Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #26 Skrevet 30. november 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ja. Det gjør det. Men jeg drikker BARE vann, alltid. Uten unntak. Jeg spiser ikke 1 rundstykke, jeg spiser 2. Anonymkode: 13838...4e1 Det klarer jeg ikke tro på dessverre.... Jeg tok i et tak etter sommeren. Var rett og slett litt småfeit og har vært det et par år. Kuttet kcal ned til ca 800 første 6 ukene. Gikk ned 8 kg. Så økte jeg/slapp opp litt på "matregimet" og gikk allikevel ned 3 kg til (da lå jeg vel på 1200 ca). Etter dette har jeg hatt et mer avslappet forhold til det, men allikevel bevisst. Spiser litt snacks av og til, det som er til middag (med saus osv), og har allikevel fortsatt nedover, men sakte. Totalt har jeg nå gått ned 13-14 kg og har et kosthold jeg lever veldig godt med og som har rom for både kake og potetgull om jeg vil en gang i blant. Altså - det er helt umulig at du ligger på ca 1000 kcal og ikke går ned..... Anonymkode: 66bda...b52
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #27 Skrevet 30. november 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Høres ut som det er noe psykisk her. Er dette "intoleranser" eller allergier? Anonymkode: 9c4df...759 Det er bevist på prikktest, blodprøve og ved at jeg spiser det. Reaksjonen kommer selv om jeg ikke vet at maten inneholder det (før etter reaksjonen..) Anonymkode: 13838...4e1
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #28 Skrevet 30. november 2018 En begynnelse vil kanskje være å begynne å registrere alt du spiser, fins mange gode apper til det. Mange får seg er overraskelse der. Og det med karbohydrater, det er kombinasjonen av karbohydrater og fett som er et problem, og derfor lavkarbo virker. Men det virker også med et høy karbo kosthold så lenge det inneholder lite fett Hvor mye beveger du deg? Anonymkode: ac0a8...e58
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #29 Skrevet 30. november 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det klarer jeg ikke tro på dessverre.... Jeg tok i et tak etter sommeren. Var rett og slett litt småfeit og har vært det et par år. Kuttet kcal ned til ca 800 første 6 ukene. Gikk ned 8 kg. Så økte jeg/slapp opp litt på "matregimet" og gikk allikevel ned 3 kg til (da lå jeg vel på 1200 ca). Etter dette har jeg hatt et mer avslappet forhold til det, men allikevel bevisst. Spiser litt snacks av og til, det som er til middag (med saus osv), og har allikevel fortsatt nedover, men sakte. Totalt har jeg nå gått ned 13-14 kg og har et kosthold jeg lever veldig godt med og som har rom for både kake og potetgull om jeg vil en gang i blant. Altså - det er helt umulig at du ligger på ca 1000 kcal og ikke går ned..... Anonymkode: 66bda...b52 Hva tror du ikke på? At jeg spiser 2 rundstykker? At jeg drikker vann? Anonymkode: 13838...4e1
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #30 Skrevet 30. november 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: En begynnelse vil kanskje være å begynne å registrere alt du spiser, fins mange gode apper til det. Mange får seg er overraskelse der. Og det med karbohydrater, det er kombinasjonen av karbohydrater og fett som er et problem, og derfor lavkarbo virker. Men det virker også med et høy karbo kosthold så lenge det inneholder lite fett Hvor mye beveger du deg? Anonymkode: ac0a8...e58 som sagt går jeg 3 ganger i uka, i 2-4 timer. Ikke mer enn det. Jeg spiser nok høykarbo. Bør kanskje kutte litt ned på fett? Anonymkode: 13838...4e1
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #31 Skrevet 30. november 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hva tror du ikke på? At jeg spiser 2 rundstykker? At jeg drikker vann? Anonymkode: 13838...4e1 Jeg klarer ikke tro på at dette er "standarden uten avvik" hele uka, hele mnd.... jeg tror du enten undervurderer noe mat eller glemmer noe mat. Litt snack her og der, litt ekstra middag på kvelden, cafetur med noe godt osv osv.... at det er noe mer som går inn. Kanskje ikke hver dag, men at du eksempelvis ligger på masse kcal noen dager da. Jeg har også tenkt at "det er rart jeg blir feit, jeg som BARE...." men når jeg begynte å oppsummere var det jo en del ekstra kcal her og der.... og gjerne på kveldsspising fant jeg ut (det er jo en annen ting - du inntar det største og mest kcal fulle måltidet på et tidspunkt hvor du forbrenner minst da...) Anonymkode: 66bda...b52
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #32 Skrevet 30. november 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg tåler ikke tomat. Ikke brokkoli. Ikke hodekål. Ikke... osv. Jeg tåler ruccula. Har det mye næring? Jeg har en seriøs gjennomgang, men når du har to unger osv., er det begrenset hvor fristende det er å sitte på kvelden og sjekke om du tåler matvarer. Det VIL ende opp med en tur på legevakta, eller i ambulanse, og da MÅ vi vekke de små. Det er bare mas. Og etter en hendelse (der jeg hovner opp i huden og luftrøret, og knekker sammen på gulvet uten følelse i kroppen og med manglende evne til å rope om hjelp eller uttrykke meg) sitter jeg med dødsangst i kroppen i 4 måneder etterpå. Jeg har for mye ansvar til å gamble sånn. JEG leverer og henter i barnehagen, JEG vasker klær, JEG lager middag og så videre. Jeg har ikke "råd til" å være sjuk. De matvarene jeg holder meg unna er matvarer jeg har reagert på. F.eks. kål, tomat, egg, soya, nøtter, mais et cetera), og det å finne ut at jeg ikke tålte det kostet meg dyrt. Jeg er under utredning hos "eksperter", og masse slår ut på blodprøver og prikktester, men som jeg vet så er ikke de testene sikre så det jeg aldri spiser er det jeg har fått en reaksjon på. Anonymkode: 13838...4e1 Hva slags "eksperter" er dette? Er dette alternativmedisinere, som de ved Kilden helse eller Balderklinikken, for eksempel? Jeg gikk til en sånn en gang. Han var tilogmed lege. Han sendte blodprøver til USA og kom opp med en liste over 27 matvarer jeg visstnok ikke tålte. Det ble en ganske trist og begrenset diett, som påvirket livskvaliteten min sterkt. Men det viste seg å bare være tull. Jeg ble ikke dårligere da jeg ga opp denne legen og begynte å spise disse matvarene igjen (selv om det føltes litt sånn i starten - man har en tendens til å se sammenheng mellom symptomer man opplever og et eller annet "feil" som man har spist). Nå spiser jeg alt, og ble frisk igjen for flere år siden. Mitt råd er å være skeptisk til at du faktisk har såkalte intoleranser, med mindre det er reelle allergier, påvist av offentlig helsevesen. Maten er en viktig del av livet, og slike dietter kan fort bli begredelige saker, som ikke er bra verken for fysisk eller psykisk helse. Anonymkode: 9c4df...759
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #33 Skrevet 30. november 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: som sagt går jeg 3 ganger i uka, i 2-4 timer. Ikke mer enn det. Jeg spiser nok høykarbo. Bør kanskje kutte litt ned på fett? Anonymkode: 13838...4e1 Poenget er at kroppen vår ble laget den gang vi ikke hadde den samme tilganger til mat som i dag. Den higer etter en 50/50 fordeling mellom fett og karbohydrater. Både fett og karbohydrater og fett er energikilder for kroppen vår. Forskjellen er at karbohydrater koster det mindre å bruke, men er ferskvare, mens fett koster det mer å bruke, men kan lagres. Det kroppen ønsker er en balansegang mellom energi som kan brukes nå, og energi som kan spares til dårligere perioder (altså legge på seg) Ved å kutte ut en av den (fett og karbo) kan man får en positiv utvikling på vekten. Det kan være verdt å prøve Anonymkode: ac0a8...e58
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #34 Skrevet 30. november 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er bevist på prikktest, blodprøve og ved at jeg spiser det. Reaksjonen kommer selv om jeg ikke vet at maten inneholder det (før etter reaksjonen..) Anonymkode: 13838...4e1 Skjønner. Er det reelle allergier, er det selvsagt ikke meningen å stille spørsmål ved det. Og i det hele tatt mener jeg ikke å være kjip på noen måte. Det er bare det at jeg selv fikk påvist en rekke intoleranser ved blodprøve ( av en lege som var litt alternativ). Det tok lang tid før jeg kom fram til at det bare var tøys, og at jeg aldri har hatt disse intoleransene. Det finnes folk (tilogmed leger) som lever av å lure folk på dette feltet. Jeg betalte en god del for blodprøver som ble sendt til utlandet. Er det det offentlige helsevesenet som har diagnostisert deg? I så fall kan du nok stole på resultatet. Men hvis det er et alternativt legesenter e.l., ville jeg vært skeptisk. Anonymkode: 9c4df...759
frk Nilsen Skrevet 30. november 2018 #35 Skrevet 30. november 2018 Vil si du får lite hjelp av ernæringsfysiologen når det er bare blodprøvene som det er snakk om her. En skikkelig ernæringsfysiolog kan hjelpe deg med å få fastsatt et riktig kosthold for deg.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #36 Skrevet 30. november 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg klarer ikke tro på at dette er "standarden uten avvik" hele uka, hele mnd.... jeg tror du enten undervurderer noe mat eller glemmer noe mat. Litt snack her og der, litt ekstra middag på kvelden, cafetur med noe godt osv osv.... at det er noe mer som går inn. Kanskje ikke hver dag, men at du eksempelvis ligger på masse kcal noen dager da. Jeg har også tenkt at "det er rart jeg blir feit, jeg som BARE...." men når jeg begynte å oppsummere var det jo en del ekstra kcal her og der.... og gjerne på kveldsspising fant jeg ut (det er jo en annen ting - du inntar det største og mest kcal fulle måltidet på et tidspunkt hvor du forbrenner minst da...) Anonymkode: 66bda...b52 Ja, det kan være jeg glemmer noe. I helgen spiser jeg mer. Har lastet ned en app som teller kcal nå. Anonymkode: 13838...4e1
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #37 Skrevet 30. november 2018 Akkurat nå, frk Nilsen skrev: Vil si du får lite hjelp av ernæringsfysiologen når det er bare blodprøvene som det er snakk om her. En skikkelig ernæringsfysiolog kan hjelpe deg med å få fastsatt et riktig kosthold for deg. Det er ikke hun som har tatt blodprøver. Anonymkode: 13838...4e1
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #38 Skrevet 30. november 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva slags "eksperter" er dette? Er dette alternativmedisinere, som de ved Kilden helse eller Balderklinikken, for eksempel? Jeg gikk til en sånn en gang. Han var tilogmed lege. Han sendte blodprøver til USA og kom opp med en liste over 27 matvarer jeg visstnok ikke tålte. Det ble en ganske trist og begrenset diett, som påvirket livskvaliteten min sterkt. Men det viste seg å bare være tull. Jeg ble ikke dårligere da jeg ga opp denne legen og begynte å spise disse matvarene igjen (selv om det føltes litt sånn i starten - man har en tendens til å se sammenheng mellom symptomer man opplever og et eller annet "feil" som man har spist). Nå spiser jeg alt, og ble frisk igjen for flere år siden. Mitt råd er å være skeptisk til at du faktisk har såkalte intoleranser, med mindre det er reelle allergier, påvist av offentlig helsevesen. Maten er en viktig del av livet, og slike dietter kan fort bli begredelige saker, som ikke er bra verken for fysisk eller psykisk helse. Anonymkode: 9c4df...759 Offentlig helsevesen. Ullevål. Anonymkode: 13838...4e1
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #39 Skrevet 30. november 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Poenget er at kroppen vår ble laget den gang vi ikke hadde den samme tilganger til mat som i dag. Den higer etter en 50/50 fordeling mellom fett og karbohydrater. Både fett og karbohydrater og fett er energikilder for kroppen vår. Forskjellen er at karbohydrater koster det mindre å bruke, men er ferskvare, mens fett koster det mer å bruke, men kan lagres. Det kroppen ønsker er en balansegang mellom energi som kan brukes nå, og energi som kan spares til dårligere perioder (altså legge på seg) Ved å kutte ut en av den (fett og karbo) kan man får en positiv utvikling på vekten. Det kan være verdt å prøve Anonymkode: ac0a8...e58 Ja.. men vanskelig. Prøvde å søke på om aerius kan påvirke vekten, visstnok ikke, men den kan gjøre deg sløv og trøtt. Og det er jeg. Anonymkode: 13838...4e1
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #40 Skrevet 30. november 2018 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: som sagt går jeg 3 ganger i uka, i 2-4 timer. Ikke mer enn det. Jeg spiser nok høykarbo. Bør kanskje kutte litt ned på fett? Anonymkode: 13838...4e1 Du spiser jo nesten ikke fett ut fra det du forteller oss. Der e det jo ikke noe å kutte. Anonymkode: 41aa1...c85
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #41 Skrevet 30. november 2018 Ser på appen jeg lasta ned at spagettimiddagen er nesten 1000 kcal KanKanskje ikke rart jeg er feit Anonymkode: 13838...4e1
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #42 Skrevet 30. november 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Du spiser jo nesten ikke fett ut fra det du forteller oss. Der e det jo ikke noe å kutte. Anonymkode: 41aa1...c85 Jeg bruker kjøttpålegg som har fett, spiser kjøttdeig med 14% fett, bruker bremykt på brød, spiser ost, rømme, creme fraiche. Jeg tror middagen i går med hjemmelaga potetsalat hadde maaange kcal. Så jeg skal passe mer på... Anonymkode: 13838...4e1
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #43 Skrevet 30. november 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Offentlig helsevesen. Ullevål. Anonymkode: 13838...4e1 Hvis du tåler så lite som du påstår tror jeg nok du vil få hjelp av sykehuset til å bedre kostholdet ditt. Slik du sier du spiser nå virker livsfarlig. Anonymkode: 41aa1...c85
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #44 Skrevet 30. november 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis du tåler så lite som du påstår tror jeg nok du vil få hjelp av sykehuset til å bedre kostholdet ditt. Slik du sier du spiser nå virker livsfarlig. Anonymkode: 41aa1...c85 Virker ja, men er ikke. Som sagt, blodprøvene er fine. men skal på sykehuset i desember. Anonymkode: 13838...4e1
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #45 Skrevet 30. november 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg bruker kjøttpålegg som har fett, spiser kjøttdeig med 14% fett, bruker bremykt på brød, spiser ost, rømme, creme fraiche. Jeg tror middagen i går med hjemmelaga potetsalat hadde maaange kcal. Så jeg skal passe mer på... Anonymkode: 13838...4e1 Se der ja... Du spiser 14% kjøttdeig stekt i bremykt pluss spaghetti og likevel tror du at det er lite?? Anonymkode: b1bbf...8d9
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #46 Skrevet 30. november 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg bruker kjøttpålegg som har fett, spiser kjøttdeig med 14% fett, bruker bremykt på brød, spiser ost, rømme, creme fraiche. Jeg tror middagen i går med hjemmelaga potetsalat hadde maaange kcal. Så jeg skal passe mer på... Anonymkode: 13838...4e1 Nå forteller du om et helt annet kosthold enn du begynte med. Hei alt du spiser og noter ned alt i en ap som beregner kalorier. Sansynlig vis får du i deg mye mer enn du tror. Anonymkode: 41aa1...c85
Admin Skrevet 30. november 2018 #47 Skrevet 30. november 2018 Tråden er ryddet for innlegg signert av helsepersonell. Ann Christin, admin
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #48 Skrevet 30. november 2018 Skriv ned alt du spiser i en uke. Se hva du kan eliminere. Alt sånn smått mellom måltider og når man lager mat. Kutt ned på karbohydrater. Så du hadde litt mye. Tenkt grønnsaker, salat på 60% av tallerken. Brokkoli, gulrøtter, blomkål, salat, tomat, squash, aubergine osv. 30-el 40% kjøtt og reaterende karbo som ris, potet o.l om du må. Drikk vann, gå en tur eller tren litt hver dag. Ikke spis etter kl 19.00 Anonymkode: 7e613...33b
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #49 Skrevet 30. november 2018 Det er veldig forskjellig antall kalorier i f.eks salami og kokt skinke. Om du lager deg middager med sauser, dressinger osv blir det fort mange kalorier. Som du sier høres jo potetstappe ganske sunt ut, men når den er spedd med smør, fløte osv er det plutselig veldig mange kalorier i den. Anonymkode: 8bf90...12c
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #50 Skrevet 30. november 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Offentlig helsevesen. Ullevål. Anonymkode: 13838...4e1 Skjønner. Da er nok ikke det jeg har skrevet relevant for deg. Anonymkode: 9c4df...759
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå