Anonym bruker Skrevet 3. desember 2018 #1 Skrevet 3. desember 2018 Problemstillingen er følgende: Har en baby på 8 mnd full av eksem over store deler av kroppen. Har observert dette utslettet de siste 4 mnd og det blusser helt klart opp når hunden er hjemme. Helsesøster sa til meg allerede for 4 mnd siden at dette er atopisk eksem og det kan jo tenkes at det kan skyldes hunden..desverre så har ikke min mann vært med på noen av timene med helsesøster pga han er bortreist på jobb mye..jeg har fortalt han at hunden ikke kan være i stua lengere pga babyen kan ikke kravle rundt i hundehår. Greit nok han har flyttet hunden ned i gangen. Men han er fortsatt full av hundehår siden han koser mye med hunden..og drasser jo da disse hårene opp i stua..og babyen blir holdt tett intill hans hundehår befengte genser! Hunden er forresten bortreist når han er på jobb.. jeg ser helt klart en meget tydelig forverring av eksemet når han kommer hjem sammen med hunden. Så videre til poenget: jeg har ikke hatt noe særlig sansen for denne hunden han anskaffet da den røyter som pokker. Jeg uttrykkte kraftig misnøye når jeg gikk gravid, og han vet at jeg ikke liker at han har hunden. Så nå er problemet at jeg TØR ikke å si mere om hunden rett og slett..jeg vet ikke hvordan jeg skal få uttrykkt overfor han at babyen reagerer når hunden er i hus uten at han blir sint fordi han tror det bare er fordi jeg vil ha hunden vekk...er sikker på at han kommer til å tenke at det bare er jeg som vil ha hunden vekk. Å det vil jeg jo..men ikke fordi den røyter men fordi babyen får voldsomt eksem av den 😩 hvordan skal jeg få han til å tro på meg? Å få han til å forstå at babyen kommer over hunden? Dette er ikke en vendetta for å få han til å kvitte seg med hunden. Det er en god grunn, men pga tidligere klaging fra min side så vil det jo se annerledes ut fra hans side..(ps har sendt han bilder av eksemfri baby hver gang han og hunden er bortreist) bare for å hinte..men han tar ikne hintet! 😓 han vet jo allerede at babyen ikke kan rulle i hundehår i stua pga eksem så jeg finner det vanskelig å forstå at ikke han tar hintet 🤨 Anonymkode: ae95e...52f
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2018 #2 Skrevet 4. desember 2018 Hvis babyen har atopisk eksem, skyldes det ikke hunden, da hadde det vært allergi. Du må smøre babyen med fuktighetskrem. Anonymkode: eeebf...c1c
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2018 #3 Skrevet 4. desember 2018 Allergi gir ikke atopisk eksem. Helsestasjonen kan heller ikke uttale seg om dette. Hvorfor har du ikke tatt babyen til spesialist om store deler av kroppen er dekket av eksem? Det er jo sløvt av deg. Det er større sannsynlighet at eksemen kommer fra klær/vaskemiddel enn av hunden. Anonymkode: 5a6a3...e5c
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2018 #4 Skrevet 4. desember 2018 Gå til hudlege å få konstatert at babyen har allergi. Da må far innse at dere ikke kan ha hund. Anonymkode: baa3d...79e
tante grusom master of law Skrevet 4. desember 2018 #5 Skrevet 4. desember 2018 Du må uansett behandle eksemen. Kom deg til lege, få kortisom til å ta det verste med. Så smøre med fet parfymefri krem fire ganger per dag. Og du må overhode ikke bruke ull. Og få ungen allergitestet. Atopisk eksem og allergi henger ofte sammen.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2018 #6 Skrevet 4. desember 2018 Atopisk eksem kommer ikke av allergi, men allergi og atopisk eksem går likevel hånd i hånd. Det du gjør feil er at du klager og hinter i stedet for å kommunisere som et voksent menneske. Og ikke minst: ta barnet med til legen! og til slutt et lite: herregud, hundeeiere er idioter. Anonymkode: da5f9...7fd
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2018 #7 Skrevet 4. desember 2018 Dere som skriver at man ikke får atopisk eksem av allergi. Allergi fører jo til verre atopisk eksem. Jeg har atopisk eksem og allergi, blir jeg utsatt for noe jeg er allergisk mot, så får jeg eksem med en gang. Men kom deg til hudspesialist, og få babyen allergitestet og, for da finner dere ut om barnet er allergisk mot hunden. Og ser far det svart på hvitt, at barnet er allergisk mot hund. Så skjønner han vel selv at han må kvitte seg med hunden. Anonymkode: bdcee...19a
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2018 #8 Skrevet 4. desember 2018 Troen deres på menneskeheten er rørende, men her må TS faktisk si i klartekst at hunden må omplasseres (gjerne etter allergitest, men herville jeg gått ut fra det hun opplever). En liten baby skal ikke lide for voksnes idioti. Jeg har selv skilte venner der far har gått til anskaffelse av dyr selv etter at barnet har fått påvist astma og allergi. Anonymkode: 267ba...9e4
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2018 #9 Skrevet 4. desember 2018 Åh, deg husker jeg fra du var gravid -Dere har hatt mye pes med den hunden? Jeg kan jo forstå at din mann nå tror at du vil henge alt på den bikkja, så mye som du var negativ til den som gravid og med nyfødt. Men om så skulle være at hunden og eksemet hører sammen så må du uansett få ungen din til lege. Få da Evt konstatert allergi, eller en utalelse om hund vs atopisk eksem. -Ungen trenger jo behandling også. Å komme med en «helsesøster har sagt» og «se på bildet» vil jo ikke holde for en hundeeier. Det at du ikke har noen følelser for den hunden må du jo bare glemme, for han har det og du når ikke frem sånn du har holdt på det siste året -tydeligvis. Anonymkode: 608dc...51d
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2018 #10 Skrevet 4. desember 2018 Jeg har hund, og mannen var aldri særlig begeistret over den. Også fikk vi barn. Han er glad i hunden nå og ser hvor mye glede den gir oss og spesielt barnet. Så jeg skjønner At mannen din syns det er helt grusomt å gi han bort. Før vi fikk barn så var jeg forberedt på at vi kanskje måtte gi han bort om noe sånt skjer, allerede da spurte jeg familie om de eventuelt kunne ta han imot. Og det kan de. Jeg ønsker ikke å gi han bort til vilt fremmede om noe sånt hadde skjedd hjemme. Heldigvis så har ikke behovet for det oppstått. Så snakk rolig med mannen din, for det er ikke enkelt å bli kvitt et dyr du er veldig glad i. I første omgang kan dere eventuelt dele hunden 50% med et annet familiemedlem så føles det kanskje lettere ut for mannen. Og ungen får litt fri fra all pelsen. Dere kan eventuelt klippe hunden og være nøye med børsting av den. Men jeg syns at du skal ta med deg barnet til legen og få ungen utredet for allergier. For alt du vet så kan det være en helt annen grunn til eksem enn selve hunden. Barn har stoooor glede av dyr i hjemmet. Vi lar aldri hunden ligge inntil barnet, han er 1 år. de kan leke sammen men aldri lov å sleike heller. Hunden sover i stua om natten. Så er kjøkken og soverom ikke lov å gå inn i. Så ta forhåndsregler og prat med mannen din og legen. Prøv å forstå at det ikke er enkelt å bli kvitt en hund. De blir jo som familiemedlemmer. Men ta enkle grep i mellomtiden som hjelper både deg, barnet og mannen i denne situasjonen. Anonymkode: e4576...4b1
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2018 #11 Skrevet 4. desember 2018 Og vær snill mot hunden, stakkaren skjønner ikke hva som foregår. Anonymkode: e4576...4b1
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2018 #12 Skrevet 4. desember 2018 Nå må du ta turen til legen for å sjekke ungen din, få en diagnose og starte prosessen med å finne ut hva du skal gjøre og ikke gjøre. Helsesøster kan tro, men du må faktisk til en lege som igjen henviser til en hudlege eller sykehus om legen ikke er flink på dette, noe de færrest leger er. Du og din mann burde også bli henvist til eksemskolen for å lære om dette. Barnet kan være allergik for hund, men tester på så små barn viser sjeldent riktig. Barnet trenger ikke å væer allergisk, men huden kan irritere huden. Dette må dere finne ut i samsvar med legen. Det trengr heller ikke å noen sammenheng med hunden, det kan være så enkelt som såpen eller shampooen din mann bruker eller typen klær han bruker. Så nå må du gjøre mammajobben din og ta med ungen til legen. Anonymkode: 3a701...45a
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2018 #13 Skrevet 4. desember 2018 Hei, og takk for utrolig mange tilbakemeldinger! Jeg har skal bestille time til hudlege! Innlegget mitt ble så utrolig langt at jeg fikk ikke med meg detaljer desverre. Når helsesøsteren sa til meg at dette kan tenkes skyldes hunden så spurte hun og grevde først om hvilket vaskemiddel vi bruker, hva babyen spiser(hadde på det tidspunktet ikke fått annet en morsmelk) om babyen bruker ull osv. Babyen bruker ull lue og votter og ulldress som ikke er tett til kroppen nå som der har blitt kaldt ute. Og spiser ikke enda sitrusfrukter,tomat,egg osv mtp allergi. Nå er jo mannen bortreist 14 dager i strekk sammen med hunden og babyen har absolutt ingen eksem når han og hunden ikke er hjemme..men blir full av eksem når 1-2 dager etter dem har kommet hjem, babyen er da plaget med mye eksem de neste 14 dagene som de er hjemme før h*n plutselig blir helt fin i huden 1-2 dager etter dem har dratt. Jeg har observert dette over 4 mnd nå. Og nå sist mannen kom hjem så var det noen andre som passet hunden i 6 dager før hunden kom hjem..og da hadde jo mannen vært i hus i 6 dager uten hunden og uten eksem hos babyen. Så fort hunden kom hjem etter 6 dager så var det full oppblussing av eksem igjenn! Ps jeg vasker babyen med både såpefri og parfymefri skum fra sebamed. Og bruker blenda sensitive til å vaske klær, dette gjør jeg jo når han er borte også. Og vi smører med aderma exomega for extremt tørr hud etter råd fra helsesøster. Jeg trenger ikke smøre når han er borte. Grunnen til at jeg ikke har tatt allergitest til nå er jo pga av at resultatet er i liten grad korrekt før ungen er 3 år. Jeg vet ikke om jeg bare skal flytte ut med babyen. Siden jeg skrev dette innlegget så har mannen egentlig bare gidd fan i å bry seg om babyen har eksem i det hele tatt..hunden får komme helt opp i ansiktet på babyen nå uten mitt samtykke såklart! (Han vet såklart ikke om dette innlegget men han har rett og slett sett seg lei av å ha hunden i gangen) uansett takk for svar fra dere alle! Anonymkode: ae95e...52f
Tøystykke Skrevet 4. desember 2018 #14 Skrevet 4. desember 2018 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Allergi gir ikke atopisk eksem. Helsestasjonen kan heller ikke uttale seg om dette. Hvorfor har du ikke tatt babyen til spesialist om store deler av kroppen er dekket av eksem? Det er jo sløvt av deg. Det er større sannsynlighet at eksemen kommer fra klær/vaskemiddel enn av hunden. Anonymkode: 5a6a3...e5c Merkelig at hun bytter vaskemiddel hver gang hunden er bortreist da.
Tøystykke Skrevet 4. desember 2018 #15 Skrevet 4. desember 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hei, og takk for utrolig mange tilbakemeldinger! Jeg har skal bestille time til hudlege! Innlegget mitt ble så utrolig langt at jeg fikk ikke med meg detaljer desverre. Når helsesøsteren sa til meg at dette kan tenkes skyldes hunden så spurte hun og grevde først om hvilket vaskemiddel vi bruker, hva babyen spiser(hadde på det tidspunktet ikke fått annet en morsmelk) om babyen bruker ull osv. Babyen bruker ull lue og votter og ulldress som ikke er tett til kroppen nå som der har blitt kaldt ute. Og spiser ikke enda sitrusfrukter,tomat,egg osv mtp allergi. Nå er jo mannen bortreist 14 dager i strekk sammen med hunden og babyen har absolutt ingen eksem når han og hunden ikke er hjemme..men blir full av eksem når 1-2 dager etter dem har kommet hjem, babyen er da plaget med mye eksem de neste 14 dagene som de er hjemme før h*n plutselig blir helt fin i huden 1-2 dager etter dem har dratt. Jeg har observert dette over 4 mnd nå. Og nå sist mannen kom hjem så var det noen andre som passet hunden i 6 dager før hunden kom hjem..og da hadde jo mannen vært i hus i 6 dager uten hunden og uten eksem hos babyen. Så fort hunden kom hjem etter 6 dager så var det full oppblussing av eksem igjenn! Ps jeg vasker babyen med både såpefri og parfymefri skum fra sebamed. Og bruker blenda sensitive til å vaske klær, dette gjør jeg jo når han er borte også. Og vi smører med aderma exomega for extremt tørr hud etter råd fra helsesøster. Jeg trenger ikke smøre når han er borte. Grunnen til at jeg ikke har tatt allergitest til nå er jo pga av at resultatet er i liten grad korrekt før ungen er 3 år. Jeg vet ikke om jeg bare skal flytte ut med babyen. Siden jeg skrev dette innlegget så har mannen egentlig bare gidd fan i å bry seg om babyen har eksem i det hele tatt..hunden får komme helt opp i ansiktet på babyen nå uten mitt samtykke såklart! (Han vet såklart ikke om dette innlegget men han har rett og slett sett seg lei av å ha hunden i gangen) uansett takk for svar fra dere alle! Anonymkode: ae95e...52f det er jo helt åpenbart en hundeallergi. Det er tungt for mannen, men han må faktisk sette babyen først. Ellers egner han seg ikke som far. Du kan uansett ikke la babyen vokse opp sånn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå