Gå til innhold

Lydbok til de sovner?


mamma til adhd gutt<3

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, soleia skrev:

Vi brukar fabel appen, og stiller inn tidsbegrensing. Det har hendt at vi har teke dei i å utvide tida når bøkene er spennande, så kikkar innom av og til for å sjekke at dei ikkje framleis ligg og høyrer på. Eine sovnar av lydbok, medan andre ikkje sovnar før den skrur seg av. Vi har og høgtlesing kvar kveld.

-ellers synes eg det må vere heilt greit å ha kontroll på kva type nettsider barna besøkjer, og til kva tider, så lenge ein er opne og snakkar om det. Mitt råd til deg, HI, er å ikkje gå så mykje inn i diskusjon med desse som er ute etter å «ta» deg, synes det øydelegg ein del trådar. (Ellers fantastisk av 73b å få seg til å seie at «virkelige mødre» er dei som gjer som henne. Slitsom person!)

Vi bruker også fabel😊 helt supert de dagene nå vi har prøvd det. Ja , jeg synes det er gull å ha litt oversikt på hvilke sider de er på. Og ikke minst følge dem på sosiale medier. ( for de som måtte hisse seg opp nå så er det foreløpig kun Instagram ) alle barna i klassen har insta og de legger ut innhold som er helt harmløst. Vi hadde en episode der jeg oppdaget at alle guttene untatt en var tagget i ett bilde . Det fant jeg ut helt tilfeldig og spurte gutten min om det. Han ville først ikke si noe men etterhvert kom det frem at en gutt i klassen har i lang tid vært stygg mot han som ikke ble tagget i bilde og han fikk da rett å slett ikke lov til å være tagget i det bildet. Dette satte i gang en stor mobbesak . Jeg er livredd for slike ting og min sønn skjønte ikke hvorfor han hadde ett ansvar for å si fra om dette og det må læres. Han har selvsagt ikke lært seg godt nettvett enda. Dette hadde jeg aldri sett dersom jeg ikke følger med. Jeg er livredd den stille mobbingen, og jeg vil gjøre alt jeg kan for at mine barn ikke blir mobbet eller blir mobbere. 🌸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Vi bruker også fabel😊 helt supert de dagene nå vi har prøvd det. Ja , jeg synes det er gull å ha litt oversikt på hvilke sider de er på. Og ikke minst følge dem på sosiale medier. ( for de som måtte hisse seg opp nå så er det foreløpig kun Instagram ) alle barna i klassen har insta og de legger ut innhold som er helt harmløst. Vi hadde en episode der jeg oppdaget at alle guttene untatt en var tagget i ett bilde . Det fant jeg ut helt tilfeldig og spurte gutten min om det. Han ville først ikke si noe men etterhvert kom det frem at en gutt i klassen har i lang tid vært stygg mot han som ikke ble tagget i bilde og han fikk da rett å slett ikke lov til å være tagget i det bildet. Dette satte i gang en stor mobbesak . Jeg er livredd for slike ting og min sønn skjønte ikke hvorfor han hadde ett ansvar for å si fra om dette og det må læres. Han har selvsagt ikke lært seg godt nettvett enda. Dette hadde jeg aldri sett dersom jeg ikke følger med. Jeg er livredd den stille mobbingen, og jeg vil gjøre alt jeg kan for at mine barn ikke blir mobbet eller blir mobbere. 🌸

Det med å ha "tillit" til mindreårige kan dere si sovepute, og det er typisk desse barna som går over grenser.  Vi må ikkje lukke augene for at også våre ungar ikkje alltid er englebarn, og treng rettleiing i å ikkje stenge ute andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Poenget er jo at overvåkning og logging ALDRI er greit! Les hele tråden før du svarer, ellers blir det jo bare dumt. 

Anonymkode: bf59b...73b

Du kan påstå det til du blåner, du har ikke fasiten uansett. 

Du ser at de fleste her ikke er enig med deg?

Anonymkode: 60973...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, soleia skrev:

Det med å ha "tillit" til mindreårige kan dere si sovepute, og det er typisk desse barna som går over grenser.  Vi må ikkje lukke augene for at også våre ungar ikkje alltid er englebarn, og treng rettleiing i å ikkje stenge ute andre.

Nettopp. Barna må lære. Vi må følge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Gulltopp&Lillebjørn skrev:

«En virkelig mamma» ? 

Har du fasiten der også, altså? Legg vekk ideen om at det finnes én sannhet som passer alle, og finn hvilepulsen. HI har flere ganger prøvd å avslutte diskusjonen ved å si «Vi får være enige om å være uenige», men du nekter å gi deg før hun er enig i ditt synspunkt. Og frem til hun er enig, så kan hun ikke kalle seg en «virkelig mamma»? Du har en håpløs måte å diskutere på.

Til ADHD-mamma: Lydbok (eventuelt høytlesning) er gull, og er dessuten sunt for barna 😉 Litteratur i tidlig alder er godt for så mangt! Og bare la være å svar denne anonyme, hun har bestemt seg for å være tverr av prinsipp. 

Hvis du hadde fulgt med var det ikke jeg som tok opp det med virkelig mamma, jeg bare fortsatte diskusjonen med det til den jeg svarte. Ja, hun avslutter jo alltid MEF det😂

Anonymkode: bf59b...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, soleia skrev:

Vi brukar fabel appen, og stiller inn tidsbegrensing. Det har hendt at vi har teke dei i å utvide tida når bøkene er spennande, så kikkar innom av og til for å sjekke at dei ikkje framleis ligg og høyrer på. Eine sovnar av lydbok, medan andre ikkje sovnar før den skrur seg av. Vi har og høgtlesing kvar kveld.

-ellers synes eg det må vere heilt greit å ha kontroll på kva type nettsider barna besøkjer, og til kva tider, så lenge ein er opne og snakkar om det. Mitt råd til deg, HI, er å ikkje gå så mykje inn i diskusjon med desse som er ute etter å «ta» deg, synes det øydelegg ein del trådar. (Ellers fantastisk av 73b å få seg til å seie at «virkelige mødre» er dei som gjer som henne. Slitsom person!)

En til som ikke kan lese?? 😂 Var ikke jeg som fant opp det uttrykket her altså, se anonym over meg. 

Anonymkode: bf59b...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Vi bruker også fabel😊 helt supert de dagene nå vi har prøvd det. Ja , jeg synes det er gull å ha litt oversikt på hvilke sider de er på. Og ikke minst følge dem på sosiale medier. ( for de som måtte hisse seg opp nå så er det foreløpig kun Instagram ) alle barna i klassen har insta og de legger ut innhold som er helt harmløst. Vi hadde en episode der jeg oppdaget at alle guttene untatt en var tagget i ett bilde . Det fant jeg ut helt tilfeldig og spurte gutten min om det. Han ville først ikke si noe men etterhvert kom det frem at en gutt i klassen har i lang tid vært stygg mot han som ikke ble tagget i bilde og han fikk da rett å slett ikke lov til å være tagget i det bildet. Dette satte i gang en stor mobbesak . Jeg er livredd for slike ting og min sønn skjønte ikke hvorfor han hadde ett ansvar for å si fra om dette og det må læres. Han har selvsagt ikke lært seg godt nettvett enda. Dette hadde jeg aldri sett dersom jeg ikke følger med. Jeg er livredd den stille mobbingen, og jeg vil gjøre alt jeg kan for at mine barn ikke blir mobbet eller blir mobbere. 🌸

Såpass store unger og de skjønner ikke såpass selv enda? Nei, da burde de nok ikke være på nett alene enda. Der ser en hvor lite de lærer av denne metoden din. 

Anonymkode: bf59b...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Såpass store unger og de skjønner ikke såpass selv enda? Nei, da burde de nok ikke være på nett alene enda. Der ser en hvor lite de lærer av denne metoden din. 

Anonymkode: bf59b...73b

Synes du at det burde være innlysende at en 10-12 åring forstår at det er mobbing at alle untatt en blir tagget i ett bilde? Og at de også faktisk legger merke til det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du kan påstå det til du blåner, du har ikke fasiten uansett. 

Du ser at de fleste her ikke er enig med deg?

