Gå til innhold

Lydbok til de sovner?


mamma til adhd gutt<3

Anbefalte innlegg

For mitt ene barn er det vanskelig å finne roen ved leggetid . Selv om han er trøtt sier han at han ikke får sove så det blir mange turer opp i stua, på do, er tørst osv... Nå prøver vi lydbok og i går var første kveld. Han kom ikke ut av rommet en gang. Håper dette er løsningen! Er det andre her inne som sliter med det samme på litt større barn og kan dele erfaringer og eventuelt fortelle hva som ble løsning hos dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke på litt større barn, nei. Men treåringen min får høre på lydbok eller musikk de dagene hun syns det er litt vanskelig å sove. Da hører hun på det i 10-15 minutter før hun sovner. 

Anonymkode: 2e72e...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vore fast rutine i heimen i årevis. Einaste er at vi ikkje kan bruke nettbrett som lydkilde, dei er ikkje dummare enn at dei då gjer andre ting. Så vi låner lydbøker på CD frå biblioteket.

Endret av ☆☆☆
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine litt større barn 5 og 7, liker bedre å lese selv hvis de ikke er riktig trøtte nok. Lydbok har vi aldri brukt slik. Hvis de ikke leser selv leser vi for dem. Det er jo en del av leggingen.

Men hvis det fungerer er vel det bare å kjøre på?

Anonymkode: bf59b...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt både lesing og lydbok og til og med rolig musikk. Vi har lest og snakket litt, sagt god natt og satt på lydbok, tror aldri de har hørt boka ferdig før de har sovnet. (Tror aldri jeg har hørt ferdig en lydbok jeg heller, sovner alltid.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, ☆☆☆ skrev:

Har vore fast rutine i heimen i årevis. Einaste er at vi ikkje kan bruke nettbrett som lydkilde, dei er ikkje dummare enn at dei då gjer andre ting. Så vi låner lydbøker på CD frå biblioteket.

Alt de foretar seg på nettbrett og PC logges her så de har hatt nettbrett og PC/telefon på sitt eget rom i flere år. Til dags dato har de ikke brukt det utover de tidene de har lov til å bruke dem. Heldigvis . Men gøy å lese at lydbok fungerer for flere her inne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Alt de foretar seg på nettbrett og PC logges her så de har hatt nettbrett og PC/telefon på sitt eget rom i flere år. Til dags dato har de ikke brukt det utover de tidene de har lov til å bruke dem. Heldigvis . Men gøy å lese at lydbok fungerer for flere her inne

Det logges?? 😱 Omg. Ikke fnugg av tillit til barna engang? Og hatt det på rommet i flere år? De er da ikke så gamle? Bruker dere skjerm som barnevakt? 

Anonymkode: bf59b...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det logges?? 😱 Omg. Ikke fnugg av tillit til barna engang? Og hatt det på rommet i flere år? De er da ikke så gamle? Bruker dere skjerm som barnevakt? 

Anonymkode: bf59b...73b

Ja. Alt logges. Ikke fordi vi skal vite hva de ser på så lenge det er « innafor» men så vi kan følge med slik at de ikke er inne på ting som ikke er passende. Vi har aldersgrense på det de søker på og vi får rapport på hvilke sider de er på. Skulle noen upassende sider dukke opp så står de i loggen. Det står også når de bruker PC/nettbrett og hvor lenge de er på nett. Vi har selvsagt tillit til barna men siden de er barn så må vi følge med. Mye skummelt på nett. De er 10 og 12 og fikk PC/nettbrett for flere år siden. Så langt er alle regler overholdt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Ja. Alt logges. Ikke fordi vi skal vite hva de ser på så lenge det er « innafor» men så vi kan følge med slik at de ikke er inne på ting som ikke er passende. Vi har aldersgrense på det de søker på og vi får rapport på hvilke sider de er på. Skulle noen upassende sider dukke opp så står de i loggen. Det står også når de bruker PC/nettbrett og hvor lenge de er på nett. Vi har selvsagt tillit til barna men siden de er barn så må vi følge med. Mye skummelt på nett. De er 10 og 12 og fikk PC/nettbrett for flere år siden. Så langt er alle regler overholdt 

*Rister oppgitt på hodet* Dette tror jeg bare ikke er sant! Dette vitner om null tillit og det skjønner jo barna også. Etter dette er jeg helt sikker på at du bare troller, for dette er så langt over streken at ingen innrømmer ut av det blå. 

Anonymkode: bf59b...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

*Rister oppgitt på hodet* Dette tror jeg bare ikke er sant! Dette vitner om null tillit og det skjønner jo barna også. Etter dette er jeg helt sikker på at du bare troller, for dette er så langt over streken at ingen innrømmer ut av det blå. 

Anonymkode: bf59b...73b

Du får rett og slett tro akkurat hva du vil . Jeg innrømmer glatt at vi holder øye med hva ungene foretar seg på nett. Vi sjekker jo ikke i dybden . Så lenge sidene de er på står på den vanlige listen på besøkte sider på loggen så tenker vi ikke over det. Det vi ikke vil se er at det står noe på listen hvor sider de ikke skal oppsøke er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre hører også på lydbok en halvtime etter leggetid. Vi setter appen på «timer» så den slår seg av automatisk. Enten hører de direkte fra telefonen, eller på en Bluetooth-høyttaler inne på rommet mens mobilen ligger til lading i stua. 

Vi tar en sjekk innimellom, men har aldri tatt noen av dem i å bruke telefonen til noe annet enn lydbok etter leggetid. Telefonen ligger ikke i nærheten av senga, vi henter den når de har sovnet. 

Anonymkode: f9225...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Våre hører også på lydbok en halvtime etter leggetid. Vi setter appen på «timer» så den slår seg av automatisk. Enten hører de direkte fra telefonen, eller på en Bluetooth-høyttaler inne på rommet mens mobilen ligger til lading i stua. 

Vi tar en sjekk innimellom, men har aldri tatt noen av dem i å bruke telefonen til noe annet enn lydbok etter leggetid. Telefonen ligger ikke i nærheten av senga, vi henter den når de har sovnet. 

Anonymkode: f9225...5aa

Altså, vi sjekker ikke med å logge nettbruk, men ved å stikke innom rommet, sitte litt på sengekanten, kose, kile på ryggen, høre litt lydbok sammen med dem. 

Anonymkode: f9225...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Følge med ja, være aktiv, sammen med barna. Ikke overvåke og loggføre slik at dere slipper være der, så de bare kan sitte på rommet med skjermene sine. 

Anonymkode: bf59b...73b

Nå velger du å tolke ting i verste mening . Det er selvsagt ikke for å slippe å være der for ungene. Vi spiller med dem, vi lærer oss hva de er opptatt av på nett. Vi bruker nettet sammen. At de ønsker å bruke skjermene på rommet sitt er selvsagt helt i orden. De gamer online med venner og selvfølgelig skal de få gjøre det i fred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Nå velger du å tolke ting i verste mening . Det er selvsagt ikke for å slippe å være der for ungene. Vi spiller med dem, vi lærer oss hva de er opptatt av på nett. Vi bruker nettet sammen. At de ønsker å bruke skjermene på rommet sitt er selvsagt helt i orden. De gamer online med venner og selvfølgelig skal de få gjøre det i fred

I fred? Når de overvåkes? Du er ikke sann! 

Anonymkode: bf59b...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I fred? Når de overvåkes? Du er ikke sann! 

Anonymkode: bf59b...73b

Du har bare bestemt deg for å være vrang? Igjen; så lenge de holder på med ting som er « innafor» så sjekker vi ikke videre. Vi logger ikke det de skriver eller sier til venner. Vi sjekker kun tidsbruk og at de ikke gjør ting de ikke har lov til eller blir utsatt for ting som ikke er passende 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Du har bare bestemt deg for å være vrang? Igjen; så lenge de holder på med ting som er « innafor» så sjekker vi ikke videre. Vi logger ikke det de skriver eller sier til venner. Vi sjekker kun tidsbruk og at de ikke gjør ting de ikke har lov til eller blir utsatt for ting som ikke er passende 

Uansett hvordan du ror her så overvåker dere barna ved å logge deres aktiviteter. Uansett hvor riktig du mener det et så er det virkelig ikke innafor. Men jeg forventer på ingen måte at du skal kunne se det. 

Anonymkode: bf59b...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Uansett hvordan du ror her så overvåker dere barna ved å logge deres aktiviteter. Uansett hvor riktig du mener det et så er det virkelig ikke innafor. Men jeg forventer på ingen måte at du skal kunne se det. 

Anonymkode: bf59b...73b

Vi får være enige om å være uenige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Vi får være enige om å være uenige

Og der kom den. 

Anonymkode: bf59b...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Og der kom den. 

Anonymkode: bf59b...73b

Hva vil du jeg skal si da? Vi blir ikke enige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Hva vil du jeg skal si da? Vi blir ikke enige. 

Du har aldri i hele ditt liv tatt feil i noe eller? Du tar ikke til deg noe andre sier? Du SER ikke at å overvåke ganske store barn er feil? Du er bare enig om å være uenig. Og dette fungerer for oss. Uff. 

Anonymkode: bf59b...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uansett hvordan du ror her så overvåker dere barna ved å logge deres aktiviteter. Uansett hvor riktig du mener det et så er det virkelig ikke innafor. Men jeg forventer på ingen måte at du skal kunne se det. 

Anonymkode: bf59b...73b

Himmel og hav for en overreaksjon!

Har du noen sinne vært på et foredrag med organisasjonen barnevakten?

Det har jeg. Flere. De anbefaler overvåking av barn på nett. På det sterkeste faktisk.

Jeg har ikke satt opp et slikt system som hun har på mine unger, kanskje mest fordi jeg ikke hadde visst hvordan. Men jeg følger i høyeste grad med på hva barna gjør og ser på på nett og sosiale medier. Jwg leser til og med meldingene deres innimellom. Og ser i gruppene på snap. 

Ungene vet om dette. Og aksepterer det.

Etterhvert som ungene blir ungdommer får de stadig større behov og rettighet til privatliv, også på nett. Da må dette fases vekk. Og da har mine barn forhåpentligvis utviklet sunn fornuft og en god dialog med meg om nettbruk.

Anonymkode: 21d29...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du har aldri i hele ditt liv tatt feil i noe eller? Du tar ikke til deg noe andre sier? Du SER ikke at å overvåke ganske store barn er feil? Du er bare enig om å være uenig. Og dette fungerer for oss. Uff. 

Anonymkode: bf59b...73b

Selvsagt har jeg tatt feil. Jeg gidder bare ikke å krangle med folk som ikke kjenner meg på nett 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg vil bare legge til. Jeg var nylig på en debatt i 7. klasse med politiet til stede. Oppfordringen var SOLEKLAR. Sjekk og overvåk hva ungdommen din gjør på nett. Politiet henviste til at antall saker og alvorligheten av de som de ser, viser at ungdommene IKKE kan ta ansvar for dette selv. Politimannen sa, og la meg poengtere at han på dette tidspunktet var streng i stemmen, snakk med ungene, vær til stede på nett der ungene er, sjekk telefonen deres, ta ansvar for ungdommens oppførsel på nett. Det er ditt ansvar som forelder!!

Anonymkode: 21d29...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...