Gå til innhold

Ingen av fadderne ser ut til å gi barnet gave..

Anbefalte innlegg

Og da kjenner jeg at jeg blir skuffet jeg. Jeg er jo nære venner med de jeg valgte, og mannen er nær med de han valgte. Men nå ser det ikke ut til at noen gir. Og jeg blir skuffet kjenner jeg.. Sier man ifra om slikt?? 

Anonymkode: 42183...cf0

Fortsetter under...

Herregud, HI. Seriøst?? Hadde skjønt det hvis det var tanter/onkler! Men blir da nok gaver!! Vanvittig dette gavehysteriet.

Jeg har 4 barn. Alltid valgt familiemedlemmer som faddere. De vil alltid være knyttet til barna på en helt annen måte enn venner selv om de er aldri så nære.

Og du må kome deg ut av bobla di. Hvorfor må de absolutt gi gaver?? 

Anonymkode: b19f0...a7b

Annonse

Faddergjerningen består av mye, men obligatorisk med gave? Nei. Er de innom og snakker om juleevangeliet, Keiser Augustus, synger noen salmer med barnet? Snakker om nestekjærlighet, tilgivelse og Jesus?

Anonymkode: c7399...ecb

Du er jo helt på bærtur, hi. Å være fadder handler virkelig IKKE om å gi julegave eller bursdagsgave. Min beste venninne er fadder for min yngste sønn. Aldri fått julegave/bursdagsgave. Aldri slått meg at det er naturlig? Men hun er fantastisk flott person og god mot han. En positiv og kjærlig person i livet hans.Det er hva som er viktig!!

Du virker ekstremt overfladisk!

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men de hjelper til med å oppdra barnet i den kristne tro?

Anonymkode: fb65f...9fc

Nei det er tydeligvis ikke viktig å oppdra barnet i den kristne tro,som er det de faktisk «forplikter» seg til.Det er gavene som teller🤦‍♀️

Anonymkode: 541f5...1b5

Våre nære venner kjøper bursdagsgave til barnet, de er ikke faddere. 

Men når en velger fadder så syns jeg det bør være innen familien. 

jeg syns ikke at dere bør reagere, inviterer dere dem på barnebursdag, og de kommer uten gave så er det teit.

Men de har nok med sine ting, og sikkert like mange om ikke flere gaver å gi til jul enn det dere har. Blir litt dumt å reagere på det, senk forventningene, husk at vennskap endrer seg. Og en fadder betyr ikke like mye nå som det gjorde før. 

Anonymkode: 99542...d27

On 12/20/2018 at 9:27 PM, Anonym bruker said:

Og da kjenner jeg at jeg blir skuffet jeg. Jeg er jo nære venner med de jeg valgte, og mannen er nær med de han valgte. Men nå ser det ikke ut til at noen gir. Og jeg blir skuffet kjenner jeg.. Sier man ifra om slikt?? 

Anonymkode: 42183...cf0

herregud, voks opp... noen faddere gjør det ikke alle

Anonymkode: 66b15...cd9

Annonse

1 time siden, KenCreek skrev:

Hm. I min omgangskrets og familie er det helt vanlig at gudforeldre gir julegaver og bursdagsgaver til fadderbarnet sitt.

Jeg ville syntes det var litt rart å ikke fått gave ja, men jeg ville ikke sagt noe.

Men gudforeldre er ikke det samme som faddere

Anonymkode: f168d...951

En fadder er en som skal bidra/hjelpe til å oppdra barnet i kristen tro. Ikke en som er forpliktet til å kjøpe julegaver... tror du burde sette deg bedre inn i hva du ber folk om og hva det innebærer.... dette er jo bare pinlig...

Anonymkode: 8abbf...b06

Gjest KenCreek
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men gudforeldre er ikke det samme som faddere

Anonymkode: f168d...951

Hehe. Er det ikke? Da har jeg levd i villfarelse i alle år! Hva er forskjellen på gudmor/gudfar og fadder egentlig??

I vår familie er det tradisjon å velge faddere utenfor familien. Jeg har selv nytt godt av fire flotte voksne som jeg hadde et nørt og spesielt forhold til, inn til jeg var godt voksen (nå er de døde). De hadde også omsorg for mine barn, ble som ekstra tanter/onkler. Jeg valgte på samme måte til mine barn, og de har et spesielt forhold til sin gudmor og gudfar. Og ja, det er vanskelig å gi gaver til sine gudbarn. 

11 timer siden, KenCreek skrev:

Hehe. Er det ikke? Da har jeg levd i villfarelse i alle år! Hva er forskjellen på gudmor/gudfar og fadder egentlig??

Gudmor og gudfar henger igjen fra den katolske skikken, i den protestantiske kirken er det ingenting som heter det, der er det bare faddere 

Men noen dialekter har beholdt ordene likevel, og det er litt lokale forskjeller på hva det betyr. Noen steder er gudmor/far den som bærer til dåpen. 

Men det er egentlig bare en fadder alt sammen 

Anonymkode: b58b5...348

Er fadder til 3 stk i alderen 9-20 år (er onkel til den ene) Har gitt julegave i alle år, men ikke bursdagsgave. Ble nok ikke valgt som fadder for at jeg skulle stå for kristendoms-opplæringa. Er vel som veldig mange andre at faddere blir valgt for at barnet skal ha en voksenperson som "følger" litt med. Og det lever jeg helt greit med, selv om jeg ikke skal påstå at jeg er den flinkeste i oppgaven. Men tror at alle 3 vet at jeg bryr meg og at jeg stiller opp om det skulle være noe. 

1 time siden, MrGoodMan skrev:

Er fadder til 3 stk i alderen 9-20 år (er onkel til den ene) Har gitt julegave i alle år, men ikke bursdagsgave. Ble nok ikke valgt som fadder for at jeg skulle stå for kristendoms-opplæringa. Er vel som veldig mange andre at faddere blir valgt for at barnet skal ha en voksenperson som "følger" litt med. Og det lever jeg helt greit med, selv om jeg ikke skal påstå at jeg er den flinkeste i oppgaven. Men tror at alle 3 vet at jeg bryr meg og at jeg stiller opp om det skulle være noe. 

-og foreldrene valgte vel heller ikke å døpe fordi de står inne for dåpens faktiske betydning, men heller fordi "det er en så fin tradisjon"?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...