke spise eller ta til meg drikke. Legene på sykehuset (ja, jeg ble innlagt) gav meg sukkervann. Altså sukker blandet ut i vann. Dette fortsatte etter jeg kom hjem. Dette var på slutten av 70-tallet, så sikkert noe de har gått vekk ifra nå. Anonymkode: b9c09...ad0 Då jenta mi på 6 mnd bare gråt på kvelden (ikkje kolikk) då ho var rett over 3mnd, gav eg ho sukkervatn for å roe ho ned! Det er fyfy, men mor mi gjorde det på 70-80-talet, og vi lever i beste velgåande! 😊
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2018 #27 Skrevet 29. desember 2018 Det er da mye bedre at barnet drikker melk med oboy enn at det blir underernært!! Morsmelk har også mye sukker i seg. Vet de noe om grunnen til at hun spiser så lite? Var hun prematur? Har du ammet henne? Har hun vært hos spiseteamet på sykehuset? Anonymkode: 4e974...e9e
Stoort ønske om en til... Skrevet 29. desember 2018 #28 Skrevet 29. desember 2018 Kjære deg, jeg vet hvordan du har det. Jeg har hatt det likedan. Mini er 10 mnd og de første 6-7 mnd var grusomme. Drakk LITE morsmelk, ville ikke ta flaske, fast føde gulpet hun opp igjen. Det var HELT forferdelig!! Jeg gråt av sinne og frustrasjon. Men plutselig så løsnet det. Sakte men sikkert begynte hun å spise litt mer. Fra kun 5ts grøt, til 8, og så 15. Og nå kan hun spise hele 28 ts grøt. Mme drikker hun også. Først 30ml, og nå hele 80ml. Jeg fikk ikke særlig hjelp fra hs eller andre, prøvde kun å ha det hyggelig når hun fikk mat, og stoppet å gi når hun ikke ville ha mer. Gav hyppige måltider. Prøver å gi alt: grøt, fruktmos, moste grønnsaker osv. Hun synes sinlac grøten smaker godt. Så det får hun med litt ekstra smør og fløte. Jeg fortsetter å prøve meg frem med mat. Det går bedre og bedre, men hun er ingen storspiser. Vit at du ikke er alene! Og ikke gi opp. Vær glad for det lille din får i seg og ikke vis ungen din frustrasjon. De merker det. Klem til deg.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2018 #29 Skrevet 29. desember 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er da mye bedre at barnet drikker melk med oboy enn at det blir underernært!! Morsmelk har også mye sukker i seg. Vet de noe om grunnen til at hun spiser så lite? Var hun prematur? Har du ammet henne? Har hun vært hos spiseteamet på sykehuset? Anonymkode: 4e974...e9e Nei, hun ble født 2 dager på overtid, veide 3900. Ammet forsåvidt litt men hun gikk ned 20% av vekten, tok den ikke igjen før etter 31 dager. Da hadde vi gitt tillegg og mm. Orket ikke pumpe for hun tok ikke puppen og la jo ikke på seg av den heller. Går til spiseteam og et annet team på riksen, får liksom ingen gode svar. Legger akkurat 'nok' på seg til at hun aldri får sonde. Er ingenting galt med henne annet enn hennes mathat, på en måte. Ingen som forstår hvorfor hun spiser så lite. Hun er ikke spesielt slapp heller. Går opp mellom 35-65g i uka... Anonymkode: c2908...e25
LME1001 Skrevet 29. desember 2018 #30 Skrevet 29. desember 2018 Man kødder ikke med småbarnsmødre som begynner å bli desperate. Kjør på med litt o’boy om det hjelper deg. Er da ingenting å skamme seg for!