Anonymkode: 60973...dc2

For meg er det vel et positivt tegn at de fleste på DIB ikke er enige. Her inne er jo folk helt ville... De barna som ikke gjør det så bra på nett må jo ha foreldre de også, og der er dere! Jeg er trygg på at barnevakten.no som jeg har hørt foredrag fra ikke er helt på bærtur. Og de er på samme side som meg. 

Anonymkode: bf59b...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Angående konfirmasjon så er vi tidlig ute med en plan b , ikke verre enn det. Angående en diskusjon om lydbøker burde det være grei skuring og burde ikke hisse opp noen. De fleste i denne tråden ser også nytteverdien av å følge opp barnas nettbruk og burde heller ikke bli noe stor diskusjon.

Du skjønner ikke engang at diskusjonen ikke er om at man ikke skal følge opp nettbruk, men at man ikke skal være helt nazi på det. Gi ungene litt tillit og privatliv! Gi dem en sjanse! Kanskje de overrasker deg positiv og ikke er så ille som du tror de er?

Anonymkode: bf59b...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Såpass store unger og de skjønner ikke såpass selv enda? Nei, da burde de nok ikke være på nett alene enda. Der ser en hvor lite de lærer av denne metoden din. 

Anonymkode: bf59b...73b

Er du klar over hvor mye stygt som skjer på SOME? Av barn som har fått teorien om nettvett i mange år, og som svarer riktig på alle spørsmål om nettvett når voksne spør? Likevel tar de dårlige valg, selv om de vet hva som er rett. Dette handler om manglende impulskontroll, lite utviklet konsekvenstenkning og ikke minst et ønske om selv å være inkludert. Denne miksen gjør at snille, greie barn som kan svare perfekt på alle spørsmål om nettvett, likevel kan bli utsatt for og utsette andre for ugrei oppførsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt ville jeg ikke latt barna gå uten tilsyn og det er jo mitt poeng også. Bedre å ha tilsyn med barna enn å logge det de gjør for å sjekke etter de har gjort ting. Måte. å lære dem nettvett er neppe å la de sitte med skjerm for seg selv og så sjekke logg i ettertid. Da kan jo fort skaden ha skjedd! Jeg er for å være en tilstedeværende og engasjert forelder heller enn en som sjekker logger i ettertid og ellers ikke bryr seg stort om hva de gjør når de gjør det. Hvor mange sitter med barna og er med på det de gjør av og til? Man følger med, kommuniserer og har åpenhet

Anonymkode: bf59b...73b

Jeg synes det er interessant at du er så skåsikker i denne debatten. Selv synes jeg det er veldig vanskelig å vite hvor balansen går og hvor mye frihet barna skal få når man samtidig vet hva barn blir utsatt for hver dag. Selvsagt skal man strebe etter åpenhet og tillitt, men vi vet at barn ofte ikke forteller alt til foreldrene fordi de blant annet vet at det de utforsker sammen er over grensa, samtidig som de kanskje risikerer å isoleres sosialt om de ikke deltar.

Du nevner viktigheten av kommunikasjon i dette innlegget. Jeg reagerer veldig på måten du kommuniserer på og synes den er veldig vanskelig å forholde seg til. Du skal ikke utelukke at dine barn fort vil skjønne at de ikke kommer særlig langt i diskusjonen med deg dersom de er unige, og at denne åpenheten som du da søker kanskje ikke blir en realitet. Det kommer selvsagt an på mange ting, inkludert personligheten til dine barn. Jeg selv ville nok gitt opp etter hvert og bare jattet med.

Jeg regner med at du er fullstendig uenig i at dette er en mulighet, men tenkte likevel skrive det da din måte å kommunisere på står i stor kontrast til ditt fokus på viktigheten av kommunikasjon.

Anonymkode: 38bdf...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er interessant at du er så skåsikker i denne debatten. Selv synes jeg det er veldig vanskelig å vite hvor balansen går og hvor mye frihet barna skal få når man samtidig vet hva barn blir utsatt for hver dag. Selvsagt skal man strebe etter åpenhet og tillitt, men vi vet at barn ofte ikke forteller alt til foreldrene fordi de blant annet vet at det de utforsker sammen er over grensa, samtidig som de kanskje risikerer å isoleres sosialt om de ikke deltar.

Du nevner viktigheten av kommunikasjon i dette innlegget. Jeg reagerer veldig på måten du kommuniserer på og synes den er veldig vanskelig å forholde seg til. Du skal ikke utelukke at dine barn fort vil skjønne at de ikke kommer særlig langt i diskusjonen med deg dersom de er unige, og at denne åpenheten som du da søker kanskje ikke blir en realitet. Det kommer selvsagt an på mange ting, inkludert personligheten til dine barn. Jeg selv ville nok gitt opp etter hvert og bare jattet med.

Jeg regner med at du er fullstendig uenig i at dette er en mulighet, men tenkte likevel skrive det da din måte å kommunisere på står i stor kontrast til ditt fokus på viktigheten av kommunikasjon.

Anonymkode: 38bdf...5a1

Du tror kommunikasjon hjemme er sammenliknbart med en tåpelig diskusjon på DIB? 😂

Anonymkode: bf59b...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Nei. De klarer ikke manipulere loggen. De kommer heller ikke inn på mange sider med innhold som ikke er passende for barn. Det er også anbefalt å følge med på barnas nettbruk. Vi har selvsagt også dialog med barna men det er engang slik at Internett kan være farlig for barn så det er svært viktig å følge med. 

Hei

 

Hvordan får du til å legge filter på hva de kan søke på og se på. Jeg ønsker tips, før jeg har også unger i den alderen. Og de kan tøye grensene, man må ikke være så naive at man ikke tror det! De er også alene hjemme,  både etter skoletid og på kveldene, så kan kan jo ikke alltid sitte sammen med dem  som noen foreslår. 

Anonymkode: 9c4f4...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du tror kommunikasjon hjemme er sammenliknbart med en tåpelig diskusjon på DIB? 😂

Anonymkode: bf59b...73b

Vel... DU dømmer jo MEG utifra hva jeg ytrer og hvordan jeg kommuniserer her på DIB. Du gjør deg opp en mening om meg som mamma utifra « en tåpelig diskusjon på DIB «

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hei

 

Hvordan får du til å legge filter på hva de kan søke på og se på. Jeg ønsker tips, før jeg har også unger i den alderen. Og de kan tøye grensene, man må ikke være så naive at man ikke tror det! De er også alene hjemme,  både etter skoletid og på kveldene, så kan kan jo ikke alltid sitte sammen med dem  som noen foreslår. 

Anonymkode: 9c4f4...7e7

Vi bruker Microsoft family . Mange innstillinger hvor du kan logge, begrense netttid, sette aldersgrense osv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Vel... DU dømmer jo MEG utifra hva jeg ytrer og hvordan jeg kommuniserer her på DIB. Du gjør deg opp en mening om meg som mamma utifra « en tåpelig diskusjon på DIB «

Hehe, ja etter x antall tråder hvor du utleverer barna og kommuniserer på akkurat samme måte. Du er jo ganske kjent for din stil her inne.?

Anonymkode: bf59b...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hehe, ja etter x antall tråder hvor du utleverer barna og kommuniserer på akkurat samme måte. Du er jo ganske kjent for din stil her inne.?

Anonymkode: bf59b...73b

Poenget er vel at du ikke vil bli dømt for den du er her inne og det vil ikke andre heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Såpass store unger og de skjønner ikke såpass selv enda? Nei, da burde de nok ikke være på nett alene enda. Der ser en hvor lite de lærer av denne metoden din. 

Anonymkode: bf59b...73b

Du syns ikke at du burde gi deg nå? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, steinbukk30 skrev:

Er du klar over hvor mye stygt som skjer på SOME? Av barn som har fått teorien om nettvett i mange år, og som svarer riktig på alle spørsmål om nettvett når voksne spør? Likevel tar de dårlige valg, selv om de vet hva som er rett. Dette handler om manglende impulskontroll, lite utviklet konsekvenstenkning og ikke minst et ønske om selv å være inkludert. Denne miksen gjør at snille, greie barn som kan svare perfekt på alle spørsmål om nettvett, likevel kan bli utsatt for og utsette andre for ugrei oppførsel. 

Nettopp. Her satte du gode ord på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Nettopp. Her satte du gode ord på det

Du vil gjerne holde liv i tråden 🙈 Du liker å krangle litt, du også 😂😍

Anonymkode: 60973...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...