Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nå trenger jeg et ærlig råd fra dere. Jeg er 43 år har vært sammen med kjæresten min i to år.

Hører vi til sjeldenhetene å ønske å stifte familie etter 40 og er det helt umulig at det blir en realitet?

Etter å prøvd en liten stund på egenhånd har vi nå søkt hjelp hos en IVF klinikk. Etter et mislykket IVF forsøk skal vi i januar

sette i gang med et fryseforsøk (fikk flere egg på frys). I samtale med klinikken fikk jeg en overasket opplevelse som gikk på alderen min.

Jeg ønsket å starte med fryseforsøket i desember med pga. at det var stengt i romjulen så ble oppstart av forsøket forskyve til januar. Under samtalen ga jeg uttrykke for at jeg var stresset på alder og skulle gjerne satt i gang i desember. Hun støttet meg i at jeg hadde det travelt i forhold til alder og la veldig vekt på at det hørte til sjeldenheten at noen ble foreldre over 40 år.  

Er det galskap å følge drømmen sin om familien. Dette har satt meg helt ut og tatt masse av tankevirksomheten min i førjulstiden. Er det noen som har fått til dette i min alder, og er det fint å få familie i voksen alder? Vi har alle muligheter med god økonomi og mange rundt oss.

Anonymkode: 99506...0ed

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144359319-gravid-etter-40-galskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ei venninne som var 47 da hun fikk tvillinger. Hun har aldri hatt det bedre😊

Hvem bryr seg om hva andre tenker...?! Kjør på!

Jeg er forresten 37 selv, og håper virkelig at jeg kan få et barn til før jeg «stenger godtebutikken». Det kan fort være at jeg selv bikker 40 innen den tid, men det plager meg minimalt kjenner jeg😊

Anonymkode: 173f7...e46

Jeg er 26 og er utmatta til tider, kan tenke meg hvordan det ville vært om jeg var 40.  Så meg som småbarnsmamma i en alder av 40 ville ikke gått tror jeg. 

Men er du oppegående nok til å holde ut så for all del gjør det. Drit i hva andre tenker og sier, drømmer er tross alt til for å oppfylles, nå vet jeg ikke om du har barn fra før. Men man får så mye glede av de små at ingenting annet spiller noe rolle. 

Anonymkode: bfe46...f3c

Jeg synes ikke det er galskap! Jeg er ikke selv 40, men nærmer meg 35, og vet at det også er en magisk grense for mange hva angår barn. Jeg bryr meg ikke. Jeg ønsker et barn til selv om jeg er mer enn 35 når det kommer. Mannen min er godt over 40 👍 Det er ikke sikkert det er bedre enn å være ung, men heller ikke dårligere. Det er hvem du er og hva du kan gi av tid, verdier og kjærlighet som betyr noe. Ikke alderen! 

Kona var 41 når vi fikk barn. Jeg er 8 år yngre. Hun er mye mer leken og "barnslig" med barnet enn det jeg er. Så tror det handler mer om hva slags person du er enn om alder. Man får jo veldig god oppfølging når man er over enn viss alder under graviditeten også. 

Annonse

Galskap er det ikke, syntes jeg. Men det følger jo en del risikofaktorer som kan være verd å lese om og tenke over. 

De fleste går det helt fint med, men noen få tenkte nok "det skjer ikke oss" og skulle kanskje ønske at de hadde gått en liten runde på det først... 

Anonymkode: 48ed6...9fa

Jeg er 37 nå, og nærmer meg 38 på nyåret. Jeg og min mann prøver å bli gravide, har prøvd i lang tid vel og merke, men føler ikke at alderen er en hindring. Tvert imot, jeg føler jeg har mer å gi barnet nå enn da jeg var 20 og fikk min første. Jeg har mer livserfaring og føler jeg vet litt mer om hva jeg "bør" gjøre og ikke i forhold til barnet mens det vokser opp. Vet hva jeg vil prioritere og ikke.

Anonymkode: 298d7...b74

Kjenner flere som har fått barn etter fylte 40. Selv var jeg 37 og 40 da våre barn ble født, noe som har gått veldig fint. Det er en stor fordel å være i god form, så hvis du ikke allerede har gode treningsrutiner, vil jeg anbefale deg å begynne å trene. God fysisk form gir gode helseeffekter og overskudd, noe man trenger under graviditet, fødsel og ikke minst som småbarnsmor. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...