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2018 #31 Skrevet 29. desember 2018 Hei kjære deg. Det hørtes veldig krevende ut. Har ikke lest alle svarene dine, men skriver du noe om hvordan babyen din har det? Jenta mi som nå er 4 strevde også veldig mye med vekten det første året av livet sitt. Vi var på utallige veiinger, legebesøk, blodprøver og til spesialister. Vi ble aldri henvist til sykehuset da. Det var likevel et styr som ødela deler av pemisjonen! Hun begynte også tidlig på grøt, men hadde ikke spisevegring på den måten du forteller. Hun spiste, men gikk knapt opp i vekt. Etter ca seks mnd kom vi til en barnespesialist med masse erfaring som tok et blikk på henne og sa at den ungen er frisk og helt normal. Hun er bare en lettvekter. Akkurat sånn hadde jeg følt hele tiden. For med unntak av søvn, så var hun en ganske så fornøyd baby. Så poenget med denne lange historien, er at kanskje det plutselig går seg til? Håper det! Kanskje har du også en lettvekter? Min begynte plutselig å spise bra rundt 2 år. Hun veier fremdeles lite, omtrent d samme som broren som er 2 år yngre. Synes d er helt greit med den oboyen! Ikke vær flau over det. Man blir desperat. Lykke til videre, du er super flink som gjør d du kan for å vare på babyen din❤ Anonymkode: 2787e...572
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2018 #32 Skrevet 29. desember 2018 7 timer siden, Valkyriemamma skrev: Då jenta mi på 6 mnd bare gråt på kvelden (ikkje kolikk) då ho var rett over 3mnd, gav eg ho sukkervatn for å roe ho ned! Det er fyfy, men mor mi gjorde det på 70-80-talet, og vi lever i beste velgåande! 😊 Hvorfor sier du at det er «fyfy»? Sukkervann gis på alle norske sykehus til babyer før det skal tas blodprøver og før ubehagelige prosedyrer. Jeg vokste opp på kokt kumelk med sukker og vann, og det gjorde også moren min, alle hennes søsken og alle som ikke fikk morsmelk, før morsmelkesrstatning kunne kjøpes på butkken.. Anonymkode: 25703...ca7
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2018 #33 Skrevet 29. desember 2018 Har du sjekka tungebåndet? Om det er for stramt eller om det kan være noe annet? Har et vennepar som opplevde det samme som deg. Ungen spiste nesten INGENTING det første året, vegret seg for å spise og bare gråt. En dag så hu en lege på god morgen norge som snakka om reflux (?) så de valgte å dra til henne, ettersom legene bastant påsto at det ikke var reflux/stram tungebånd på babyen deres. De fikk operert og mat/søvn situasjonen snudde brått drastisk. Anonymkode: 7dcca...39e
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2018 #34 Skrevet 29. desember 2018 Dette er ditt første barn? Du kommer til å lære at det er MASSE som mamma du kommer til å skamme deg over.. I mange, mange år fremover kommer du til å skamme deg over ting andre sier er "feil". At du som desperat mamma putter litt oboy oppi melka til babyen som ikke har spist noe særlig ser jeg ikke på som noe farlig altså. Ingenting å tenke på! Du fikk jo i ungen mat??? Det er jo kjempefint! Jeg har null erfaring med baby som ikke spiser, men dersom dette fortsetter hadde jeg ikke stusset noe på å gitt barnet litt oboy i melka for å sette litt smak. Babyer liker jo det søte Kanskje ikke hele tiden, men som en "siste utvei" på kvelden for å få barnet til å spise litt ekstra? Ta det opp med de som hjelper dere? Kanskje de kan gi noen begrensinger på hvor mye babyen skal ha av det søte eller noe sånt. Jeg har dog erfaring med større barn som nekter å spise. Jeg lirker og lurer, prøver nye ting, finner på alle slags rare kombinasjoner, osv. Det jeg har lært er at man må være fornøyd bare ungen får i seg noe. Jaja, så ble middagen en wraps med ketchup. Det får være bedre enn ingenting. Kanskje du kan prøve å tenke det samme om babyen? Jaja, så ble det litt oboy i melka i dag. Bedre enn at ungen ikke spiser! Anonymkode: f08df...e6f
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2018 #35 Skrevet 29. desember 2018 Jeg hadde gitt en teskje Oboy med god samvittighet. Prøv med kanskje en halv teskje og se om hun liker det også? Anonymkode: 73fda...ae8
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2018 #36 Skrevet 29. desember 2018 Jeg tenker også tungebånd, særlig når jeg hører at hun ikke tok brystet. Min fikk klippet bakre tungebånd hos spesialist da hun var fire måneder, og da snudde alt. Frem til da var det et helvete å få i henne mat. Anonymkode: b4951...839
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2018 #37 Skrevet 29. desember 2018 Jeg ville ikke bekymret meg for den oboyen, akkurat, når ungen er underernært. I erstatningen er det masse andre stoffer som hun trenger til sin utvikling. En teskje oboy er helt irrelevant i sammenhengen. Jeg har vært der selv, med et barn det tidvis var nesten umulig å få i mat. Med min var det likevel ikke fullt så ille, men hun var så småspist at hun tidvis var underernært, særlig da hun var rundt ett år. Et tips som kanskje kan funke er distraksjon. Prøv å sette på "Drømmehagen" på TV, med farger og lyder og lur deretter flaska eller maten inn. Funker muligens enda bedre når hun blir 7-8 mnd. Dette trikset lærte jeg meg med barn nr 2, og skulle ønske jeg hadde tenkt på det med min første. Mye går seg til etter hvert, og dette innebærer ikke TV resten av barndommen akkurat. For en baby kommer ernæring først. Anonymkode: 61e63...4a7
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2018 #38 Skrevet 29. desember 2018 Kjære deg. I ditt tilfelle hadde jeg gjort det samme. Jeg hadde sikkert hatt ett snev av dårlig samvittighet , for slik er vi mødre, vi har dårlig samvittighet for alt. Kanskje gir litt oboy i melka en blidere unge. En unge som sover mer=gladere baby/gladere mor. Kanskje gir det deg mindre stress og babyen mindre stress. Sikkert ikke kult for barnet å bruke halve døgnet på mat, det hadde gitt meg «mat angst» også. Kjære mamma, legg bort den dårlige samvittigheten. Du er en flott mamma❤️ Anonymkode: a2625...5b2
Yellow Brick Road Skrevet 29. desember 2018 #39 Skrevet 29. desember 2018 Jeg hadde lett gitt oboy i melka. Hjelper det, så er det jo flott! Så hadde jeg eventuelt trappet sakte ned på "dosen" Oboy i melka. Og ikke minst, snakk med sykehuset om det, så kanskje finnes det et litt bedre alternativ med sjokoladesmak. Men enn så lenge, gjør det som virker! Såååå farlig er det ikke med sukker.
Valkyriemamma Skrevet 30. desember 2018 #40 Skrevet 30. desember 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor sier du at det er «fyfy»? Sukkervann gis på alle norske sykehus til babyer før det skal tas blodprøver og før ubehagelige prosedyrer. Jeg vokste opp på kokt kumelk med sukker og vann, og det gjorde også moren min, alle hennes søsken og alle som ikke fikk morsmelk, før morsmelkesrstatning kunne kjøpes på butkken.. Anonymkode: 25703...ca7 Eg fekk beskjed på helsestasjonen at ein ikkje skal gi baby sukkervatn. Eg skal heller finne utav kva det er ho vil! Gråten betyr jo at ho prøver å kommunisere! Ved å gi sukkervatn "doper" du babyen istedet! Då mor fortalte at ho gav alle oss søsken sukkervatn, tenkte eg "Skitt au! Vi er voksne og friske!" Så gav eg sukkervatn til mi! Poenget er at helsestasjonen sa nei, men eg begynte sjølv å bli litt desperat, og derfor brydde eg meg ikkje om kva dei sa! Uansett om sukkervatn "doper" ungen eller ikkje, så tar ho hvertfall ikkje skade av det! Det er værre med stresset all gråtinga påførte ho og oss!
Mamsen<3 Skrevet 30. desember 2018 #41 Skrevet 30. desember 2018 22 timer siden, Valkyriemamma skrev: Forslag: Fyrste og andre dagen blander du ei skei med oboy i melka. Neste dag minsker du mengden. Dette gjer du heilt til ho ikkje treng det meir. Eg kan ikkje love at det fungerer, men det er kanskje verdt å prøve? 😊 Lykke til 💖 Samme tenkte jeg. Mindre og mindre oboypulver. Da venner hun seg kanskje til at melka er god som den er. Og får du opp matlysten er det ofte lettere å introdusere ny og enn en mat. Samme med grøten. Ha i søt frukt eller o boy der også og mindre til du ikke trenger mer. Tenkt at det er midlertidig. Men prat med spesialisten og/eller helsesøster først. Masse lykke til. Forstår du blir desperat.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2018 #42 Skrevet 30. desember 2018 18 minutter siden, Valkyriemamma skrev: Eg fekk beskjed på helsestasjonen at ein ikkje skal gi baby sukkervatn. Eg skal heller finne utav kva det er ho vil! Gråten betyr jo at ho prøver å kommunisere! Ved å gi sukkervatn "doper" du babyen istedet! Då mor fortalte at ho gav alle oss søsken sukkervatn, tenkte eg "Skitt au! Vi er voksne og friske!" Så gav eg sukkervatn til mi! Poenget er at helsestasjonen sa nei, men eg begynte sjølv å bli litt desperat, og derfor brydde eg meg ikkje om kva dei sa! Uansett om sukkervatn "doper" ungen eller ikkje, så tar ho hvertfall ikkje skade av det! Det er værre med stresset all gråtinga påførte ho og oss! Min lå på intensiven på sykehuset og ble fora på sukkervann for å slippe unna medisiner som smertestillende som går utover lever osv. Sukker er ikke bra men heller det en mye annet, og spesielt om man vet hva som feiler. Og ikke minst for å lindre for barnet og foreldre. Anonymkode: de508...300
Valkyriemamma Skrevet 30. desember 2018 #43 Skrevet 30. desember 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Min lå på intensiven på sykehuset og ble fora på sukkervann for å slippe unna medisiner som smertestillende som går utover lever osv. Sukker er ikke bra men heller det en mye annet, og spesielt om man vet hva som feiler. Og ikke minst for å lindre for barnet og foreldre. Anonymkode: de508...300 På sykehuset blir saken litt annen! Det er som når dei gav meg morfin då eg tok blindtarmen (veldig rar sammenlikning). Men poenget er at sykehuset kan gjera ting vi ikkje kan gjera heime! Sukkervatn er ufarlig, men usunt! Derfor brydde eg meg ikkje om kva helsestasjonen råda meg til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå