Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #1 Skrevet 27. desember 2018 Sønnen min blir 18 år i sommer. Han spurte om jeg kunne kjøpe noen cider til nyttårsaften. Jeg spurte om de andre foreldrene gjør det. Ikke alle men noen så han. Jeg sa at vist jeg kjøper så får han ikke gi til dem som ikke får av foreldrene. Han sa at det trenger han ikke pga dem har skaffet alkohol allerede. Dem har kompiser som kjøper. Er jeg dum som kjøper til han? Han skaffer seg uansett. Jeg kjøpte ikke når han var 15 og 16 men han var på fest og drakk da også. Anonymkode: 60cbc...197
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #2 Skrevet 27. desember 2018 Ja du er dum hvis du kjøper alkohol til mindreårig! Anonymkode: ff477...da3
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #3 Skrevet 27. desember 2018 Jeg har ei datter på 16år som vi kjøper 2-3 cider til. Før var jeg den mamma'n som aldri skulle kjøpe alkohol til mine barn. Veldig prinsippfast. Helt til vennina til min datter ble utsatt for voldtekt. Jenta hadde etterlyst om noen hadde drikke de kunne selge henne eller noen som kunne kjøpe for henne. Hun hadde dratt hjem til vedkommende for å kjøpe av han alkohol. Det ble ikke mer lovlig, men jeg har mer kontroll og en mer åpen dialog med mitt barn, slik at jeg vet når festene pågår og jeg kan være mer forberedt på å droppe vinglasset den kvelden tilfelle jeg må kaste meg i bilen skulle festen gå ut av kontroll etc. Min datter drikker kanskje hver 2-3mnd og hun drikker ikke seg full. Jeg personlig sover bedre om natta med å vite hva jeg kan forberede meg på enn at hun får i seg noe fra drinken til en random person som har sine hensikter, selv om det gjør meg til en langer eller hva enn dere måtte kalle meg. Anonymkode: a3c16...605
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #4 Skrevet 27. desember 2018 Du er smart. Får han ikke av deg får han av noen andre ! Er du lur kjøper du i tillegg en alkoholFRI vin ( ikke si det er alkoholfri) og gjerne cider i Sverige ( mye svakere enn norske) Da vet du hvertfall hva han drikker verre med brennevin enn cider tenker nå jeg da .. Anonymkode: fd64a...e68
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #5 Skrevet 27. desember 2018 All forskning tilsier at barn som får alkohol med seg hjemmefra drikker den I TILLEGG til alt annet. Du kan likegodt dytte barnet ditt foran trikken. Anonymkode: c804d...c6a
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #6 Skrevet 27. desember 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har ei datter på 16år som vi kjøper 2-3 cider til. Før var jeg den mamma'n som aldri skulle kjøpe alkohol til mine barn. Veldig prinsippfast. Helt til vennina til min datter ble utsatt for voldtekt. Jenta hadde etterlyst om noen hadde drikke de kunne selge henne eller noen som kunne kjøpe for henne. Hun hadde dratt hjem til vedkommende for å kjøpe av han alkohol. Det ble ikke mer lovlig, men jeg har mer kontroll og en mer åpen dialog med mitt barn, slik at jeg vet når festene pågår og jeg kan være mer forberedt på å droppe vinglasset den kvelden tilfelle jeg må kaste meg i bilen skulle festen gå ut av kontroll etc. Min datter drikker kanskje hver 2-3mnd og hun drikker ikke seg full. Jeg personlig sover bedre om natta med å vite hva jeg kan forberede meg på enn at hun får i seg noe fra drinken til en random person som har sine hensikter, selv om det gjør meg til en langer eller hva enn dere måtte kalle meg. Anonymkode: a3c16...605 Det var dagens mest naive mamma👏🏻👏🏻 Anonymkode: bb477...fb6
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #7 Skrevet 27. desember 2018 For meg er det godt nok argument mot at det faktisk er ulovlig. I tillegg er det ekstremt tåpelig. Det kommer ikke i stedet for, men i tillegg til det han måtte få tak i fra andre kilder. Anonymkode: adbc5...cc2
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #8 Skrevet 27. desember 2018 Min mor kjøpte aldri alkohol til meg. Så vi drakk det vi fikk fra andre. Gudene vet hva vi fikk i oss. Var sørpe full hver helg. Jeg har avtalt at jeg kjører han og henter han på fest. Er han overstadig beruset når jeg kommer, så mistet han sjanse på at jeg stoler på han igjen. Anonymkode: 60cbc...197
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #9 Skrevet 27. desember 2018 Vet ikke om jeg har vokst opp for langt nord, eller for langt uti bygda for DIB-ere flest... Men her jeg kommer fra kjøpes det drikke til 17 åringer. Jeg fikk selv drikke av mine foreldre lenge før den tid, i stedet for å skaffe hjemmebrent av en luguber fyr som bodde i en kjeller. Vi hadde krystallklare regler, og jeg visste at selv om pappa kjøpte meg alkohol (ikke sprit, kun øl, og eventuelt rusbrus) så drakk jeg ikke fra venner på festen i tillegg, og jeg kom ikke hjem stupfull. Jeg kjøper rusbrus til det ene tantebarnet som fester og drikker alkohol, hun er 16, må åpne snapkartet og jeg er sjåfør. Heller det enn at hun stikker på fest, drikker langt sterkere saker og ligger å kaver i ei grøft klokka halv sju på mårran, eller at "en hyggelig fyr skal passe på å få henne hjem" Anonymkode: 94410...e58
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #10 Skrevet 27. desember 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg kjøper rusbrus til det ene tantebarnet som fester og drikker alkohol, hun er 16, må åpne snapkartet og jeg er sjåfør. Heller det enn at hun stikker på fest, drikker langt sterkere saker og ligger å kaver i ei grøft klokka halv sju på mårran, eller at "en hyggelig fyr skal passe på å få henne hjem" Anonymkode: 94410...e58 Her må jeg legge til at moren hennes, min søster er klar over avtalen vår! Hadde ikke gjort dette uten hennes samtykke. Anonymkode: 94410...e58
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #11 Skrevet 27. desember 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her må jeg legge til at moren hennes, min søster er klar over avtalen vår! Hadde ikke gjort dette uten hennes samtykke. Anonymkode: 94410...e58 Ja det finnes utrolig mange dårlige rollemodeller. Må være flaut og ikke greie å forholde seg til norsk lov. Anonymkode: bb477...fb6
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #12 Skrevet 27. desember 2018 Dere som svarer så negativt, har dere noen gang vært på fest på bygda? Der jeg kommer fra, var det alltid noen som hadde hembrent, og den drakk vi av hvis vi ikke hadde noe med oss selv. Men hadde vi med eget drikke, så drakk vi av det. Ikke den lugubre 5 litersdunken som sto på bordet. Skjønner at forskning sier en ting, men etter flere år på fest på bygda så greier jeg ikke å se at det stemmer. De som hadde med eget drikke, og foreldrene visste on at de drakk, de holdt seg til det de hadde og de hadde foreldre som kom å henta de på natta. De som hadde foreldre som hadde nulltoleranse når det gjaldt alkohol var de som drakk seg dritings på både hembrent og annet drikke de fikk påspandert, og de turte ikke å ringe hjem når de ble for fulle. Unga mine er heldigvis alt for unge til festing enda, og jeg håper de starter å feste seinere enn både meg og faren. Men når de starter vil jeg heller at de snoker i vinen min, enn å drikke hembrent altså! Og at de tør å ringe oss foreldre hvis det skulle være noe, uansett. Anonymkode: a1e37...5b6
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #13 Skrevet 27. desember 2018 Ja, da er du dum. Det er ulovlig å kjøpe alkohol til mindreårige. Om han uansett får noen andre til å kjøpe for seg, så greier han jo å skaffe det uten at du som mor gjør noe ulovlig. Jeg ville aldri kjøpt alkohol til mitt mindreårige barn. Aldersgrense er til for å holdes. Anonymkode: 1e0fc...ef6
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #14 Skrevet 27. desember 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dere som svarer så negativt, har dere noen gang vært på fest på bygda? Der jeg kommer fra, var det alltid noen som hadde hembrent, og den drakk vi av hvis vi ikke hadde noe med oss selv. Men hadde vi med eget drikke, så drakk vi av det. Ikke den lugubre 5 litersdunken som sto på bordet. Skjønner at forskning sier en ting, men etter flere år på fest på bygda så greier jeg ikke å se at det stemmer. De som hadde med eget drikke, og foreldrene visste on at de drakk, de holdt seg til det de hadde og de hadde foreldre som kom å henta de på natta. De som hadde foreldre som hadde nulltoleranse når det gjaldt alkohol var de som drakk seg dritings på både hembrent og annet drikke de fikk påspandert, og de turte ikke å ringe hjem når de ble for fulle. Unga mine er heldigvis alt for unge til festing enda, og jeg håper de starter å feste seinere enn både meg og faren. Men når de starter vil jeg heller at de snoker i vinen min, enn å drikke hembrent altså! Og at de tør å ringe oss foreldre hvis det skulle være noe, uansett. Anonymkode: a1e37...5b6 Ja, jeg tenker også at det er "storbyfolk" som svarer veldig negativt her. Har da selv vokst opp på "bygda" og erfarte det helt motsatte av det folk ser ut til å tro de vet - de som hadde med drikke hjemmefra var de som var mest stolbare. De drakk faktisk ikke av hjemmebrenten og var stort sett de eneste som var gangføre nok til å møte opp på riktig plass hvor foreldrene skulle hente dem. Det var verre med de som ikke fikk lov, som satt å sippet dårlig hjemmebrent og drakk rein sprit før de var så full at de ikke turte å verken ringe eller dra hjem. Det er nettopp dette HI ønsker å unngå tenker jeg, og når mitt barn kommer i denne alderen blir jeg ikke å gjøre det en pøkk annerledes med mindre han gir meg grunner for å ikke stole på ham når det kommer til meg som sjåfør, og at han drikker det jeg har kjøpt og han har fått med seg selv. Drita barn i baksetet er IKKE avtalen. Anonymkode: 94410...e58
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #15 Skrevet 27. desember 2018 Da jeg var 16 år bodde vi tre timer fra nærmeste pol, da laget vi vår egen hjemmebrendt. Alle hadde en vinsats gående i kjelleren. Men allikevel var det tryggere da. Kjøpte ikke alkohol til eldste før han var 18 år, vil ikke ha det på vandelsattesten. Anonymkode: b3da4...77c
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #16 Skrevet 27. desember 2018 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dere som svarer så negativt, har dere noen gang vært på fest på bygda? Der jeg kommer fra, var det alltid noen som hadde hembrent, og den drakk vi av hvis vi ikke hadde noe med oss selv. Men hadde vi med eget drikke, så drakk vi av det. Ikke den lugubre 5 litersdunken som sto på bordet. Skjønner at forskning sier en ting, men etter flere år på fest på bygda så greier jeg ikke å se at det stemmer. De som hadde med eget drikke, og foreldrene visste on at de drakk, de holdt seg til det de hadde og de hadde foreldre som kom å henta de på natta. De som hadde foreldre som hadde nulltoleranse når det gjaldt alkohol var de som drakk seg dritings på både hembrent og annet drikke de fikk påspandert, og de turte ikke å ringe hjem når de ble for fulle. Unga mine er heldigvis alt for unge til festing enda, og jeg håper de starter å feste seinere enn både meg og faren. Men når de starter vil jeg heller at de snoker i vinen min, enn å drikke hembrent altså! Og at de tør å ringe oss foreldre hvis det skulle være noe, uansett. Anonymkode: a1e37...5b6 Født og oppvokst på bygda, og har bodd på bygda hele livet bortsett fra studietida. Det var og er bare gamle alkiser som drikker hjemmebrent. Vi har da vinmonopol på bygda også. Og motsatt, tapere har hjemmebrent og smuglersprit selv om de bor i by. Denne "kulturforskjellen" er i høyeste grad oppkonstruert. Anonymkode: adbc5...cc2
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #17 Skrevet 27. desember 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Født og oppvokst på bygda, og har bodd på bygda hele livet bortsett fra studietida. Det var og er bare gamle alkiser som drikker hjemmebrent. Vi har da vinmonopol på bygda også. Og motsatt, tapere har hjemmebrent og smuglersprit selv om de bor i by. Denne "kulturforskjellen" er i høyeste grad oppkonstruert. Anonymkode: adbc5...cc2 Ikke meg du svarer her, men ppppffft... Her i Lofoten drikkes det hjembrent over en lav sko, så den kjøper jeg ikke. Det gjelder da flere plasser i distriktet, og da spesielt når det havnet ting i den som ikke hørte hjemme der og ungdommer som blei dausjuke. Anonymkode: 94410...e58
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #18 Skrevet 27. desember 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det var dagens mest naive mamma👏🏻👏🏻 Anonymkode: bb477...fb6 Her funker dette. Jeg hører om min datter forteller der venner er på fester og foreldrene har dratt på hytta i god tro sønnen / datteren sitter hjemme som avtalt men så blir de oppringt av naboer som forteller om fult hus med titalls ungdommer. Noen har blitt pumpet pga overstadig beruset og ei har barnevernet som stiller opp å leter opp jenta støtt å stadig pga hun drikker seg så full. Hun forteller meg om hver fest og spør om lov til å dra. Hun holder kontakt igjennom kvelden og jeg vet med hvem hun er. For meg handler det ikke om å være "grei " eller naiv som du mener, men å holde min datter under tryggest mulig. For meg er det å vite hvor hun er , hva hun drikker, hvem hun er med og når. Mye heller dette enn en tlf fra sykehuset. Så da får jeg heller være "naiv ." Anonymkode: a3c16...605
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #19 Skrevet 27. desember 2018 Jeg flyttet til Norge som voksen og har derfor et avslappet forhold til alkohol og dens fristelser (er nesten avholds forresten). Jeg ville ikke handlet alkohol men oversett hvis det forsvant litt øl eller vin. Rusbrus er jeg kritisk til fordi sukkeret overdøver alkoholens vonde smak. Anonymkode: 21151...19b
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #20 Skrevet 27. desember 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her funker dette. Jeg hører om min datter forteller der venner er på fester og foreldrene har dratt på hytta i god tro sønnen / datteren sitter hjemme som avtalt men så blir de oppringt av naboer som forteller om fult hus med titalls ungdommer. Noen har blitt pumpet pga overstadig beruset og ei har barnevernet som stiller opp å leter opp jenta støtt å stadig pga hun drikker seg så full. Hun forteller meg om hver fest og spør om lov til å dra. Hun holder kontakt igjennom kvelden og jeg vet med hvem hun er. For meg handler det ikke om å være "grei " eller naiv som du mener, men å holde min datter under tryggest mulig. For meg er det å vite hvor hun er , hva hun drikker, hvem hun er med og når. Mye heller dette enn en tlf fra sykehuset. Så da får jeg heller være "naiv ." Anonymkode: a3c16...605 Les litt forskning du og se hva den viser. Det er uansett ulovlig det du gjør. For meg er det viktigere å følge norsk lov enn å skjenke mindreårige. Anonymkode: bb477...fb6
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #21 Skrevet 27. desember 2018 Min mor gjorde dette med meg, og jeg vil gjøre det samme med mine barn. Vi hadde en klar avtale, jeg drakk KUN det min mor hadde kjøpt, jeg kunne alltid ringe hjem og hun skulle vite hvor jeg var. Jeg holdt alltid den avtalen, kom meg alltid hjem og havnet ikke i trøbbel. Mange av mine venner derimot, var ikke like heldig. De drakk hva som helst, turde ikke ringe hjem og endte opp døddrukken i grøftekanten. Flere ble også sendt på pumping, etter å ha drukket farlige mengder av ukjent alkohol. Dette var barn av foreldre som mente at prinsipper veide tyngre enn fornuft. Kan vi forhindre fest og moro? Nei! Så la oss da tilrettelegge for at det blir tryggest mulig. Anonymkode: 3f65f...32e
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #22 Skrevet 27. desember 2018 Jeg er ikke villig til å bryte norsk lov for å hjelpe tenåringen min til å drikke, så nei, jeg har aldri vurdert å kjøpe alkohol før de kan kjøpe selv. Det kan godt være at de drakk før de var 18 år (mest sannsynlig), men de visste at vi enten hentet eller var våkne når de kom hjem, så de klarte i hvert fall å ta seg nok sammen til å fremstå rimelig edru i møte med oss. Anonymkode: 0cd6d...98c
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #23 Skrevet 27. desember 2018 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er ikke villig til å bryte norsk lov for å hjelpe tenåringen min til å drikke, så nei, jeg har aldri vurdert å kjøpe alkohol før de kan kjøpe selv. Det kan godt være at de drakk før de var 18 år (mest sannsynlig), men de visste at vi enten hentet eller var våkne når de kom hjem, så de klarte i hvert fall å ta seg nok sammen til å fremstå rimelig edru i møte med oss. Anonymkode: 0cd6d...98c Godt det er flere oppegående foreldre her👍🏻 Anonymkode: bb477...fb6
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #24 Skrevet 27. desember 2018 Jeg fikk «lov» å forsyne meg litt av barskapet hjemme. Kunne alltid ringe hjem forbi bli hentet. Sånn all mine barn også ha det. Anonymkode: 1483a...ca3
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #25 Skrevet 27. desember 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Dere som svarer så negativt, har dere noen gang vært på fest på bygda? Der jeg kommer fra, var det alltid noen som hadde hembrent, og den drakk vi av hvis vi ikke hadde noe med oss selv. Men hadde vi med eget drikke, så drakk vi av det. Ikke den lugubre 5 litersdunken som sto på bordet. Skjønner at forskning sier en ting, men etter flere år på fest på bygda så greier jeg ikke å se at det stemmer. De som hadde med eget drikke, og foreldrene visste on at de drakk, de holdt seg til det de hadde og de hadde foreldre som kom å henta de på natta. De som hadde foreldre som hadde nulltoleranse når det gjaldt alkohol var de som drakk seg dritings på både hembrent og annet drikke de fikk påspandert, og de turte ikke å ringe hjem når de ble for fulle. Unga mine er heldigvis alt for unge til festing enda, og jeg håper de starter å feste seinere enn både meg og faren. Men når de starter vil jeg heller at de snoker i vinen min, enn å drikke hembrent altså! Og at de tør å ringe oss foreldre hvis det skulle være noe, uansett. Anonymkode: a1e37...5b6 Ja, jeg her både bodd langt utpå bygda (faktisk flere) langt borti gokk i ungdomsårene OG vært på slike fester. Jeg fikk klar beskjed hjemmenifra at hvis jeg drakk ble det ikke støtte til førerkort. De sendte med meg brus og snacks, og jeg var en av de få som hadde oppegående foreldre som hentet meg innen rimelighetens grenser. Det var nok av de som ble liggende ved sitt eget spy, ble tenåringsmammaer, ble utsatt for ulykker, nesten frøs ihjel ute osv. Jeg drakk ikke alkohol før jeg var 18 og jeg håper mine barn følger samme eksempel. Ikke noe problem å sende med dem alkoholfri vin/alkoholfri øl eller brus, men det er mitt ansvar som forelder å Ikke bryte loven. Om mine barn får alkohol av meg og de skulle komme utfor noe vil det være mitt ansvar. Om far, tanter, onkler eller andre hadde gitt barna alkohol før de var 18 ville det blitt månelyst... Anonymkode: 55ce5...c74
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå