Banderas Skrevet 7. desember 2018 #26 Skrevet 7. desember 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: E er ikke laveste bestått karakter. Og gjerne forklar den siste setningen. Hvis A betyr A, og B betyr B, så må jo E bety det samme overalt? Ellers så betyr ikke en A en A eller en B en B? Anonymkode: 59890...b98 Hva er laveste beståtte karakter da, mener du?
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2018 #27 Skrevet 7. desember 2018 I England er det en D. Altså 40. Anonymkode: 59890...b98
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2018 #28 Skrevet 7. desember 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: E er ikke laveste bestått karakter. Og gjerne forklar den siste setningen. Hvis A betyr A, og B betyr B, så må jo E bety det samme overalt? Ellers så betyr ikke en A en A eller en B en B? Anonymkode: 59890...b98 Jo, innenfor den karakterskalaen som heter ECTS, og som brukes i Norge og en rekke andre land, er E laveste beståtte karakter. Den siste setningen betyr at dersom man bruker en annen karakterskala, så kan man bestemme at man bruker E for å betegne strykkarakter. Da bruker man samme symbol på kompetansemåling, men symbolene representerer ikke den samme kompetansen. Anonymkode: 5a299...4b9
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2018 #29 Skrevet 7. desember 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jo, innenfor den karakterskalaen som heter ECTS, og som brukes i Norge og en rekke andre land, er E laveste beståtte karakter. Den siste setningen betyr at dersom man bruker en annen karakterskala, så kan man bestemme at man bruker E for å betegne strykkarakter. Da bruker man samme symbol på kompetansemåling, men symbolene representerer ikke den samme kompetansen. Anonymkode: 5a299...4b9 Beklager, men nå er jeg skikkelig dum. Jeg er veldig interessert i dette. Du skriver at E er laveste bestått karakter, men så skriver tt man kan bestemme at man bruker E for å betegne strykkarakter. That just do not make any sense! Er E da stryk eller ikke? Anonymkode: 59890...b98
Banderas Skrevet 7. desember 2018 #30 Skrevet 7. desember 2018 E er laveste beståtte karakter i Norge, men mange andre land (de fleste, sikkert) har mye høyere krav til karakterene enn her.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2018 #31 Skrevet 7. desember 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Beklager, men nå er jeg skikkelig dum. Jeg er veldig interessert i dette. Du skriver at E er laveste bestått karakter, men så skriver tt man kan bestemme at man bruker E for å betegne strykkarakter. That just do not make any sense! Er E da stryk eller ikke? Anonymkode: 59890...b98 Det spørs hvilke symboler (bokstaver) man velger for å betegne de ulike prestasjonene. Hvis skalaen går fa A-D er det en firetrinnsskala. Bestått karakter kan deles inn i fire grader av prestasjon. E betegner en prestasjon som er så lav at den ikke har faglig verdi. Hvis man bruker A-E har man et femtrinnsskala. Den differensierer litt mer. Den laveste prestasjonen av faglig verdi kaller man E, mens man betegner en prestasjon uten faglig verdi som F. Det som er E i det ene systemet vil være F i det andre. Du kan sammenlikne med det tidligere bokstavsystemet i ungdomsskolen, som for ca 20 år siden ble endret til tallsystem. Da hadde man fem karakterer: LG, NG, G, M og S. Det var en unøyaktig system. G betegnet alt som var fra helt på grensa til NG til helt på grensa til M. Det var et veldig stort sprik. Derfor erstattet man det med skalaen 1-6. Det som før var G, tilsvarer nå 3 og 4, og man skiller mellom det som før var svak G og sterk G, men som like fullt var en G på vitnemålet. Det som da het LG heter nå 1. Begge deler betegner stryk, men man benytter ulike symboler på prestasjonen. Tilsvarende S og 6, som er toppkarakterer. Anonymkode: 5a299...4b9
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2018 #32 Skrevet 7. desember 2018 Hva slags fag fikk du E i? Tenker at det er relevant ift å kunne svare.. jeg har alle karakterene på mitt vitnemål, bortsett fra F, men jeg har likevel C i snitt foreløpig, men er kun halvveis. Jeg har E og A i samme fag, to forskjellige løp. Lærer mente jeg ikke burde godta E, men jeg orket heller ikke ta det opp pga fullt studie videre. Anonymkode: a9bb1...763
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2018 #33 Skrevet 7. desember 2018 E står for Elendig!😆 Det er jo så dårlig som det går an uten å stryke... Anonymkode: b03c1...e43
EinFrosk Skrevet 7. desember 2018 #34 Skrevet 7. desember 2018 2 timer siden, Mrs. Dramy skrev: Flere steder har C som laveste godtatte karakter for å komme inn på master, dvs. det hjelper ikke å ha kun A og B, og én D. Et snitt på C, ikke «ingen karakterer under C. Jeg (som har humanistisk master) har aldri sett at man opererer med %-oppfyllelse. Det er kanskje rimeligere i realfag. Vi har heller ingen «utmerkelse» over A, og etter normalfordelingen er det de 10% beste besvarelsene som normalt skal få en A. Jeg har også studert i på en skole der Storbritannia der en master var ettårig. Jeg gikk bachelor da og tenkte ikke så mye på det. HI, jeg har også en E på bachelornivå og en D på masternivå. E-en min er faktisk i den delen av bacheloren som er aller mest relevant for masteren jeg tok senere. Begge karakterene kommer av omstendighetene. Jeg var på tross av dysleksi en sterk stundent på bachelor og en middels til sterk på master (da hadde jeg barn og jobb som krevde mye).
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2018 #35 Skrevet 7. desember 2018 Akkurat nå, EinFrosk skrev: Et snitt på C, ikke «ingen karakterer under C. Jeg (som har humanistisk master) har aldri sett at man opererer med %-oppfyllelse. Det er kanskje rimeligere i realfag. Vi har heller ingen «utmerkelse» over A, og etter normalfordelingen er det de 10% beste besvarelsene som normalt skal få en A. Jeg har også studert i på en skole der Storbritannia der en master var ettårig. Jeg gikk bachelor da og tenkte ikke så mye på det. HI, jeg har også en E på bachelornivå og en D på masternivå. E-en min er faktisk i den delen av bacheloren som er aller mest relevant for masteren jeg tok senere. Begge karakterene kommer av omstendighetene. Jeg var på tross av dysleksi en sterk stundent på bachelor og en middels til sterk på master (da hadde jeg barn og jobb som krevde mye). Du er ikke en sterk student hvis du får en E på bachelor og en D på Master! Anonymkode: 59890...b98
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2018 #36 Skrevet 8. desember 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Du er ikke en sterk student hvis du får en E på bachelor og en D på Master! Anonymkode: 59890...b98 Hun skrev ikke at hun hadde i på BA oppgaven og D på masteroppgaven. Hun kan ha fått det på emner før selve oppgaven... Anonymkode: a9bb1...763
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2018 #37 Skrevet 8. desember 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hun skrev ikke at hun hadde i på BA oppgaven og D på masteroppgaven. Hun kan ha fått det på emner før selve oppgaven... Anonymkode: a9bb1...763 E, ikke i Anonymkode: a9bb1...763
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2018 #38 Skrevet 8. desember 2018 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Rett meg om jeg tar feil, men i England vil det være stryk. Over 80: Publishable. 70-79: Frist. A. 60-69: 2:1. B. 50-59: 2:2. C. 40-49: Third. D. Under 40: Failed. Anonymkode: 59890...b98 A: 89–100 poeng B: 77–88 poeng 😄 65–76 poeng 😧 53–64 poeng E: 41–52 poeng F: 0–40 poeng Men i Norge gjøres det på denne måten. Så en Norsk E er på linje med en engelsk D Anonymkode: c8330...068
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2018 #39 Skrevet 8. desember 2018 Du bør rett og slett ta den om igjen. Hvis du ikke sliter såpass med faget at det er lite sannsynlig med forbedring. Anonymkode: 23216...b15
Optatium Skrevet 8. desember 2018 #40 Skrevet 8. desember 2018 Jeg har ved en anledning fått en E, den har jeg tatt om igjen. Jeg vil ikke ha en sånn karakter på mitt vitnemål. Personlig syns jeg ikke det kan kalles høyere utdanning om snittet er D eller E, da har du fått med deg stusselig lite. Hva du velger å gjøre er opp til deg☺️
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2018 #41 Skrevet 8. desember 2018 12 timer siden, Anonym bruker skrev: I England er det en D. Altså 40. Anonymkode: 59890...b98 Ut fra din egen tabel så er publisable toppkarakter. Hvor vil du sammenligne den med? Forlvrig så har ikke det engelske karakteren E. Får du under 40% får du karakteren failed. Anonymkode: ed789...07e
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2018 #42 Skrevet 8. desember 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ut fra din egen tabel så er publisable toppkarakter. Hvor vil du sammenligne den med? Forlvrig så har ikke det engelske karakteren E. Får du under 40% får du karakteren failed. Anonymkode: ed789...07e Forlvrig=forøvrig Anonymkode: ed789...07e
Banderas Skrevet 8. desember 2018 #43 Skrevet 8. desember 2018 10 timer siden, EinFrosk skrev: Et snitt på C, ikke «ingen karakterer under C. Jeg (som har humanistisk master) har aldri sett at man opererer med %-oppfyllelse. Det er kanskje rimeligere i realfag. Vi har heller ingen «utmerkelse» over A, og etter normalfordelingen er det de 10% beste besvarelsene som normalt skal få en A. Jeg har også studert i på en skole der Storbritannia der en master var ettårig. Jeg gikk bachelor da og tenkte ikke så mye på det. HI, jeg har også en E på bachelornivå og en D på masternivå. E-en min er faktisk i den delen av bacheloren som er aller mest relevant for masteren jeg tok senere. Begge karakterene kommer av omstendighetene. Jeg var på tross av dysleksi en sterk stundent på bachelor og en middels til sterk på master (da hadde jeg barn og jobb som krevde mye). Noen steder opererer med gjennomsnitt, andre med gjennomsnitt OG minstekrav. At du ikke kjenner til det, betyr ikke at det ikke skjer. Jeg jobber med mennesker som ikke kom ikk på master på grunn av en D (og ellers høyt snitt).
EinFrosk Skrevet 8. desember 2018 #44 Skrevet 8. desember 2018 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Du er ikke en sterk student hvis du får en E på bachelor og en D på Master! Anonymkode: 59890...b98 Jeg har ikke E på bacheloroppgaven og D på masteroppgaven. Jeg har en E på et 10 sp fag på bachelor som jeg hadde eksamen i en uke etter en av mine nærmeste døde plutselig. Det sto ikke på fagkunnskapen men på evnen til å gjennomføre en skriftlig eksamen akkurat denne dagen. To fager før tok jeg en eksamen jeg strøk på. Åtte måneder senere tok jeg den opp igjen uten å ha lest og fikk A. Jeg har også D i et 10 sp emne på masternivå. Det var en hjemmeeksamen som foregikk parallelt med en stor (gjenkjennelig) krise i privatlivet. Jeg nedprioriterte eksamen for å få oss gjennom det, i visshet om at jeg ville stå og at jeg kunne ta den opp igjen om jeg følte at jeg trengte det. I masteren ellers har jeg en C i tillegg til A og B. Det handlet også om hva jeg kunne prioritere der og da. Jeg er ikke så hovmodig at jeg ikke vedkjenner meg livets realiteter og holder meg for god til å ha annet enn A og B på vitnemålet. Det gjør meg ikke til en svak student, men jeg må på grunn av dysleksi og noen andre utfordringer knyttet til dette ha tid til å jobbe gjennom besvarelsene mine ekstra grundig. Desverre har det skjedd noen ganger at jeg ikke har hatt den tiden til disposisjon på grunn av barn, jobb og familie. Det lever jeg meget godt med. Så jo, jeg var absolutt en sterk student. Ingen, hverken sterke eller svake studenter lever i en boble. Noen har større forpliktelser utenom studiet enn de fleste. Noen har flaks /uflaks med omstendighetene. Også har man dem som kan oppleve de forferdeligste ting og likevel prestere perfekt i alle tenkelige situasjoner. Jeg er ikke en av dem, det er helt Ok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå