Gå til innhold

Kokosmakroner, spm om fremgangsmåte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal igang med å bake kokosmakroner, men ser det er ulik fremgangsmåte i ulike oppskrifter. I noen skal kokosmassen vendes inn i marengs, og i andre skal man koke opp massen. Hva bruker dere? 

Fortsetter under...

Skrevet

Koker/varmer opp :)

Anonymkode: a4f32...7bd

Skrevet

Det fine med kokosmakroner er jo at de er så enkle! Da kan jeg lage flere porsjoner i løpet av desember. Så ingen koking her, nei!😊 pisker eggehviter og melis, rører inn kokos og vaniljesukker, steker.

Skrevet

Jeg synes ikke de med marengs blir ordentlige kokosmakroner. Marengs er godt det, men kokosen blir ikke så god da, og konsistensen blir feil. Med marengs lager jeg heller pikekyss, vepsebol el.l.

Jeg lager kokosmakroner med kun eggehvite, sukker og kokos, varmer i gryte og setter på plate med skje. Minst like enkelt og kjapt som marengs-versjonen, og mye mindre oppvask😉

Anonymkode: f5448...388

Skrevet

50 50 her også da ser jeg 🙊 

Endte opp å gjøre det enklest mulig ja som deg Sug lut. Blir sikkert gode. Kan vurdere å koke neste gang bare for å erfare forskjellen selv. 

Har lyst til å duppe de i sjokolade etter kjøling. Kan det bli bra å bruke en dæsj delfiafett med sjokoladen? 

Skrevet

De som kokes (varmes) blir mye seigere og bedre.

Anonymkode: 2e69e...035

Annonse

Skrevet (endret)

Ok skjønner de blir bedre om man koker, kjenner jeg blir nysgjerrig på å prøve det også. Kjøper mer kokos i morgen og lager flere 😁

Endret av Love my kidz
Skrivefeil
Skrevet

Hiver meg på her. Mine kokosmakroner har tendens til å flyte utover. Hva gjør jeg feil?

Skrevet
19 minutter siden, Hjertefru skrev:

Hiver meg på her. Mine kokosmakroner har tendens til å flyte utover. Hva gjør jeg feil?

Må nesten vite hva du gjør for å kunne gjette hva du gjør feil😉😂

Skrevet
31 minutter siden, Hjertefru skrev:

Hvis du bruker marengs-varianten: pisker du marengsen stiv nok? Passer på at bollen du pisker i er fettfri? (Tips for å få vekk alt fettet er å gni sitronsaft i bollen og tørke vekk med papir).

Hvis du varmer/koker: blir den tykk nok?

Skrevet (endret)
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Må nesten vite hva du gjør for å kunne gjette hva du gjør feil😉😂

Et godt tips jeg fant på Det søte liv er å sette bollen med ferdig røre i kjøleskapet en liten stund før man har de på stekeplaten. Den tykner ganske fort og du slipper problemet. 

Endret av Love my kidz
Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du bruker marengs-varianten: pisker du marengsen stiv nok? Passer på at bollen du pisker i er fettfri? (Tips for å få vekk alt fettet er å gni sitronsaft i bollen og tørke vekk med papir).

Hvis du varmer/koker: blir den tykk nok?

Varmer/koker. Tusen takk for tips, må se på tykkelsen 😉

Skrevet
8 timer siden, Love my kidz skrev:

Et godt tips jeg fant på Det søte liv er å sette bollen med ferdig røre i kjøleskapet en liten stund før man har de på stekeplaten. Den tykner ganske fort og du slipper problemet. 

Takk for tips. Husker i fjor at jeg laget to brett og hadde bare problemer med ene brettet. Så kan godt være at temperatur har noe å si...

Annonse

Skrevet
3 minutter siden, Hjertefru skrev:

Takk for tips. Husker i fjor at jeg laget to brett og hadde bare problemer med ene brettet. Så kan godt være at temperatur har noe å si...

Når du varmer i gryte er det viktig å gi det 5-10 min under omrøring. Det skal ha konsistens som tykk risgrøt når det er klart til å settes på brett😊

Skrevet
5 minutter siden, Hjertefru skrev:

Varmer/koker. Tusen takk for tips, må se på tykkelsen 😉

Husk at det skal varmes opp på medium varme, ikke full speed. Så du skal varme massen i 8-10 min UTEN at det begynner koke. Massen skal bare bli seigere, som risengrynsgrøt i konsistensen før du setter topper på en plate og steker.

Da blir de seige inni og sprø utenpå.

Her ligger en video av fremgangsmåten

https://www.matprat.no/julemat/julekaker/r/kokosmakroner/?gclid=EAIaIQobChMIstDauLSh3wIVCx6GCh0nKwXjEAAYASAAEgJN_PD_BwE&gclsrc=aw.ds

Anonymkode: dffb3...b59

Skrevet
11 timer siden, sug lut skrev:

Det fine med kokosmakroner er jo at de er så enkle! Da kan jeg lage flere porsjoner i løpet av desember. Så ingen koking her, nei!😊 pisker eggehviter og melis, rører inn kokos og vaniljesukker, steker.

Det er lettere å lage varianten med varming, for da slipper du finne frem kjøkkenmaskinen.... Frem med en kjele, varme, sette topper på stekebrett. Definitivt den letteste varianten :)

Skrevet (endret)
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er lettere å lage varianten med varming, for da slipper du finne frem kjøkkenmaskinen.... Frem med en kjele, varme, sette topper på stekebrett. Definitivt den letteste varianten :)

Har ikke kjøkkenmaskin, savner det ikke heller for bruker den ikke til noe, baker alt med sleiv og bolle (har en håndmixer til krem/eggedosis). Og det er kjedeligere å vaske kjeler enn å stappe bakebollen i oppvaskmaskinen. Men siden dette med koking er helt nytt for meg kan det jo være morsomt å prøve! :)

Endret av sug lut
Skrevet
1 time siden, sug lut skrev:

Har ikke kjøkkenmaskin, savner det ikke heller for bruker den ikke til noe, baker alt med sleiv og bolle (har en håndmixer til krem/eggedosis). Og det er kjedeligere å vaske kjeler enn å stappe bakebollen i oppvaskmaskinen. Men siden dette med koking er helt nytt for meg kan det jo være morsomt å prøve! :)

Her hjemme tar det akkurat like lang tid å putte kjelen i oppvaskmaskinen som å putte bakebollen i oppvaskmaskinen😜

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her hjemme tar det akkurat like lang tid å putte kjelen i oppvaskmaskinen som å putte bakebollen i oppvaskmaskinen😜

Jeg liker ikke å kjøre fine kjeler i oppvaskmaskinen, det ødelegger det gode slipp-belegget.

Skrevet

Har ikke testet den andre framgangsmåten med koking ennå, for er lat i dag. Men har spist et par av gårsdagens makroner og de er seigere inni i dag enn ved nystekt i går. Så vet ikke om jeg orker ny runde i dag. Prøver den med koking neste år istedet 😅

Skrevet

Ja, da ble det makroner med koking, oppskrift fra matprat og tips fra dere. De ble perfekte! 

Må sikkert lage en porsjon til til uka. 

Takk for hjelp 😘

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...