Anonym bruker Skrevet 28. desember 2018 #1 Skrevet 28. desember 2018 Vil ikke oppgi om jeg kjøper eller mottar gave. Eks: Søster, venninne, kjæreste til bror/pappa kjøper gave til familien din. Tre barn, stor aldersforskjell, så en gave til hver. Mor, drikker ikke alkohol, spiser ikke sjokolade, men liker å lese og strikke. Har også spesielle behov når det gjelder mat. Så egen gave må kjøpes her. Far, drikker alkohol, men ikke vin. Leser ikke bøker, veldig glad i gode spekeskinker. Liker biler, motorsykler, det med fart. Blir egen gave her også. Det blir da gitt 5 gaver til denne familien fra en enkelt person. Hvordan hadde du gjort det? Hvor mange gaver hadde du gitt til denne personen? Er det greit med en samlet gave fra hele familien til 100-200.-? Er tanken som teller, men hadde du blitt skuffa over en liten gave fra hele denne familien? Hadde du følt seg dum hvis alle i familien fikk hver sin fine gave og du bare kjøpte en liten ting tilbake? Anonymkode: caf3c...f62
Optatium Skrevet 28. desember 2018 #2 Skrevet 28. desember 2018 Hvorfor kan ikke familien få en gave sammen? Gavekort på kino/svømming/bowling, et spill, film, uteleke (a la kubb) osv? Personlig er jeg alenemor med begrenset økonomi og hadde valgt en fellesgave. Hadde ikke blitt fornærmet, heller satt pris på, en litt ordentlig gave til alle, en småtteri til hver enkelt.
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2018 #3 Skrevet 28. desember 2018 Har det litt sånn. I år var første gang jeg ble skuffet faktisk over min søster og hennes familie. Jeg og min søster har alltid kjøpt litt dyr gave til hverandre. I år var ingen unntak. Min søsters familie fikk gaver for 3800kr ca og min familie 1400 siden vi er 2 stk. Sånn er det til alle egentlig. Vi alle i familien kjøper en gave til hver av de men siden ting blir veldig skjevt så tenker jeg at neste år skal min søster og samboer få gave sammen. Jeg har aldri vært gjerrig en dag i mitt liv så handler ikke om pengene som sådan. Men er så lei av at det alltid skal være så stor forskjell. Men ja, jeg hadde blitt skuffet i ditt scenario Anonymkode: 47d6a...fa3
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2018 #4 Skrevet 28. desember 2018 Jeg bestemmer ikke hva jeg får, kun hva jeg gir. Jeg kan ikke kjøpe gaver av firedobbel størrelse til hver fordi jeg har to barn som også får gaver - det er bare vi foreldrene som har inntekt. Vi kjøper for ca dobbelt så mye til mine søsken som jeg kjøpte til dem da jeg var alene, men vi gir det i én enkelt gave fra hele familien. Hvis de uten barn synes det blir urettferdig får de heller kjøpe billigere gaver til hver av oss eller kjøpe til bare barna. Anonymkode: a1787...b42
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2018 #5 Skrevet 28. desember 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg bestemmer ikke hva jeg får, kun hva jeg gir. Jeg kan ikke kjøpe gaver av firedobbel størrelse til hver fordi jeg har to barn som også får gaver - det er bare vi foreldrene som har inntekt. Vi kjøper for ca dobbelt så mye til mine søsken som jeg kjøpte til dem da jeg var alene, men vi gir det i én enkelt gave fra hele familien. Hvis de uten barn synes det blir urettferdig får de heller kjøpe billigere gaver til hver av oss eller kjøpe til bare barna. Anonymkode: a1787...b42 Må legge til at vi pleier å spørre hverandre om ønsker i min familie. Jeg passer alltid på at det er ønsker i alle prisklasser fra både oss voksne og barna, så det er fullt mulig å redusere prisen på gavene til oss om noen skulle ønske det. Om de ønsker å "utgjevne" så er det nesten den veien det må gå, med 40 stk å kjøpe gave til så kan vi hverken begynne å kjøpe 4 gaver til hver eller doble prisen. Anonymkode: a1787...b42
