Anonym bruker Skrevet 16. desember 2018 #26 Skrevet 16. desember 2018 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hvorfor skriver da min saksbehandler til meg at om jeg ikke er klar for arbeidsrettede tiltak må lege sende ny legeerklæring. Min lege sender ny også sier du at nav kan overstyre den. Hvorfor vil de da at lege skriver ny legeerklæring? Dette er virkelig noe jeg ikke fatter vitsen med. Anonymkode: bdb09...f15 Som sagt så kan det ha noe med hvor lenge du har vært på AAP Anonymkode: bc700...0b7
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2018 #27 Skrevet 16. desember 2018 Det kan ha noe med hva legen skrev i legeerklæringen. Det kommer mye rare legeerklæringer inn til NAV og det er ikke alt som står i dem man kan ta hensyn til når man vet at man skal ha personen det gjelder ferdig avklart på tre år. Om det ikke er noen konkret årsak til at du absolutt ikke kan starte i tiltak som er nevnt, så er det ikke sikkert at NAV kan ta bry seg om det. Det må være et visst framdriv i saken, ellers kan du miste AAP. Det er dessverre flere og flere som mister AAP fordi de er "for syke" til å nyttegjøre seg av arbeidsavklaring og tiltak og som ender på sosial. Anonymkode: 247cd...31a
Anonym bruker/2 Skrevet 16. desember 2018 #28 Skrevet 16. desember 2018 Det er aktivitetsplikt når man går på AAP. Et arbeidsrettet tiltak er mer enn bare direkte arbeidsutprøving. Det kan være kurs, rehabilitering, fysioterapi, omskolering, yrkesveiledning osv. Saken er vel at de nå ønsker å igangsette en kartlegging, for å se om AAP er det rette for deg i din situasjon. Dette har Nav sin fulle rett til, for å kunne hjemle bruk av ytelsen i lovverket. En legeerklæring er en faglig vurdering, og skal selvfølgelig vektlegges. Men den er ikke avgjørende. Målet med AAP er jo avklare din arbeidsevne, og da må man gjennom ulike tiltak.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2018 #29 Skrevet 16. desember 2018 1 hour ago, Anonym bruker said: Men hvorfor skriver da min saksbehandler til meg at om jeg ikke er klar for arbeidsrettede tiltak må lege sende ny legeerklæring. Min lege sender ny også sier du at nav kan overstyre den. Hvorfor vil de da at lege skriver ny legeerklæring? Dette er virkelig noe jeg ikke fatter vitsen med. Anonymkode: bdb09...f15 Det kan være legeerklæringen ikke var "god" nok. Uansett, det er ingen som sier du skal i tiltak 40 timer i uka. Kanskje det bare skal prøves noen timer først for å se hvordan det går. Anonymkode: 03167...dc5
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2018 #30 Skrevet 16. desember 2018 Tusen takk til alle som tar seg bryet med å svare meg og forklare så jeg skjønner det bedre. Har ikke lyst å gå inn så mye på min helsesituasjon, men kan bare si at jeg har slitet med angst, depresjon og veldig veldig mye panikkangst. Den angsten er så stor at jeg til og med har besvimt mange ganger, hvor jeg en gang måtte til sykehus og sy. Jeg har lest mye på nettet mange erfaringer med Nav og psykiske lidelser, det er vanskelig å se den sykdommer når det gjelder psykiske lidelser. Helt siden jeg fikk se den arbeidsutprøvingen på min Nav, så har jeg vært stresset og i enda dårligere form mtp psyken, ingen appetitt og går og bekymrer meg hele tiden,hele dagen, hver dag.. Sliter med å sove, drømmer stygge drømmer som holder meg oppe gjennom natten. Selv om jeg IKKE vet noe endelig enda, har ikke fått noe brev, så stresser jeg og er rett og slett dårlig. Anonymkode: bdb09...f15
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2018 #31 Skrevet 16. desember 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk til alle som tar seg bryet med å svare meg og forklare så jeg skjønner det bedre. Har ikke lyst å gå inn så mye på min helsesituasjon, men kan bare si at jeg har slitet med angst, depresjon og veldig veldig mye panikkangst. Den angsten er så stor at jeg til og med har besvimt mange ganger, hvor jeg en gang måtte til sykehus og sy. Jeg har lest mye på nettet mange erfaringer med Nav og psykiske lidelser, det er vanskelig å se den sykdommer når det gjelder psykiske lidelser. Helt siden jeg fikk se den arbeidsutprøvingen på min Nav, så har jeg vært stresset og i enda dårligere form mtp psyken, ingen appetitt og går og bekymrer meg hele tiden,hele dagen, hver dag.. Sliter med å sove, drømmer stygge drømmer som holder meg oppe gjennom natten. Selv om jeg IKKE vet noe endelig enda, har ikke fått noe brev, så stresser jeg og er rett og slett dårlig. Anonymkode: bdb09...f15 Jeg har vært gjennom arbeidsavklaring for ikke så lenge siden. Min fastlege mente at jeg ikke hadde noe ut i arbeidslivet å gjøre i det hele tatt, at min helsetilstand var altfor dårlig til det, men jeg måtte det for å komme videre i saken. Jeg ble først sendt på utprøvingstiltak, men ble etter samtale med attføringsbedriften erklært som altfor dårlig til å følge et utprøvingstiltak. Nav søkte meg da inn på avklaringstiltak for å finne ut om jeg har restarbeidsevne. Jeg grudde meg litt til det, for man vet jo ikke hva man går til og hva de forventer, og jeg var redd for å bli dårligere. Men jeg ble møtt med bare forståelse, og det ble laget en plan i samarbeid med veileder hos attføringsbedriften. Hun spurte meg hele tiden hva jeg kunne tenke meg å jobbe med, hvor mye jeg trodde jeg kunne klare å jobbe, og hun var veldig klar på t jeg ikke skulle presse meg sykere enn det jeg var. Jeg prøvde meg så vidt ute i tiltak, men det ble fort konkludert med at jeg har ingen restarbeidsevne og ingen mulighet til å fungere i arbeidslivet. Så jeg tenker at du ikke skal grue deg så mye, må du ut i tiltak så ser de fort hvordan du fungerer. Vær ærlig med hvordan du har det, og ikke pynt på det. Anonymkode: bc700...0b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå