Gå til innhold

Sier du ord eller uttrykk som får folk til å heve et øyenbryn eller to?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv sier jeg:

- Det var rette ræva som feis.

- Ta til du skjems. 

Første er jeg litt mer forsiktig med å bruke. Det siste uttrykket har ført med seg noen komiske situasjoner, da jeg har sagt det til folk jeg overhodet ikke kjenner. 

Fortsetter under...

Skrevet
1 minutt siden, Jul herfra og til månen skrev:

Selv sier jeg:

- Ta til du skjems. 

Første er jeg litt mer forsiktig med å bruke. Det siste uttrykket har ført med seg noen komiske situasjoner, da jeg har sagt det til folk jeg overhodet ikke kjenner. 

Sørlending?

Jeg bruker de samme uttrykkene, det siste kan fort misforstås har jeg funnet ut 😂

Anonymkode: 8c3ff...127

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sørlending?

Jeg bruker de samme uttrykkene, det siste kan fort misforstås har jeg funnet ut 😂

Anonymkode: 8c3ff...127

Nei, østlending. Ja, det er vel misforståelsen som har gjort det litt komisk. De tror jeg mener at de må skamme seg, når de spør om å få ta  noe/forsyne seg 😅

Skrevet

Den siste har jeg aldri hørt. Er det en "hogg innpå"?

Selv kan jeg si at jeg skal ha noe på varastyret. Det er sjelden jeg møter andre som umiddelbart forstår.

Anonymkode: b3618...934

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den siste har jeg aldri hørt. Er det en "hogg innpå"?

Selv kan jeg si at jeg skal ha noe på varastyret. Det er sjelden jeg møter andre som umiddelbart forstår.

Ta til du skjems = bare forsyn deg, men spar litt til andre også, eller stopp når du føler du har tatt nok. 

Er det ha noe i bakhånd? Som en pakke kjeks i tilfredsstille gjester o.l.

Skrevet
3 minutter siden, Jul herfra og til månen skrev:

Ta til du skjems = bare forsyn deg, men spar litt til andre også, eller stopp når du føler du har tatt nok. 

Er det ha noe i bakhånd? Som en pakke kjeks i tilfredsstille gjester o.l.

JAAAAA! 😊 Endelig en som forstår meg! 

Annonse

Skrevet

Kun da jeg studerte i England for mange år siden.

Jeg skulle oversette "En jomfru i nød" ( det engelske uttrykket er "A damsel in distress") og jeg oversatte det til " A virgin in need'! ...

Også lærte jeg at det heter "Insider joke", og ikke "internal joke"... Språk er ikke alltid lett!

Anonymkode: 4da38...9b3

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skulle oversette "En jomfru i nød" ( det engelske uttrykket er "A damsel in distress") og jeg oversatte det til " A virgin in need'! ...

Også lærte jeg at det heter "Insider joke", og ikke "internal joke"... Språk er ikke alltid lett!

Oversettelsen var jo helt kostelig, da! :) 

Det er mange som sliter med dette med intern/internal/inside(r). Har en tysk venn som snakker både norsk og engelsk, som alltid snakket om "interne blødninger" (var aktiv med førstehjelp). Måtte forklare ham forskjellen på indre og intern mange ganger før det satt!

Anonymkode: dcba9...392

Skrevet

Sier: «Nå tråkka jeg i planeten» og «Det er bedre å en hund i bånd, enn 10 fugler på taket» Glemte nesten: «Nå blir det tenna i taket». Elsker gode uttrykk!!

Anonymkode: 7463d...20b

Skrevet
2 timer siden, Jul herfra og til månen skrev:

Selv sier jeg:

- Ta til du skjems. 

Helt dagligdagse uttrykk i nordnorge

Anonymkode: d5b43...d72

Skrevet

Jeg er nordfra så mye jeg/vi sier blir reagert på ca fra Brønnøysund og sørover 😅 

Må du roe rogna!

Vi kjæftes.

Å pesse med ræva.

Å så bruke æ peis veldig mye... Peis på! Peise ny! Peise god!

Anonymkode: ef6a5...0c5

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ler rett som det er av en «internal joke». Da ler jeg godt, mens se rundt ser litt rart på meg. Av og til prøver jeg å forklare, nen det hørtes mye artigere ut i mitt hode. 

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sier: «Nå tråkka jeg i planeten» og «Det er bedre å en hund i bånd, enn 10 fugler på taket» Glemte nesten: «Nå blir det tenna i taket». Elsker gode uttrykk!!

Men det gir omtrent like mye mening som «å bøye seg i hatten».

Annonse

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er nordfra så mye jeg/vi sier blir reagert på ca fra Brønnøysund og sørover 😅 

Må du roe rogna!

Vi kjæftes.

Å pesse med ræva.

Å så bruke æ peis veldig mye... Peis på! Peise ny! Peise god!

Anonymkode: ef6a5...0c5

Har bodd et par steder over noen år i nord, så jeg er impregnert 😉

Skrevet
1 time siden, Jul herfra og til månen skrev:

Men det gir omtrent like mye mening som «å bøye seg i hatten».

Hæ?

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hæ?

Det er jo komiske når det stokkes om, men gir jo ingen mening. Det heter:

Bøye seg i støvet

Ta av seg hatten

Tråkke i salaten 

Få en midt i planeten 

Det er bedre med en fugl i hånda, enn 10 på taket

Hæla i taket og tenna i tapeten

Skrevet
7 minutter siden, Jul herfra og til månen skrev:

Bøye seg i støvet

Ta av seg hatten

Tråkke i salaten 

Få en midt i planeten 

🙈 kjære deg 😂

Anonymkode: b3e86...610

Skrevet

Jobber i helsevesenet, i geriatrien, og der skjer det ofte små uhell for dem, mister noe, dunker borti noe, faller osv, og de blir gjerne litt lei seg, flau ol, og da har jeg en tendens til å si: fort gjort, noen av de eldre sier også det, men så har jeg en tendens til å slenge på :i en port, slik at det blir: fort gjort i en port. Men så sa jeg det en gang til en mann, og han ble skikkelig støtt av det🙈😅 Han syns jeg var altfor grov og jeg burde vaske munnen🙄

Anonymkode: ce56a...f72

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

🙈 kjære deg 😂

Anonymkode: b3e86...610

Ja, vi som er litt over middels opptatt av språk er nok latterlige. Spesielt for de som ikke aner hva de egentlig sier. 

Skrevet
1 time siden, Jul herfra og til månen skrev:

Bøye seg i støvet

Ta av seg hatten

Tråkke i salaten 

Få en midt i planeten 

Hehe, jeg vet det. Skulle bare være litt rampenisse🎅🏽🎅🏽🎅🏽

Skrevet

Hvis jeg midt i en samtale får en assosiasjon om noe helt annet enn det vi snakker om sier jeg «Apropos Hurtigruta» før jeg forteller det jeg kom på. Det er en del som blir så forfjamset at de må forklares i detalj hva jeg mente nå. 

Jeg sier også «inn med mokkaskje» i stedet for «inn med teskje» dersom noen har spesielt tungt for det (ikke til dem, men om jeg feks forteller det til min mann senere) eller hvis jeg skal forklare at «dette kan jeg så lite om at jeg må ha det inn med mokkaskje». 

Sier også «ønes du med mæ??!» 

Anonymkode: 81f20...979

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...