Anonym bruker Skrevet 28. desember 2018 #1 Skrevet 28. desember 2018 Jeg har en 6 klassing som har veldig lyst på dette spillet. Han sier «alle» har det noe jeg har undersøkt hos foreldrene til hans nærmeste venner og det stemmer jo selvsagt ikke. Mange har det, men fortsatt er det noen som ikke har det. Jeg har satt meg litt inn i det, ser at grafikken ikke er så ille, men jeg hører fra et par foreldre at barna deres har blitt helt «avhengige» og konfliktnivået i huset har blitt større etter at spillet kom i hus. Hva er deres erfaring? Han spiller det hos venner. Jeg har en 8 åring og det er helt uaktuelt pga anbefalt aldersgrense på 13 år. Anonymkode: 9abac...260
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2018 #2 Skrevet 28. desember 2018 Våres 10 åring spiller dette spillet. Var skeptisk vi også til å begynne med. De fleste guttene i klassen hans spiller dette spillet. De prater med hverandre i spillet og jeg ser at han har fått nye "venner" i fra andre klassetrinn igjennom spillet. Han har også blitt flinkere til å prate engelsk. Han spiller i stua så vi hører det som foregår og har pratet mye om hva som er greit å prate om, og hvordan man oppfører seg på nett. Føler det er en fordel at han blir introdusert for samhandling via internett under våres oppsyn. Kanskje man kan bidra til at han ikke oppfører seg som ett troll som så mange andre gjør. Det med avhengighet er Absolut en risiko, men det er det med de fleste online spill. Men her må man ha klare grenser for når og hvor mye han kan spille. Anonymkode: c6be2...187
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2018 #3 Skrevet 28. desember 2018 La nå gutten spille Fortnite. Anonymkode: aa4f9...5d5
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2018 #4 Skrevet 28. desember 2018 Sønnen min er 11 år, og spiller dette. Mitt inntrykk er at alle guttene i klassen spiller dette. Han har jo spilt med halvparten av de. Men han spiller mest med sine faste, da det blir lite krangling og tull. De prater sammen, tuller og har det gøy. Men har ikke konflikt. Han spiller heller ikke hver dag, så her er det ikke noe krangling med tiden han bruker på det. Vet det har vært noe konflikt blant guttene som spiller, men de spiller ikke min sønn med. Her har jo jeg og foreldrene til de guttene han spiller meg, pratet med guttene om hva som er greit og ikke. Anonymkode: a58c3...191
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2018 #5 Skrevet 28. desember 2018 Det med avhengihet kan de bli av alt. Selv var jeg avhengi av Tetris i mange år. Meg og min søster var begg veldig avhengie av Super Mario og to spill til vi hadde. Hver søndag måtte vi kartlegge kommende uke, for vi måtte tilpasse når vi var hjemme. Vi hadd full kontroll på når vi kunne spille og ikke, for med min søster skole og to jobber måtte jeg spille når hun ikke var hjemme og omvendt. Så avhengi tror jeg vi alle har vært, vi bare glemmer det og tenker at det vi var avhengi av ikke var så ille å vær avhengi av. (Min svoger har gitt meg streng beskjed om å ikke glemme Tetris eller noen form for nintendo på hytta, da er han vist enslig forsørger sålenge de er der og hu er umulig å få hjem) Jeg har ett barn som spiller Fortnite. Hun er veldig periodespiller og da syns jeg det er helt greit. Spiller en periode mye, før hun har en periode der hun gjør helt andre ting. Hun har også skjønt at hun ikke kan spille hele dagen, skal hun spille mye endag må hun ut og lufte seg. Om hun tar en joggetur, leker med venner ellerr naboer er det samme bare hun er ute og får bevegd seg. Jeg må ikke mase eller kjeft på henne for dette lengre, hun har skjønt at hva jeg sa er lurt. Hadde det vært umulig å få henne vekk fra spillet uten sure miner hver dag, så mått jeg kanskje ha revurdert litt men det er nok greit å legge noen kjøreregler før dete lar barnet spille, uansett hvilke spill. Å lage regler etter barnet har spilt en stund eller barnet har blitt avhengi vil bare gi krangling. Jenta mi har lært endel data og engelsk. Hun har spilt litt forskjellig, så hva hun har lært av hva aner jeg ikke. Men jeg har skjønt av det å være sosial ikke betyr det samme som når jeg var liten. Nå er ungene sosiale over nettet og ofte gjennom spill. Selv om de spiller ett spill, så snakker de om andre ting også. Ofte jeg hører det er snakk om lekser når jenta sitter og spiller. Hun hjelper gladelig vennene med lekser selv om hun spiller. Så det å ringe en venn for å spørre om noe når jeg satt fast med leksene er nå byttet ut til å skje igjennom spill for der ser de hvem som er på og ikke. Mitt barn hater lekser, så hun gjør lekser såfort hun kommer hjem for å kunne ha resten av tiden til å gjøre ting hun vil. Mulig spillingen er en gulrot for henne for å få gjort unna leksene raskt også, for hun vet at hun ikke får spille, ha mobil osv når hun gjør lekser. Det er kun om hun sitter fast og ingen her hjemme kan hjelpe henne. Mitt barn får ikke sitte på rommet og gjemme seg når det spiller, jeg skal kunne se og høre uten at hun skal sjule noe. Hun sitter ofte på rommet og spiller, men om døra er åpen, vi går inn og ut så gjør det ikke noe for den ene eller andre. Ørene mine siler ut mye, så jeg bryr meg ikke før varselsklokkene begynner å ringe. Veldig sjeldent de har gjort det, men det har skjedd. Anonymkode: 91f18...69f
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2018 #6 Skrevet 28. desember 2018 Veldig vanlige blant 6 klassingene altså. Anonymkode: 3e22e...c2a
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2018 #7 Skrevet 28. desember 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Veldig vanlige blant 6 klassingene altså. Anonymkode: 3e22e...c2a Ja, og det er synd! Man spør dem om ting, og de er helt fraværende. Spill, spill, spill, fuckings spill. Dere oppdrar tapere! Anonymkode: 22c83...37f
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2018 #8 Skrevet 28. desember 2018 Gutten min er 10 år og spiller fortnite. Alle kompisene spiller også. Hvor mye han spiller varierer. Nå i ferien har det blitt en del spilling. Men i hverdagen går han på fotball og korps, så det blir lite tid til spill da. Anonymkode: 48f6d...a13
MrGoodMan Skrevet 28. desember 2018 #9 Skrevet 28. desember 2018 Her i huset spiller både liten og stor (meg) FortNite. Vi spilte vel 1-1,5 time i sammen nå i stad etter at en kompis av han dro hjem. Vi koser oss masse med denne felles hobbyen. Han er 9 år og har spilt siden i våres/sommer. Spiller litt med kompiser, men har også en del spillevenner fra resten av verden. Så praten går nå flytende på engelsk. Han har så å si alltid døra oppe når han spiller. Veldig lett å skjønne hvordan praten går og man kan bryte inn hvis man skjønner at noen begynner å bli ufin. Er opptatt av å lære bort at selv om man sitter bak en skjerm på andre siden av verden så må man oppføre seg som folk likevel. Har også hørt andre foreldre sliter med "vanskelige" barn knyttet til spilling, men tror dette varierer mye fra barn til barn til at man kan si at dette er regelen. Tror man må prøve og feile litt og så deretter finne kjøreregler som fungerer i hver enkelt familie. Kan også nevne at det ikke er en lovbestemt aldersgrense på spill i Norge, og er dermed å anse som en aldersanbefalning. (Info fra Medietilsynet https://www.medietilsynet.no/barn-og-medier/aldersgrenser/#anchor_22) Man kan jo f.eks ta med seg 9-åringen på 12-årsgrense kino hvis man anser at barnet er egnet for dette.
MrGoodMan Skrevet 28. desember 2018 #10 Skrevet 28. desember 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, og det er synd! Man spør dem om ting, og de er helt fraværende. Spill, spill, spill, fuckings spill. Dere oppdrar tapere! Anonymkode: 22c83...37f Høres ut som når kona prøver å prate til meg når jeg spiller gitar Men helt seriøst, dette virker det ikke som du har så mye peiling på.
Anonymjente200 Skrevet 29. desember 2018 #11 Skrevet 29. desember 2018 Barnet kan fort føle seg utenfor i vennegjengen da han ikke får vært med på det de andre gjør.
Nyttårs barn Skrevet 29. desember 2018 #12 Skrevet 29. desember 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, og det er synd! Man spør dem om ting, og de er helt fraværende. Spill, spill, spill, fuckings spill. Dere oppdrar tapere! Anonymkode: 22c83...37f Mener du dette?
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2018 #13 Skrevet 29. desember 2018 Blir mange tapere i verden om ei stund da..... Anonymkode: 48f6d...a13
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2018 #14 Skrevet 29. desember 2018 Tapere av å spille 😂 ja verden går bare rundt om alle i 11-årsalderen er sinnsykt gode til å løpe etter en ball. Det er det eneste håpet for fremtida. Og da er det også viktig for miljøet at alle disse flys til England for å se laget de heier på spille ett par ganger i året, for så å hovere over turene til 10.000 de får hele tida. Sånn utvikler vi vinnere som kan «knuse» alle andre. Hvem i all verden referer til barn som tapere pga interesse? Er det mindre «taper» å lime nesa i ei bon eller i et sjakkspill? For det er jo alltid argumentet, de må trene , de må være sosiale, de må være ute.... Alt med måte... 😊 Anonymkode: e9dd8...c2d
MrGoodMan Skrevet 29. desember 2018 #15 Skrevet 29. desember 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Blir mange tapere i verden om ei stund da..... Anonymkode: 48f6d...a13 Og hva baserer du den uttalelsen på ? Uvitenhet ?
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2018 #16 Skrevet 29. desember 2018 Mente at vist det blir tapere av dem som spiller, så blir det mange "tapere" om ei stund. Siden mesteparten av unger spiller Anonymkode: 48f6d...a13
MrGoodMan Skrevet 29. desember 2018 #17 Skrevet 29. desember 2018 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mente at vist det blir tapere av dem som spiller, så blir det mange "tapere" om ei stund. Siden mesteparten av unger spiller Anonymkode: 48f6d...a13 Ahh sånn ment ja hehe. Ja tror nok verden stopper opp om ei lita stund
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2018 #18 Skrevet 29. desember 2018 Dem kunne ha gjort verre ting enn å spille 😁 Anonymkode: 48f6d...a13
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2018 #19 Skrevet 29. desember 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dem kunne ha gjort verre ting enn å spille 😁 Anonymkode: 48f6d...a13 DE kunne ha gjort verre ting enn å spille. Anonymkode: 9abac...260
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2018 #20 Skrevet 29. desember 2018 Her spiller både jeg, 8 åringen og kjæresten Fortnite. Hatt mye gøy med det Anonymkode: 16507...0c3
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2018 #21 Skrevet 29. desember 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Dem kunne ha gjort verre ting enn å spille 😁 Anonymkode: 48f6d...a13 Du må lære deg norsk. Er du voksen? Anonymkode: 22c83...37f
MrGoodMan Skrevet 29. desember 2018 #22 Skrevet 29. desember 2018 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du må lære deg norsk. Er du voksen? Anonymkode: 22c83...37f Er dette norskeksamen eller ett forum ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå