GĂ„ til innhold

Idiopatisk inkraniell hypertensjon og gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle flotte damer. 

Er det noen her inne som har hatt IIH(Idiopatisk inkraniell hypertensjon) og vÊrt/blitt gravid? AltsÄ, som har gÄtt gravid med dette? 

Er selv gravid, har IIH og gÄr pÄ medisiner for dette. (Fant ut av graviditeten for noen dager siden) medisinene SKAL ikke brukes under graviditet pga det kan pÄvirke fostret osv. Men kan man da fullfÞre svangerdkapet? 

FÞr jeg startet opp pÄ disse medisinene ble jeg spurt: 

1: Er du gravid? Svaret mitt Nei

2: planlegger du Ă„ bli gravid? NEI (IKKE PÅ DET TIDSPUNKTET) 

SÄ nÄ sitter jeg med sÄ mange spÞrsmÄl og skal ikke til legen fÞr i morgen. :(

sÄ er det noen som kan hjelpe? Svare pÄ noen spÞrsmÄl?

Anonymkode: 78376...763

• 3 mĂ„neder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg har det, og har nettopp funnet ut at jeg er gravid. 

Hvordan gÄr det hos deg? Fikk du noen gode svar hos legen?

Jeg slutta med medisinene pÄ dagen, og sliter nÄ veldig med hodepine... 

Skrevet (endret)

..

Endret av lillja90
Skulle vĂŠre anonym
Skrevet

Hei. 

Ja vi stoppet medisinene i samrĂ„d med fastlege og nevrologeneï»żï»żï»żï»ż. Dette gikk fint de to fĂžrste dagene men sĂ„ kom hodepinen :(

Det ble ganskeÂ ï»żsĂ„ smertefult Ă„ jeg ble bare vĂŠrre og vĂŠrre.  

Det hele endte med at tilstanden forvÊrret seg kraftig og synet mitt ble pÄvirket .. 

10.Jan 2019 var jeg inne pĂ„ kvinneklinikken hvor det ble utfĂžrt en abort 😞 

sĂ„ for meg gikk det ikke. MedÂ ï»żtanken pĂ„ jeg har snart gĂ„tt pĂ„ medisiner mot IIH i 2Ă„r og nevrologene mente at sjansen var stor for at det kan vĂŠre med Ă„ pĂ„virke utviklingen til fosteret..Og tanke nr2Â ï»żtilstand ble vĂŠrre Ă„ jeg kjente tilslutt at dette ikke ble Ă„ gĂ„ bra :( Legene mente at det ville bli ett tĂžft svangerskapï»żÂ som kunne sette meg og fostret i fare. Noe jeg ikke tokÂ ï»żsjansenï»żÂ pĂ„ siden jeg har ett barn fra fĂžr!Â ï»żï»żï»żï»żï»ż

hĂ„pe det ordner seg for deg❀  krysser fingrene og sender en stooor klem

Â ï»żï»ż

HIï»żï»ż

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei. 

Ja vi stoppet medisinene i samrĂ„d med fastlege og nevrologeneï»żï»żï»żï»ż. Dette gikk fint de to fĂžrste dagene men sĂ„ kom hodepinen :(

Det ble ganskeÂ ï»żsĂ„ smertefult Ă„ jeg ble bare vĂŠrre og vĂŠrre.  

Det hele endte med at tilstanden forvÊrret seg kraftig og synet mitt ble pÄvirket .. 

10.Jan 2019 var jeg inne pĂ„ kvinneklinikken hvor det ble utfĂžrt en abort 😞 

sĂ„ for meg gikk det ikke. MedÂ ï»żtanken pĂ„ jeg har snart gĂ„tt pĂ„ medisiner mot IIH i 2Ă„r og nevrologene mente at sjansen var stor for at det kan vĂŠre med Ă„ pĂ„virke utviklingen til fosteret..Og tanke nr2Â ï»żtilstand ble vĂŠrre Ă„ jeg kjente tilslutt at dette ikke ble Ă„ gĂ„ bra :( Legene mente at det ville bli ett tĂžft svangerskapï»żÂ som kunne sette meg og fostret i fare. Noe jeg ikke tokÂ ï»żsjansenï»żÂ pĂ„ siden jeg har ett barn fra fĂžr!Â ï»żï»żï»żï»żï»ż

hĂ„pe det ordner seg for deg❀  krysser fingrene og sender en stooor klem

Â ï»żï»ż

HIï»żï»ż

Huff! Beklager sĂ„ mye... HĂ„per du blir bedre etterhvert! ❀ 

Ufattelig slitsomme disse hodepinene ja... Har sÄ langt (snart to Är) ikke hatt noe problem med synet, sÄ hÄper det holder seg sÄnn :) Skal til nevrologen nÄ pÄ tirsdag og er spent pÄ hva hun vil si. Øyelegen sÄ ikke noe problem, men fÄr veldig god oppfÞlging av alle parter (fastlege, Þyelege, nevrolog, ernÊringsfys)! 

Tusen takk, og takk for svar! Stor klem tilbake, og lykke til videre ❀ 

• 3 uker senere...
Skrevet
PĂ„ 30.3.2019 den 20.11, nyognyskjerrig skrev:

Huff! Beklager sĂ„ mye... HĂ„per du blir bedre etterhvert! ❀ 

Ufattelig slitsomme disse hodepinene ja... Har sÄ langt (snart to Är) ikke hatt noe problem med synet, sÄ hÄper det holder seg sÄnn :) Skal til nevrologen nÄ pÄ tirsdag og er spent pÄ hva hun vil si. Øyelegen sÄ ikke noe problem, men fÄr veldig god oppfÞlging av alle parter (fastlege, Þyelege, nevrolog, ernÊringsfys)! 

Tusen takk, og takk for svar! Stor klem tilbake, og lykke til videre ❀ 

Hvordan gikk det med deg?😊

Skrevet

SĂ„ langt har det gĂ„tt fint! FĂ„r fortsatt veldig god oppfĂžlging, og det fĂžles veldig trygt :) Nevrologen mener ogsĂ„ at det skal gĂ„ bra, og skal dit pĂ„ sjekk hver tredje mĂ„ned. Sliter for tiden med hodepine og kvalme/oppkast, men dette tror de er pĂ„ grunn av stress da jeg holder pĂ„ Ă„ skrive bachelor... Skal pĂ„ sykehuset pĂ„ tidlig ul til uka, og er veeldig spent pĂ„ det 😅 har ogsĂ„ blitt innkalt til svangerskapspoliklinikken om noen uker :) 

Skrevet

Gikk forresten hele pÄskeferien (da jeg var pÄ hytta) uten hodepine, fordi jeg kobla litt ut fra «bachelormodus». SÄ det gir meg hÄp om at hodepina kanskje gir seg nÄr jeg er ferdig pÄ skolen om noen uker! 

Skrevet

SĂ„ godt Ă„ hĂžređŸ˜â€ Har tenkt flere ganger pĂ„ Ă„ skrive her til deg Ă„ spĂžrre hvordan det gikk/gĂ„r med deg, men i aĂžt hverdagsstresset sĂ„ har det gĂ„tt i glemmeboka😔 Men nĂ„ har jeg fĂ„tt spurt deg! Er du langt pĂ„ vei? Gikk du pĂ„ mange tabletter om dagen? (Diamox eller topimax?) Sorry at jeg spĂžr er ikke meningen Ă„ mase altsĂ„..Men er fĂžrste gang jeg har snakket med noen andre som har IIH.🙈 

Jeg har ett sĂ„ sterkt Ăžnske om Ă„ komme meg 100% av medisinene sĂ„ man kan prĂžve Ă„ bli gravid uten at det skal vĂŠre noe risiko mtp medisiner og fare for akutt Ăžkning av trykk😔 

Masse lykke til videre❀

• 4 mĂ„neder senere...
Skrevet

Heia😊 Hvordan gĂ„r det med deg? Hvordan har graviditeten gĂ„tt? 

HĂ„per alt stĂ„r bra til med deg og den lille❀

• 4 mĂ„neder senere...
Skrevet

Hei!

ikke meningen Ă„ plutselig skrive inni et emne. Men dette er den eneste stedet jeg har funnet noen som har skrevet om IIH. Har for ca.2 mnd siden fĂ„tt denne diagnosen. Var veldig uheldig med fĂžrste medisinen diamox hvor jeg ble acidosisk og mĂ„tte slutte. Har vĂŠrt igjennom to spinal tappingen som jeg syns jeg helt grusomt! Er nettopp begynt pĂ„ Topimax er nĂ„ pĂ„ 50mg og hĂ„per dette vil gĂ„ bra. Har fortsatt litt trykkhodepine pine nĂ„r jeg ligger. Har dere noe erfaringer dere kan dele med meg? Kjenner ingen med denne diagnosen. Stabiliserer det seg? Hva hjelper? Hjelper vektnedgang? Har et Ăžnske om Ă„ bli gravid Ă„ gĂ„ barn i fremtiden, siden man ikke kan gĂ„ pĂ„ medisinen nĂ„r man skal bli gravid. Har allerede fĂ„tt litt Ăždem skade pĂ„ synsnerven. Og nĂ„r trykket Ăžker er smertene ikke til Ă„ holde ut!! For en diagnose! HĂ„per pĂ„ svar 🙂 

Anonymkode: 92d0a...9c3

Skrevet
PĂ„ 2.1.2020 den 0.11, Anonym bruker skrev:

Hei!

ikke meningen Ă„ plutselig skrive inni et emne. Men dette er den eneste stedet jeg har funnet noen som har skrevet om IIH. Har for ca.2 mnd siden fĂ„tt denne diagnosen. Var veldig uheldig med fĂžrste medisinen diamox hvor jeg ble acidosisk og mĂ„tte slutte. Har vĂŠrt igjennom to spinal tappingen som jeg syns jeg helt grusomt! Er nettopp begynt pĂ„ Topimax er nĂ„ pĂ„ 50mg og hĂ„per dette vil gĂ„ bra. Har fortsatt litt trykkhodepine pine nĂ„r jeg ligger. Har dere noe erfaringer dere kan dele med meg? Kjenner ingen med denne diagnosen. Stabiliserer det seg? Hva hjelper? Hjelper vektnedgang? Har et Ăžnske om Ă„ bli gravid Ă„ gĂ„ barn i fremtiden, siden man ikke kan gĂ„ pĂ„ medisinen nĂ„r man skal bli gravid. Har allerede fĂ„tt litt Ăždem skade pĂ„ synsnerven. Og nĂ„r trykket Ăžker er smertene ikke til Ă„ holde ut!! For en diagnose! HĂ„per pĂ„ svar 🙂 

Hei pÄ deg. 

Det gĂ„r helt fint, syns selv at det var lite info om diagnosen da jeg selv fikk den Juni 2017. Å enda mindre folk Ă„ snakke med som hadde samme diagnose. 

Jeg har gÄtt pÄ diamox siden juni 2017, har prÞvd topimax men disse mÄtte jeg stoppe med pga bivirkninger. GÄr enda pÄ diamox 250mg 8tabletter om dagen, har hatt nyresteinsanfall 3 ganger pga disse men har ingen andre medikamenter Ä bytte til. 

Har hatt 7 spinalpunksjoner (der 4 av de har vÊrt med gjennomlysning Ä det har gitt bedre resultat i etterkant mtp spinalhodepine) 

Har enda en del symptomber som kommer Ä gÄr, har oppfÞlging hver mnd hos Þyelege for Ä passe pÄ de ogsÄ hver 2mnd hos nevrolog. 

Vektreduksjon her var 15% av kroppsvekta og det gÄ gode resultater men sÄ kom det tilbake igjen Ä er vÊrst rundt mens og egglÞsning. 

Mvh Ts

Skrevet

Hei! Tusen takk for svar! 
var ikke godt Ä hÞre alt du har vÊrt igjennom! SkjÞnner jo at jeg ikke er den verste «casen»!! Hvilket trykk har du mÄlt ved spinalpunksjon? Jeg har mÄlt til 30 H2O, og blitt tappet til 15. 15% vektreduksjon er jo kjempe mye! Man skulle tro kroppen var fikset etter det? Hva sier legene? Er det jeg frykter, at jeg gÄr ned i vekt men sÄ gÄr ikke dette vekk eller at det kommer tilbake. Ønsker jo barn... hva om dette ikke forsvinner eller om det kommer tilbake under graviditet, hva skal pasienter som oss gjÞre, unngÄ Ä fÄ barn? 
hÄper det lÞsner for oss begge, alt for lite informasjon om denne diagnosen. 

Skrevet

Hei igjen. 

Tror det hĂžyeste som er mĂ„lt pĂ„ meg var mellom 30 og 33 (Men husker ikke nĂžyaktig, men mellom det) Ă„ da er det blitt tappet ned til mellom 16 og 20. De gangene de ikke tappet under 20 er fordi formen min har blitt ille under tapping. (Feks under to av tappingene har jeg fĂ„tt spinalhodepineđŸ€Ż) 

Det er sÄ ufattelig lite info om denne diagnosen her i Norge. Men om man sÞker pÄ engelsk sÄ finner man mere. I New York (tror jeg det var nevrologen min sa) der forskes det mer pÄ IIH enn her. 

Det med barn og graviditet vet jeg faktisk ikke. Har lest en del etter jeg endte med Ä ta abort i fjor, om kvinner i USA feks som har gÄtt gravid med denne diagnosen der tilstand har forvÊrret seg men i andre tilfeller blitt helt borte under en graviditet. SÄ blir ikke noe klok. 

Hun ene i trĂ„den her hadde IIH og ble gravid, men har ikke hĂžrt noe mer ifra henne siden oktober i fjor sĂ„ vet ikke hvordan det gikk med hun. HĂ„per det gikk bra med hun og barnet❀ 

Vet at man ikke kan gĂ„ pĂ„ diamox eller topimax under svangerskapet (Men tror man kan ta dem etter 2trimester) Har ikke fĂ„tt vite noe mer ang IIH og svangerskap siden det ikke finnes noe forskning pĂ„ akkurat dette. Tror det beste man kan gjĂžre er Ă„ snakke med fastlegen sin og evt nevrologen man gĂ„r til. Bare spĂžrre dem om alt man lurer pĂ„ Ă„ hĂžre om det gĂ„r ann Ă„ finne mer info om akkurat dette. Det er min plan for neste time hos dem😊 

Skrevet

Skal ta Ă„ hĂžre med legene! Takk for svar❀ Lurte pĂ„ en ting til... 

har du hatt problemer etter spinalpunksjon? Har etter siste spinalpunksjon en trykk fÞlelse i ryggen som ikke gÄr vekk er over 4 uker siden tappingen, og trykk fÞlelsen er litt over stikk stedet og til siden. Ikke smerte men trykk. Spesielt visst jeg ligger pÄ siden eller sitter. Kommer med hvis jeg gjÞr noe. Tar oppvasken eller rydder O.l. Ingenting hjelper... har tÞyd ut, smurt voltarol gel, gÄtt tur men er samme trykket. Reduserer ikke eller endrer seg? Opplevd lignende? 

mvh Ir

Skrevet

Mja trykk/Ăžm i omrĂ„det rundt der de har gĂ„tt inn med nĂ„la i ettertid har jeg kjent noen av gangene. Men det har gitt seg med tiden. Har for det meste vĂŠrt Ăžm i omrĂ„det rundt Ă„ med litt smerter derfra og nevrologene har sagt at det er helt normalt men om det skulle vedvare sĂ„ mĂ„tte jeg ta kontakt med de. SĂ„ vet ikke om det kanskje kan vĂŠre at det er blitt da en liten blĂždning eller noe sĂ„nt etter SP? Har du sjekket om du er blĂ„ der bak? Vis det er veldig plagsomt sĂ„ ville jeg nok tatt kontakt med fastlegen eller nevrolog.😊 De gangene jeg har vĂŠrt Ă„ tappet sĂ„ har jeg 6 av gangene blitt innlagt i forkant av SP pga sterke plager etter. Å nĂ„r jeg da har blitt skrevet ut har jeg fĂ„tt nr direkte til nevrologisk avd og bakvakt osv sĂ„nn at vis det skulle vĂŠre noe sĂ„ var det bare Ă„ ta kontakt. 

Kan jeg spþrre hvor i landet du hþrer til? Jeg selv er  ifra Nord Norge.😊

Skrevet

Er i blÄ eller hoven! Men skal til fastlegen neste uke, tenker det mÄ vÊre noe som har skjedd. I hvert fall noe som ikke er slik det skal vÊre! Jeg holder til i Hordaland, nÊrmere sagt Bergen. Har dessverre ikke vÊrt like heldig med oppfÞlgingen. NÄr jeg fÞrst fikk dette sÄ ble jeg tappet og fikk diamox.. ble fin etter tappingen og ble utskrevet. Ingen informasjon. SÄ jeg trodde jeg var frisk. Ble dÄrlig etter 4 dager, fordi jeg ble jo ikke informert om at tapping kun var midlertidig bedring og at vi produserer 500ml spinalvÊske i dÞgnet! SÄ mye frem og tilbake. NÄr jeg har lurt pÄ noe har jeg brukt 4-5 dager pÄ Ä fÄ tak i nevro legen og hun har egentlig bare sagt «folk har det verre en deg» sÄ ingen sympati. Og fastlegen min hadde aldri hÞrt om diagnosen. Hun brukte ogsÄ 4 dager pÄ Ä fÄ tak i nevro legen.... og ble mÞtt med samme holdning. FÞler meg ikke ivaretatt oppi denne tiden i hvertfall. Det vÊrste er Ä ikke vite nÄr jeg blir frisk fra dette! 

Skrevet

Hei beklager sent svar. 

Ja det kan hĂžres ut som at det er skjedd noe der siden det fĂžles ut som trykk i ryggen/innstikk stedet. SĂ„ er nok veldig lurt Ă„ la legen se pĂ„ det. Evt ogsĂ„ fĂ„ fastlegen til Ă„ kontakte nevrologan ang dette. Å snakk med fastlegen om hvordan du fĂžler at oppfĂžlgingen er/har vĂŠrt. Det skal ikke vĂŠre sĂ„nn at du skal stĂ„ alene nĂ„r du trenger dem! Å bedre oppfĂžlging skal man ha! Jeg fikk noen ark med info om IIH (det norge har av info om den diagnosen) Ă„ har hatt oppfĂžlging av Ăžye avd og nevro avd. Men har mange ganger ikke blitt hĂžrt av nevrologan nĂ„r jeg har sagt ifra om at trykke har steget (kjenner veldig godt nĂ„r det stiger oppi der) men har bare fĂ„tt til svar at det er nok IIH hodepine men heller spenningshodepine🙄 kjenner jo selv forskjellen! SĂ„ sist de ikke hĂžrte pĂ„ meg ble det en akutt trykk Ăžkning Ă„ jeg ble sendt pĂ„ sykehuset/akutten Ă„ der etter innlagt pĂ„ nevrologisk avd i 6dager pga formen min var sĂ„ Ille. Det var i mai 2019. 

SĂ„ mitt beste forslag, SI IFRA TIL FASTLEGEN!!👍 fortell hvordan du fĂžler at de behandler deg og at du ikke fĂžler at du fĂ„r den oppfĂžlginga du trenger og skal ha! 

Jeg selv har hver 2mnd kontroll hos þyelegen og hver 2mnd kontrolltime hos nevro der de tar MR og nevrologiske undersþkelser😊 

HĂ„per virkelig at de fĂžlger deg bedre opp med tiden❀ Det skal ikke vĂŠre sĂ„nn at du mĂ„ bruke sĂ„ mange dager pĂ„ Ă„ fĂ„ tak i dem! 

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...