Gå til innhold

Ingen av fadderne ser ut til å gi barnet gave..

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, Mrs. Meisebolle skrev:

-og foreldrene valgte vel heller ikke å døpe fordi de står inne for dåpens faktiske betydning, men heller fordi "det er en så fin tradisjon"?

Ja det vil jeg nok tro :) Nå er jeg riktignok oppvokst i ett miljø som praktiserer voksendåp så har ikke så stort forhold til den biten med barnedåp. 

Fortsetter under...

Jeg er en av dem som sluttet å gi fadderbarna gaver. Og jeg kan fortelle hvorfor: Kontakt mellom oss (meg og deres mødre, samt meg og barna) vat ALLTID på deres premisser. Jeg bodde i en annen by, og alltid var det meg som måtte komme innom, ringe og foreslå ting etc. Ikke en eneste gang kom mine venninner til meg, initierte at barnet skulle tegne en tegning til meg el. Jeg ga for øvrig begge barne konfirmasjonsgave, men uten å få takkekort tilbake.

Anonymkode: a15ee...957

Jeg forstår HI godt. Men jeg hadde aldri sagt noe.

Etter å ha lest denne tråden har jeg forstått at det må være litt ulike skikker rundt om i landet. Her omkring tror jeg nok de fleste faddere (gudforeldre) gir gaver. Ikke av forpliktelse, men fordi det er naturlig å gi jule- og bursdagsgave til et barn som man har fått æren av å være noe for. Her kaller man også ofte fadderne for Gumor og Gufar på samme måte som Tante og Onkel.

Mine barn har alltid fått gaver fra gudforeldre sine, jeg har alltid gitt gave til gudbarna mine, og jeg selv får fremdeles julegave fra Gudmor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...