Gå til innhold

Kan jeg noen gang spise epler igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg var 18 år begynte jeg å klø og hovne opp på lepper og i halsen av enkelte frukter, grønnsaker og så videre. 

Savner så veldig å spise epler, pærer, kiwi osv.. kan jeg noen gang spise dette igjen eller er dette allergi som er kommet for å bli?

Anonymkode: 7bf04...368

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er kun legen din som kan svare på.. 

Anonymkode: 59885...300

Skrevet (endret)

Jeg kan det ikke. Er 43. Du må nesten prøve litt forsiktig. Anbefaler epler uten skall.

Endret av Ledda
Skrevet

Jeg fikk plutselig kraftig reaksjon på laktose i voksen alder. Noen år uten og jeg kunne innføre det sakte igjen. Nå kan spise og drikke då mye jeg vil.

Forskjellig allergi er det, men det viser at kroppen kan forandre seg begge veier.

Anonymkode: 62d96...61c

Skrevet

Det vet ikke vi. Men mest sannsynlig ikke.

Prøvd kokt? 

Anonymkode: e394b...a58

Skrevet

Mannen min kan spise epler om de er skrelt, og gulerøtter om de er kokt....

Men det er mest sannsynlig kryssallergier, og hans har vært der i mange år. Han er vel egentlig allergisk mot pollen osv også har disse fruktene kommet med alderen. Han reagerer på eple, pære, moreller og gulerot så vidt jeg vet.

Anonymkode: 20bca...bc0

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er kun legen din som kan svare på.. 

Anonymkode: 59885...300

Tja.. Legen min har 0 peiling. Jeg har kryssalergi. Selvom han sier at jeg tåler epler og nøtter, så gjør jeg IKKE det. 

Anonymkode: d3f43...45d

Skrevet

De jeg kjenner som reagerer på epler o.l. tåler det når det er varmebehandlet. Altså eplekake går fint. 

Jeg ville testet forsiktig med varmebehandlet frukt, og om det går bra teste litt på egen hånd. 

Jeg fikk plutselig ekstrem pollenallergi i voksen alder. Rundt 30 år var jeg. Jeg har ille blitt noe bedre de fem årene som har gått. 

Anonymkode: 133e0...2b3

Skrevet

Jeg har det samme som deg. Klør i munn og hals av epler, moreller, jordbær, pærer, nektariner, fersken og gulrot om det er rått. Kan spise om det er varmebehandlet. Har kryssallergi og hatt det i mange år. Savner også å spise eple, men har slått meg til ro med at det kan jeg ikke. 

Anonymkode: 90027...c75

Skrevet

Jeg har og dette, men det er jo bare å teste det ut forsiktig. Varmebehandlet går ofte greit. Så reagerer jeg kraftigere i pollen sesongen, enn utenom.

Anonymkode: 31418...163

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...