Anonym bruker Skrevet 24. desember 2018 #1 Skrevet 24. desember 2018 Jeg skjønner rett og slett ikke hva alle stresser med? Jeg vasker verken mer eller mindre i jula. Jeg støvsuger som vanlig en gang i uka-og siden det er jul tar jeg frem en fuktig mopp og har tatt raskt over i alle rom. Tok meg kanskje 30 min tilsammen. Vanligvis punktvasker jeg bare. Har tørket over med tørrklut støv i stua og i loftstua. Så alt i alt går «julevasken» veldig raskt. Kanskje jeg gjør for lite? Denne tråden er inspirert av at «det måtte være deilig å være mann i jula». Kanskje jeg er som mange menn-altså har lagt lista mye lavere enn andre? Men huset vårt føles og ser like rent og fint ut som i andre hus.... Er det andre som ikke synes det er så stress med «julevasken?» Anonymkode: 81a45...b5f
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2018 #2 Skrevet 24. desember 2018 Det kommer jo helt an på hva «julevask» betyr for deg. Når vasker du tak, vegger, lister og dører? Vinduer? Rydder og vasker inni alle kjøkkenskap og -skuffer? Vasker bak kjøleskap, vaskemaskin og tørketrommel? Tømmer, rydder og organiserer klesskapene? Renser alle sofaer, madrasser og gulvtepper med rensemaskin? Tømmer og aviser fryseren, vasker kjøleskap og frys? Tørker støv av alle bøker og bokhyllene de står i? Osv osv. «Julevasken» tradisjonelt sett betegner jo alt det ekstra man bare gjorde rent før jul, ikke daglig renhold som støvtørking og gulvvask. Jeg (vi) gjør alt dette i løpet av året (eller annethvert år), men ikke i desember, det har vi ikke tid til. I tillegg synes jeg det er lettere å ta sånne store prosjekter på vår og sommer, når det er sol mange timer i døgnet, og behagelig å ha vinduer og dører åpne. Så etter min mening tar vi aldri «julevasken», vi utsetter den til våren. Vi har det jo likevel rent og ryddig til jul. Anonymkode: d05b9...3e4
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2018 #3 Skrevet 24. desember 2018 Ja, det er sant! Vegger og tak har jeg aldri vasket 😳Men det ser jo rent og fint ut allikevel. Bodd i nytt hus i 5 år. Men har jo malt noen vegger, da. Renser sofaen har jeg heller aldri gjort, men støvsuger den hver 14.dag og vasker med våt klut på flekker eller om vi søler noe. Tepper henger vi ut to ganger i året, men ikke i desember. Klesskap holdes jo ryddig kontinuerlig. Har ei venninne med litt dårlig råd som til stadighet tar i mot klær, så skapene blir sjeldent fulle av klær vi ikke bruker. Vask av skap tar jeg litt og litt. Det er jo sikkert som du sier at vi som ikke tar denne grundige julevasken heller fordeler det utover hele året.... Skjønner ikke at flere heller gjør det da, isåfall 😉 Hi Anonymkode: 81a45...b5f
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2018 #4 Skrevet 24. desember 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det kommer jo helt an på hva «julevask» betyr for deg. Når vasker du tak, vegger, lister og dører? Vinduer? Rydder og vasker inni alle kjøkkenskap og -skuffer? Vasker bak kjøleskap, vaskemaskin og tørketrommel? Tømmer, rydder og organiserer klesskapene? Renser alle sofaer, madrasser og gulvtepper med rensemaskin? Tømmer og aviser fryseren, vasker kjøleskap og frys? Tørker støv av alle bøker og bokhyllene de står i? Osv osv. «Julevasken» tradisjonelt sett betegner jo alt det ekstra man bare gjorde rent før jul, ikke daglig renhold som støvtørking og gulvvask. Jeg (vi) gjør alt dette i løpet av året (eller annethvert år), men ikke i desember, det har vi ikke tid til. I tillegg synes jeg det er lettere å ta sånne store prosjekter på vår og sommer, når det er sol mange timer i døgnet, og behagelig å ha vinduer og dører åpne. Så etter min mening tar vi aldri «julevasken», vi utsetter den til våren. Vi har det jo likevel rent og ryddig til jul. Anonymkode: d05b9...3e4 Jeg derimot har bedre tid i november og desember enn i sommerhalvåret. I tillegg synes jeg det å ha en deadline som jeg skal være ferdig til gjør det enklere å få gjort disse ekstra tingene. Det er ganske mye jobb, men det er et ekstra aspekt ved julaften at jeg feirer å være ferdig med alle disse ekstra jobbene. Jeg bruker forresten adventstiden til å "faste" også. Da spiser jeg mindre enn normalt, avstår fra snop, kaker og alkohol. Det er nok til at det blir ekstra godt med .at en i jula. Anonymkode: 00fbe...e3c
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2018 #5 Skrevet 24. desember 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, det er sant! Vegger og tak har jeg aldri vasket 😳Men det ser jo rent og fint ut allikevel. Bodd i nytt hus i 5 år. Men har jo malt noen vegger, da. Renser sofaen har jeg heller aldri gjort, men støvsuger den hver 14.dag og vasker med våt klut på flekker eller om vi søler noe. Tepper henger vi ut to ganger i året, men ikke i desember. Klesskap holdes jo ryddig kontinuerlig. Har ei venninne med litt dårlig råd som til stadighet tar i mot klær, så skapene blir sjeldent fulle av klær vi ikke bruker. Vask av skap tar jeg litt og litt. Det er jo sikkert som du sier at vi som ikke tar denne grundige julevasken heller fordeler det utover hele året.... Skjønner ikke at flere heller gjør det da, isåfall 😉 Hi Anonymkode: 81a45...b5f Nei, for travle småbarnsfamilier er det ikke overkommelig å vaske ned alt verken i desember eller andre måneder. Jeg ser heller ikke poenget med julevask, bare så det er sagt. Det må fordeles utover og tas etter behov, og når man har tid og overskudd. Du ser selv når det er nødvendig for deg å vaske tak, jeg aner ikke hvor ofte det er vanlig å gjøre, og kommer an på hvor mye du fyrer og brenner stearinlys blant annet. Men møbler, tepper og madrasser bør renses innimellom altså, det er ganske uhygienisk å la det være... Men da har man jo heller ikke tatt den såkalte «julevasken», man har bare gjort rent som vanlig. Anonymkode: d05b9...3e4
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2018 #6 Skrevet 25. desember 2018 Jeg må bare spørre: hvordan renser dere sofaen? Renser dere tepper også? Og hvor ofte bør dette gjøres? (Har flossteppe under sofabord hvor det sjeldent spises) hi Anonymkode: 81a45...b5f
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2018 #7 Skrevet 25. desember 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg må bare spørre: hvordan renser dere sofaen? Renser dere tepper også? Og hvor ofte bør dette gjøres? (Har flossteppe under sofabord hvor det sjeldent spises) hi Anonymkode: 81a45...b5f https://proffia.no/catalog/product/view/id/286/s/foma-mimo-tepperenser/?gclid=Cj0KCQiApILhBRD1ARIsAOXWTzu84Xvgt4EOZZm0TQCRvYuuCPH6ao51N-p6d1VCNdQkI7WVHaZNPhsaAhTFEALw_wcB Vi bruker denne (ikke kjøpt i den nettbutikken, men det var første link jeg fant) på både tepper, senger og møbler. Og til stoffseter i bilen er den også uunnværlig! Anonymkode: d05b9...3e4
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2018 #8 Skrevet 25. desember 2018 Jeg ville gjerne ha det litt alright her i jula. Men med kronisk migrene og barna har vært syke om hverandre i 4 uker.. jaja.. Vi har pyntet til jul, sett på filmer sammen og kosa oss. Tuller og ler. Har vært veldig lei meg for at det ikke ble slik jeg hadde tenkt Men, har omsider klart å tenke over hva som er viktig. Før jeg ble syk etter en ulykke, var det krise hvis ikke alle vinduer og lister ikke var perfekte.. Nå må jeg bare le av alt kaoset her 😅 Satser på at det blir ryddigere og renere når småtassene blir litt eldre . Anonymkode: 666c8...d6e
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2018 #9 Skrevet 25. desember 2018 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg må bare spørre: hvordan renser dere sofaen? Renser dere tepper også? Og hvor ofte bør dette gjøres? (Har flossteppe under sofabord hvor det sjeldent spises) hi Anonymkode: 81a45...b5f Vi leide på Obs bygg. Kostet 250 (?) Kr i døgnet, depositum på 1000 kr hvis jeg ikke husker helt feil da. Det beste jeg har gjort ! Fantastiske resultater. 🤗 enkelt også. Gleder meg til å gjøre det igjen! 😊 Anonymkode: 666c8...d6e
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2018 #10 Skrevet 25. desember 2018 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: https://proffia.no/catalog/product/view/id/286/s/foma-mimo-tepperenser/?gclid=Cj0KCQiApILhBRD1ARIsAOXWTzu84Xvgt4EOZZm0TQCRvYuuCPH6ao51N-p6d1VCNdQkI7WVHaZNPhsaAhTFEALw_wcB Vi bruker denne (ikke kjøpt i den nettbutikken, men det var første link jeg fant) på både tepper, senger og møbler. Og til stoffseter i bilen er den også uunnværlig! Anonymkode: d05b9...3e4 Denne ønsker jeg meg til bursdag . Takk for tips. ( ikke HI) Anonymkode: 666c8...d6e
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2018 #11 Skrevet 25. desember 2018 Det er ikke bare julevasken i seg selv som er stress synes jeg. Det er alt annet du skal rekke i tillegg til å vaske/rydde litt ekstra. Mannen jobber ekstremt mye og reiser mye i jobb. Derfor må vi prioritere at han «tar seg fri» kun til å se juleavslutninger osv. Selv har jeg en jobb som krever at jeg ferdigstiller en del før jeg tar fri, så jeg jobber gjerne litt overtid før jul. Det er alt til sammen som spiser opp min tid. Vasker vinduer og inni skap på kjøkken, rydder gjerne i klær og skap. Det er noe med å ha plass til eventuelt nytt og å ha god oversikt på hva vi faktisk trenger før jul. Akkurat dette må jeg jo selvfølgelig ikke gjøre. Vi har et hus på 180 kvm, det tar meg fort en hel helg å vaske alt. Skjønner ikke hvordan du rekker det på 30 min, det er kun et rom her. 🙈 Anonymkode: da4ed...ccb
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2018 #12 Skrevet 25. desember 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke bare julevasken i seg selv som er stress synes jeg. Det er alt annet du skal rekke i tillegg til å vaske/rydde litt ekstra. Mannen jobber ekstremt mye og reiser mye i jobb. Derfor må vi prioritere at han «tar seg fri» kun til å se juleavslutninger osv. Selv har jeg en jobb som krever at jeg ferdigstiller en del før jeg tar fri, så jeg jobber gjerne litt overtid før jul. Det er alt til sammen som spiser opp min tid. Vasker vinduer og inni skap på kjøkken, rydder gjerne i klær og skap. Det er noe med å ha plass til eventuelt nytt og å ha god oversikt på hva vi faktisk trenger før jul. Akkurat dette må jeg jo selvfølgelig ikke gjøre. Vi har et hus på 180 kvm, det tar meg fort en hel helg å vaske alt. Skjønner ikke hvordan du rekker det på 30 min, det er kun et rom her. 🙈 Anonymkode: da4ed...ccb Å ta vasken på 30 min er jobbingen sak, men da må det jo være ryddig før jeg setter i gang. Men jeg er jo heldig som har mannen hjemme og som er med å rydder og holder huset i orden. Men det er jeg som støvsuger og vasker. Han tar seg som regel av juleinnkjøp av mat, jeg av gaver 😉 Jeg er aldri stresset i julen, men skjønner jo at andre kan gjøre det om de må gjøre alt i huset selv, og samtidig være veldig grundige med tak og veggvask, vask inni skap og skuffer. For dette gjør jeg ikke i desember, men heller litt nå og litt da.... hi Anonymkode: 81a45...b5f
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2018 #13 Skrevet 25. desember 2018 Jobbing sak= ingen sak 😂👍 Anonymkode: 81a45...b5f
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2018 #14 Skrevet 25. desember 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg må bare spørre: hvordan renser dere sofaen? Renser dere tepper også? Og hvor ofte bør dette gjøres? (Har flossteppe under sofabord hvor det sjeldent spises) hi Anonymkode: 81a45...b5f Vi har sofa med avtagbart trekk. Det kjøres i vaskemaskinen en gang i året. Det burde nok vært gjort litt oftere så skittent som det blir, men det er det det blir. Gulvteppet støvsuges først og så legger vi det ut i snøen. Ungene har som jobb å trampe rundt på det slik at støv og møkk blir gnidd av. Det gjøres to ganger på hver side. Restene av snø blir fjernet med en kost og teppet tørkes litt på kjøkkenet der det er gulvvarme før det legges på plass. Den typen rengjøring er mye enklere enn å vaske med vannslange og tørkingen går mye lettere (teppe blir bare litt fuktig, ikke vått.) En skikkelig vask med vann og såpe er nok bedre, men i praksis fungerer dette. Anonymkode: 00fbe...e3c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå