Anonym bruker Skrevet 26. desember 2018 #1 Skrevet 26. desember 2018 Det er nesten alltid trist med samlivsbrudd, og enda vanskeligere blir det når den ene parten motarbeider det meste. Nå trenger jeg virkelig tips og råd her. Jeg prøver å samarbeide og være velvillig overfor min eks, som jeg har to barn sammen med, men nå vet jeg ikke hva mer jeg skal gjøre. Barna har fast bosted hos meg, og samvær med far ca 50%. Etter nye regler, er det jo sånn at jeg har rett på både utvidet barnetrygd, og barnebidrag. Når barna har fast bosted hos meg, har jeg rett på barnebidrag fra far, dersom han tjener likt eller mer enn meg, evt en minstesats fra nav, dersom han tjener mindre enn meg. Saken er bare den at far ikke melder flytting, dermed får jeg jo avslag på begge mine søknader. Jeg har snakket med folkeregister og nav gjentatte ganger, og sendt inn/gjort det jeg kan. Har sendt inn flytting på han, men det tar tid før det skjer noe med det, siden folkeregisteret/skatteetaten da oppretter sak, og må undersøke. Jeg har meldt inn til posten at han ikke lenger bor her, og at posten hans ikke skal hit. Jeg har da sendt nav kopi av brev og flyttemelding jeg har sent inn. I forhold til nav kan jeg sende inn en bekreftelse fra en nøytral 3.person på at han ikke bor her. Jeg vet bare ikke hvem det skulle være. Barna er store, og går ikke i bhg eller sfo. Men jeg har oppgitt hans utleiers navn, og håper de kan bruke det. Hva mer kan jeg gjøre? Et annet stort problem, er at far jobber for det meste svart. Dermed får jeg sannsynligvis ikke noe bidrag fra han. Han har vært sykemeldt fra sin faste jobb i lang tid, og har jobbet svart siden i sommer, for et firma en kompis av han driver. Dette er både trygdesvindel i forb med sykemelding, i tillegg til at det er ulovlig å jobbe svart. Hva kan jeg gjøre med dette? Jeg synes det er veldig kjipt at jeg taper økonomisk fordi han med fullt overlegg ønsker at jeg skal få mindre penger. Altså ikke noe fra han. Hjelp, trenger råd...! Anonymkode: b8f05...620
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2018 #2 Skrevet 26. desember 2018 Svart arbeid og trygdesvindel er kriminalitet. Dette melder du til politiet. Anonymkode: 55c46...64e
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2018 #3 Skrevet 26. desember 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Svart arbeid og trygdesvindel er kriminalitet. Dette melder du til politiet. Anonymkode: 55c46...64e Ja, men er det noe sted jeg evt kan melde dette anonymt? Har ikke lyst til å lage mer trøbbel og konflikter enn nødvendig. For øvrig har jeg overhørt han fortelle at han jobber svart for denne kompisen. Noe som egentlig bare var å bekrefte noe jeg mistenkte. Anonymkode: b8f05...620
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2018 #4 Skrevet 26. desember 2018 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, men er det noe sted jeg evt kan melde dette anonymt? Har ikke lyst til å lage mer trøbbel og konflikter enn nødvendig. For øvrig har jeg overhørt han fortelle at han jobber svart for denne kompisen. Noe som egentlig bare var å bekrefte noe jeg mistenkte. Anonymkode: b8f05...620 Men sykepengene er jo samme som lønn opp til 6G og det vil jo uansett være grunnlag for bidrag. Men hvorfor skal du ha bidrag hvis han har 50%? Høres jo ikke akkurat ut som han tjener fett så han har vel ikke så mye høyere lønn enn deg? Her setter Pappan og jeg inn 2500 kr hver på en felles konto vi begge har kort til. Disse pengene går til aktiviteter og yttertøy. Altså ting man ikke har dobbelt av. Resten kjøper vi selv begge to og det må man jo med to hjem. Skal han betale deg bidrag men også ha alt dobbelt hos seg selv? Da syns jeg ikke du er rimelig heller og gjør samarbeidet vanskelig. Anonymkode: 13abf...865
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2018 #5 Skrevet 26. desember 2018 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men sykepengene er jo samme som lønn opp til 6G og det vil jo uansett være grunnlag for bidrag. Men hvorfor skal du ha bidrag hvis han har 50%? Høres jo ikke akkurat ut som han tjener fett så han har vel ikke så mye høyere lønn enn deg? Her setter Pappan og jeg inn 2500 kr hver på en felles konto vi begge har kort til. Disse pengene går til aktiviteter og yttertøy. Altså ting man ikke har dobbelt av. Resten kjøper vi selv begge to og det må man jo med to hjem. Skal han betale deg bidrag men også ha alt dobbelt hos seg selv? Da syns jeg ikke du er rimelig heller og gjør samarbeidet vanskelig. Anonymkode: 13abf...865 Fordi når barna har fast bosted hos den ene forelderen, så har man rett på bidrag. De har ikke delt bosted, kun delt samvær. Så alle faste utgifter ligger hos meg. De deles ikke. Sånn er liksom reglene da vet du. Uansett er det sånn nå, at om en av foreldrene tjener mer, så tilfaller det bidrag til den som tjener minst. Han har ikke mye høyere lønn enn meg oppgitt nei. Men jobber ekstremt mye svart for et eget firma, og en kompis sitt firma. At sykepenger regnes med vet jeg, men saken er at han får lite sykepenger, fordi han jobber på timelønn. Hans inntekt der han er fast ansatt består altså av timelønn (inkludert reisevei) og kjøregodtgjørelse. Dermed får han veldig lite når han er sykemeldt. Nå er saken sånn at han ikke bidrar økonomisk i det hele tatt. Ja, han betaler mat osv når de er hos han, men deres mobilabonnementer, forsikringer og alle aktiviteter, betales av meg. Nettopp fordi de har fast bosted her. Men han betaler ingenting, og jeg får ingenting fra nav. Synes du det er riktig??? Vi har ikke avtalt privat bidrag, og det er jo grunner for det. Jeg ønsker at alt skal gå via nav, nettopp av de grunnene som burde være innlysende når du leser om han her. Han har aldri hatt kontroll på økonomien, og drevet med mye rart. Anonymkode: b8f05...620
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2018 #6 Skrevet 26. desember 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fordi når barna har fast bosted hos den ene forelderen, så har man rett på bidrag. De har ikke delt bosted, kun delt samvær. Så alle faste utgifter ligger hos meg. De deles ikke. Sånn er liksom reglene da vet du. Uansett er det sånn nå, at om en av foreldrene tjener mer, så tilfaller det bidrag til den som tjener minst. Han har ikke mye høyere lønn enn meg oppgitt nei. Men jobber ekstremt mye svart for et eget firma, og en kompis sitt firma. At sykepenger regnes med vet jeg, men saken er at han får lite sykepenger, fordi han jobber på timelønn. Hans inntekt der han er fast ansatt består altså av timelønn (inkludert reisevei) og kjøregodtgjørelse. Dermed får han veldig lite når han er sykemeldt. Nå er saken sånn at han ikke bidrar økonomisk i det hele tatt. Ja, han betaler mat osv når de er hos han, men deres mobilabonnementer, forsikringer og alle aktiviteter, betales av meg. Nettopp fordi de har fast bosted her. Men han betaler ingenting, og jeg får ingenting fra nav. Synes du det er riktig??? Vi har ikke avtalt privat bidrag, og det er jo grunner for det. Jeg ønsker at alt skal gå via nav, nettopp av de grunnene som burde være innlysende når du leser om han her. Han har aldri hatt kontroll på økonomien, og drevet med mye rart. Anonymkode: b8f05...620 Går det an å ha delt bosted da? Barna bor fast på min adresse men vi har allikevel 50-50 samvær som betyr at alt må være dobbelt. Dette er jo en kostnad som blir like stor for begge på sikt. Ting som mobiler etc blir trukket fra kontoen som vi setter inn 2500 kr på. Skjønner han er vanskelig men ser nå heller ikke hvorfor du skal ha bidrag på 50-50 løsning Uansett, første prioritet må vel da være å melde trygdesvindelen. Det er jo det som er hovedproblemet her Anonymkode: 13abf...865
Durni Skrevet 26. desember 2018 #7 Skrevet 26. desember 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Går det an å ha delt bosted da? Barna bor fast på min adresse men vi har allikevel 50-50 samvær som betyr at alt må være dobbelt. Dette er jo en kostnad som blir like stor for begge på sikt. Ting som mobiler etc blir trukket fra kontoen som vi setter inn 2500 kr på. Skjønner han er vanskelig men ser nå heller ikke hvorfor du skal ha bidrag på 50-50 løsning Uansett, første prioritet må vel da være å melde trygdesvindelen. Det er jo det som er hovedproblemet her Anonymkode: 13abf...865 På grunn av hans manglende styring med alt fra penger, åpning av brever og eposter, kontakt med skoler osv. osv. Så ønsker jeg at barna skal ha fast bosted hos meg. For barnas del er det en fordel at jeg har kontroll på betaling av kontingenter mm. Han betaler ikke regninger, og alt går til inkasso. Også pga at han kun bor midlertidig der han leier nå, og har sagt han vil flytte lenger unna, mens jeg eier bolig. Derfor fast bosted hos meg. Det vil jo uansett ikke hjelpe med delt bosted. Han melder jo ikke flytting. Ja, tenker å melde til nav.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2018 #8 Skrevet 26. desember 2018 54 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, men er det noe sted jeg evt kan melde dette anonymt? Har ikke lyst til å lage mer trøbbel og konflikter enn nødvendig. For øvrig har jeg overhørt han fortelle at han jobber svart for denne kompisen. Noe som egentlig bare var å bekrefte noe jeg mistenkte. Anonymkode: b8f05...620 Da tar du et papirark, skriver på det, og sender det i posten, ev leverer det i politiets postluke, uten signatur. Ikke vanskeligere enn som så. Anonymkode: 55c46...64e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå