Gå til innhold

Noen som har ADD eller barn med dette?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, sønnen min har ADHD, men det ville ingen gjette, for alt kaoset er på innsiden. Selv skolen stilte seg veldig undrende til utredning. Han har alltid vært veldig rolig, veldig «lett» barn å oppdra, medgjørlig, god humor og tvers gjennom snill. Vi merket det på skolen og sosiale ferdigheter. Han ble ekstremt sliten og glemte mye. Vanskelig å konsentrere seg, men ville ikke vise oss det. Han slet seg gjennom lekser med tårer og etterhvert angst. Han har etter utredning fått tilpasset opplæring og hjelp på skolen og resultatene hans er helt fantastiske. Skolen har nok tenkt at han var en litt under midt-på-treet elev, men han er faktisk veldig intelligent når han får støtte og hjelp. Medisiner hjelper det indre kaoset og fungerer veldig bra. Vi måtte gjennom en lang og hard kamp mot systemet for å bli hørt, tre år tok det fra vi startet til diagnosen ble satt. For sønnen vår har det betydd alt. Han var på god vei mot å få store problemer med både skole og angst. Nå er han tenåring og vi ser mer kroppslig uro, det er visst normalt. Dette var en gutt som kunne sitte stille og bygge lego eller tegne i flere timer og aldri gjorde noe ut av seg da han var liten. 

Anonymkode: 53940...a18

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, sønnen min har ADHD, men det ville ingen gjette, for alt kaoset er på innsiden. Selv skolen stilte seg veldig undrende til utredning. Han har alltid vært veldig rolig, veldig «lett» barn å oppdra, medgjørlig, god humor og tvers gjennom snill. Vi merket det på skolen og sosiale ferdigheter. Han ble ekstremt sliten og glemte mye. Vanskelig å konsentrere seg, men ville ikke vise oss det. Han slet seg gjennom lekser med tårer og etterhvert angst. Han har etter utredning fått tilpasset opplæring og hjelp på skolen og resultatene hans er helt fantastiske. Skolen har nok tenkt at han var en litt under midt-på-treet elev, men han er faktisk veldig intelligent når han får støtte og hjelp. Medisiner hjelper det indre kaoset og fungerer veldig bra. Vi måtte gjennom en lang og hard kamp mot systemet for å bli hørt, tre år tok det fra vi startet til diagnosen ble satt. For sønnen vår har det betydd alt. Han var på god vei mot å få store problemer med både skole og angst. Nå er han tenåring og vi ser mer kroppslig uro, det er visst normalt. Dette var en gutt som kunne sitte stille og bygge lego eller tegne i flere timer og aldri gjorde noe ut av seg da han var liten. 

Takk for svar 🙂 Tanteungen min har ADHD man han er ikke lik min sønn i det hele tatt. Sønnen min sliter med dysleksi, og er slik dette nå er blitt oppdaget. Veldig lettet av at han nå får en forklaring på hvorfor han sliter så mye på skolen. HI

Anonymkode: 92957...4e4

Min gutt har dysleksi og svært lavt arbeidsminne. Han har også dårlig konsentrasjon. Har tenkt tanken at det kan vere ADD. Det har vert mye frustrasjon pga lite mestringsfølelse. Hvordan fann dere ut at det var add? Hva slags medisin går han på?

Anonymkode: 7ff97...1ab

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min gutt har dysleksi og svært lavt arbeidsminne. Han har også dårlig konsentrasjon. Har tenkt tanken at det kan vere ADD. Det har vert mye frustrasjon pga lite mestringsfølelse. Hvordan fann dere ut at det var add? Hva slags medisin går han på?

Nå som han er blitt såpass stor, merket læreren at han slett med å få med seg all informasjonen slik som de andre elevene. De skjønte at det måtte være noe "mer". Vi tok en ny runde med spørreskjemaer som ikke bare PPT men også BUP så på. De er allerede nå veldig sikre på at det muligens er snakk om ADD. Ingen diagnose enda. Skal inn til samtaler med BUP rett etter jul.

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi visste det lenge før bupa ville teste. Vi fikk avslag to ganger på en velbegrunnet søknad om utredning. Skolen var fornøyd fordi gutten vår var en rolig og grei elev med Ok snitt. Vi så at han ble ekstremt sliten på ettermiddagene og at han brukte opp konsentrasjonen sin tidligere og tidligere i skoleuka. Han fikk angst og ble passiv og depressiv. Sluttet på fritidsaktiviteter og isolerte seg. På tredje henvisning kom vi i gang på bupa, da gikk det enda ett år før de hadde testet han ferdig og han fikk diagnosen. Vi bruker Concerta og det fungerer veldig fint. I ettertid ser man at skolen burde tatt grep for lenge siden. Vi foreldre har blitt avfeid med at vi har vært hysteriske og at alle barn er distré og glemmer ting og lekser. Skolens løsning da han utviklet skolevegring var at rektor skulle komme og dra han opp av senga på morgenen. Det var uaktuelt for oss. Han har heller ikke hatt fravær, men angsten var der like sterkt. Sier bare litt om skolens holdning, som jeg mener har vært helt hårreisende. Årene fra han var 8- 11 år skulle han nok gjerne vært foruten, var en veldig tung tid. I dag er han 15 og fungerer veldig godt og fremtiden ser lys ut😊

Annonse

Takk for svar!

Når man har dysleksi er konsentrasjonsvansker et symptom. Hvordan vet man om det er ADD eller om det er dysleksien? Kjenner at det å gå gjennom en lang runde med bup er noe som ikke står øvst på ønskelisten. 

Når barnet går på medisin merker dere da at konsentrasjonen er bedre?

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar!

Når man har dysleksi er konsentrasjonsvansker et symptom. Hvordan vet man om det er ADD eller om det er dysleksien? Kjenner at det å gå gjennom en lang runde med bup er noe som ikke står øvst på ønskelisten. 

Når barnet går på medisin merker dere da at konsentrasjonen er bedre?

Er vel det som er viktig å teste ut tenker jeg. Sønnen min har "andre" ting vi legger merke til også. Ting som vi egentlig ikke har tenkt over før tanken om ADD dukket opp. For oss er det utrolig viktig å finne ut av dette nå. HI

Gutten min på 14 har dårlig konsentrasjon og arbeidsminne. 1. Klasse var et mareritt. Byttet til Montessoriskolen, og ting går mye bedre. Han får jobbe i eget tempo, tid til å sette seg inn i stoff, og mye hjelp. Lærere og PPT sier han nok har ADD, men vi har ikke villet utrede ham, da vi ikke har tenkt til å medisinere ham uansett. Han har allerede tildelt karakterfritak i sidemål, ekstra tid på prøver og 180 timer ekstrahjelp i året uansett. En diagnosemerkelapp er ikke noe vi ser vil hjelpe ham ytterligere, men muligens stigmatisere. Det hadde vært annerledes om han var hyperaktiv og slet sosialt.

I dag sliter han fremdeles noe, men med tiltak får han stadig bedre karakterer, og han fikk 5 på sine siste tentamener. Vi fikk høre i 2. klasse at vi skulle være fornøyde med 2 og 3-ere. Han er dog veldig motivert og arbeidsom, og vi føler også at han blir bedre jo modnere han blir. 

Ta kontakt med PPT, og de vil teste ham, og din sønn kan få tildelt rettigheter på skolen. Dere kan gå videre til BUP om det er ønskelig/nødvendig. 

Anonymkode: fed0f...2f3

Sønnen min på 8 har diagnose ADHD, men jeg har aldri tenkt på han som spesielt hyper. Han er veldig urolig, men ikke sånn at han løper rundt, bare fikler alltid med ting og går opp og med fra stol hundre ganger i løpet av et måltid og sånn. Han har svært dårlig konsentrasjon og dårlig arbeidsminne. Har i utgangspunktet normale kognitive evner, men har dårlige skoleresultater likevel. Vi har forsøkt Ritalin, men han ble veldig tynn og fikk ikke sove så det sluttet vi med. 

Anonymkode: 5b2db...62b

På 6.12.2018 den 13.40, Anonym bruker skrev:

Gutten min på 14 har dårlig konsentrasjon og arbeidsminne. 1. Klasse var et mareritt. Byttet til Montessoriskolen, og ting går mye bedre. Han får jobbe i eget tempo, tid til å sette seg inn i stoff, og mye hjelp. Lærere og PPT sier han nok har ADD, men vi har ikke villet utrede ham, da vi ikke har tenkt til å medisinere ham uansett. Han har allerede tildelt karakterfritak i sidemål, ekstra tid på prøver og 180 timer ekstrahjelp i året uansett. En diagnosemerkelapp er ikke noe vi ser vil hjelpe ham ytterligere, men muligens stigmatisere. Det hadde vært annerledes om han var hyperaktiv og slet sosialt.

I dag sliter han fremdeles noe, men med tiltak får han stadig bedre karakterer, og han fikk 5 på sine siste tentamener. Vi fikk høre i 2. klasse at vi skulle være fornøyde med 2 og 3-ere. Han er dog veldig motivert og arbeidsom, og vi føler også at han blir bedre jo modnere han blir. 

Ta kontakt med PPT, og de vil teste ham, og din sønn kan få tildelt rettigheter på skolen. Dere kan gå videre til BUP om det er ønskelig/nødvendig. 

Han har allerede tilrettelegging på skolen, og er under oppfølging av PPT. Jeg tenker det er greit å få en diagnose. Da får man en forklaring på hvorfor han har endel utfordringer. 

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han har allerede tilrettelegging på skolen, og er under oppfølging av PPT. Jeg tenker det er greit å få en diagnose. Da får man en forklaring på hvorfor han har endel utfordringer. 

Dere gjør selvfølgelig det dere mener er riktig for dere.

For vår del hadde ikke vi noen behov for at han skulle få en diagnose som vil henge ved ham livet ut, og muligens være en ulempe i noen tilfeller. Han ville ikke fått mer hjelp, og vi vet allerede at han sannsynligvis har ADD, men det er irrelevant. Vi vet nemlig hvor problemene hans ligger, og at det har med hjernen hans å gjøre. Vi ville ikke behandlet ham annerledes om han fikk en diagnose, og det vil vi ikke andre skal heller. 

For andre kan det selvsagt bære positivt med en diagnose.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...