Gå til innhold

Feste pepperkakehus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder det med vanlig melis og vann, eller må det sterkere lut til?

Jeg har hørt at man kan bruke melis og eggehvite, men hvilke mengdeforhold er det?

Anonymkode: 56abb...34d

Skrevet

Det kommer an på hva slags pepperkakehus det er, jo større og mer avansert, jo sterkere "lut" trenger du.

Jeg bruker alltid bare melis og vann, for jeg lager bare små pepperkakehus. 

Bruker du melis og eggehvite kan du enten bruke melis som du bruker vann og bare ha i melis til det blir tykt nok eller du kan piske det. Har aldri brukt noen spesielle mengdeforhold, bare har i melis til det blir passe.

Ellers kan du kjøpe karameller og smelte eller bruke smeltet sukker.

Anonymkode: 44997...2ea

Skrevet

Vanlig eggehvite og vann fester ikke godt nok, og det faller fra hverandre før det rekker å tørke. Men det går fint å lage royal icing med de samme ingrediensene (pluss et par dråper sitron/eddik). Det tar litt lengre tid, men blir tykt og klissete og fester vedlig godt! Ser mener ut også.

Pisken eggehvite stiv. Tilsett fire dl melis (gradvis) og pisk med motor i 20 min (!), Tilsett tre dråper sitronsaft eller eddik helt mot slutten.

Anonymkode: 2529e...f61

Skrevet

Du får kjøpt pepperkakelim i tupe i butikken nå. Aner ikke hvordan det er for jeg bruker limpistol. Vi spiser ikke det nedstøva pepperkakehuset etterpå om vi har laget det, så da tar jeg den lette måten. 

Anonymkode: cee71...aea

Skrevet

Smelt smørbukkarameller. Stivner fortere enn melis, og smaker bedre om dere skal spise huset. 

Anonymkode: 05366...3e7

Skrevet
40 minutes ago, Anonym bruker said:

Du får kjøpt pepperkakelim i tupe i butikken nå. Aner ikke hvordan det er for jeg bruker limpistol. Vi spiser ikke det nedstøva pepperkakehuset etterpå om vi har laget det, så da tar jeg den lette måten. 

Den har jeg kjøpt. 

Er det noen som har prøvd den?

Anonymkode: f09de...322

Skrevet
5 minutter siden, Daquiry skrev:

Smelt sukker, holder i massevis! 

... men forårsaker forferdelige brannskader på hender. Har jobbet på legevakt, det er en gjenganger i desember. Anbefaler det absolutt ikke! 

Skrevet

Hehe, dere må bare finne det som passer dere best, mye smak og behag ute og går her ;)

Vi liker vann og melis best, det har vi brukt i alle år og det fester mer enn godt nok for oss. Her elsker ungene å spise nedstøvet pepperkakehus så vi bruker noe ungene liker.

Smeltet smørbukk liker de ikke så godt som melis, og knekk liker de ikke i det hele tatt.

Anonymkode: 44997...2ea

Skrevet

Superlim!

For hvem vil egentlig spise et nedstøva pepperkakehus uansett🤪

Anonymkode: 3adf7...a11

Skrevet

Jeg bruker limpistol, for vi spiser ikke pepperkakehuset. For to år siden prøvde jeg å smelte Smørbukkarameller, for det hadde jeg lest om her inne. Det holdt til førstedag, da hadde veggene seget ut og karamellen strakk seg til lange tråder. Så det anbefaler ikke jeg. (Det var ikke et spesielt stort pepperkakehus heller.)

Skrevet

Jeg lar sukker og vann putre i stekepanne på middels varme til det er lysebrunt=knekk. 

Dypper kantene på byggesettet i knekk og holder mot hverandre et par sekunder. Fortsetter til huset er montert. Så slippes barna til med pynt og Royal icing. 

Eneste som holder i vår varme stue. Både smørbukk og melisglasur ender med sammensunket hus.

Her er det tradisjon at huset knuses og spises av barna på nyttårsaften, så limpistol går ikke. 

Anonymkode: 77324...ac5

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

... men forårsaker forferdelige brannskader på hender. Har jobbet på legevakt, det er en gjenganger i desember. Anbefaler det absolutt ikke! 

Er jo selvsagt voksne som skal sette sammen husene, ikke barna. Vi satte sammen 8 hus i går uten problem. 

Skrevet

Jeg lager Royal Iceing 

Anonymkode: 94d64...a4e

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg lager Royal Iceing 

Beklager; Royal Icing

Skrevet
På 3.12.2018 den 14.36, Anonym bruker skrev:

Hvor får du kjøpt denne og hva heter den? Funker den?

Anonymkode: a4458...f6e

Skrevet
23 timer siden, Daquiry skrev:

Er jo selvsagt voksne som skal sette sammen husene, ikke barna. Vi satte sammen 8 hus i går uten problem. 

Og det er derfor stort sett voksne som kommer til legevakten med stygt forbrente hender. Flott at dere klarte det, men det forandrer jo ikke på at sjansen for alvorlige forbrenninger er stor. Smeltet sukker kleber seg til huden og brenner gjennom alle hudlag. Ekstremt smertefull, og det blir veldig stygge arr.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og det er derfor stort sett voksne som kommer til legevakten med stygt forbrente hender. Flott at dere klarte det, men det forandrer jo ikke på at sjansen for alvorlige forbrenninger er stor. Smeltet sukker kleber seg til huden og brenner gjennom alle hudlag. Ekstremt smertefull, og det blir veldig stygge arr.

Jeg er klar over det, men man kan ikke la vær å gjøre ting fordi det kan bli skader av det. Smult er heller ikke ufarlig, men man gjør det likevel. Man må ta sine forholdsregler. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...