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2018 #6 Skrevet 28. desember 2018 Hos oss så gis det ikke gave til de over konfirmasjonsalder. Dvs at jeg og min mann ikke får gaver av våre søsken, men vårt yngste barn får. Anonymkode: 39b1b...905
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2018 #7 Skrevet 28. desember 2018 Jeg skjønner poenget ditt, og strever litt med det samme selv. Jeg sender ønskeliste med moderate ønsker, og bruker dobbelt så mye på mannens enslige søster som per hode på resten av søsken med familier. Likevel blir det skjevt, selvfølgelig. Nå velger hun å være veldig gavmild, og av og til får jeg litt vondt i magen av det, men må bare tenke at det er hennes valg. Anonymkode: 4b9a4...409
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2018 #8 Skrevet 28. desember 2018 Jeg tenker at det burde ikke være noe automatikk i at man må gi dyrere gave til en person kun fordi at man er mange i familien selv. Det er tanken som teller, og en julegave til 200 kroner kan være vel så fin og god som en til 1000. Syns det er en uting å sitte å tenke verdi av julegaver. Direkte ufint er det faktisk, og i det folk begynner å snakke om det syns jeg julegaver mister helt sjarmen. Anonymkode: f7b5a...bc8
sug lut Skrevet 28. desember 2018 #9 Skrevet 28. desember 2018 Du får bestemme deg for om jula handler om å glede noen eller om å leike regnskapsfører.
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2018 #10 Skrevet 28. desember 2018 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenker at det burde ikke være noe automatikk i at man må gi dyrere gave til en person kun fordi at man er mange i familien selv. Det er tanken som teller, og en julegave til 200 kroner kan være vel så fin og god som en til 1000. Syns det er en uting å sitte å tenke verdi av julegaver. Direkte ufint er det faktisk, og i det folk begynner å snakke om det syns jeg julegaver mister helt sjarmen. Anonymkode: f7b5a...bc8 Joda, men når du gang på gang gir dyre flotte gaver og får ingenting i retur så hadde de ikke mange tankene om deg da i så fall. Det er ikke alltid de med dårlig råd som gir dårlige gaver, hadde det vært det så hadde jeg aldri brydd meg. Det er ofte de mest kravstore som gjerne sender ut ønskelister med dyre ting, det er de som gir dårlige gaver. Det er min oppfattning, og da blir man rett og slett utnyttet. Så hadde faktisk bare avtalt å slutte å bytte gaver med slike folk. Nei, ikke snakk om å være regnskapsfører men har da selvrespekt. Her i huset så har vi for flere år siden sluttet å sette gaver i hovedfokus i julen, voksne får ikke lengre gaver. Men om man feks er barnløs så får man gave feks, så rettferdig er det. Alle voksne i familien har alt de trenger til huset osv så det er ikke bra for kloden å bare fortsette denne kjøpefesten. Vi kan gi noe spiselig etc som vi vet de liker, dette kan være noe de får som vertinne gave etc hvis de har selskap. Utrolig deilig å slippe all denne julegavehandlingen før jul, det er utrolig behagelig. Mange har spurt om det er stusselig å ikke få noe til jul, men jeg føler faktisk at det ikke er det. Første året var litt rart men etter det har det bare vært deilig. Kjøper gaver til ungene, og kjøper gaver til de som har voksne barn eller er barnløse, gavelista er liten og det er helt fantastisk å slippe å stresse rundt i all denne julegavegalskapen. Anonymkode: 3df4e...aeb
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2018 #11 Skrevet 28. desember 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Joda, men når du gang på gang gir dyre flotte gaver og får ingenting i retur så hadde de ikke mange tankene om deg da i så fall. Det er ikke alltid de med dårlig råd som gir dårlige gaver, hadde det vært det så hadde jeg aldri brydd meg. Det er ofte de mest kravstore som gjerne sender ut ønskelister med dyre ting, det er de som gir dårlige gaver. Det er min oppfattning, og da blir man rett og slett utnyttet. Så hadde faktisk bare avtalt å slutte å bytte gaver med slike folk. Nei, ikke snakk om å være regnskapsfører men har da selvrespekt. Her i huset så har vi for flere år siden sluttet å sette gaver i hovedfokus i julen, voksne får ikke lengre gaver. Men om man feks er barnløs så får man gave feks, så rettferdig er det. Alle voksne i familien har alt de trenger til huset osv så det er ikke bra for kloden å bare fortsette denne kjøpefesten. Vi kan gi noe spiselig etc som vi vet de liker, dette kan være noe de får som vertinne gave etc hvis de har selskap. Utrolig deilig å slippe all denne julegavehandlingen før jul, det er utrolig behagelig. Mange har spurt om det er stusselig å ikke få noe til jul, men jeg føler faktisk at det ikke er det. Første året var litt rart men etter det har det bare vært deilig. Kjøper gaver til ungene, og kjøper gaver til de som har voksne barn eller er barnløse, gavelista er liten og det er helt fantastisk å slippe å stresse rundt i all denne julegavegalskapen. Anonymkode: 3df4e...aeb Men da er det jo ikke verre enn å kjøpe billigere gaver til dem også, hvis det plager deg så veldig? Du trenger ikke kjøpe fra ønskelista vet, du. Kjøp noe smått som "alle" har bruk for, eller lag noe spiselig i en fin krukke. Jeg kjøper aldri dyre gaver. Jeg har råd, om jeg sparer litt, men jeg ser ingen grunn til å gi dyre gaver. Betyr ikke at jeg ikke setter pris på folk, men jeg viser det på andre måter enn i penger. Anonymkode: f7b5a...bc8
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2018 #12 Skrevet 28. desember 2018 Me gjer ikkje til voksne søsken, kun barn i familien Men me har ein barnlaus bror som kjøpt gaver til alle barna i alle år. . Han får ein gave tilbake fra barna våre.... Blir ikkje samme sum som han gir samla til barna men litt får han 🤗 Anonymkode: b62c5...3b5
Yellow Brick Road Skrevet 28. desember 2018 #13 Skrevet 28. desember 2018 Her regner vi heller ikke på julegaver, men heldigvis har vi lagt oss på et ganske fornuftig prisnivå, uten å egentlig avtale det. Vi gir felles gave til alle voksne par - med unntak av besteforeldre, og passer ikke noe på ønskelista til prisen vi har tenkt, så kjøper vi noe annet. Det kan være gode såper, kremer, krydder, oljer, eddiker, lys, servietter, håndkler, grytekluter - det er mye man kan gi til par for et par-tre hundrelapper eller mer, eller mindre. Alle barna får presanger til omtrent samme pris, uansett om de er en eller fire søsken. Men jeg må innrømme at jeg litt lettere kan gå litt over prisen til enebarnet i familien eller til en i søskenflokken på fire, ikke for å gå over prisen i seg selv, men fordi jeg føler at jeg har litt mer slingringsmonn om det trengs så lenge det bare er en. Jeg blir sjelden skuffet over hva vi får av andre og sammenligner ikke med hva vi selv gir, men så har vi jo også havnet på et uskrevet prisnivå som alle er ganske flinke til å holde seg til. Og vi sitter ikke og teller, de familiene som har flest barn får mest presanger, sånn er det.
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2018 #14 Skrevet 28. desember 2018 De fleste er jo ikke barnløse i all evig tid, så i lengden jevner det seg ut. I tillegg ser jeg ikke helt grunnen til at en voksen person skulle tenke at det er urettferdig at hun ikke får like mange gaver tilbake som hun gir?? Mine søsken har flere barn enn meg, så vi kommer alltid til å kjøpe flere gaver til barn enn de gjør, men hva så? Med mindre man har søsken som har 7 barn hver, så er det ikke store forskjellen Anonymkode: 5c7a8...53c
Yellow Brick Road Skrevet 28. desember 2018 #15 Skrevet 28. desember 2018 Forresten, for å svare direkte på spørsmålet ditt: Jeg hadde kjøpt en felles gave til foreldrene og en gave til hver av ungene.
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2018 #16 Skrevet 28. desember 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Men da er det jo ikke verre enn å kjøpe billigere gaver til dem også, hvis det plager deg så veldig? Du trenger ikke kjøpe fra ønskelista vet, du. Kjøp noe smått som "alle" har bruk for, eller lag noe spiselig i en fin krukke. Jeg kjøper aldri dyre gaver. Jeg har råd, om jeg sparer litt, men jeg ser ingen grunn til å gi dyre gaver. Betyr ikke at jeg ikke setter pris på folk, men jeg viser det på andre måter enn i penger. Anonymkode: f7b5a...bc8 Tror mange vil føle seg presset til å kjøpe gaver fra den dyre ønskelista. Disse folkene er ingen jeg gir gaver til lengre da jeg har flyttet langt vekk og kontakten har blitt sporadisk. Uanset så var disse personene alltid opptatt å fortelle om de som ga dem kjipe gaver osv, veldig utakknemlige og matrealistiske. Så når jeg flyttet langt unna nå og da benyttet jeg anledningen til å bli enige med dem om å ikke gi gave. Jeg kjøper heller dyre gaver enn billig skvip. Tanken bak at vi har kuttet ut til voksne i familien (i full enighet) er at vi ønsker ikke å bidra til kjøpemanien som skader planeten. Ellers i hverdagen så setter jeg miljøet høyt i alt som brukes av til vask av hud/klær samt hudpleie og sminke. Jeg spiser ikke kjøtt eller meieriprodukter og jeg reiser helst ikke med fly, og om vi reiser med fly så er vi borte en god stund. Da virker det mot sin hensikt og skade miljøet ved å feire jul med en miløfientlig kjøpefest. Anonymkode: 3df4e...aeb
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2018 #17 Skrevet 28. desember 2018 Jeg glemte å svare på spørsmålet. Jeg hadde også heller kjøpt en felles familiegave som et brettspill eller andre ting som familien har nytte av i helhet. Anonymkode: 3df4e...aeb
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2018 #18 Skrevet 28. desember 2018 Her er det 5søsken. En har ikke barn. De andre har to barn hver. tanter/onkler gir gave sammen til hver enkelt niese/nevø. nieser og nevøer gir en gave samlet til sin biologiske tante/onkel, gjerne noe de har laget selv. Den barnløse får en gave av sine søsken. på denne måten begrenser vi pakkehaugen og det gis litt større gaver til barna. Foreksempel fikk en nevø PS4 VR som gave fra tre tanter med familier. I praksis betyr det at jeg bruker 700 kr pr niese/nevø, 200 kr til den barnløse og 500 kr til foreldre/svigerforeldre. Anonymkode: 243a9...c80
Mostly Harmless Skrevet 28. desember 2018 #19 Skrevet 28. desember 2018 Hvis gaven som gis den enslige er av typen liten oppmerksomhet, tenker jeg det er helt i orden å gi familien samlet gave av type liten oppmerksomhet tilbake. Ja, det er tanken som teller, og noen ganger viser gaven at giver har tenkt det som en liten oppmerksomhet uten at det nødvendigvis ligger den helt store sjelegranskningen bak. Det er helt fint å utveksle slike gaver. Gnisningene oppstår ikke før giver av en slik gave forventer store, dyre, personlig tilpassede gaver til hvert enkelt medlem av sin familie tilbake, gjerne formidlet gjennom en ønskeliste med utelukkende kostbare alternativer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå