Gå til innhold

Skriftlig eksamen på høyskole. Jeg fikk E😱 Hvor ille er det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjemmes. Hvor dårlig er det å ha en E? Hva tenker folk som skal ansette deg om du ser du så nær stryk?😬 Har vurdert å ta den om igjen, men vet ikke om jeg orker. Neste forsøk er rett etter jul og da vil ny eksamen henge over meg som ei sky hele jula.

Men nå vil en E henge på vitnemålet mitt i stede da🙄

Sukk

Anonymkode: ef825...4e0

Skrevet

Du sto. Det er bra nok det. Tenk heller påeksamen fremover 

Anonymkode: c8330...068

Skrevet

Jeg har en E på vitnemålet, men B som snittkarakter og mange A’er. Har du bare én dårlig karakter går det helt fint, men har du mest C’er og så enn E, er det jo ikke like greit kanskje..

Anonymkode: 8a6b3...990

Skrevet

Du kan be om begrunnelse, og hvis du er enig i den, så avgjør du om det er greit, eller om du vil konte etter jul. Hvis du ikke er enig, kan du jo klage.

Personlig hadde jeg kontet, men det er meg. Dessuten kan du jo sannsynligvis fagstoffet siden du nettopp hadde eksamen, så det å utsette det noen uker til går sikkert fint.

Skrevet

Jeg er en A/B-student med én E på vitnemålet. Det var et obligatorisk fag med helt elendig undervisning, pluss at min studieretning manglet støttefagene til dette. Jeg valgte å ikke konte, rett og slett fordi jeg hatet det så intenst. Nå er det tett bort fra studiet mitt fordi folk gjorde det så elendig der og det ikke var nyttig, og godt er det. Blir folk av deg med en enkelt dårlig karakter 😛

Skrevet

Har du virkelig mulighet til å ta eksamen igjen rett etter jul når du har bestått? Da må du vel ta ordinær eksamen i neste semester? Personlig ville jeg ha tatt ny eksamen dersom jeg visste at jeg kunne ha gjort bedre. Man kan være enormt uheldig med en oppgave. 

Anonymkode: 5a299...4b9

Skrevet

Har en E jeg også. Ligger vell i snitt på en C. Likevell har ingen arbeidsgivere sett på karakterene mine og jeg er ettertraktet på jobbintervjuer. 

Anonymkode: c75a8...5e5

Skrevet

Kjipt hvis du ønsker master en dag, da, og ikke kommer inn.

Skrevet
5 minutter siden, Mrs. Dramy skrev:

For alt du vet er dette et masteremne.

Skrevet

Det er en meget dårlig karakter. Her jeg studerer vil det være stryk. Studerer ikke i Norge.

Anonymkode: 59890...b98

Skrevet
2 minutter siden, Mrs. Dramy skrev:

Kan vel komme inn dersom andre karakterer er med på å " dra den opp". Dersom emnet var fem studiepoeng og hun fikk en E, et annet emne på fem studiepoeng fikk hun A og resten B, vil vel snittet bli B?

De færreste er "Straight A students", så HI, hva du har som mål for snittkarakteren og karriere burde være utslagsgivende for om du tar den igjen. Samt om du egentlig jan vedre eller ikke og arbeidsmengde ellers.

Anonymkode: 8ce3a...64a

Skrevet
13 minutter siden, Mrs. Dramy skrev:

Ikke alle yrker som har nytte av en master. 

Anonymkode: 1adb4...2c2

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er en meget dårlig karakter. Her jeg studerer vil det være stryk. Studerer ikke i Norge.

Karakterskalaen er internasjonal, det var derfor den ble innført. E er en meget dårlig karakter, men det er laveste bestått-karakter.

Skrevet

Rett meg om jeg tar feil, men i England vil det være stryk.

Over 80: Publishable. 

70-79: Frist. A.

60-69: 2:1. B.

50-59: 2:2. C.

40-49: Third. D.

Under 40: Failed. 

Skrevet

Jeg var en gjennomsnittlig student, og har både A, B, C og E på vitnemålet fra høgskolen. Har aldri hatt problemer med å få jobb. Har dog hatt veldig gode referanser og erfaring og jeg tror det veier mer i mange yrker enn selve vitnemålet.

Anonymkode: 11be5...ddb

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Rett meg om jeg tar feil, men i England vil det være stryk.

Over 80: Publishable. 

70-79: Frist. A.

60-69: 2:1. B.

50-59: 2:2. C.

40-49: Third. D.

Under 40: Failed. 

Står ikke at "failed" tilsvarer E. Det er lavere enn laveste ståkarakter, og vil altså tilsvare F på norsk skala. 

Ellers kan jeg rette litt på deg: Du må ha med preposisjon for at setningen din skal bli korrekt norsk ("Rett PÅ meg om jeg tar feil")

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Står ikke at "failed" tilsvarer E. Det er lavere enn laveste ståkarakter, og vil altså tilsvare F på norsk skala. 

Ellers kan jeg rette litt på deg: Du må ha med preposisjon for at setningen din skal bli korrekt norsk ("Rett PÅ meg om jeg tar feil")

Takk, har ingen problem med å bli rettet på. Bodd i England litt for lenge...

Det står at minstekravet for å stå er en D. Altså en 40. Dermed vil alle karakterer som ikke får en D/40 være en "failed". Dette er bare karaktersystemet i England, så her hadde en E vært stryk. 

Skrevet

Det spørs på hvor stort emnet er og om det er viktig i forhold til det du egentlig studerer. Jeg har en c på vitnemålet og har fått spørsmål om det på intervju..... det var et relativt stort emne og ene sensor var mildt sagt ræva... Sensorene begynte faktisk å argumentere mot hverandre framfor å eksaminere meg.....

Anonymkode: d4515...e2c

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk, har ingen problem med å bli rettet på. Bodd i England litt for lenge...

Det står at minstekravet for å stå er en D. Altså en 40. Dermed vil alle karakterer som ikke får en D/40 være en "failed". Dette er bare karaktersystemet i England, så her hadde en E vært stryk. 

Men du forstår at de to karaktersystemene ikke tilsvarer hverandre? At man i det ene landet kaller strykkarakteren E og i det andre F, betyr jo at de symboliserer noe ulikt. Etter ditt system vil en norsk E tilsvare en engelsk D. På ungdomsskolen og videregående brukes tall fra 1-6, der 1 er stryk og 6 er toppkarakter. I andre systemer er det omvendt, 6 er stryk og 1 er toppkarakter. Man må se på hvilken kompetanse en karakter representerer, ikke karakteren i seg selv. A-E-systemet ble innført i Norge nettopp fordi det skulle bli lettere å sammenlikne karakterer fra utenlandske universiteter. Når man bruker det systemet, er en E dårlig, men bestått uansett om man er i Norge eller USA. 

Norske karakterer settes heller ikke etter poenger, men etter hvilken grad besvarelsene oppfyller gitte kriterier. 

Skrevet

Det var en respons til noen som skrev at karaktersystemene har blitt internasjonale.  

Så, de har egentlig ikke det. Siden E vil være stryk i England, men ikke i Norge. Nå må jeg innrømme at sist gang jeg studerte på ett universitet i Norge var nok da dinosaurer vandret på jorden. Jeg kjenner mer til det engelske systemet. 

Skrevet

To ting : spør etter fasiten, den har du rett til å se. Da ser du om E var fortjent eller ikke.

Og nr to :Klag på karakteren. Du har krav på såkalt blind sensur, dvs to nye sensorer skal vurdere besvarelsen og de vet ikke at du har fått E. 

I verste fall går du fra E til F om du klager, men om du uansett vurdere å ta eksamen på nytt kan det være verdt sjansen. 

Anonymkode: f3656...758

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var en respons til noen som skrev at karaktersystemene har blitt internasjonale.  

Så, de har egentlig ikke det. Siden E vil være stryk i England, men ikke i Norge. Nå må jeg innrømme at sist gang jeg studerte på ett universitet i Norge var nok da dinosaurer vandret på jorden. Jeg kjenner mer til det engelske systemet. 

A-E-systemet er internasjonalt. Det betyr ikke at det er det eneste karaktersystemet som er i bruk. At systemet er internasjonalt, vil si at en A er en A, altså toppkarakter, og en E er en E, laveste beståtte karakter, alle steder som benytter systemet. At E i andre systemer betegner strykkarakteren, har ikke noe med saken å gjøre, da karakterene ikke representerer det samme. 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

A-E-systemet er internasjonalt. Det betyr ikke at det er det eneste karaktersystemet som er i bruk. At systemet er internasjonalt, vil si at en A er en A, altså toppkarakter, og en E er en E, laveste beståtte karakter, alle steder som benytter systemet. At E i andre systemer betegner strykkarakteren, har ikke noe med saken å gjøre, da karakterene ikke representerer det samme. 

Eller ECTS-systemet, som det egentlig heter. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kan vel komme inn dersom andre karakterer er med på å " dra den opp". Dersom emnet var fem studiepoeng og hun fikk en E, et annet emne på fem studiepoeng fikk hun A og resten B, vil vel snittet bli B?

De færreste er "Straight A students", så HI, hva du har som mål for snittkarakteren og karriere burde være utslagsgivende for om du tar den igjen. Samt om du egentlig jan vedre eller ikke og arbeidsmengde ellers.

Anonymkode: 8ce3a...64a

Flere steder har C som laveste godtatte karakter for å komme inn på master, dvs. det hjelper ikke å ha kun A og B, og én D.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

E er ikke laveste bestått karakter.

Og gjerne forklar den siste setningen. Hvis A betyr A, og B betyr B, så må jo E bety det samme overalt? Ellers så betyr ikke en A en A eller en B en B? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...