Anonym bruker Skrevet 13. desember 2018 #1 Skrevet 13. desember 2018 Er det også farlig? Jeg vet det ikke går over i morsmelk, men hva når man har katt? Da kan jo babyen fort være bortpå noe katten også har vært nær og så putte hendene i munnen osv. Har ikke hørt noe om det, så ble usikker på om det er noe å tenke på? Anonymkode: 870c7...7e0
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2018 #2 Skrevet 13. desember 2018 Toxo er kun farlig for gravide (dvs fostre). Egentlig kan det være en fordel å bli smittet av det. Det er kun nysmitte av toxo som er farlig hvis du er gravid. Hvis du allerede har vært smittet er du immun Anonymkode: d9147...bfa
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2018 #3 Skrevet 13. desember 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Toxo er kun farlig for gravide (dvs fostre). Egentlig kan det være en fordel å bli smittet av det. Det er kun nysmitte av toxo som er farlig hvis du er gravid. Hvis du allerede har vært smittet er du immun Anonymkode: d9147...bfa Takk for svar. Hvorfor er det farlig for fostre, men ikke spedbarn, tro? Hva er egentlig forskjellen? Anonymkode: 870c7...7e0
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2018 #4 Skrevet 13. desember 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar. Hvorfor er det farlig for fostre, men ikke spedbarn, tro? Hva er egentlig forskjellen? Anonymkode: 870c7...7e0 Fordi det påvirker fosterutvikling og kan føre til blant annet hjerneskader, hydrocephalus, blindhet, og til spontanaborter og dødfødsel. Men etter fosteret er ferdig utviklet er det ikke skadelig. Anonymkode: 385e1...638
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2018 #5 Skrevet 13. desember 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Fordi det påvirker fosterutvikling og kan føre til blant annet hjerneskader, hydrocephalus, blindhet, og til spontanaborter og dødfødsel. Men etter fosteret er ferdig utviklet er det ikke skadelig. Anonymkode: 385e1...638 If you were infected in the first trimester (week one to 12) Infection caught at this stage of pregnancy carries about 10-15% risk of transmission to the baby. A baby infected at this stage has a risk of being miscarried or born with severe symptoms such as hydrocephalus (water on the brain), calcifications of the brain, or retinochoroiditis (inflammation of the retina). If you were infected in the second trimester (week 13 to 28) Infection caught at this stage of pregnancy brings about 25% risk of transmission. A baby infected at this stage is less likely to be miscarried, but is still at risk of developing severe symptoms as above. If you were infected in the third trimester (week 29 to 40) Infection caught later in pregnancy is more likely to spread to your baby, the risk of transmission may be as high as 70–80%, but if problems develop, they are less likely to be as serious. Most babies infected will be apparently healthy at birth, but a large proportion will develop symptoms later in life, usually eye damage. Anonymkode: 385e1...638
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2018 #6 Skrevet 13. desember 2018 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: If you were infected in the first trimester (week one to 12) Infection caught at this stage of pregnancy carries about 10-15% risk of transmission to the baby. A baby infected at this stage has a risk of being miscarried or born with severe symptoms such as hydrocephalus (water on the brain), calcifications of the brain, or retinochoroiditis (inflammation of the retina). If you were infected in the second trimester (week 13 to 28) Infection caught at this stage of pregnancy brings about 25% risk of transmission. A baby infected at this stage is less likely to be miscarried, but is still at risk of developing severe symptoms as above. If you were infected in the third trimester (week 29 to 40) Infection caught later in pregnancy is more likely to spread to your baby, the risk of transmission may be as high as 70–80%, but if problems develop, they are less likely to be as serious. Most babies infected will be apparently healthy at birth, but a large proportion will develop symptoms later in life, usually eye damage. Anonymkode: 385e1...638 Takk, men så er det altså ingen fare for skade overhodet etter fødsel? Jeg har googlet, men finner liksom ingenting om det. Anonymkode: 870c7...7e0
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2018 #7 Skrevet 13. desember 2018 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk, men så er det altså ingen fare for skade overhodet etter fødsel? Jeg har googlet, men finner liksom ingenting om det. Anonymkode: 870c7...7e0 Jeg har heller aldri hørt om det. Antakelig er det da å regne som om en selv skulle fått infeksjonen - ingen fare, og i verste fall bare mildt ubehag. Dessuten er jo baby ikke i kontakt med smittekilder så lenge man har god håndhygiene og er dessuten beskyttet mot mye via amming. Anonymkode: 385e1...638
Søtnosa Skrevet 13. desember 2018 #8 Skrevet 13. desember 2018 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk, men så er det altså ingen fare for skade overhodet etter fødsel? Jeg har googlet, men finner liksom ingenting om det. Anonymkode: 870c7...7e0 Toxoplasmose smittes av en parasitt som heter Toxoplasma gandii, og ririkoen for å bli smittet her i Norge er ganske lav pga temperaturer. Parasitten fester seg til et vertsdyr som er en katt, og katten selv blir da ikke syk (den blir fort immun), men parasitten kommer videre ut via avføringen til katten. Sjansene for å bli smittet av katten er veldig små, og sjansen for å bli smittet via vann/jord er da større. Selv her er de minimale. Dersom du hadde hatt storfe eller andre gårdsdyr hadde du kanskje måttet unngå de under graviditeten, og dersom du hadde hatt en jobb som veterinær eller innenfor landbruk. Ellers gjelder vanlig hygiene ved matlaging, vasking av grønnsaker, oppvarming av mat/steke/koke, håndhygiene, vask godt etter arbeid med kjøtt osv. Hvis du først skulle blitt smittet ville du hatt typiske symptomer som hodepine, hovne lymfer, influensa ol. Og dersom barnet skulle bli smittet videre ville det ført til store konsekvenser for barnet. Men sjansen for at barnet blir smittet av deg igjen er dog veldig små. Jeg ser at det har blitt diskutert endel rundt dette, og helsenorge skriver at 80-90% av norske fertile kvinner er mottakelig for smitte, men selv av disse er det kun 0.2% som blir smittet. Sjansene er uansett veldig små, og hygiene generelt burde være nok i seg selv. Her kan du lese mer om det hvis du vil: https://www.felleskatalogen.no/medisin/sykdom/toksoplasmose https://helsenorge.no/gravid/toksoplasmose https://legeforeningen.no/Fagmed/Norsk-gynekologisk-forening/Veiledere/Veileder-i-fodselshjelp-2014/Bakterielle-infeksjoner-hos-gravide/Toksoplasmose/
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2018 #9 Skrevet 13. desember 2018 58 minutter siden, mizzlola skrev: Toxoplasmose smittes av en parasitt som heter Toxoplasma gandii, og ririkoen for å bli smittet her i Norge er ganske lav pga temperaturer. Parasitten fester seg til et vertsdyr som er en katt, og katten selv blir da ikke syk (den blir fort immun), men parasitten kommer videre ut via avføringen til katten. Sjansene for å bli smittet av katten er veldig små, og sjansen for å bli smittet via vann/jord er da større. Selv her er de minimale. Dersom du hadde hatt storfe eller andre gårdsdyr hadde du kanskje måttet unngå de under graviditeten, og dersom du hadde hatt en jobb som veterinær eller innenfor landbruk. Ellers gjelder vanlig hygiene ved matlaging, vasking av grønnsaker, oppvarming av mat/steke/koke, håndhygiene, vask godt etter arbeid med kjøtt osv. Hvis du først skulle blitt smittet ville du hatt typiske symptomer som hodepine, hovne lymfer, influensa ol. Og dersom barnet skulle bli smittet videre ville det ført til store konsekvenser for barnet. Men sjansen for at barnet blir smittet av deg igjen er dog veldig små. Jeg ser at det har blitt diskutert endel rundt dette, og helsenorge skriver at 80-90% av norske fertile kvinner er mottakelig for smitte, men selv av disse er det kun 0.2% som blir smittet. Sjansene er uansett veldig små, og hygiene generelt burde være nok i seg selv. Her kan du lese mer om det hvis du vil: https://www.felleskatalogen.no/medisin/sykdom/toksoplasmose https://helsenorge.no/gravid/toksoplasmose https://legeforeningen.no/Fagmed/Norsk-gynekologisk-forening/Veiledere/Veileder-i-fodselshjelp-2014/Bakterielle-infeksjoner-hos-gravide/Toksoplasmose/ Hei! Takk for svar. Jeg vet mye om toksoplasmose, men jeg finner lite informasjon om det er farlig ETTER fødsel. Altså om den nyfødte blir smittet og ikke jeg. Vi er selvfølgelig nøye på håndhygiene og lar ikke katten ha direkte kontakt med barnet, men det er jo ikke til å unngå at barnet er i kontakt med flater det katten også har vært (for eksempel i sofaen). Grunnen til at jeg begynte å tenke på dette er at barnets storesøster klappet katten og så tok på lillebror i ansiktet og på munnen. Jeg rakk ikke stoppe det før det var gjort, og lurte derfor på om det kunne utgjøre noen fare. Jeg var veldig nøye som gravid. Anonymkode: 870c7...7e0
Merdee Skrevet 14. desember 2018 #10 Skrevet 14. desember 2018 (endret) Man har i senere år fått vite mer om parasitten og hvordan den påvirker hjernen, og det sies ikke lengre at den er helt ufarlig, men antas at den kanskje kan forklare alvorlige psykiske endringer hos mennesker også. Voksne rotter som får infeksjonen mister for eksempel frykten for katter, og tiltrekkes brått av katteurin, noe som betyr at den sikre død for dem. Parasitten linkes hos mennesker til nedsatt impulskontroll, økt risiko for selvmord, samt utvikling av schizofreni og bipolar lidelse. Samtidig vet vi at omtrent halvparten av verdens befolkning har vært infisert, og at de fleste av disse tross alt er helt friske. Endret 14. desember 2018 av Merdee
Søtnosa Skrevet 14. desember 2018 #11 Skrevet 14. desember 2018 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hei! Takk for svar. Jeg vet mye om toksoplasmose, men jeg finner lite informasjon om det er farlig ETTER fødsel. Altså om den nyfødte blir smittet og ikke jeg. Vi er selvfølgelig nøye på håndhygiene og lar ikke katten ha direkte kontakt med barnet, men det er jo ikke til å unngå at barnet er i kontakt med flater det katten også har vært (for eksempel i sofaen). Grunnen til at jeg begynte å tenke på dette er at barnets storesøster klappet katten og så tok på lillebror i ansiktet og på munnen. Jeg rakk ikke stoppe det før det var gjort, og lurte derfor på om det kunne utgjøre noen fare. Jeg var veldig nøye som gravid. Anonymkode: 870c7...7e0 Alle kan bli smittet. Men om barnet blir smittet etter fødsel vil det ha samme symptomer ut i fra det du ville fått. Dersom immunsystemet var svekket, ville det fått verre konsekvenser, altså en alvoligere grad av smitten. Nå vet jeg ikke om du snakker om små barn eller babyer, men antar det er babyer. Men som sagt er det små sjanser for å få det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå