Anonym bruker Skrevet 12. desember 2018 #1 Skrevet 12. desember 2018 Faens mensen blir bare værre og værre.. Jeg styrtblør i 4-5 dager. Bruker grønn ob og nattbind, men på skifte alt etter 1,5 time. Blør igjennom på jobb, sover med tampong og nattbind og blør igjennom, selv om jeg bare sover 4-5 timer. Og mensen varer i en uke. Jeg er så slapp og utmattet og sliten i hverdagen, men det er jo ikke rart når jeg blør tom en gang i mnd. Bruker 2 doble pakker med ob og to pakker bind på en uke. Skal til lege når flommen er over. Har noen tips til hva jeg bør prøve mot dette? Cyklokapron? Hysterektomi? Jeg lever ikke lengere, jeg bare eksisterer.. klarer ikke løpe lengere, blir anpustnen bare av å gå opp en trapp.. Anonymkode: 4cf2a...474
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2018 #2 Skrevet 12. desember 2018 Uff, dette er ikke sånn det skal være. Unormale blødninger skal du få hjelp for. Bruker du prevensjon? Den beste hjelpen for store blødninger er hormonell prevensjon. Og begynn gjerne med jerntbl Anonymkode: f984c...b26
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2018 #3 Skrevet 12. desember 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Uff, dette er ikke sånn det skal være. Unormale blødninger skal du få hjelp for. Bruker du prevensjon? Den beste hjelpen for store blødninger er hormonell prevensjon. Og begynn gjerne med jerntbl Anonymkode: f984c...b26 Bruker ingenting fordi jeg får mellomblødninger av hormon-prevensjon. (P-piller) Dessuten har det vært så labert på sexfronten at jeg ikke har giddet å bruke noe for sex fire ganger i året☹️ Legger man på seg av spiral? Blør man i et halvt år etterpå? Kjenner jeg ikke orker en dråpe mer enn jeg må.. Anonymkode: 4cf2a...474
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2018 #4 Skrevet 12. desember 2018 Føler så med deg! Levde sånn fra jeg fikk mensen som 15-åring til jeg fjernet livmoren da jeg var 26. Hysterektomi er ikke førstevalget for slike blødninger, er en god del man skal prøve først. Jeg blødde enda mer enn deg (måtte skifte hvert 20.minutt), men dine mengder er også langt over normalen. Jeg gikk på p-piller hele veien, minket tiden fra 19 dager til 13, men like mye blod, prøvde cyclokapron, funket ikke. Prøvde tcre (brenne bort slimhinnene i livmoren, mange mister menstruasjonen helt), dette funket fantastisk i 4 mnd, men så kom blødningene tilbake sterkere enn noen sinne. Har opplevd å skli i mitt eget blod fordi det kom så mye og så fort. Etter det hadde jeg ikke noe valg lenger, da ble det satt opp operasjon. Var mye jeg måtte gjøre før cyclokapron ble tatt i bruk. Måtte til gynekolog for full sjekk, så skulle jeg måle mengden under en menstruasjon før jeg kom tilbake. Ønsker deg masse lykke til! Det er ikke bare bare å få leger til og høre på en når det gjelder dette, men ikke gi opp! Anonymkode: 68396...449
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2018 #5 Skrevet 13. desember 2018 Hjelpes, stakkars deg! Så bra du fikk hjelp til slutt! Jeg har heldigvis en fantastisk fastlege! Men jeg går dit så alt for sjeldent.. 😝 Anonymkode: 4cf2a...474
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2018 #6 Skrevet 13. desember 2018 Gå til en gynekolog,ikke fastlegen. Jeg fikk cyklocspron (feil skrevet, husker ikke helt rett navn). Det hjelper veldig. Nå blør jeg nesten ikke noe, tar 2-3 tabletter i 4 dager. Anonymkode: bdef6...46c
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2018 #7 Skrevet 13. desember 2018 Ville i hvert fall prøvd hormonspiral, jeg har så og si ikke blødninger med den (men så hadde jeg også helt normal mens før jeg startet på den). Hormonspiral virker lokalt og kan ganske enkelt fjernes om det ikke virker. Har ikke merket noe til vektøkning el. Anonymkode: 6643a...099
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2018 #8 Skrevet 13. desember 2018 8 hours ago, Anonym bruker said: Føler så med deg! Levde sånn fra jeg fikk mensen som 15-åring til jeg fjernet livmoren da jeg var 26. Hysterektomi er ikke førstevalget for slike blødninger, er en god del man skal prøve først. Jeg blødde enda mer enn deg (måtte skifte hvert 20.minutt), men dine mengder er også langt over normalen. Jeg gikk på p-piller hele veien, minket tiden fra 19 dager til 13, men like mye blod, prøvde cyclokapron, funket ikke. Prøvde tcre (brenne bort slimhinnene i livmoren, mange mister menstruasjonen helt), dette funket fantastisk i 4 mnd, men så kom blødningene tilbake sterkere enn noen sinne. Har opplevd å skli i mitt eget blod fordi det kom så mye og så fort. Etter det hadde jeg ikke noe valg lenger, da ble det satt opp operasjon. Var mye jeg måtte gjøre før cyclokapron ble tatt i bruk. Måtte til gynekolog for full sjekk, så skulle jeg måle mengden under en menstruasjon før jeg kom tilbake. Ønsker deg masse lykke til! Det er ikke bare bare å få leger til og høre på en når det gjelder dette, men ikke gi opp! Anonymkode: 68396...449 Herregud, dette er det absolutt verste jeg har hørt ang mens! Stakkars deg! Og at du måtte gå så mange år før noe virket..! Jeg tenker at det er nødt til å være noe hormonelt i veien ved slike ekstreme blødninger. Hva om du prøver seed cycling, HI? Det kan du gjøre ved siden av skolemedisin. Les deg opp og prøv. Du må gjøre det i tre måneder før du kan avsi dom om det har gjort noen forskjell eller ei. Anonymkode: 9aeb9...b95
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2018 #9 Skrevet 13. desember 2018 Av den blødningen du beskriver, får du ikke "blodtap", som i at du blir svimmel og andpusten Det er enten noe helt annet, eller psykisk. Anonymkode: cf7ff...db1
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2018 #10 Skrevet 13. desember 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Av den blødningen du beskriver, får du ikke "blodtap", som i at du blir svimmel og andpusten Det er enten noe helt annet, eller psykisk. Anonymkode: cf7ff...db1 Det var jo en spenstig påstand uten å se på Hi sine blodprøve verdier... Er du kanskje en overivrig sykepleier eller sykepleier student, de pleier så ofte å svare sånn frem tid de forstår faget sitt😉 Over tid kan det gi lav HB og jernmangel jo. Uten tilskudd så rekker ikke kroppen og hente seg inn igjen. Anonymkode: 5e2d6...fcf
mirredutt Skrevet 13. desember 2018 #11 Skrevet 13. desember 2018 Hei. Jeg hadde det litt som deg, måtte skifte grønn ob 3-4 ganger i timen de 3-5 første dagene av menstruasjon som gjerne varte 8 dager. Konstant lav på jern og alltid slapp og energiløs. For to år siden satte jeg inn hormonspiral. Hadde småblødning i ca to uker (holdt med truseinnlegg) og har siden ikke hatt mensen. Helt FANTASTISK! Har ingen bivirkninger heller og har ikke gått opp i vekt.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2018 #12 Skrevet 13. desember 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Av den blødningen du beskriver, får du ikke "blodtap", som i at du blir svimmel og andpusten Det er enten noe helt annet, eller psykisk. Anonymkode: cf7ff...db1 Joda, jeg har fått påvist både jernmangel og anemi.. Lav d-vitamin-verdi har jeg også. Anonymkode: 4cf2a...474
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2018 #13 Skrevet 13. desember 2018 Hormonspiral var redningen her. Ingen annen prevensjon hjalp og jeg kunne bare glemme tampong og bind. Jeg gikk med bleier, kastet opp, besvimte, hadde feber og sterke smerter. Har endometriose og pcos. Etter 6 måneder med hormonspiral har det endelig stabilisert seg. Anonymkode: 8d30b...5f6
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2018 #14 Skrevet 13. desember 2018 Google på inngrep «Tcre». En enkel liten operasjon. Ut og inn sykehuset på noen timer. Utrolig at ikke fastlegen din kan gjøre noe for deg eller sende deg videre til riktig person. Mange forskjellige erfaringer med hormonspiral. Min er veldig dårlig! Anonymkode: 3ad56...17f
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2018 #15 Skrevet 13. desember 2018 Jeg hadde blødninger akkurat som deg, ramla ut blodkoagler på størrelse med avocadoer. Fikk i tillegg etterhvert ekstrem anemi. Var så slapp at jeg sov hele tiden. Da gikk jeg til en privat gynekolog som fant ut at jeg hadde både endometriose og muskelknuter i livmor, tok UL. Han gav meg Esmya som behandling av muskelknuten. Bivirkningene av Esmya er at blødningene forsvinner iløpet av de 3 mnd man skal stå på de. Man skal ha 2 mens før man begynner på et nytt 3 mnd regime igjen.(disse menstuasjonene var svakere) Denne medisinen skal jeg bruke til muskelknuten er borte. Så er planen at jeg skal sette inn en hormonspiral for behandling av endometriose. Nå har ikke jeg særlig symptomer på endometriose når jeg bruker Esmya, slik at jeg får se hva jeg gjør. Hør med gynekologen din om du kan bruke Esmya? Kan være du får det selv om du ikke har livmormyom. Verdt et forsøk. Esmya (progesteronreseptormoderator) er en tablett man tar en gang pr.dag. Les i felleskatalogen. Dette er ikke et hormon, og har lite bivirkninger generelt. Anonymkode: a3f9c...2bd
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2018 #16 Skrevet 13. desember 2018 Jeg hadde det slik i årevis, i tillegg til smerter. Begynte på P piller og fikk regelmessige blødninger , men likevel kraftige og fremdeles endel smerter. Fant ut etter 20 år at jeg hadde endiometriose, etter operasjonen fikk jeg et helt nytt liv. Forstod da at smerter og kraftige blødniger IKKE er slik det skal være.. Anonymkode: aef21...2c9
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2018 #17 Skrevet 13. desember 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg hadde blødninger akkurat som deg, ramla ut blodkoagler på størrelse med avocadoer. Fikk i tillegg etterhvert ekstrem anemi. Var så slapp at jeg sov hele tiden. Da gikk jeg til en privat gynekolog som fant ut at jeg hadde både endometriose og muskelknuter i livmor, tok UL. Han gav meg Esmya som behandling av muskelknuten. Bivirkningene av Esmya er at blødningene forsvinner iløpet av de 3 mnd man skal stå på de. Man skal ha 2 mens før man begynner på et nytt 3 mnd regime igjen.(disse menstuasjonene var svakere) Denne medisinen skal jeg bruke til muskelknuten er borte. Så er planen at jeg skal sette inn en hormonspiral for behandling av endometriose. Nå har ikke jeg særlig symptomer på endometriose når jeg bruker Esmya, slik at jeg får se hva jeg gjør. Hør med gynekologen din om du kan bruke Esmya? Kan være du får det selv om du ikke har livmormyom. Verdt et forsøk. Esmya (progesteronreseptormoderator) er en tablett man tar en gang pr.dag. Les i felleskatalogen. Dette er ikke et hormon, og har lite bivirkninger generelt. Anonymkode: a3f9c...2bd Takk for svar. Må være uterin myom jeg har! Hver morgen, når blæra er full, står livmora ut av magen! Som om jeg er 5 mnd gravid! Dette har kommet det siste året.. Anonymkode: 4cf2a...474
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2018 #18 Skrevet 13. desember 2018 Samme her. Har vært hos gyn for dette Har forsøkt Cyklokapron, men effekten er begrenset, så det er ingen varig løsning. Da har to valg: hormonspiral (medfører reduksjon i blødningene, anbefalt av min gyn) Eller å svi av slimhinnene l livmor. Kalles TCER og gjør deg steril. Jeg er ferdig med barn, så jeg kommer til å velge dette. I mellomtiden tar jeg sterke jerntabletter, 100 mg hver dag. Anonymkode: d3a28...6ac
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2018 #19 Skrevet 13. desember 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Av den blødningen du beskriver, får du ikke "blodtap", som i at du blir svimmel og andpusten Det er enten noe helt annet, eller psykisk. Anonymkode: cf7ff...db1 Joda, det gjør man. Det er faktisk ganske vanlig. Store menstruasjonsblødninger kan ofte føre til anemi. Og da blir man svimmel og anpusten. 😉 Anonymkode: d3a28...6ac
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2018 #20 Skrevet 13. desember 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar. Må være uterin myom jeg har! Hver morgen, når blæra er full, står livmora ut av magen! Som om jeg er 5 mnd gravid! Dette har kommet det siste året.. Anonymkode: 4cf2a...474 Gå å få deg Esmya, jeg fikk et nytt liv etterpå:) Anonymkode: a3f9c...2bd
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2018 #21 Skrevet 13. desember 2018 Hormonspiral kommer du til å få anbefalt .. Ta en tur til gynekolog samt ta blodprøver 😊 Anonymkode: d7e49...5be
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2018 #22 Skrevet 14. desember 2018 Evig takknemlig for alle svar!🤗 Anonymkode: 4cf2a...474
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2018 #23 Skrevet 14. desember 2018 På 12.12.2018 den 23.44, Anonym bruker skrev: Faens mensen blir bare værre og værre.. Jeg styrtblør i 4-5 dager. Bruker grønn ob og nattbind, men på skifte alt etter 1,5 time. Blør igjennom på jobb, sover med tampong og nattbind og blør igjennom, selv om jeg bare sover 4-5 timer. Og mensen varer i en uke. Jeg er så slapp og utmattet og sliten i hverdagen, men det er jo ikke rart når jeg blør tom en gang i mnd. Bruker 2 doble pakker med ob og to pakker bind på en uke. Skal til lege når flommen er over. Har noen tips til hva jeg bør prøve mot dette? Cyklokapron? Hysterektomi? Jeg lever ikke lengere, jeg bare eksisterer.. klarer ikke løpe lengere, blir anpustnen bare av å gå opp en trapp.. Anonymkode: 4cf2a...474 Blør som en sil jeg også, særlig de to første dagene, men du har det jammen verre 😕. All sympati! Anonymkode: ddc8f...536
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2018 #24 Skrevet 14. desember 2018 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: Blør som en sil jeg også, særlig de to første dagene, men du har det jammen verre 😕. All sympati! Anonymkode: ddc8f...536 Takk! Anonymkode: 4cf2a...474
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2018 #25 Skrevet 14. desember 2018 Jeg hadde alltid kraftig mens men etter tredjemann var det verst. Herregud! Jeg blødde gjennom alt, måtte stå opp flere ganger om natten,selv da var det igjen på lakenet. Virkelig grufullt. Jeg startet på microgynon og ble et helt annen person. Hopper gjerne over 1-2 mens,bare fortsetter med ny brett. Jeg orker ikke mens lenger enda den er myyyyeee svakere enn før. Hadde kraftig jernmangel men har ikke kommet meg ennå. Hemoglobin er 15 selv om jeg startet med microgynon i juni. Anonymkode: e026a...001
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå