Anonym bruker Skrevet 3. desember 2018 #1 Skrevet 3. desember 2018 Noen her som har operert bort livmor og livmorhals via skjeden? Hvordan var det etter operasjon? Hvor lang tid tok det før dere var 100% igjen? Fikk dere noen problemer etterpå? Anonymkode: 44411...3e7
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2018 #2 Skrevet 3. desember 2018 Jeg har Viktig å huske at de også bruker kikkehull, så du får noen bittesmå arr på magen også. Krangla meg til å dra hjem dagen etter operasjonen. Det vondeste da var egentlig gassen de bruker for å blåse opp magen som irriterte nerven i buken (kjennes ut som du har vondt i skuldrene). Var greit øm inni skjeden også, kjennes litt ut som en ball med piggtråd oppi der en stund etter operasjonen. Ikke så rart da det er snakk om ganske mange sting. Jeg var på middag hos svigers ca tre dager etter operasjonen. Gikk fint, men husk å ta det med ro. Jo mer du pusher deg selv, jo lenger tid tar det å bli frisk. Var sliten en stund husker jeg, kanskje nærmere åtte uker, men fungerte fint uansett. Måtte bare huske å ta litt flere pauser enn vanlig, og man får ikke løfte noe tungt på en god stund. Fikk infeksjon i stinget i navlen (selvoppløsende tråder funker ikke på meg godt nok på meg, men gikk fint inni skjeden) måtte ha antibiotika for det, ellers lite komplikasjoner. Luktet litt rart fra underlivet en stund, egentlig helt til alle stingene der var borte. Tok ca åtte uker. Ca tre år siden jeg gjorde det nå, og jeg har ikke angret ett sekund. Dog viktig å huske at man kan bli litt tørrere enn vanlig i skjeden, jeg fikset det med ren e-vitamin oppi der (etter anbefaling fra lege ca ett år etter inngrepet). Anonymkode: 2e246...0a3
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2018 #3 Skrevet 3. desember 2018 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har Viktig å huske at de også bruker kikkehull, så du får noen bittesmå arr på magen også. Krangla meg til å dra hjem dagen etter operasjonen. Det vondeste da var egentlig gassen de bruker for å blåse opp magen som irriterte nerven i buken (kjennes ut som du har vondt i skuldrene). Var greit øm inni skjeden også, kjennes litt ut som en ball med piggtråd oppi der en stund etter operasjonen. Ikke så rart da det er snakk om ganske mange sting. Jeg var på middag hos svigers ca tre dager etter operasjonen. Gikk fint, men husk å ta det med ro. Jo mer du pusher deg selv, jo lenger tid tar det å bli frisk. Var sliten en stund husker jeg, kanskje nærmere åtte uker, men fungerte fint uansett. Måtte bare huske å ta litt flere pauser enn vanlig, og man får ikke løfte noe tungt på en god stund. Fikk infeksjon i stinget i navlen (selvoppløsende tråder funker ikke på meg godt nok på meg, men gikk fint inni skjeden) måtte ha antibiotika for det, ellers lite komplikasjoner. Luktet litt rart fra underlivet en stund, egentlig helt til alle stingene der var borte. Tok ca åtte uker. Ca tre år siden jeg gjorde det nå, og jeg har ikke angret ett sekund. Dog viktig å huske at man kan bli litt tørrere enn vanlig i skjeden, jeg fikset det med ren e-vitamin oppi der (etter anbefaling fra lege ca ett år etter inngrepet). Anonymkode: 2e246...0a3 Man må ikke inn med kikkhull ved vag hyst. Hos oss gjør vi det i spinalbedøvelse og de aller fleste reiser hjem morgenen etter. Anonymkode: 6fee5...419
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2018 #4 Skrevet 3. desember 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Man må ikke inn med kikkhull ved vag hyst. Hos oss gjør vi det i spinalbedøvelse og de aller fleste reiser hjem morgenen etter. Anonymkode: 6fee5...419 Åå, stemmer! Glemte helt bort dette. Jeg har endometriose, så alt hadde grodd sammen, og de måtte derfor ta det på den måten. Da er det mye mulig du kommer deg en del raskere også, hi! Beklager feilinformasjon! Anonymkode: 2e246...0a3
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2018 #5 Skrevet 3. desember 2018 Tuusen takk for svar forstod det slik ( ut fra brevet) at det ikke er kikkhull , men at alt skjer via skjeden? Men står at det skal utføres i narkose. Jeg har også endomitriose. Når var du klar for jobb igjen da? Anonymkode: 44411...3e7
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2018 #6 Skrevet 3. desember 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Åå, stemmer! Glemte helt bort dette. Jeg har endometriose, så alt hadde grodd sammen, og de måtte derfor ta det på den måten. Da er det mye mulig du kommer deg en del raskere også, hi! Beklager feilinformasjon! Anonymkode: 2e246...0a3 Ofte så er det jo vondt i skuldra etter gassen som er verst🙈 Anonymkode: 6fee5...419
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2018 #7 Skrevet 3. desember 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Tuusen takk for svar forstod det slik ( ut fra brevet) at det ikke er kikkhull , men at alt skjer via skjeden? Men står at det skal utføres i narkose. Jeg har også endomitriose. Når var du klar for jobb igjen da? Anonymkode: 44411...3e7 Narkose er fint, det, så ikke krangle på den 😂 Skal du fjerne sammenvoksninger osv samtidig? Isåfall er rekonvalesensen ofte litt lenger enn de 6 ukene man oftest blir sykmeldt. Var tilbake på jobb etter ti uker, men den infeksjonen gjorde at det tok litt lenger tid enn det skulle. Ble opprinnelig sykmeldt i 2 mnd. Har en fysisk tung jobb, kunne nok vært på jobb igjen etter 4-6 uker om jeg hadde hatt kontorjobb f.eks Operasjonen skulle egentlig ta ca 1 1/2 time, men endte opp med 5 timer da det hadde vokst såpass mye sammen at de slet litt. Blæra satt fast i livmoren blant annet. Jeg ble operert av en veldig flink lege, og fikk beskjed om å fortsette med p-piller sammenhengene etter operasjonen da eggstokkene var igjen. Dette for å hindre tilbakefall av endovev og cyster. Kan være lurt å gjøre det samme for deg siden du har endo hvis du skal beholde eggstokkene. Om du lurer på noe mer må du bare spørre! Ingen spørsmål er for dumme, husker godt hvor alene jeg følte meg før operasjonen. Man kan jo finne mye faglig stoff om emnet på nett, men det blir liksom ikke det samme som å høre erfaringer. Jeg var også bare 26 da det ble gjort.9 Anonymkode: 2e246...0a3
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2018 #8 Skrevet 3. desember 2018 Veldig godt å høre noens erfaring ja Tror jeg har lest alt jeg har kommet over på nettet, men blir jo ikke det samme🙈 Jeg har vært operert for endo for mange år siden og fikk beskjed da om at det sikkert ville komme igjen. Etter det har jeg fått 3 barn og først de siste årene har jeg begynt å få store smerter i magen igjen. Er ikke nevnt noe om å fjerne noe sammenvoksninger nei. Men regner jo med de fjerner det som eventuelt er der. Skal beholde eggstokkene heldigvis. Jeg jobber i barnehage, er spent på hvor lenge jeg må bli vekke. Anonymkode: 44411...3e7
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2018 #9 Skrevet 3. desember 2018 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Veldig godt å høre noens erfaring ja Tror jeg har lest alt jeg har kommet over på nettet, men blir jo ikke det samme🙈 Jeg har vært operert for endo for mange år siden og fikk beskjed da om at det sikkert ville komme igjen. Etter det har jeg fått 3 barn og først de siste årene har jeg begynt å få store smerter i magen igjen. Er ikke nevnt noe om å fjerne noe sammenvoksninger nei. Men regner jo med de fjerner det som eventuelt er der. Skal beholde eggstokkene heldigvis. Jeg jobber i barnehage, er spent på hvor lenge jeg må bli vekke. Anonymkode: 44411...3e7 Hvis de skal ta endo også må de ta kikkehullsassistert hysterektomi. Ved bare vaginal vil de ikke komme til. Du kan jo ringe og høre? Da tipper jeg du får minst 5-6 ukers sykmelding i første omgang, og beskjed om å kontakte lege for videre sykmelding om du føler det er nødvendig. Går du på p-piller eller annen hormonprevansjon nå? Om du gjør det (med unntak av spiral) anbefaler jeg deg på det sterkeste å fortsette etter operasjonen. Jeg trosset nemlig legenes anbefalinger etter noen mnd og stoppet med p-pillene. Det angra jeg fort på! 😛 (ta de da uten den vanlige uka med stopp) Anonymkode: 2e246...0a3
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2018 #10 Skrevet 3. desember 2018 Jeg har akkurat fjernet livmor, men med lash, det vil si kun kikhull. Så det er ikke helt det samme, men jeg vil tro at smertene er ganske like. Jeg ble operert 2. november og er i veldig fin form. Jeg har nesten ikke hatt smerter i mage, men har vært veldig sliten. Men det var jeg fra før også, så det ville vært rart om jeg hadde blitt kurert for det også. Men jeg er i gang med å jobbe og har i tillegg vasket vinduer i dag, da merket jeg det litt i magen. Anonymkode: 74207...f8c
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2018 #11 Skrevet 3. desember 2018 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis de skal ta endo også må de ta kikkehullsassistert hysterektomi. Ved bare vaginal vil de ikke komme til. Du kan jo ringe og høre? Da tipper jeg du får minst 5-6 ukers sykmelding i første omgang, og beskjed om å kontakte lege for videre sykmelding om du føler det er nødvendig. Går du på p-piller eller annen hormonprevansjon nå? Om du gjør det (med unntak av spiral) anbefaler jeg deg på det sterkeste å fortsette etter operasjonen. Jeg trosset nemlig legenes anbefalinger etter noen mnd og stoppet med p-pillene. Det angra jeg fort på! 😛 (ta de da uten den vanlige uka med stopp) Anonymkode: 2e246...0a3 Hvorfor fortsette på hormonprevensjon? Jeg har akkurat fjernet livmor, pga endometriose og det var jo for å slippe p-sprøyter.. Anonymkode: 74207...f8c
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2018 #12 Skrevet 3. desember 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor fortsette på hormonprevensjon? Jeg har akkurat fjernet livmor, pga endometriose og det var jo for å slippe p-sprøyter.. Anonymkode: 74207...f8c Fikk forklart det slik at syklusen fortsetter om man beholder eggstokkene. Har du da endovev som de ikke har klart å fjerne under operasjonen vil dette blø på den tiden du skulle hatt mensen. Da vil det bli mere vev i buken, som igjen fører til store smerter. Du kan få cyster på eggstokkene som lager mer endovev osv. Hysterektomi er ingen kur for endometriose. Det er symptomlinfring for store blødninger, men smertene vil komme tilbake (med mindre man har kun adenomyose, som kun finnes inne i livmoren). Anonymkode: 2e246...0a3
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2018 #13 Skrevet 3. desember 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Fikk forklart det slik at syklusen fortsetter om man beholder eggstokkene. Har du da endovev som de ikke har klart å fjerne under operasjonen vil dette blø på den tiden du skulle hatt mensen. Da vil det bli mere vev i buken, som igjen fører til store smerter. Du kan få cyster på eggstokkene som lager mer endovev osv. Hysterektomi er ingen kur for endometriose. Det er symptomlinfring for store blødninger, men smertene vil komme tilbake (med mindre man har kun adenomyose, som kun finnes inne i livmoren). Anonymkode: 2e246...0a3 Vil komme tilbake, om man ikke samtidig behandler med syklushemmende preparater som p-piller, p-sprøyte/stav etc. Anonymkode: 2e246...0a3
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2018 #14 Skrevet 3. desember 2018 Jeg kan dessverre ikke bruke hormonpreparater på grunn av migrene med Aura😔 Anonymkode: 44411...3e7
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2018 #15 Skrevet 4. desember 2018 På 3.12.2018 den 16.23, Anonym bruker skrev: Fikk forklart det slik at syklusen fortsetter om man beholder eggstokkene. Har du da endovev som de ikke har klart å fjerne under operasjonen vil dette blø på den tiden du skulle hatt mensen. Da vil det bli mere vev i buken, som igjen fører til store smerter. Du kan få cyster på eggstokkene som lager mer endovev osv. Hysterektomi er ingen kur for endometriose. Det er symptomlinfring for store blødninger, men smertene vil komme tilbake (med mindre man har kun adenomyose, som kun finnes inne i livmoren). Anonymkode: 2e246...0a3 Skjønner, jeg hadde det "heldigvis" i livmoren dvs, adenomyose så da her problemet løst! Anonymkode: 74207...f8c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå